2020-11-09, 17:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Tjeckoslovakien har väl ändå aldrig haft etniska konflikter mellan slovaker och tjecker?

Tjeckoslovakien var så pass splittrat att landet upplöstes 1993, så det får man väl säg var en konflikt av tämligen djupa dimensioner. Att man sedan upplöstes fredligt visar väl på att tjecker och slovaker kan lösa saker på demokratiskt vis, som man ofta gjort historiskt.

Citat:
Det fungerade väl lika väl som när norrmän och svenskar delade samma land?

Sverige-Norge var aldrig samma land. Istället var det en union, där länderna hade i huvudsakligen skilda institutioner och lagstiftning. Sverige-Norge hade inte så svårt att dela på sig mycket just genom att det krävdes tämligen litet formaliteter. Inte ens ländernas krigsmakter var särskilt samordnade. Det var en helt annan sak när Finland ingick i Sverige.

Citat:
Jag tror att två etniska grupper som är väldigt nära varandra och delar samma värderingar definitivt kan dela landsyta med varandra. Schweiz är väl ytterligare exempel på detta.

Problemet är väl ifall sådana exempel används för att klumpa ihop etniska grupper som inte har med varandra att göra.

Märk väl att Schweiz är en union med till stor del självstyrande kantoner och inte en enhetsstat som Sverige. Detta är ofta ett institutionellt sätt att just hantera olika etniciteter eller motsvarande inom samma stat.

Citat:
Juguslavien hade väl ganska liknande folk med olika religioner som kan vara orsaken till att allt gick fel, eller så var det historiska orätter som förorsakade förfallet, Ottomanska imperiets hemska behandling av kristna i området och privilegier som gavs åt muslimska bosnier och albaner. Tjeckoslovakien hade däremot historiskt varit del av den mycket mer harmoniska och civiliserade mångetniska imperiet Österrike-Ungern.

Säkerligen är orsakerna komplexa, med bl a det Du nämner. Även delar av det senare Jugoslavien ingick i Österrike/Österrike-Ungern.
Citera
2020-11-09, 17:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och jag hävdar att väldigt många konservativa, patriarkala och/ eller religiösa länder har ett minskat existensberättigande för kvinnor, och att samma även gäller andra grupper i samhället.
Förvandlar man kvinnor till enkom accepterade om de följer en viss förutbestämd, av andra, mall, så är det detsamma som att beröva många av dem sitt existensberättigande.

Sitter man ex. som du gör och gaggar om "kvinnors livsuppgift" så är det extremt avslöjande.
Vill man dessutom beröva kvinnor sin rätt att bestämma över sin egen kropp och liv, samt som konsekvens av div. ekonomiska omlagda strukturer i samhället, sin egen möjlighet till självständigt liv, så är det än mer uppenbart.

Du blandar felaktigt ihop helt kulturfrämmande länder, och då går förstås jämförelsen tämligen dåligt.

Var i Västvärlden har något land minskat kvinnors existensberättigande? Om barnafödande inte är en kvinnlig uppgift - vems uppgift är det då? Vems?

Citat:
Nej, ingen föds till nån "förutbestämd roll, om den inte vill detta i vårt samhälle. Det finns möjligheter för alla att ta sig ur både fattigdom, klass, religiöst tvång, yrkesgrupper och tom kön ex. finns inga förutbestämda yrken eller roller och båda könen kan säga nej tack till oönskade barn. Män kan dock inte säga nej tack till att ekonomiskt bistå födda oönskade barn. Men det är ju knappast någon "roll".

Trots detta, så styrs våra yrkesval i hög grad, om än inte enbart, av könsroller. De jämställda skandinaviska länderna har proportionellt fler kvinnor i vårdyrken, och fler män i ingenjörsyrken, än andra länder. Varför? För att män och kvinnor väljer så. Det måtte väl få anses acceptabelt?

Citat:
Tycker du man ska ta bort viktklasserna i brottning också? Det skulle ju direkt leda till att inga flugviktare överhuvudtaget kan brottas. Ja just ja.,....flugviktare är ju underlägsna idrottare, eller hur?
Att slå ut en jämnviktig motståndare på 60 kg och vinna guld är ju inte alls lika "fint" eller "svårt" som att slå ut jämnviktig 120 kg och få guld, och att inse att båda dessa viktklasser är precis lika mycket värda som sporter, lika "fint" och "svårt" och intressant titta på etc-....är ju en total omöjlighet begripa om viktklasserna istället rör de fysiska skillnaderna som kön har, eller hur Uven.....
totalt omöjligt.-..Kvinnor bara MÅSTE!!! betraktas som nån slags underlägsen subart till män, i ett totalt motsatt läge i din värld, annars rubbas din sorts eviga cirkelgång av misogynism.
Lär dig en gång för alla, att likhetsfeminism INTE handlar om att kivnnor och män skulle vara identiska. Det handlar om lika behandling, samt att få folk att fatta att skillnaderna inte är sådana som tidigare patriarkala tramsideer har målat upp det.

Kvinnor är INTE "som barn" eller "mindre värda"
och män är INTE "automatiska ledare" och "mer värda".

Är Du säker på att Du svara mig nu? Jag har inte föreslagit några förändringar gentemot hur idrotten fungerar idag. Däremot, givet just hur idrotten är könsuppdelad, borde skolans idrottsundervisning också vara könsuppdelad för det mesta.
Citera
2020-11-09, 18:27
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du är nog den enda som inte fattat att Trump är president för det republikanska partiet som alltså är konservativt samt att mycket av hans politik är "right up your alley"

Nej, Trump är republikansk president i USA. Om man skall betrakta GOP som konservativt är klart diskutabelt. Det "marknadsförs" förstås så av svenska, möjligen europeiska, medier, men så särskilt mycket av västeuropeisk värdekonservatism finns inte. De europeiska ideologierna är i regel inte särskilt bra för att gruppera amerikansk politik. Jag som är monarkist, för lutheransk statskyrka, anti-utopisk och anti-revolutionär - vad skulle jag ha att hämta i något amerikanskt parti?

Citat:
Nej, ett liv värt att bevara uppstår då det finns något där värt att just bvevara, och det har inte ändrats ett skit när två könceller just slagit sina påsar ihop.

Sen är ett befuktad ägg, embryo foster i tidigt stadie tillhörande den kivnna som det sitter i, och ingen annans, eftersom det bara kan existera överhuvudtaget i total symbios med "värdkroppen", den ÄR alltså till stor del sin värdkropp.... och den kroppen har alltså rättigheter i vårt samhälle att säga nej tack, detta vill jag inte utveckla någonsin eller just nu i min kropp och alltså avbryta utvecklingen i tid.

Detta medföljer inget lidande överhuvudtaget , eftersom det INTE finns något som överhuvudtaget kan lida i dessa skeden, utom existerande värdkropp samt fader.

Aborträtt ger alltså inte bara klara fördelar gällande kontroll av världens skenande överbefolkning och det hot detta utgör för inte bara vår egen existens utan även allt liv på denna planet. det skapar också en enorm minskning av onödigt lidande i världen både hos kvinnor, män men desto viktigare hos den andel i en framtid tvångsutvecklade människor som får skitliv, som i sin tur skapar stora svårigheter i samhället i form av kriminalitet, svält, självskadebeteenden, psykiskt lidande etc etc etc.

Därför ska vi HA aborträtt som lika självklart som vi har annan form av hjälp till människor och samhället att förhindra oönskade händelser/ företeelser i livet och samhället.

Du kan uppenbart inte skilja på när Du diskuterar värdeteori och när Du diskuterar utilitarism.

I den av mig tidigare refererade SvD-artikeln så anför den homosexuella, barnlösa, kvinnan:
Citat:
Helena: Men alltså. Ärligt talat. När började vi bry oss om de ofödda barnen? Jag menar, jag tycker att det är lite väl pretentiöst. När det finns så otroligt många födda barn som ingen bryr sig om. Sedan är det klart att vi måste sätta en gräns för när abort inte är okej. Men det har vi ju i Sverige. En gräns som jag tycker är högst rimlig.

Ni vill med självklarhet ha statens hjälp att så att säga "smita från olycksplatsen", utan att behöva ta ansvar för vad Ni lämnar efter Er. Det är just detta - "När började vi bry oss om de ofödda barnen?" sammanfattar läget rätt väl. Varför skulle Ni feminister bry Er om något så trivialt som ett ännu ofött människoliv? Ni har förstås viktigare saker att ägna Er åt; "karriärer", relationer, Instagram, Lindas sminkblogg eller nästa hatkampanj mot skötsamma män.
Citera
2020-11-09, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nej, Trump är republikansk president i USA. Om man skall betrakta GOP som konservativt är klart diskutabelt. Det "marknadsförs" förstås så av svenska, möjligen europeiska, medier, men så särskilt mycket av västeuropeisk värdekonservatism finns inte. De europeiska ideologierna är i regel inte särskilt bra för att gruppera amerikansk politik. Jag som är monarkist, för lutheransk statskyrka, anti-utopisk och anti-revolutionär - vad skulle jag ha att hämta i något amerikanskt parti?

Inte bara USA, även i en majoritet av Europas länder skulle det vara svårt att placera in dig politiskt. Möjligen då med undantag för Skandinavien, Nederländerna och UK.
Citera
2020-11-09, 18:40
Medlem
Citat:
De är rotlösa på så sätt att de känner sig mer främmande med bönder eller vanligt folk från samma kultur utanför deras lilla elitistiska klick än de känner sig med eliten från andra länder. Därmed att deras tribalism omvandlats till att innefatta liknande progressiva rika liberaler från andra länder i högre grad än de känner samhörighet med vanligt folk från egna landet.

Många SD-väljare känner mindre gemenskap med PK-svenskar än med politiskt likasinnade vita i andra länder.
Citera
2020-11-09, 18:52
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Jag har aldrig sagt att jag känner mer gemenskap med italienare, bara att jag gillar deras syn på kultur och familjen som något heligt, samt deras smak för livet (att de sätter det estetiska över det etiska). Hur mycket jag än gillar sydeuropeisk kultur och trots att jag kan flera latinska språk så kommer jag aldrig att bli en sydeurope, det råder ingen tvekan om den saken. Ifall sedan mina barn kan bli sydeuropeer så skulle jag inte ha något emot det, då jag känner vördnad inför sydeuropeiska kulturer, medan jag ser postlutheranska nordeuropeiska samhällen som mycker mer dekadenta (trots bättre ekonomisk standard).

Bondelands drömmar om att bli muslim och ha lydig muslimsk fru som föder massor av barn åt honom är väl mer en pojkdröm än något jag här uttrycker.

Jag har sedan varit ihop med en italienska (en utbytesstudent i Sverige), så skulle inte säga att italienska kvinnor är någon pojkdröm jag haft från avstånd. Du som var ihop med en baltisk kvinna kanske också inte borde döma att man söker sig ut till ställen där kvinnor har mer jordnära och konservativa åsikter om allt från familjen till kulturen.

Östeuropeiska kvinnor är jag mer reserverad kring just för att jag aldrig fått samma kontakt med dem i riktiga livet jämfört med latineuropeiska kvinnor. Jag drivs personligen mer av empiri än av att skapa en fantasi om sakernas tillstånd från långt håll.

Det är kul och lite spännande att vara ihop med utländska kvinnor, så länge dom är vita och inte kulturen är för olik.

Lettiska tjejen jag dejtade förra året hade samma åsikter som mig om islam, fejkflyktinginvandring och feminism, och jag minns att hon tyckte det var sorgligt att Lettland har så höga aborttal. (Att Lettland har högre aborttal än Sverige visar att många lettiska kvinnor ändå inte är konservativa).

Italienska tjejer har jag ingen erfarenhet av, dom är ofta inte min typ (jag är mer för nordeuropeiska/amerikanska och slaviska), men jag har sett en del snygga italienska kvinnor ändå. Men halvitalienaren Bianca Ingrosso äcklar mig, och hon är allt annat än konservativ.

Att göra som vissa SD-väljare och flytta till Thailand, lära sig thailändska och svika sin europeiska kultur är patetiskt, och det håller du också med om.
Citera
2020-11-09, 18:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bondeland
Inte bara USA, även i en majoritet av Europas länder skulle det vara svårt att placera in dig politiskt. Möjligen då med undantag för Skandinavien, Nederländerna och UK.

Ja, det ligger mycket i det. De nordeuropeiska, lutheranska "kallvattenländerna" är nog litet av en egen zon vad gäller politisk kultur och ideologi.
Citera
2020-11-09, 19:26
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Varje BARN!!!!!!! Ja
Men alltså inte zygoter, embryon etc.
Den sida som just INTE håller sig till faktan är er sida.
En zygot är inget barn, det är en zygot dvs DNA samt ett mycket litet antal celler på delning.
Ett embryo är fler celler och yttersta början till vissa grundläggande funktioner ex börjar celler strukturera sig till vad de ska bli, men that’s it.
Inget BARN alltså.
Problemet här är din sida enorma oförmåga fatta fakta.
Alltså... Så fort en ny människa har blivit till, så är det fråga om ett barn.
Och det är knappast fakta att barnet är en del av sin mors kropp.
Senast redigerad av Furienna 2020-11-09 kl. 19:38.
Citera
2020-11-09, 19:38
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nu är både monarki och statskyrka främmande begrepp för de flesta amerikaner av historiska skäl.
De bröt ju sig loss från ett Storbritannien, som var och delvis ännu är starkt präglat av dessa institutioner.
Och det är därför lönlöst att stirra sig blind på just de punkterna.
Du borde ta en titt på vad de amerikanska republikanerna tycker i andra frågor istället.
Citera
2020-11-09, 20:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Nu är både monarki och statskyrka främmande begrepp för de flesta amerikaner av historiska skäl.
De bröt ju sig loss från ett Storbritannien, som var och delvis ännu är starkt präglat av dessa institutioner.
Och det är därför lönlöst att stirra sig blind på just de punkterna.
Du borde ta en titt på vad de amerikanska republikanerna tycker i andra frågor istället.

Det är delvis korrekt. USA präglas fortfarande i hög grad av 1700-talets revolutionära stämningar. Det var 1939 fortfarande svårt för många amerikaner att tänka sig att igen gå i krig på den forna kolonialmaktens sida. Det krävdes ett japanskt anfall först. Kyrkliga är man ofta i USA, men kopplingen mellan kyrka och kungamakt/stat finns inte. I den mån det finns en amerikansk konservatism så handlar den till stor del om att konservera det revolutionära arvet. Man har till och med särskilda kvinnoorganisationer för detta ändamål, inte minst är familjefrågorna i fokus: https://www.dar.org/

Det finns en hel del andra punkter att beakta, och jag tror att jag hade uppskattat republikanen Ronald Reagan, även utifrån ett europeiskt perspektiv, men de flesta republikanerna är inte som han, även om många så önskar.
Citera
2020-11-09, 21:28
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Det är kul och lite spännande att vara ihop med utländska kvinnor, så länge dom är vita och inte kulturen är för olik.

Lettiska tjejen jag dejtade förra året hade samma åsikter som mig om islam, fejkflyktinginvandring och feminism, och jag minns att hon tyckte det var sorgligt att Lettland har så höga aborttal. (Att Lettland har högre aborttal än Sverige visar att många lettiska kvinnor ändå inte är konservativa).

Italienska tjejer har jag ingen erfarenhet av, dom är ofta inte min typ (jag är mer för nordeuropeiska/amerikanska och slaviska), men jag har sett en del snygga italienska kvinnor ändå. Men halvitalienaren Bianca Ingrosso äcklar mig, och hon är allt annat än konservativ.

Att göra som vissa SD-väljare och flytta till Thailand, lära sig thailändska och svika sin europeiska kultur är patetiskt, och det håller du också med om.

Bianca är halvspanjorska, inte halvitalienska. Mest av allt är hon en svenskq ändå, då hon växt upp här med sin svenska mamma. Inte så olikt blondinbella och den typiska paradise hoteltjejen. Själlös.
Citera
2020-11-09, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Alltså... Så fort en ny människa har blivit till, så är det fråga om ett barn.
Och det är knappast fakta att barnet är en del av sin mors kropp.
Och alltså en människas tillblivelse behöver flera saker
1. 2 st könsceller av vardera ”sort”
2. En livmoder.
3 Och tillräcklig med TID!

Om något av detta fattas, så ingen människa.

Utan den tillräckliga TIDEN så finns alltså ingen människa/ barn/ eller det som vi alla anser vara själva essensen av att vara människa.

Så nej, du har inget barn, efter att en äggcell mixat sig med en spermie, du har en mänsklig zygot och inget annat, ge den tid + fungerande livmoder och du får det du pratar om, men innan dess kan du alltså inte prata om barn.
Och just därför så har vi aborträtt eller flera hundra tusen förmodar jag befruktade äggceller i div, frysar. Och precis som vi har rätt förhindra könsceller att mixas även om de ”skulle” ha gjort det om vi inte förhindrar det, så har vi rätt förhindra tiden att gå.
Men? Du kanske är katolik och dillar om det stackars ”ofödda basaaaarnet” även då preventivmedel används? eller man mixar könsceller utanför en livmoder?

Obegripligt att vissa har sånna enorma problem med logiken med tid.
Senast redigerad av Merapi 2020-11-09 kl. 23:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in