Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-09, 14:51
  #337
Medlem
Legerdemains avatar
http://hugequestions.com/Eric/TFC/Bo...pearances.html

Intressant länk om de försvunna personerna. Allt är på engelska.
Citera
2020-11-09, 15:08
  #338
Medlem
Skaraborg2s avatar
På "fel" plats vid "fel" tidpunkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
Precis.

Jag minns också hur tvillingsystrarna Veides mor två år efter olyckan fick ett anonymt telefonsamtal från en person som presenterade sig som Hannely. Samtalet bröts nästan direkt. Modern hade omedelbart känt igen dotterns röst. Samtal och moderns reaktion bekräftades av en annan utomstående person som var närvarande vid tillfället.

Om detta har aldrig skrivits i media.

Jag tror inte att tvillingsystrarna var måltavlor från början, utan blev det eftersom man misstänkte att de genom kontakt med Piht eller någon annan hade tagit del av information som skulle mörkas. De kom därför av rena ”säkerhetsskäl” att dela Piht och en hel hög andra besättningsmedlemmars öde, som vi fortfarande inte känner till.

Att de överlevde är hur som helst självklart.

Nej om detta har det inte skrivits om åtminstone i svensk media.

Tvillingsystrarna var inte några måltavlor från början men kom att bli det eftersom de skall ha varit tillsammans med Piht i samma livbåt. De kan då ha erhållit information från honom som ansågs som "farlig". Tvillingsystrarna råkade befinna sig på "fel" plats vid "fel" tidpunkt.

Vi vet inte vad som kom att hända dem och andra "försvunna" besättningsmän. Vad blev dessas öde?
Citera
2020-11-09, 15:09
  #339
Medlem
Säkerligen har Evertsson grävt i försvinnandet av kapten Piht, det är nog ingen slump att detta mycket efterfrågade/saknade klipp med ambulansen utanför Åbo sjukhus återfinns i dokumentären.

Saxat ur Kamedorapport 68 från Socialstyrelsen, som handlar om Estoniakatastrofen: https://www.socialstyrelsen.se/globa.../1997-3-15.pdf

”Då Y64 senare återvände till Finska Utö hade den svenska och åländske läkaren valt ut tio av det 20-tal överlevande på platsen som var i störst behov av medicinsk hjälp på sjukhus. Dessa tio transporterades nu med helikoptern Y64. Vid ankomsten till Åbo landade helikoptern något hundratal meter från sjukhuset. Situationen blev i det närmaste kaotisk då ett stort antal representanter för massmedia försökte tränga sig fram. Patienterna kördes i sjukfordon till akutintaget. Helikoptern med den svenska läkaren och sjuksköterskan återvände sedan till Utö och hämtade de övriga överlevande. Också dessa fördes till Åbo. Sammanlagt transporterades 20 omhändertagna överlevande till Åbo av Y64.”

Om det nu är kapten Piht som svischar förbi, så har han räddats, släppts av på Utö och sedan var han förmodligen en av de 20 som transporterades från Utö till Åbo med Y64, svenska marinens helikopter. Scenariot med sjukfordon/medieuppbåd vid akutintaget som beskrivs i rapporten stämmer nämligen bra med sekvensen från dokumentären.

Nationalitet på samtliga av de 38 (överlevande) som fördes till Åbo (enligt rapporten):

Estland 20
Sverige 14
Lettland 2
Norge 1
Nederländerna 1

Närmare än så är det svårt att komma, hittar ingen lista med namn (eller kön/ålder) på de överlevande som kom till Åbo. Möjligen finns det någon finsk rapport som innehåller dessa detaljer? Tyvärr kan jag inte googla på finska.

Har dokumentären visats i Estland än?
Citera
2020-11-18, 23:09
  #340
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
Precis.

Jag minns också hur tvillingsystrarna Veides mor två år efter olyckan fick ett anonymt telefonsamtal från en person som presenterade sig som Hannely. Samtalet bröts nästan direkt. Modern hade omedelbart känt igen dotterns röst. Samtal och moderns reaktion bekräftades av en annan utomstående person som var närvarande vid tillfället.

Om detta har aldrig skrivits i media.

Jag tror inte att tvillingsystrarna var måltavlor från början, utan blev det eftersom man misstänkte att de genom kontakt med Piht eller någon annan hade tagit del av information som skulle mörkas. De kom därför av rena ”säkerhetsskäl” att dela Piht och en hel hög andra besättningsmedlemmars öde, som vi fortfarande inte känner till.

Att de överlevde är hur som helst självklart.

Jag läste det du länkade och det var trevligt med en strukturerad teori.

Men problemet ligger fortfarande i desinformationen och de ökända listorna.
Det finns tre huvudsakliga listor.
  • 28e September - Alla försvunna besättningsmän, inklusive Hannely, saknas.
  • 29e September - Samma sak, alla försvunna besättningsmän, inklusive Hannely, saknas.
  • 30e September - Estland blandar sig in och kukar upp allting med lite klassisk Sovjetisk inställning där man inte litar på andra. Listorna ser plötsligt annorlunda ut. Estlänningarna byter ut tidigare OK?-markeringar till OK.

Tittar vi närmare på den här informationsraden från din källa
Citat:
Namn Flotte Helikopter Sjukhus
Hannely (Anne) Veide X1 Y 64 03.30 hrs Huddinge 04.40 hrs

..det är alldeles för mycket specifik information som inte fanns tillgänglig i de första listorna.
Den här informationen har tillkommit långt senare än 30 September. Långt senare.
Det här kommer varken från Huddinge sjukhus eller primärlistorna.
Citera
2020-11-21, 00:37
  #341
Medlem
anre24s avatar
Henning Witte skrev i sin bok från 97 eller 98 att någon från besättningen synts i Sydafrika.
Citera
2020-11-21, 00:42
  #342
Medlem
anre24s avatar
Henning Witte : Sjöofficeren Kaimar Kikas, som också fanns upptagen på de första listorna
men senare "försvann", uppges ha blivit igenkänd av en f.d. kollega i
Kapstaden i Sydafrika i början av 1998. Han skall då ha vänt på klacken och
sprungit iväg för att undvika kontakt.
Citera
2020-11-21, 00:46
  #343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Henning Witte : Sjöofficeren Kaimar Kikas, som också fanns upptagen på de första listorna
men senare "försvann", uppges ha blivit igenkänd av en f.d. kollega i
Kapstaden i Sydafrika i början av 1998. Han skall då ha vänt på klacken och
sprungit iväg för att undvika kontakt.

Bara att efterlysa han på diverse forum i olika länder.
Citera
2020-11-21, 05:16
  #344
Avstängd
wwrs avatar
Det är anmärkningsvärt att SR talar om
Citat:
Estonias försvunna besättning
Det antyder att SR vill få oss att tro att något märkligt har skett. De borde tala om "förolyckade" eller liknande.
https://sverigesradio.se/artikel/5972385

Skulle svenska aktörer ha varit inblandade i något oegentligt skulle SR istället ha tagit fram stora kvasten och sopat under mattan.
Citera
2020-11-27, 18:29
  #345
Medlem
Tog en titt på listan över fördelningen av överlevande på de olika sjukhusen:

http://www.estoniasamlingen.se/conte...x=0&sub=4&ex=n

Räknar man ihop antalet räddade som fördes till olika sjukhus blir summan 149 personer. Antingen har vissa räknats två gånger på grund av flytt mellan olika vårdinrättningar, eller har ansvariga möjligen glömt att korrigera bort de 12 ”försvunna” esterna på denna översikt...?
Citera
2020-11-29, 20:03
  #346
Medlem
Legerdemains avatar
I dag fyller Avo Piht 66 år. När han försvann i slutet av september 1994 var han 39 år.

Jag utgår ifrån att Piht lever eftersom han aldrig har bekräftats död och det bevisligen finns starka bevis som pekar på att han överlevde katastrofen. Visst kan han vara död, men för mig kommer att han inte att vara det förrän jag får bevis som pekar åt det hållet. Jag tycker så synd om hans stackars hustru Sirje Piht som dog 2006 i ovetskap om sin mans öde.
Citera
2020-12-08, 10:29
  #347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
I dag fyller Avo Piht 66 år. När han försvann i slutet av september 1994 var han 39 år.

Jag utgår ifrån att Piht lever eftersom han aldrig har bekräftats död och det bevisligen finns starka bevis som pekar på att han överlevde katastrofen. Visst kan han vara död, men för mig kommer att han inte att vara det förrän jag får bevis som pekar åt det hållet. Jag tycker så synd om hans stackars hustru Sirje Piht som dog 2006 i ovetskap om sin mans öde.

Tror inte heller att han dog vid förlisningen. Alldeles för mycket pekar på motsatsen- rapporteringen i flertalet medier om hans överlevnad, Interpols efterlysning etc.

Om han överlevde- varför försvann han? Var han inblandad i skumraskaffärer och valde att dra för att rädda sitt eget skinn?

Eller var han huvudvittne och blev därför tvingad av myndigheterna/rederiet att avvika- för att han visste för mycket om vad som föranledde att fartyget gick under så snabbt? Att skeppet var i uruselt skick och att han kunde vittna om det? Läste någonstans att han hade haft synpunkter på just detta- att underhållet var rejält eftersatt.

Blir allt mer nyfiken på hur Avo Piht var som person och framförallt som kapten. Men hittar inte så mycket information om det.

I en tysk artikel https://www.spiegel.de/panorama/esto...e-a-57520.html beskriver hans fru Sirje hur hon minns honom som ”tillknäppt, alltid med slips och ett obefintligt leende”. Är ju faktiskt precis den känslan man får när man ser bilder på honom; uppsträckt hållning, skuggan av ett leende och inte ett hårstrå ligger fel. Som någon påpekade tidigare i tråden- Avo Piht hade stiliga drag och det håller jag med om, snygg var han!
Citera
2020-12-08, 13:21
  #348
Medlem
Skaraborg2s avatar
Piht ansågs som en mycket farlig person.

Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Tror inte heller att han dog vid förlisningen. Alldeles för mycket pekar på motsatsen- rapporteringen i flertalet medier om hans överlevnad, Interpols efterlysning etc.

Om han överlevde- varför försvann han? Var han inblandad i skumraskaffärer och valde att dra för att rädda sitt eget skinn?

Eller var han huvudvittne och blev därför tvingad av myndigheterna/rederiet att avvika- för att han visste för mycket om vad som föranledde att fartyget gick under så snabbt? Att skeppet var i uruselt skick och att han kunde vittna om det? Läste någonstans att han hade haft synpunkter på just detta- att underhållet var rejält eftersatt.

Blir allt mer nyfiken på hur Avo Piht var som person och framförallt som kapten. Men hittar inte så mycket information om det.

I en tysk artikel https://www.spiegel.de/panorama/esto...e-a-57520.html beskriver hans fru Sirje hur hon minns honom som ”tillknäppt, alltid med slips och ett obefintligt leende”. Är ju faktiskt precis den känslan man får när man ser bilder på honom; uppsträckt hållning, skuggan av ett leende och inte ett hårstrå ligger fel. Som någon påpekade tidigare i tråden- Avo Piht hade stiliga drag och det håller jag med om, snygg var han!

Detta är precis vad jag tror hände Avo Piht.

Han kände till alldeles för mycket och blev tvingad att försvinna. Han ansågs av myndigheterna och rederiet som mycket farlig. Vad hade inte han kunnat berätta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback