Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-12, 11:48
  #3217
Avstängd
wwrs avatar
Om programmeringen karakteriseras av inskrivna regler så är det inte AI. Det går heller inte att ha regler för allt som är "bra" beteende som får läras in. Då kan man lika bra programmera det goda beteendet från början.

Jag misstänker att hela AI-grejen skulle kunna vara ännu en hoax från Musk & Co.

Det verkar ju inte som att någon av oss kan hitta att Tesla själva säger att bilen själv kan lära sig saker utan att uppdateras. Det skulle vara mycket farligt.

Att YouTubers upptäckt någon ny okänd funktion hos bilen verkar mycket otroligt. Men det är så Musk bygger hypen. Samma med Starlink. Ingen säker information från företaget, mest rykten på Twitter. När massmedia sålt ut och inte ifrågasätter längre går det att köra på det viset. Men hur länge ... ?
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-11-12 kl. 11:51.
Citera
2020-11-12, 11:48
  #3218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Som att inte korsa heldragna linjer vilket är ett trafikbrott?

Det är inte ett brott att korsa en heldragen linje om situationen påbjuder det. Jag har sett en video där det händer, vilket även är den svåraste situationen som jag sett FSDen utsättas för.
Citera
2020-11-12, 11:50
  #3219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Om programmeringen karakteriseras av inskrivna reglerna så är det inte AI. Det går heller inte att ha regler för allt som är "bra" beteende som får läras in. Då kan man lika bra programmera det goda beteendet från början.

Jag misstänker att hela AI-grejen skulle kunna vara ännu en hoax från Musk & Co.

Det verkar ju inte som att någon av oss kan hitta att Tesla själva säger att bilen själv kan lära sig saker utan att uppdateras. Det skulle vara mycket farligt.

Att YouTubers upptäckt någon ny okänd funktion hos bilen verkar mycket otroligt. Men det är så Musk bygger hypen. Samma med Starlink. Ingen säker information från företaget, mest rykten på Twitter. När massmedia sålt ut och inte ifrågasätter längre går det att köra på det viset. Men hur länge ... ?

Jaha, så jag antar att människan inte har intelligens? Vi har ju både skrivna och implicerade regler att förhålla oss till, så jag antar att vi är förprogrammerad kod helt enkelt. Tack för att du väckte mig från matrix
Citera
2020-11-12, 12:00
  #3220
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Jaha, så jag antar att människan inte har intelligens? Vi har ju både skrivna och implicerade regler att förhålla oss till, så jag antar att vi är förprogrammerad kod helt enkelt. Tack för att du väckte mig från matrix
Du försöker dra diskussionen till andra områden.

Tesla påstår inte att deras bilar själva kan lära sig köra. Tesla samlar in kördata och använder dessa för att försöka skapa självkörande bilar. (Förmodligen ett dömt projekt aftersom de inte använder Lidar.) Sedan öser företaget på med YouTubers och liknande som man inte behöver ta ansvar för, samtidigt som företaget inte lämnar tydlig information.

Jag hänvisar till mitt senaste inlägg. Jag tar nog lite paus från diskussionen. Den verkar inte komma vidare.
(FB) Tesla Motors - TSLA (USA)
Citera
2020-11-12, 12:11
  #3221
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Det är inte ett brott att korsa en heldragen linje om situationen påbjuder det. Jag har sett en video där det händer, vilket även är den svåraste situationen som jag sett FSDen utsättas för.
Situationerna jag sett har varit tillfällen då AIn placerat sig i fel fil inför en korsning, eller som i senaste klippet som länkades här där bilen plötsligt byter fil trots att det inte fanns någon anledning till det när det är heldraget, väldigt hastigt med. Både tillfällena hade gett böter om en polis hade sett det.

https://www.youtube.com/watch?featur...3Y&app=desktop Flera gånger envisas den med att dra över den heldragna linjen efter trafikljuset i början, varje gång är ett trafikbrott med efterföljande böter, AI är inte undantaget detta.
Citera
2020-11-12, 14:27
  #3222
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Situationerna jag sett har varit tillfällen då AIn placerat sig i fel fil inför en korsning, eller som i senaste klippet som länkades här där bilen plötsligt byter fil trots att det inte fanns någon anledning till det när det är heldraget, väldigt hastigt med. Både tillfällena hade gett böter om en polis hade sett det.

https://www.youtube.com/watch?featur...3Y&app=desktop Flera gånger envisas den med att dra över den heldragna linjen efter trafikljuset i början, varje gång är ett trafikbrott med efterföljande böter, AI är inte undantaget detta.

Varenda förare hade korsat heldraget ifall tillfälligt behov uppstår. Det är även tillåtet vid diverse situationer att korsa heldragen linjer.

Du kan alltid boka uppkörning och teoriprov så du lär dig något innan du uttalar dig om saker. Eller göra det lätt för dig och kolla vad lagarna säger.
Citera
2020-11-12, 17:18
  #3223
Medlem
Diskussionen om AI visar på total begreppsförvirring till följd av marknadsförarnas buzzwordsbajsande.

System för självkörande bilar bygger på maskininlärning, vilket är den diametrala motsatsen till intelligens. Intelligens handlar om att utifrån konceptuell förståelse kunna hantera nya situationer som man saknar empirisk erfarenhet av. Maskininlärning handlar om att genom interpolering kunna hantera likvärdiga situationer som man tränat på, utan krav på konceptuell förståelse.

En självkörande bil lär sig svänga höger eller vänster utifrån kamerabildernas pixlar utan att veta vad bilderna föreställer. Fungerar bra så länge verkligheten liknar bilderna bilen tränats att köra efter. Ser verkligheten helt olik ut så är dock beteendet odefinierat. Därför inget oväntat när en Tesla tog livet av sin förare när den försökte köra under ett lastbilssläp. Släpet liknade antagligen inte de släp den tränats mot och då betedde sig bilen precis så oförutsägbart man kan förvänta sig av ett system utan konceptuell förstålse av sin uppgift. Liknande olyckor kommer hända även i framtiden. Men människor gör också fel ibland, så datorn behöver inte vara sämre om bara olyckorna är sällsynta.

Nog om teknik. Här pratar vi aktier och då handlar det mer om förväntningar och ryktesspridning än om hur bilarna faktiskt fungerar.
Citera
2020-11-13, 00:03
  #3224
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Om det är "hardkodade" tolkningar av en 2D-miljö eller 3D så är det enda någon i slutändan bryr sig om hur självkörande fungerar i praktiken. Bara nördar(sorry), andra ingenjörer och akademiker kommer bry sig om den bakomliggande tekniken i framtiden.

Konsumenten bryr i slutändan bara kvalitet på varan och där ser framtiden ljus ut.
Citera
2020-11-13, 03:17
  #3225
Avstängd
wwrs avatar
Googles Waymo delar ut en schysst känga till "the more vocal competitor with a misleading branding" (=Tesla med sitt tal om FSD) användande Elons eget svammel om "orders of magnitude".

Citat:
Would you say that your technology is orders of magnitude more advanced than the more vocal competitor with a misleading branding?
https://twitter.com/CarlKoinberg/sta...273337346?s=19 (någon som jobbar som miljöingenjör i Sverige)

Waymo:
Citat:
Yes
https://twitter.com/Waymo/status/132...577062916?s=19

Förmodligen samarbetar de för att försöka skapa ännu mer ståhej runt FSD.

Jag tror det handlar om att Waymo använder Lidar och detaljerade kartor. Elon har ju medvetet kört in i en återvändsgränd genom att bara använda kameror. Men självklart skall man använda alla data som står till buds.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-11-13 kl. 03:50.
Citera
2020-11-13, 04:08
  #3226
Avstängd
wwrs avatar
Tesla delägs av oljearaber. De stöder Teslas tokigheter för att sänka seriös elbilsproduktion.

Ett fel Tesla medvetet gör är att enbart använda kameror. För att köra bil med enbart visuell input så fordras mänsklig intelligens. Man måste tolka synintrycken för att avgöra om de påverkar bilkörandet. Den nivån av intelligens är omöjlig för AI att uppnå idag. Därför är Teslas FSD dömd att misslyckas.

Det märks bl.a av hur Tesla varit tvungna att göra om programmen från 2D till 3D (eller "4D").

Man kanske snart kan få självkörning att fungera under mycket begränsade former. Honda kan köra i bilköer. Waymo kanske kan köra i ett litet område som de kartlagt etc. Mercedes lägger ned robot-taxis men behåller väl utvecklingen av något stöd för långtradarchaufförer.

Man måste använda alla tillgängliga indata. Att landa ett flygplan automatiskt är möjligt under övervakning av piloter. Alla data är då kända, höjd, fart, vind, position etc. Men framför en bil kan nästan vad som helst dyka upp. Det finns idag inget AI-system som klarar att tolka det och det kommer inte att finnas på mycket länge.

Lidar gör i alla fall att datorn vet var saker finns och hur de rör sig. Men det vägrar Tesla att använda. Tesla ödar en massa datorkraft på att försöka räkna ut det som Lidar redan vet. Tesla kommer aldrig att komma vidare utan Lidar eller motsvarande.

Teslas system kommer inte att fungera inom överskådlig tid, det är "designed for disaster"

Det är min uppfattning.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-11-13 kl. 04:45.
Citera
2020-11-13, 11:32
  #3227
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tesla delägs av oljearaber. De stöder Teslas tokigheter för att sänka seriös elbilsproduktion.

Ett fel Tesla medvetet gör är att enbart använda kameror. För att köra bil med enbart visuell input så fordras mänsklig intelligens. Man måste tolka synintrycken för att avgöra om de påverkar bilkörandet. Den nivån av intelligens är omöjlig för AI att uppnå idag. Därför är Teslas FSD dömd att misslyckas.

Det märks bl.a av hur Tesla varit tvungna att göra om programmen från 2D till 3D (eller "4D").

Man kanske snart kan få självkörning att fungera under mycket begränsade former. Honda kan köra i bilköer. Waymo kanske kan köra i ett litet område som de kartlagt etc. Mercedes lägger ned robot-taxis men behåller väl utvecklingen av något stöd för långtradarchaufförer.

Man måste använda alla tillgängliga indata. Att landa ett flygplan automatiskt är möjligt under övervakning av piloter. Alla data är då kända, höjd, fart, vind, position etc. Men framför en bil kan nästan vad som helst dyka upp. Det finns idag inget AI-system som klarar att tolka det och det kommer inte att finnas på mycket länge.

Lidar gör i alla fall att datorn vet var saker finns och hur de rör sig. Men det vägrar Tesla att använda. Tesla ödar en massa datorkraft på att försöka räkna ut det som Lidar redan vet. Tesla kommer aldrig att komma vidare utan Lidar eller motsvarande.

Teslas system kommer inte att fungera inom överskådlig tid, det är "designed for disaster"

Det är min uppfattning.


Lidar eller inte har diskuterats flitigt kring FSD och det är där Tesla avvikter, vi får se om de lyckas, än sålänge blir den bättre o bättre. Den stora fördelen är att Tesla kan pusha ut sin teknologi till existerande bilar och att dessa inte vart överdrivet mkt dyrare att producera, kontra Waymos bilar som kostar uppåt $400k med utrustningen. Om båda lyckas har Tesla en advantage som är av hästlängder då de över en natt kan få miljontals bilar att bli robotaxis.
Elon är väldigt övertygad om att Lidar inte behövs, och han svarade nyligen att han förm inte hade använt det även om de var gratis. Det är ett intressant race och man får se vilka som lyckas, då Elon i case efter case tagit fram banbrytande teknologi så tror jag att han lyckas även på den biten.
Citera
2020-11-13, 11:40
  #3228
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Lidar eller inte har diskuterats flitigt kring FSD och det är där Tesla avvikter, vi får se om de lyckas, än sålänge blir den bättre o bättre. Den stora fördelen är att Tesla kan pusha ut sin teknologi till existerande bilar och att dessa inte vart överdrivet mkt dyrare att producera, kontra Waymos bilar som kostar uppåt $400k med utrustningen. Om båda lyckas har Tesla en advantage som är av hästlängder då de över en natt kan få miljontals bilar att bli robotaxis.
Elon är väldigt övertygad om att Lidar inte behövs, och han svarade nyligen att han förm inte hade använt det även om de var gratis. Det är ett intressant race och man får se vilka som lyckas, då Elon i case efter case tagit fram banbrytande teknologi så tror jag att han lyckas även på den biten.

Var kommer siffran $400k ifrån? Tidigare köpte de in utrustningen från Velodyne LiDAR för 75k USD per styck, men senaste jag läste är att de fått ned den kostnaden med 90 %, d.v.s till ca 7 500 USD. Läst här: https://www.mes-insights.com/lidar-s...rers-a-908358/

Sen har ju Waymo ingen massproduktion, vilket alltid gör att det blir betydligt dyrare per enhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback