2020-11-08, 12:21
Medlem
Vissa spoilers i denna tråd om ni ej sett filmen Så som i himmelen (2004).

Filmen kretsar kring en kyrkokör i en kristen församling i ett litet samhälle i Norrland.

Min fråga är vad den sortens kristna kallas?

De verkar väldigt konservativa. En kvinna i kören ifrågasätter om man ens kan vara med i en kristen kör om man varit och festat på lördagen.

En annan mycket intressant scen är när församlingens präst ber till Jesus om förlåtelse för att han har haft sex med sin egen fru.

Vilken typ av kristendom är det denna församling i filmen ska föreställa?
Citera
2020-11-08, 12:25
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bondeland

Filmen kretsar kring en kyrkokör i en kristen församling i ett litet samhälle i Norrland.

De verkar väldigt konservativa. En kvinna i kören ifrågasätter om man ens kan vara med i en kristen kör om man varit och festat på lördagen.

En annan mycket intressant scen är när församlingens präst ber till Jesus om förlåtelse för att han har haft sex med sin egen fru.

Jag har inte sett filmen men det låter som något från ett par hundra år tillbaka.
Citera
2020-11-08, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag har inte sett filmen men det låter som något från ett par hundra år tillbaka.

Den utspelar sig i nutid (eller vad som var nutid år 2004).
Citera
2020-11-08, 12:33
Medlem
kalkryggars avatar
Var väldigt länge sedan jag såg filmen men jag antar att det förmodligen skall spegla en "vanlig" församling och exemplen som du tar upp skall verka som komiska inslag i filmen. Tyvärr så är det inte en helt ovanlig hållning som kristna människor har i dagens samhälle.

Så jag tänker mig att filmskaparna vill varna lite också och på en komisk nivå visa hur korkade troende faktiskt är. För om vi skall vara riktigt ärliga så är det väl inte mer korkat att be om förlåtelse för att man legat med sin fru än att Jesus föddes av en kvinna som var oskuld. Eller att Jesus förvandlade vatten till vin. Eller något annat av idiotin som står i idiot-boken.
Citera
2020-11-08, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Var väldigt länge sedan jag såg filmen men jag antar att det förmodligen skall spegla en "vanlig" församling och exemplen som du tar upp skall verka som komiska inslag i filmen. Tyvärr så är det inte en helt ovanlig hållning som kristna människor har i dagens samhälle.

Så jag tänker mig att filmskaparna vill varna lite också och på en komisk nivå visa hur korkade troende faktiskt är. För om vi skall vara riktigt ärliga så är det väl inte mer korkat att be om förlåtelse för att man legat med sin fru än att Jesus föddes av en kvinna som var oskuld. Eller att Jesus förvandlade vatten till vin. Eller något annat av idiotin som står i idiot-boken.

Vad menas med en ”vanlig” församling? Svenska kyrkan? De är väl vanligast i Sverige. De verkar inte frireligiösa i alla fall. Det är inga som talar i tungor eller liknande.
Citera
2020-11-08, 12:37
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Den utspelar sig i nutid (eller vad som var nutid år 2004).

Det jag menar är att det dom har placerat i nutid låter som något från 1800-talet som senast.
Citera
2020-11-08, 12:41
Medlem
Citat:

Det skulle kunna vara laestadianer. De var väldigt strikta med att man inte skulle roa sig med något världsligt. Ingen dans, inget kortspel eller annat som kunde anses som syndigt. Denna frireligiösa inriktning hade sitt fäste norröver.
Senast redigerad av Sorgensvart 2020-11-08 kl. 12:43. Anledning: Felstavat
Citera
2020-11-08, 12:43
Medlem
Filmen finns för övrigt på Netflix om ni är intresserade.

Citat:
Filmen nominerades till åtta guldbaggar, bland annat för Bästa film, men vann ingen, trots mycket bra recensioner och all publiksuccé. Filmen blev även Oscarnominerad i kategorin bästa utländska film.

https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A5_som_i_himmelen
Citera
2020-11-08, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Det skulle kunna vara laestadianer. De var väldigt strikta med att man inte skulle roa sig med något världsligt. Ingen dans, inget kortspel eller annat som kunde anses som syndigt. Denna frireligiösa inriktning hade sitt fäste norröver.

Av vad jag kan hitta på nätet så har laestadianer ingen TV. Men prästen och hans fru i filmen har en TV i vardagsrummet. En grå/silvrig tjock-TV så som de såg ut i början av 00-talet innan platt-TV tog över.
Citera
2020-11-08, 13:00
Medlem
Citat:
Av vad jag kan hitta på nätet så har laestadianer ingen TV. Men prästen och hans fru i filmen har en TV i vardagsrummet. En grå/silvrig tjock-TV så som de såg ut i början av 00-talet innan platt-TV tog över.
De tolkar nog inte laestadianismen till fullo i filmen. Snarare raljerar de väl över det arv, som till viss del kan leva kvar inom vissa familjer i Norrland. Kanske vill manusförfattaren knorra till det genom överdrifter i vissa avseenden. Som att be om förlåtelse för sex med egna frun.
Citera
2020-11-08, 13:35
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
En av Vänstern påhittad kristendom, avsedd att på filmpubliken verka avskräckande, otidsenlig och dubbelmoralisk.

Ateisterna innehar makten i Sverige, också inom kulturlivet. Därför produceras medvetet med statligt filmstöd i Sverige storfilmer som har inskrivet i sina manus att nedvärdera kristna.

Detta är religionsforumet.

Breda biofilmer numer, är bara ett uttryck för en allt mer aggressiv ateism.

Demoniseringen och nedvärderingen ifrån ateister och ifrån islams sida, i kombo med att den av vänstern kapade Svenska Kyrkan öppet står upp för Globalism och för Islam, istället för att försvara vårt svenska kulturarv kristendomen, förebådar långt svårare tider för Sveriges allt färre värdekonservativa kristna.
Citera
2020-11-08, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
En av Vänstern påhittad kristendom, avsedd att på filmpubliken verka avskräckande, otidsenlig och dubbelmoralisk.

Ateisterna innehar makten i Sverige, också inom kulturlivet. Därför produceras medvetet med statligt filmstöd i Sverige storfilmer som har inskrivet i sina manus att nedvärdera kristna.

Detta är religionsforumet.

Breda biofilmer numer, är bara ett uttryck för en allt mer aggressiv ateism.

Demoniseringen och nedvärderingen ifrån ateister och ifrån islams sida, i kombo med att den av vänstern kapade Svenska Kyrkan öppet står upp för Globalism och för Islam, istället för att försvara vårt svenska kulturarv kristendomen, förebådar långt svårare tider för Sveriges allt färre värdekonservativa kristna.

Men om vänstern har makten i Svenska kyrkan, varför vill vänstern nedvärdera dessa kristna? De är ju i samma lag. Har mer förståelse om vänstern vill nedvärdera högerkristna i typ amerikanska södern.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in