2020-10-24, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Sen är det inte så enkelt att klaga på att sakerna avyttrades. När man på allvar började skrota större mängder material var det för att det var en väldigt stor redovisningsmässig kostnad. Flera personer i den här tråden beaktar inte att försvarsmateriel köps in och skrivs av löpande. Det innebär dels att inköp inte är en stor initial kostnad, utan utbetalningen bokförs mot en lika stor tillgång varefter det senare värdet bara blir en kostnad allt eftersom den förbrukas (efter en förväntad ekonomisk livslängd).

Det är alltså både en fördel och en nackdel. Det innebär att större inköp inte belastar försvarsmaktens ekonomi kortsiktigt utan långsiktigt. Skulle däremot försvarsanlagen kraftigt minska (som de gjorde 1990 och framåt) blir det ett mycket allvarligare problem eftersom man fortfarande är tvungen att "betala av" en massa materiel som man inte använder.

Ja, man gömmer sig bakom sådant trams som att det var en stor redovisningskostnad.
Men att avyttra materiell till flera brigader är en stor förlust, oavsett hur du redovisar det.
Man sålde värdefulla fordon för en spottstyver, o eldade upp annat.
Vi pratar om en lastbil i timmen, dygnet runt i flera veckor som rullade in med saker som bara eldades upp.
Citera
2020-10-24, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Nej, Jag skrev att på grund av utförsäljning har FMV m.fl behövt köpa in saker som i de flesta fall var nyare/bättre än det som destruerades/såldes. Därav var försvarsbesluten att sälja av saker etc "blessing in disguise" (Jag hittar ingen svensk översättning på uttrycket om det är engelskan du har problem med)

Om du vill ha en minutiös detaljplan på varenda sak som köpts in så har jag tyvärr ej en sådan, men all logik i världen säger att om nu FM förstörde regnstövlar från 1957 (obs endast exempel) så köpte dom inte in begagnade stövlar från 1956)

Du får träna upp läsförståelsen, den verkar inte vara din starka sida.

Samtidigt erkände du att du inte visste vad de hade köpt in.
Du bara antar att det de har köpt in är bättre och nyare/annorlunda.

Att dra till med något larv om regnstövlar från 1957 är bara trams.

Jag frågar om de värnpliktiga inte längre sover i likadana 20-manna tält som man alltid sovit i?
Samma tält som skänktes bort eller eldades upp under nermonteringen.

Vita blixten har blivit ersatta av personliga snöskotrar med splitterskydd?

Bandvagn 206 som man sålde och skänkte bort till bland annat utländska företag. Numera har man inte sådana kvar i försvarsmakten?

En sådan enkel sak som de hundratusentals spadar, spett, uniformer, kamouflagenät och fan o hans moster, som man bara eldade upp. Vad har de ersatts med?
Gräver man med laserstrålar nu för tiden och gömmer sig med stealthteknik i skogen?
Uniformerna är HBTQ anpassade med lucka baktill och är numera rosa, så det gjorde inget att man eldade upp de gamla?

Nej, naturligtvis är det samma skit man köpt in. För miljontals kronor, ja kanske miljarder till och med.
Citera
2020-10-28, 07:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Bra för en liten kommun men inte nödvändigtvis optimalt för försvaret och skattebetalarna. Ganska dåligt investerade pengar.

Hade nog varit mycket billigare och bättre att tillsvidare använda befintliga utbildningsplattformar.

Men visst försvaret bör kanske ha nån närvaro i Mellansverige i fredstid. På sikt..
I och med att man vill skydda landet mot ett angrepp så är förband i luckan mellan Uppsala och Arvidsjaur nödvändig att fylla.
Så nej helt fel skulle jag säga att enbart fortsätta med de förband man har kvar. Extremt dyrt att samöva dagens försvar pga den extrema spridningen av förband.
Citera
2020-10-28, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Försvaret är inget vinstdrivet eller vinstoptimerande företag utan ett rent kostcenter. Finns ingen anledning att hantera avskrivningar av materiel utan det räcker med ett register över tillgångarna. En stridsvagn avskrivs inte på x antal år det är betald av staten redan vid leverans. Sedan blir de ju gammal och allt mindre värd om de skulle säljas med det är inte aktuellt. Behöver vi nya stridsvagnar så sker andra överväganden är rent ekonomiska, läs förmåga. Vi behöver ny förmåga, kanske högre förmåga, inte reinvestera för att upprätthålla en produktionsapparat.

När försvaret rustade ner slumpade man mer eller mindre bort materiel utan att sätta det verkliga marknadsvärdet. Men det var ju förståndshandikappat gjort eftersom materielen inte kostade särskilt mycket där den stod i förråd. Ammoförråd som knackats ner kan man ha en förståelse för om de stod på annans mark och kostade markhyra. På ett företag belastar oanvändbara materiel balansräkningen om det inte har ett säljbart värde men så behöver inte försvaret se på saken.

När det gäller kaserner och andra fasta anläggningar för administrativt bruk, kanske även försvarsanläggningar kan man ju ha ett fastighetsbolag, materielverk eller fortifikationsverk, jag vet inte hur det är organiserat i dag, spelar roll. Men dom bör ju inte girigt kalasa på förbandets driftsmedel utan har en egen budget. Tanken på att de förband som nyttjar lokalerna ska vara mer snåla vilja minska sina ytor, om de direkt får betala för dom ur den egna tilldelade budgeten. Det kan ju vara rätt tänkt ibland med det drar en jävla massa administration och ökad byråkratin.

Brukar gå i vågor i en cykel på 40-50 år eller så, då alla har glömt den gamla modellen och gör vågen när någon uppfinner den gamla skrotade på nytt.

Detta är nog OT.

Viktigast är att de får nya moderna bekväma lokaler och gärna av trä i stället för enorma stenhus. Förråd av plåt och i undantagsfall armerad betong. Och som någon skrev, det ska vara nära övningsområdet. Inte som förr nära staden så de värnpliktiga kunna gå dit på permis och slippa lappsjukan. Nu har ju alla bil så avstånd betyder inget längre.

Avskrivningar gör man för att undvika stor påverkan på resultatet vid större investeringar. Om man istället bokför sådana som en kostnad direkt skulle FM inte ha möjlighet att bedriva sin kärnverksamhet och samtidigt investera i t.ex REMO, mtrl-inköp och andra större investeringar. Det skulle helt enkelt inte gå att planera långsiktigt. Det har ingenting alls att göra med att FM ska vara vinstdrivet eller vinstoptimerat. Som jag skrev finns det nackdelar, men fördelarna är klart större när försvarsanlagen är relativt stabila eller när förändringarna är förutsebara.

Och jo, stridsvagnar skrivs av med en avskrivningstid på 25 år. Det står faktiskt till och med uttryckligen i FMs årsredovisning. Redovisning kan verka ganska krångligt och ologiskt om man inte har koll på grundbegreppen, i detta fall kostnad, utgift och utbetalning.
Citera
2020-11-16, 03:57
Medlem
Citat:
Det är helt enkelt så att det FM tidigare kunde göra med grå arbetskraft måste man idag ha anställda (på FM eller FortV) som utför samma syssla. Jag säger inte att finansieringsmodellen är rimlig för fem öre, men att det skulle leda till ökade driftkostnader efter man slutade med värnplikten kunde ju vem som helst räkna ut med röven.

Det beror på. Som sagt tror jag inte att FM tillåts att ackumulera större dolda reserver, och jag skulle gissa att man antingen måste upp- eller nedskriva alternativt avyttra materiel. Viss beredskapsmateriel har en avskrivningsperiod på 25 år. Men som sagt tror jag inte att myndigheten får sitta på en massa materiel som inte är redovisade som tillgångar i balansräkningen.
FM är inget företag, FM har en drifts och materielbudget. Det man visar med en “avskrivning” är en antagen förbrukning av materiel.
Att FM måste hyra sina lokaler av FortV är rent larv, FM hade lika gärna kunnat förvalta dessa själva. För skattebetalarna hade det inte gjort någon skillnad. Malajerna utförde enklare arbeten, de var ingen stor kostnad eller vinst. Orsaken till att de hölls kvar var att det var allmän värnplikt och ett tvång att närvara. Deras värde var ytterligt begränsat och FM hade civilanställda nog att sköta deras sysslor.
Citera
2020-11-16, 06:57
Medlem
Frontlinjens avatar
Min magkänsla var alltid att FB 2000 hade varit en bra nivå att stanna på, men det var utgående ifrån en kritisk massa av officerare och utbildningsplattformar för att kunna bygga upp snabbt. Nu skulle det dock även ha fallit sig så väl att P18 och I5 då hade funnit kvar.

Alla är överens om att det är en otroligt stor kostnad att återskapa garnisonsresurserna. Hur stor diffen är mellan i kostnaden för att få ökad volym/förmåga med nyanskaffad mtrl kontra alternativkostnaden för att använda mtrl anskaffad innan 2000 är svårt att uttala sig om.

Gissningsvis är det lägre kostnad för arvmtrl, men är det på marginalen, givet att de större mtrlsystemen ändå skulle omsättas?

Annorlunda uttryckt att kostnaden för en spade är marginell jämfört med en bandvagn.
Citera
2020-11-16, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
FM är inget företag, FM har en drifts och materielbudget. Det man visar med en “avskrivning” är en antagen förbrukning av materiel.
Att FM måste hyra sina lokaler av FortV är rent larv, FM hade lika gärna kunnat förvalta dessa själva. För skattebetalarna hade det inte gjort någon skillnad. Malajerna utförde enklare arbeten, de var ingen stor kostnad eller vinst. Orsaken till att de hölls kvar var att det var allmän värnplikt och ett tvång att närvara. Deras värde var ytterligt begränsat och FM hade civilanställda nog att sköta deras sysslor.

FM är inget företag, men man använder exakt samma redovisningsmetoder för ekonomisk effektivitet och möjliggöra långsiktiga investeringar. En avskrivning är, redovisningsmässigt, en planerad (oftast schablonmässig) förbrukning av en eller flera tillgångar.

Jag tror inte att jag har sagt att malajerna var det enda som föranledde FM att ge sina fastigheter till Fortv för att sedan hyra dom - precis som du säger sköttes den största delen av civilanställda tidigare. Däremot så gick det inte att behålla det så på grund av det slaktade försvarsanslaget.
Citera
2020-11-17, 18:47
Medlem
Voffsingens avatar
Att förstöra materiel istället för att sälja den för att det inte ska vara marknadsstörande, stör mig nåt ofantligt. Att lägga ut tältkaminer etc på kaserngården och sen köra över med pansarfordon borde vara en straffbar handling för den som ansvarade för beslutet. Därför kommer det kosta att köpa på sig grejer igen.

Ang. befälsbristen så finns det gott om gamla stambefäl att ta in i ett uppbyggnadsskede, även tidigare reservofficerare och KB / PB.

Ett sätt att öka effektiviteten är att satsa mer på fältvana. Hela senare tiden av utbildningen ute i fält. Jag funderar på om det skulle gå att utbilda två kullar per år och regemente.
Citera
2020-11-17, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voffsingen
Ang. befälsbristen så finns det gott om gamla stambefäl att ta in i ett uppbyggnadsskede, även tidigare reservofficerare och KB / PB.

Jag vet åtminstone några stycken som lämnade försvarsmakten när dom nya avtalen med krav på möjlig utlandstjänstgöring började dyka upp. En del gick över till Hemvärnet istället för att slippa det nya avtalet och fortsätta mer civilt än att ha utlandstjänstgöring hängandes över sig.

Nu vet jag ju att risken att bli kommenderad till utlandstjänstgöring måste vara nästa obefintlig för äldre stambefäl så klart.
Citera
2020-11-17, 22:19
Medlem
Känns som att det är mycket snack här om gamla saker som inte har någon betydelse längre. Nä, tänk framåt nu, ingen ide att gräma sig över spilld mjölk, det som varit har varit.

När kommer de nya regementena? Blir det utbildning av nya soldater redan 2021?
Citera
2020-11-19, 08:29
Medlem
Citat:
FM är inget företag, men man använder exakt samma redovisningsmetoder för ekonomisk effektivitet och möjliggöra långsiktiga investeringar. En avskrivning är, redovisningsmässigt, en planerad (oftast schablonmässig) förbrukning av en eller flera tillgångar.

Jag tror inte att jag har sagt att malajerna var det enda som föranledde FM att ge sina fastigheter till Fortv för att sedan hyra dom - precis som du säger sköttes den största delen av civilanställda tidigare. Däremot så gick det inte att behålla det så på grund av det slaktade försvarsanslaget.
Den metodiken är inte ens tänkt för verksamheter likt FM. Det är tänkt för verksamheter som agerar i gränslandet mellan privat och offentligt, ex gamla Domänverket.

Det finns ingen alternativ verksamhet till ett regemente i Sollefteå eller Arvidsjaur. Hyreskostnader där är enbart hittepå. Ett tydligt exempel är P18’s gamla garnisonsområde som såldes för några tiotalet miljoner.
En nybyggnation kostar miljarder.
Citera
2020-11-19, 11:24
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torson68
Känns som att det är mycket snack här om gamla saker som inte har någon betydelse längre. Nä, tänk framåt nu, ingen ide att gräma sig över spilld mjölk, det som varit har varit.

När kommer de nya regementena? Blir det utbildning av nya soldater redan 2021?

Så är det ju. Hade vi vidmakthållit en militär förmåga byggd på allmän värnplikt hade ju volymerna varit annorlunda, men i sammanhanget bör man ju veta att den enskilde soldatens utrustning i ett massförsvar baserades på personalstaten (alla mellan 18 och 47, varje årsklass ungefär 50.000 man blir ungefär 1 miljon 450 tusen vpl)

Alla förstår att detta var ohållbart i en "modern stridsmiljö", om alla förband skulle ha modern utrustning, moderna fordon, modern grupp- och plutonsmaterial och vara organiserade i moderna och slagkraftiga förband. Alltså reviderade man organisation och utrustning med ca 10 års mellanrum.

Två lösningar fanns på detta problem. Den ena, som gjordes i praktiken, var att flytta ut äldre förband i glömskan, men för sakens skull, fortfarande med värnplikt. Det andra var att avveckla värnplikten och bygga ett yrkesförsvar. (kanske trodde politikerna att den yrkesnumerär som gällde när vpl var aktiv skulle gå att vidmakthålla, med 50-åriga fanjunkare som soldatmaterial? Vad vet jag.)

Personalbristen blev omgående uppenbar. Nu är vpl på väg tillbaka. Vi får se om man då minskar den aktiva tiden (krigsplacerar till 30 år) och balanser frågan om volym, utbildningskostnad och utrustningskostnad litet bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in