Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-22, 08:58
  #673
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Problemet beror på att din uppkoppling nyligen använts för DDoS-attacker. Inte att du personligen sysslar med DDoS-attacker, utan att någon på ditt nät utnyttjas för att angripa Flashback. Det pågår ständigt attacker mot Flashback, och när dessa är aktiva så blockeras trafiken tillfälligt från de som angriper forumet.

Om du använder en VPN så är brukar det räcka med att byta nät. Vi arbetar nu på att förbättra detta ytterligare, vilket var orsaken till (FB) Planerade driftstörningar 2020-10-18. Jag håller med om att det är ett problem, men tyvärr finns det personer som inte vill att forumet ska vara tillgängligt. Som kräver att vi raderar trådar som de ogillar.

admin
Funderade just var attackerna kom ifrån.
Får ta tummen ur och skaffa ert VPN då.
Mange takk.
Citera
2020-10-26, 08:14
  #674
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Problemet beror på att din uppkoppling nyligen använts för DDoS-attacker. Inte att du personligen sysslar med DDoS-attacker, utan att någon på ditt nät utnyttjas för att angripa Flashback. Det pågår ständigt attacker mot Flashback, och när dessa är aktiva så blockeras trafiken tillfälligt från de som angriper forumet.

Om du använder en VPN så är brukar det räcka med att byta nät. Vi arbetar nu på att förbättra detta ytterligare, vilket var orsaken till (FB) Planerade driftstörningar 2020-10-18. Jag håller med om att det är ett problem, men tyvärr finns det personer som inte vill att forumet ska vara tillgängligt. Som kräver att vi raderar trådar som de ogillar.

admin

Har jag förstått detta rätt...?
Om jag t.ex har Comhem som ip-leverantör och någon annan i samma nät behagar DDOS:a er, spärrar ni då alltså alla Comhems-IP adresser under en viss tidsperiod ?

Jag fick "spärr" runt 01:30 i natt, jag kickade igång min VPN och gick via USA, men samma strul även där, dock "lossnade" det efter c:a 7-10 min och sen funkade det (via vanliga svenska ip utan vpn).

Men varje anropande adress levererar väl ett ip-nr, som då kunde föras in på en "spärrlista" när dessa då kommer i ett samlat jättekluster med anrop mot Flashback vid en vist klockslag i syfte att sega ner siten, jag menar att de ip adresser som sabotörerna använder knappast kan vara oändliga, utan dom bör ju bränna dessa adresser per DDOS-attack ?

Eller är det så att även om ni har spärrar mot vissa ip-adress kluster, ligger då dessa som är spärrade och anropar och då låser upp nätet för andra anrop från andra icke spärrade IP-adresser ?

(är amatör på it...)

Kan du hinta i vilka trådar eller ämnen som gör att vissa lägger ner en sådan energi på att jävlas...
__________________
Senast redigerad av vinland 2020-10-26 kl. 08:22.
Citera
2020-10-26, 08:17
  #675
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Jag befinner mig för tillfället utrikes och besöker en vän på sjukan och använder deras wifi. Medan vännen sover har jag suttit i närheten av huvudentrén. Det har varit si och så med att öppna sidor på Flashback under natten.
Citera
2020-11-12, 06:40
  #676
Avstängd
wwrs avatar
De senaste månaderna har jag haft en del problem. Nu senast så här:

11/11: 23.40 fungerade ej
12/11: 02.36 provade igen, fungerade ej
03.00-03.30 fungerade det
05.36 fungerade ej
nu har sajten börjat fungera igen, förstås

Oftast kommer detta efter en stunds väntan
Citat:
This site can’t be reached www.flashback.org took too long to respond.
Try:
Checking the connection
ERR_TIMED_OUT
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-11-12 kl. 06:43.
Citera
2020-11-12, 16:36
  #677
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De senaste månaderna har jag haft en del problem. Nu senast så här:

11/11: 23.40 fungerade ej
12/11: 02.36 provade igen, fungerade ej
03.00-03.30 fungerade det
05.36 fungerade ej
nu har sajten börjat fungera igen, förstås

Oftast kommer detta efter en stunds väntan


Ja flashback har den senaste månaden varit nere nästan lika ofta som det är uppe....
Citera
2020-11-12, 16:47
  #678
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukendrarajah
Ja flashback har den senaste månaden varit nere nästan lika ofta som det är uppe....
I så fall måste Fb göra något åt problemet. Men det verkar inte stämma generellt, om man tittar i denna tråden. Jag hade problem tidigare och skrev i Flashbacktavlan. Det var fel tavla, men en eller två postare skrev att de ansåg Fb fungera bättre än på länge.
Nu går det riktigt dåligt. Här är fler tidpunkter då jag inte nått sajten idag.
Citat:
09.54, 10.38, 11.13, 13.05, 13.36, 14.20, 15.58
Citera
2020-11-12, 16:52
  #679
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Funderade just var attackerna kom ifrån.
Får ta tummen ur och skaffa ert VPN då.
Mange takk.

Skulle inte förvåna mig att det var en skattefinansierad organisation som var ansvarig.
Citera
2020-11-12, 16:55
  #680
Medlem
hippilis avatar
I eftermiddag har det inte gått att komma in under 2 timmar
Citera
2020-11-12, 21:02
  #681
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Om du använder en VPN så är brukar det räcka med att byta nät.
admin
Nope
Samma oavsett om jag är rysk, amerikan, singaporian, eller vilket som.

Det har varit såhär sen ni började mecka med pop up reklamen.
Den funkar ju liksom inte heller nu...
Citera
2020-11-12, 21:28
  #682
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Skulle inte förvåna mig att det var en skattefinansierad organisation som var ansvarig.

Jag är inte så säker på det längre.
Citera
2020-11-12, 22:29
  #683
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Nope
Samma oavsett om jag är rysk, amerikan, singaporian, eller vilket som.

Det har varit såhär sen ni började mecka med pop up reklamen.
Den funkar ju liksom inte heller nu...

Aha, jag började misstänka en storskalig ddos, enligt is it down har flashback faktiskt varit nere. Men detta kan alltså vara popups?

Försökte mig på Reddit ett tag, fyfan vilket skitforum.

Om detta är en ddos attack är den en seriös, kanske början på slutet.
Citera
2020-11-12, 22:45
  #684
Medlem
hippilis avatar
Har vart krångligt i eftermiddag och på kvällen men verkar funka en stund nu så man får passa på medan det funkar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback