Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-09, 22:48
  #1
Medlem
Sökte uppgifter om ett annat olöst mord i trakten när jag snubblade på denna artikel.
Verkligen ett fantasieggande "case".
Någon som hört talats om detta?
Har mer information?
Tillgång till dödboken och kan se vilka kvinnorna var och var någonstans de bodde tidigare?

https://unt.se/uppsala/missing-peopl...l-2636778.aspx

2011. En kvinna i 60-årsåldern hittas död i sin etta i Österbybruk. På adressen står även hennes mor skriven men inget i lägenheten tyder på att mer än en person bott där. Dottern och mamman har några år tidigare bott på en annan ort i Norduppland. Vittnen uppger att de levt ett eremitliv där, utan andra släktingar eller vänner. Polisens teori är att mamman dött, antingen på grund av ett brott eller naturliga orsaker, och att dottern gjort sig av med kroppen och flyttat. Kontoutdrag visade även att hon plockat ut sin mammas pension under sju år. Mamman har fortfarande inte återfunnits.

Citera
2020-11-09, 23:06
  #2
Medlem
TheGreatBlackCocks avatar
Sannerligen intressant fall. Det jag blir förvånad över är hur dessa två verkar totalt ha gått under radarn, borde inte Försäkringskassan ha krävt nya uppgifter varje år? Deklaration? Finns det övriga släktingar som hade kontakt med dessa?
Citera
2020-11-09, 23:19
  #3
Medlem
Skaraborg2s avatar
Flyttade både mor och dotter till Österbybruk?

Citat:
Ursprungligen postat av Flashback-profilen
Sökte uppgifter om ett annat olöst mord i trakten när jag snubblade på denna artikel.
Verkligen ett fantasieggande "case".
Någon som hört talats om detta?
Har mer information?
Tillgång till dödboken och kan se vilka kvinnorna var och var någonstans de bodde tidigare?

https://unt.se/uppsala/missing-peopl...l-2636778.aspx

2011. En kvinna i 60-årsåldern hittas död i sin etta i Österbybruk. På adressen står även hennes mor skriven men inget i lägenheten tyder på att mer än en person bott där. Dottern och mamman har några år tidigare bott på en annan ort i Norduppland. Vittnen uppger att de levt ett eremitliv där, utan andra släktingar eller vänner. Polisens teori är att mamman dött, antingen på grund av ett brott eller naturliga orsaker, och att dottern gjort sig av med kroppen och flyttat. Kontoutdrag visade även att hon plockat ut sin mammas pension under sju år. Mamman har fortfarande inte återfunnits.


Jag har ingen ytterligare information om detta minst sagt udda fall.

Däremot har jag tidigare läst om detta fall i ett flertal artiklar. Finns namnen, och helst även personnumren, på de båda kvinnorna, så går det förstås att få fram var någonstans de hade bott innan de flyttade till Österbybruk. Om nu både mor och dotter flyttade dit?
Citera
2020-11-09, 23:33
  #4
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Stort tack för denna TS om ett mycket besynnerligt och "spännande" fall.

Den mest intressanta kandidat jag hittat i "dödboken" är en kvinna född i Uppsala 1949. 1990 står hon skriven på en boxadress i Stockholm tillsammans med sin mor, f 1925. Hon står som avliden juni 2011, då boende i Österbybruk. Hon var ogift. Jag kan ej finna modern i vare sig "dödboken", eller i aktuella register.
__________________
Senast redigerad av Ettsjutretton 2020-11-09 kl. 23:36.
Citera
2020-11-10, 00:24
  #5
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Stort tack för denna TS om ett mycket besynnerligt och "spännande" fall.

Den mest intressanta kandidat jag hittat i "dödboken" är en kvinna född i Uppsala 1949. 1990 står hon skriven på en boxadress i Stockholm tillsammans med sin mor, f 1925. Hon står som avliden juni 2011, då boende i Österbybruk. Hon var ogift. Jag kan ej finna modern i vare sig "dödboken", eller i aktuella register.
Det låter som en bra kandidat.
Det kom in en ansökan om dödförklaring för modern, född 1925. Denna publicerades i UNT 2014-03-12.
Hon hade enligt denna varit senast sedd i livet år 2005.
Citera
2020-11-10, 00:27
  #6
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Det låter som en bra kandidat.
Det kom in en ansökan om dödförklaring för modern, född 1925. Denna publicerades i UNT 2014-03-12.
Hon hade enligt denna varit senast sedd i livet år 2005.
Mycket intressanta uppgifter du kommer med, Mandelbrot. Dessa tyder ju starkt på att kvinnan född i Uppsala 1949 är ”rätt” person.
Citera
2020-11-10, 00:45
  #7
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Mycket intressanta uppgifter du kommer med, Mandelbrot. Dessa tyder ju starkt på att kvinnan född i Uppsala 1949 är ”rätt” person.
Ja, Ettsjutretton. Det kan efter dödförklaringen i UNT betraktas som helt säkert, att den eftersökta kvinnan är densamma som i spoilern. Ur SveBef1990.
Dottern, som avled 2011-06-09 finns i spoilern nedan. Ur SveBef1990.
__________________
Senast redigerad av Mandelbrot 2020-11-10 kl. 00:51.
Citera
2020-11-10, 10:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Ja, Ettsjutretton. Det kan efter dödförklaringen i UNT betraktas som helt säkert, att den eftersökta kvinnan är densamma som i spoilern. Ur SveBef1990.
Dottern, som avled 2011-06-09 finns i spoilern nedan. Ur SveBef1990.
Ett inte alltför vanligt efternamn, det finns enl SCB bara 238 st i Sverige. Ett antal rätt kända, bla en Nobelpristagare.
Citera
2020-11-10, 12:41
  #9
Medlem
Skaraborg2s avatar
Arrhenius.

Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Ett inte alltför vanligt efternamn, det finns enl SCB bara 238 st i Sverige. Ett antal rätt kända, bla en Nobelpristagare.

Ett ganska känt efternamn historiskt sett.

Har själv haft ett visst umgänge med en person för länge sedan med detta efternamn. I Stockholm finns det 77 träffar på detta efternamn.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-11-10 kl. 12:45.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback