2020-11-08, 02:22
Medlem
Swish borde verkligen ha en fördröjning på kanske 5 minuter där man kan ångra sig. Skulle nog rädda en hel klantar.
Citera
2020-11-08, 03:50
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Banken ska inte försöka ta kontakt med personen, dom ska bara dra 10tkr från mannens konto och betala tillbaka kvinnan. Finns inget där så blir det -10tkr på kontot.
Det får inte banken göra, vad jag vet.
Om han spenderat pengarna och inte har mer så är pengarna borta, enligt vad jag tror hänt i tidigare fall.

"Han kanske gick ut och handlade och såg att han hade pengar kvar och trodde de var hans."

Det är kinkigare om han vägrar betala tillbaka.
Citera
2020-11-08, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det får inte banken göra, vad jag vet.
Om han spenderat pengarna och inte har mer så är pengarna borta, enligt vad jag tror hänt i tidigare fall.

"Han kanske gick ut och handlade och såg att han hade pengar kvar och trodde de var hans."

Det är kinkigare om han vägrar betala tillbaka.

Har hänt att någon fick pengar insatta på sitt konto av misstag. I det fallet var det en bankanställd som gjorde fel. Den drabbade var ärlig och rörde inte pengarna men blev förvånad att han hade miljoner på sitt konto i några timmar. I det fallet hade banken inga problem att ta tillbaka pengarna. Är det konstaterat att någon swishat fel av misstag så är det bara rimlig att banken ska ta tillbaka pengarna. Banken gör inte det för att det är kunden som gjorde misstag och inte deras anställda.
Citera
2020-11-08, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
https://www.gp.se/nyheter/sverige/sw...las-1.36513463

Kan vi gräva fram vem den den åtalade stjärnan är?

Sådär går det om man är en jävla idiot, använd telefonboken vid swish och dubbelkolla innan man klickar betala, och herregud vilken idiot som inte kan vara en hygglig medmänniska och sätta tillbaka pengarna, jag blir riktigt förbannad på att detta skall bli ett polisärende pga att nån är dum i huvudet.
Citera
2020-11-08, 11:57
Medlem
TrikkFukks avatar
Ska bli intressant att höra hans version. Varför han flyttade summan till annat konto, varför han inte ville prata med banken osv. För att inte tala om hans ålder och etnicitet.
Citera
2020-11-08, 14:49
Medlem
wwrs avatar
Nu hittade jag den. Maximalt underhållande nyhet

IAAF (som numera kallar sig WA) slog in en nolla för mycket när de skickade pengar till Nigeria (av alla länder ! )

IAAF hotade med internationella sanktioner mot landet innan nigerianerna kanske gav med sig och ev skickade tillbaka hälften

Har man skickat fel ligger man dålig till
Citat:
The erroneous payment of $150,000 (£117,000/€134,000), accidentally sent to the AFN by the IAAF, sparked a crisis at the national governing body.

The IAAF mistakenly paid the sum into the AFN account two years ago - the amount due should have been an annual grant to Member Federations of $15,000 (£11,700/€13,400).

In a letter sent to the AFN in May, the IAAF warned Nigeria would incur sanctions if the overpayment was not returned.

Solomon Dalung, Dare's predecessor as Sports Minister, had interpreted the warning as a threat that the IAAF would ban Nigeria from international competition.

...

The IAAF then claimed its President Sebastian Coe had reached an "amicable resolution" with Dalung on the repayment of the money.

In August last year, Dalung supposedly pledged to immediately sign off the repayment of half the missing money, although the IAAF has neither confirmed nor denied if this was ever paid.

It is unclear exactly how much will be repaid to the IAAF.
https://www.insidethegames.biz/artic...af-overpayment
Senast redigerad av wwr 2020-11-08 kl. 14:54.
Citera
2020-11-08, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Swish borde verkligen ha en fördröjning på kanske 5 minuter där man kan ångra sig. Skulle nog rädda en hel klantar.

Bra idé!😂😂😂
Du ser inga problem i din genomtänkta idé?!!😎

Du säljer något och får betalt via Swish, och runt hörnet ”ångrar” köparen sin betalning och får tillbaka sina pengar! Du blir blåst!👍🏻
Citera
2020-11-08, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Har hänt att någon fick pengar insatta på sitt konto av misstag. I det fallet var det en bankanställd som gjorde fel. Den drabbade var ärlig och rörde inte pengarna men blev förvånad att han hade miljoner på sitt konto i några timmar. I det fallet hade banken inga problem att ta tillbaka pengarna. Är det konstaterat att någon swishat fel av misstag så är det bara rimlig att banken ska ta tillbaka pengarna. Banken gör inte det för att det är kunden som gjorde misstag och inte deras anställda.

Ja men de är ju inte självklart för banken att bara ta tillbaka pengarna för att någon tant påstår sig swishat fel ?

De måste ju självklart utredas om mottagaren inte självmant väljer att swisha tillbaka.
Citera
2020-11-09, 18:51
Medlem
Sinraths avatar
Hur är det en scammen går som gör på ett liknande sätt? Man får "fel" swish av någon som sen ringer eller kontaktar en för att be om att få hela eller en del av summan tillbaka (ibland är det vid ett privat köp). På något sätt blir man av med ens egna pengar som plussar på deras konto men den swishen man fick dras inte från dom på något sätt? Är det det gamla vanliga "slår in ditt personnummer så du loggar in åt dom på deras bankid" grejen?
Citera
2022-02-10, 00:00
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Klart att han är ansvarig för detta. Men jag kan förstå honom. I min ungdom var jag på Gotland och festade, pengarna tröt och när jag skulle ta ut mina sista hundralappar upptäckte jag att någon felaktigt satt in 5700 kronor på mitt konto. In i dimman igen Hörde aldrig något. Idag hade jag såklart gjort annorlunda och betalat tillbaka pengarna.

Samma här. När jag var 20 år fick jag en utbetalningsavi från ett försäkringsbolag, som jag inte skulle ha, på 3500 kronor. Jag satt på den i en månad för att se om det hände något. Men jag hörde aldrig något så jag tog pengarna.
I dag hade jag inte gjort samma val.

Jag fick också 2.000 kronor insatt felaktigt på mitt konto, dock trodde jag först att det var från min mamma, men det var det inte. Än i dag har jag ingen aning om vem som satte in dem.

Men Swish är nästan omöjligt att ljuga om. Så det skulle jag betala tillbaka direkt då jag inte vill lura någon på det viset.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback