Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-18, 17:20
  #32005
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Om hon skall ha någon trovärdighet som klimataktivist kan hon inte koppla sin aktivism till EU, vilket hon gör.

Min uppfattning är att EU mutar våra politiker som bara skickar mer pengar till EU. Nu betraktar jag klimatteorierna som en bluff som EU använder för att sno våra pengar. Men även om jag trodde på klimatet skulle jag tveka att stöda Greta eftersom hon bara kommunicerar med EU och ej med svenska politiker.

Den som stöder klimatidéerna idag stöder EU. Därmed blir Sverige blåsta på pengar.

Att hon pratar om klimatet har ingen betydelse. EU sätter bara upp tomma målsättningar. Däremot fokuseras allt intresse på Bryssel när Greta aktiverar sig.

Hon nämnde de svenska politikerna för ett par veckor sedan. De skulle sitta vid barnbordet sade hon. Macron kallar hon "cutting edge", Merkel har hon möte med. Neubauer är hennes skötare.

Allt är så uppenbart hur Greta är manipulerad att blåsa oss på pengar och inflytande.

Dessutom har hon just gått ut grundskolan och är ingen auktoritet på EU-politik.
Kennedy sa i ett berömt yttrande att det finns ingen skola för blivande presidenter. Det gäller definitivt på Gretas nivå också!

På hög internationell nivå betyder det egna intresset och den personliga kompetensen väldigt mycket. Även Merkel var i början ibland tafatt och osäker, innan hon som förbundskansler fick mera erfarenhet. En väldigt viktig del i att vara en skicklig ledare, är att skaffa kompetenta rådgivare som hjälper och stödjer en. Detta tror jag Greta allt mer tänker på.

Viktigt är att ha rådgivare som talar både för och emot ett förslag inför viktiga beslut. Som ledare behöver man alltid några kritiska rådgivare, som är djävulens advokat och analyserar brister och svagheter. Jag vet att Greta är mycket ödmjuk och inte vill kallas för ledare, men i praktiken är hon ofta det.

Viktigt är också att vara nyfiken och intresserad av sakfrågorna, och det är Greta i högsta grad. Jag är en nörd, säger Greta glatt!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-11-18 kl. 17:25.
2020-11-18, 19:38
  #32006
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Kennedy sa i ett berömt yttrande att det finns ingen skola för blivande presidenter. Det gäller definitivt på Gretas nivå också!

På hög internationell nivå betyder det egna intresset och den personliga kompetensen väldigt mycket. Även Merkel var i början ibland tafatt och osäker, innan hon som förbundskansler fick mera erfarenhet. En väldigt viktig del i att vara en skicklig ledare, är att skaffa kompetenta rådgivare som hjälper och stödjer en. Detta tror jag Greta allt mer tänker på.

Viktigt är att ha rådgivare som talar både för och emot ett förslag inför viktiga beslut. Som ledare behöver man alltid några kritiska rådgivare, som är djävulens advokat och analyserar brister och svagheter. Jag vet att Greta är mycket ödmjuk och inte vill kallas för ledare, men i praktiken är hon ofta det.

Viktigt är också att vara nyfiken och intresserad av sakfrågorna, och det är Greta i högsta grad. Jag är en nörd, säger Greta glatt!
Man ställer upp en 17-åring som skall lösa klimatproblem som påståtts existera sedan 70-talet men ingen katastrof inträffar. Al Gores förutsägelser stämmer inte alls.

Verkliga problem, som ozonhålet, löses däremot.

17-åringen har bedömt att bara EU kan lösa problemet! Detta trots att EU 5-dubblade årets utgifter i juli (utan miljökrav) och höjde koldioxidutsläppen. Sverige fick låna ihop 200 miljarder och fastnar allt djupare i EU:s grepp. Men under den perioden lät man Greta gömma sig.

Enda sättet att svenskar inte skall protestera är att splittra upp samhället. Så politikerna iscensätter massinvandring. Nu bidrar även Greta med att skälla på alla vuxna som hon drar över en kam. Hon visar sig nästan inte med vuxna på bilder. Den som ser henne i media ges intrycket att vuxna inte är välkomna i klimataktivismen.

Hon blir naturligtvis inbjuden till EU och World Economic Forum för att säga vad de vill höra. Hon säger ingenting som inte storfinansen tillåter.

Hon är ett redskap för att ta beslut från Sverige och ge till EU.
2020-11-18, 20:49
  #32007
Medlem
Giant Squids avatar
Vad en del verkar glömma bort ibland är att innan Greta började skolstrejka med skylten på Mynttorget. Så var det så, att hon som 15åring var en av tre vinnande bidrag i att skriva en debattartikel om klimatet i Svenska Dagbladet.
Den 30 maj 2018 så publicerades den, 20 augusti började hon strejka på egen hand.

Greta Thunberg: ”Vi vet – och vi kan göra något nu
https://www.svd.se/vi-vet--och-vi-kan-gora-nagot-nu
2020-11-18, 21:39
  #32008
Avstängd
https://www.google.com/amp/s/amp.svt...ecension-greta


En oblyg och ständigt närvarande kamera fångar både triumfen – och utsattheten. Fredrik Sahlin blir rörd av Nathan Grossmans inkännande dokumentär om Greta Thunberg.

När det görs film om en aktuell celeber person vars gärning har tapetserat det offentliga rummet, har man som tittare bara ett fundamentalt krav (vilket sällan uppfylls): Att få veta något mer än det redan kända, få en inblick bakom de mentala och fysiska kulisserna.

Det är just det som Nathan Grossmans film ger. Insikter och gripande närvaro. Kameran är ständigt närvarande. Fångar verkligen både triumfen och utsattheten.
Ja, den finns faktiskt där redan i begynnelsen (vilket ju var ett lyckoskott) när Greta sitter ensam utanför Riksdagshuset, följer henne genom Europa, står bredvid när hon likt en Forrest Gump skakar tass med all världens potentater, vid det berömda ”How dare you”-talet och inte minst på den strapatsrika båtturen över Atlanten.

Greta framstår ömsom som en vår tids Jeanne D’Arc, ömsom en liten ansvarstyngd tjej från kvarteret, som får tröst av pappan som följer henne lika slaviskt som nämnda kamera. Skönt att han är där. Till en början lite sjavig och yrvaken, men en självklar bundsförvant för Greta – och för oss tittare. Det är en minst sagt intensiv turné de är ute på, fyllt av jubel och klang men också motgång och påhopp.
2020-11-18, 21:47
  #32009
Avstängd
@GretaThunberg
· Nov 17
Solidarity, science and common sense must always come first in every crisis.
Protect the people most affected and most vulnerable.
Both in the long- and short-term.
So once again, let's all act responsibly,

#FlattenTheCurve and #FightEveryCrisis
2020-11-18, 21:52
  #32010
Avstängd
Greta tar ironin till nya höjder:

"The greatest activists of today are the ones who are actively - or passively - supporting the status quo by avoiding real and meaningful climate action.

The struggle to maintain business as usual is probably the most successful and powerful activist movement ever."
2020-11-18, 21:55
  #32011
Medlem
Undrar vad Greta skulle göra om man kunde visa henne en film från 1000000 år framåt i tiden som visade att planeten fortfarande var helt okej. Existentiell kris och självmord är min gissning. Hon känns som en tjej som kommer offa sig själv så fort hon inser att hon inte fyller något syfte mer. Jesuskomplex.
2020-11-18, 22:00
  #32012
Medlem
StuGs avatar
Cirkusen med det här barnet som cyniskt föses runt av pr-konsulter och föräldrar och repeterar färdigtuggade floskler från Al Gore kommer att skära ihop när de vuxna skall dela på bytet och när hon själv blir vuxen och, förhoppningsvis, frigör sig.
2020-11-18, 23:20
  #32013
Medlem
Giant Squids avatar
Snart borde väl tv-serien med och om Greta på BBC ha premiär. Hon kanske får ta över Attenborough när han lägger ner mikrofonen.
BBC Studios’ Science Unit announces series with Greta Thunberg
Citat:
The series will follow Greta’s international crusade, which takes her to the front line of climate change in some of the most extraordinary places on earth,
https://www.bbc.co.uk/mediacentre/bb...greta-thunberg
BBC to produce TV series about Greta Thunberg's life
Citat:
The films will also chart her own journey into adulthood as she continues to be confronted by the real world consequences of inaction; and will share some of the quiet moments as she writes the impactful speeches that are now broadcast and analyzed around the world, as she lives a teenage life like no other.”
https://thehill.com/policy/energy-en...thunbergs-life
BBC Studios’ Science Unit preps Greta Thunberg docuseries
Citat:
To be able to do this with Greta is an extraordinary privilege, getting an inside view on what it’s like being a global icon and one of the most famous faces on the planet,”
https://realscreen.com/2020/02/10/bb...rg-docuseries/
2020-11-19, 01:39
  #32014
Medlem
Det är inte Greta i sig som är skrämmande, hon gör nog det hon tycker är bra. Det är sådana so Inspiratoeren som är läskiga. De vuxna i hennes närhet som trycker på.
2020-11-19, 06:53
  #32015
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Det är inte Greta i sig som är skrämmande, hon gör nog det hon tycker är bra. Det är sådana so Inspiratoeren som är läskiga. De vuxna i hennes närhet som trycker på.
Du tar fel, jag vill inte alls driva på Greta. Tvärtom vill jag att Greta precis som varje barn kan få utvecklas och formas efter sina egna förutsättningar och möjligheter. Har alltid tyckt det var och är fel med föräldrar som pressar sina barn att bli något, som föräldrarna har drömt om, och vill verkligen EJ bli en sådan person.

Jag har efter förmåga försökt att vara ett visst stöd för Greta. Hon får avgöra i vilken mån som jag har lyckats med detta. Barn är svaret på livets längtan efter sig själv, som den berömda libanesiska poeten Gibran uttrycker så bra. Därför ska vi vara vägledare åt dem!

Vissa här har dock inte förstått, att det är en större utmaning att vara folkvald, om man verkligen vill förbättra för folkflertalet. Att förbättra för ett fåtal är däremot rätt lätt, men ökar klyftorna och spänningarna i vårt samhälle.

Det är många behov och målsättningar som ställs mot varandra. Vill Greta kunna påverka mera, behöver hon betydligt mera lära sig hur politiken fungerar och om politikens möjligheter och begränsningar. Det gäller andra här med i tråden. Politik tar lång tid och mycket arbete att lära sig ordentligt och är EJ en lätt uppgift. Är själv förtroendevald.

Är man trovärdig i sin kritik av folkvalda, bör man försöka själv bli folkvald. Dels kan du då påverka mera, dels lär du dej mycket om politikens förutsättningar. Så Greta får fundera vidare på hur hon vill fortsätta, hon avgör nu!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-11-19 kl. 07:03.
2020-11-19, 06:58
  #32016
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Är man trovärdig i sin kritik av folkvalda, bör man försöka själv bli folkvald. Dels kan du då påverka mera, dels lär du dej mycket om politikens förutsättningar. Så Greta får fundera vidare på hur hon vill fortsätta, hon avgör nu!
Hon talar ju inte med den svenska riksdagen så då skall hon alltså bli EU-representant för att skapa ännu mer fixering vid fogden i Bryssel som tar våra pengar och sprider över Europa och världen med nära nog obefintlig redovisning.

__________________
Senast redigerad av wwr 2020-11-19 kl. 07:02.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback