Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-13, 21:49
  #709
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Själv sitter jag här vafan snackar di om jag har inga problem alls att komma åt forumet så det verkar som bara vissa drabbas, undrar vilken isp ni surfar från? telenor? comhem? bahnhof? tele2?

Själv surfar jag från flashback vpn och comhem.
Jag har Bredband2 som ISP och använder NordVPN.

Det är krångel lite då & då varje dag, upplever jag. Idag var FB nere flera timmar för mig. Har i enlighet med admins råd testat att byta VPN-server samt avaktivera VPN helt, men inget tycks hjälpa när det jävlas.
Citera
2020-11-13, 22:05
  #710
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kanske lite långsökt men...någon som testat att byta till google eller cloudflares dns-servrar när det strular?
Citera
2020-11-14, 01:15
  #711
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag har liknande erfarenheter. Jag kör via VPN.
Provar jag från en annan dator utan VPN, med samma ISP, utan att vara inloggad är det inga som helst problem.

Med detta har jag (kanske felaktigt) antagit att det är VPN-tjänsten som är överlastad. Det var inte Flashback som var problemet iaf. (Såvida det inte har att göra med att man är inloggad).

Jag har dock provat andra sidor på nätet med VPN och samma nätbläddrare. Då går det utmärkt. Eller iaf inte samma totalstopp. Samtidigt är det totalstopp med Flashback.
Det indikerar mer en kombination av VPN-tjänsten och Flashback.
Jag har provat att byta VPN-server (och därmed IP-adress) men det gör ingen skillnad. Fortfarande totalstopp som kan vara allt från några minuter till timmar.

En möjlighet är att FB tolkar VPN-accesserna som fientliga och blockar dessa.
Vi är säkerligen fler som använder samma VPN-tjänst. Och det kan kanske trigga något skydd som FB har.
Det är ungefär vad jag nu tror.
Jag har kört med och utan. Olika abbonamng olika devices.
Min VPN är det förmodligen heller inte många som använder.

OnT jag har enrorma problem att komma in på siten. Väl inne så ramlar jag ut om jag ska byta sid eller forum.
Ibland går det en stund och sen tillbaks igen till att servern tar för lång tid på sig att svara.
Occams razor pekar då på?
Citera
2020-11-14, 02:18
  #712
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kanske lite långsökt men...någon som testat att byta till google eller cloudflares dns-servrar när det strular?
Jag kör Quad9 som DNS.
Citera
2020-11-14, 02:42
  #713
Medlem
wwrs avatar
Måste inte någon tekniker titta på detta.

Tidigare hade jag problem både via bredbandet och mobilt internet. Jag har försökt köra traceroute men jag är inte säker på att jag hittat något bestämt. Jag vill inte lägga ut personliga resultat men om tekniker med tystnadsplikt frågar i PM så gör jag det.

Jag har haft mycket problem nu. Kl 2.31 senast. Jag kör oftast från IP utanför Europa. Men när jag bytte till svenskt eller spanskt IP fungerar det nu.

Under alla månader problemet existerat så går både bredband och mobilt internet ned samtidigt för Flashback, sällan andra sajter.

Man försöker ju slå isär världen nu med mötesförbud och reseförbud. Det gäller att försöka se till att digitala mötesplatser inte går ned.

Borde inte tekniker titta på detta? Många klagar ju.

...

Ligger inte både Flashback och Wikileaks på Bahnhof? Wikileaks fungerade för mig nu när Fb inte gör det.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-11-14 kl. 02:51.
Citera
2020-11-14, 03:36
  #714
Medlem
wwrs avatar
Jag kör inte traceroute så ofta numera, men jag tycker resultaten är märkliga.
Jag har haft problemet många månader av och till men nu har det blivit akut. Tidigare har inte VPN hjälpt men just nu kommer jag in från svenskt IP men inte från de IP utanför Europa som jag brukar använda.

Det har alltid bara varit Fb som gått ned samtidigt från olika ISP som jag provat. Det har brukat sitta i en halv till två timmar.

Jag har inte kommit åt på en timme nu, från ett IP jag brukar köra från utanför Europa.

Men om jag kör traceroute får jag intrycket av att jag inte kommer många hopp. Det strular tidigt. Men "allt annat" utom Fb verkar fungera. Och många här som beskriver problem lär väl köra från svenska IP.

Nu skriver jag från svenskt IP.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-11-14 kl. 03:40.
Citera
2020-11-14, 05:11
  #715
Medlem
Gertrud1s avatar
När flashback låg nere så länge ihop med debaclet på Gotland så gick det att komma in via proxy.
Det gör det inte nu.
Strulat för mig nu i timmar.
Ibland öppnas en del av sidan.
Men det är enstaka tillfällen.
Citera
2020-11-14, 05:53
  #716
Medlem
Omöjligt för mig från förra inlägget tills jag la mig vid 02 men nu får jag iväg detta inlägget och kanske 5min på forumet?
All annan surf på nätet är felfritt endast flashback
Citera
2020-11-14, 07:20
  #717
Avstängd
Ja, så det var inte bara ja. Försökte hitta denna tråden. Sist dessa problem återkom var ju typ 201 eller 2017 va? Då var det väl nästan 9 månader man såg dessa problem?

Har haft detta nu i cirka 2-3 veckor, riktigt irriterande.

Har inte hunnit läsa allt det senaste, men någon som kanske kan säga vad det beror på?
Citera
2020-11-14, 08:44
  #718
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Måste inte någon tekniker titta på detta.

Det är tekniker som tittar på detta.
Men eftersom sidan till stor del finansieras via donationer, och färre vill ge donationer när det strular, så är våra möjligheter begränsade. Men med detta sagt, så ska det givetvis fixas. Det är högprioriterat.
Jag har vid tillfällen haft problem att besöka Flashback med VPN, och stängt av VPN, och då har allt funkat utan problem. Men jag har också befunnit mig i en situation där det varken funkar med eller utan VPN, och där det inte heller går att komma åt sidan via mobil. Samtidigt som andra inte har några problem alls. Så problemet är inte helt enkelt att lokalisera.
Det tar tid att hitta problemet, och vi borde vara fler som arbetar med det. Men att plocka in fler som arbetar med Flashback kostar samtidigt pengar, och i den situationen vi befinner oss just nu, så skulle Flashback inte överleva med fler som arbetade med Flashback. Vi har därför minskat resurserna dramatiskt, så att vi kan överleva även långsiktigt. Inte bara ett år, utan fem år år, tio år, osv.
Det betyder inte att att problemet du beskriver är oviktigt, utan att det tar tid att åtgärda. Skulle vi lägga större resurser på att åtgärda det snabbare, så skulle vi eventuellt äventyra Flashbacks överlevnad. Vilket vi inte vill. Vi ser positivt på framtiden, men med minskade intäkter så tar vissa saker bara lite längre tid att åtgärda. Jag beklagar detta, men hoppas att du kan förstå prioriteringen. Den beror inte på ointresse eller lathet, utan för att göra det i den takt som är bäst för forumet långsiktigt.

admin
Citera
2020-11-14, 08:53
  #719
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Eller om ni bara informerar på flashback.se eller på Facebook om att ni har driftstörningar, och när man kan förvänta sig att sajten kommer upp igen.

Flashback kommer aldrig någonsin att vara verksam på Facebook.
Det är lika osannolikt som att Svenska kommittén mot antisemitism kommer att börja använda NMR som sitt webbhotell.
Ifall det varit större problem så har dessa informerats via Flashback.se. Det har historiskt även diskuterats att ha ett konto på Twitter. Men Facebook och Instagram kan du glömma. Detta bolag hatar vissa av Flashbacks medlemmar, och vissa är bannlysta utan att ens ha varit medlemmar på plattformen. I ett fritt samhälle ska även plattformar som Facebook kunna existera. Men det betyder inte att man behöver vara medlem. Flashback kommer aldrig att vara medlem på Facebook.

admin
Citera
2020-11-14, 10:19
  #720
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kanske lite långsökt men...någon som testat att byta till google eller cloudflares dns-servrar när det strular?
Jag provade igår. Jag märkte ingen skillnad. Och jag har inte sett att detta skulle vara ett DNS-problem.


Jag provade också att rensa cache, då jag vet att någon kaka lett till problem en gång för många år sedan. Det gjorde i sig att jag omedelbart fick kontakt med Flashback, men då på inloggnignssidan. Det gick bra att logga in, och läsa. Men så fort jag skulle posta så var det stopp.


En tänkbar förklaring är att det går bra att nå Flashbacks cache. Men blir problem vid en miss eller när man skall posta/förhandsgranska och går till "riktiga" Flashback.


Det verkar som att det iaf jag skickar går till Flashback. Men svaret till min nätbläddrare tappas bort. Det har hänt att jag postat och det timat ut nätbläddraren. Men postningen gick igenom, så Flashback tog inlägget.
(Det gör att jag varje gång jag postar och får timeout får läsa forumet från en annan nätbläddrare där jag inte är inloggad och kolla om postningen gick igenom. För att undvika dubbelpostning).


Är det så att ni andra får problem att läsa på Flashback, om ni INTE är inloggade?
Det är aldrig problem för mig. Går alltid utmärkt.

(För ögonblicket går det utmärkt att läsa/skriva).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback