Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-11-06, 22:51
  #1
Avstängd
Imorgon är det 500 år sedan.

7 november 1520

Hur känns det?
Citera
2020-11-06, 22:54
  #2
Medlem
lemonzhellos avatar
Tänkte faktiskt på det idag.

Märkligt ändå.

Hur det känns?

Som om det påskyndade befrielsekriget vilket knappast kan anses ha lett till något vettigt.

Vi hade nog haft det bättre under danskarna.

Edit: men när jag tänkte på det så fastnade jag på övergången från den julianska till den gregorianska kalendern. Så när är det egentligen 500 år sedan?
Citera
2020-11-06, 23:08
  #3
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpvann
Imorgon är det 500 år sedan.

7 november 1520

Hur känns det?

Det känns som vi behöver ett nytt. 500 år är en lång tid.
Citera
2020-11-06, 23:09
  #4
Medlem
lemonzhellos avatar
Det kanske vi får:

(FB) Befarat terrorbrott i Sverige 2020-11-?
Citera
2020-11-06, 23:13
  #5
Medlem
STORVITHAJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Det kanske vi får:

(FB) Befarat terrorbrott i Sverige 2020-11-?
Danskarna kommer igen 500år senare.
Citera
2020-11-06, 23:18
  #6
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STORVITHAJ
Danskarna kommer igen 500år senare.

Och nu är Kristian ARG...

Ja, det hade ju varit en surpris, om det istället för IS var dansken som planerade djävulskap.

Long play.

Som barn hade jag en vän med livlig fantasi. En gång när vi gick förbi en gammal ek på väg till skolan pekade han på trädet och utbrast: där hängdes en dansk.
Citera
2020-11-06, 23:29
  #7
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Kristian mördade långt fler svenskar under sitt tågande till Stockholm och tillbaks till Danmark. Men de 80 döda på Stortorget var förstår mer spektakulärt. Mitt på huvudstadens centrala punkt. Han ville visa vem som bestämmer!

Men det hoppade upp och bet honom i röven. Han hade inte räknat med en ung man vid namn Gösta.
Citera
2020-11-06, 23:36
  #8
Medlem
Van Nostrands avatar
En enormt viktig händelse i Sveriges historiska. Konskekvenserna blev enorma - upproret och befrielsen från Danmark, och i förängningen byggandet av det nya "moderna" Sverige.

Spektakulär som händelse/berättelse, välavgränsad i tid samt med den tidens mått väl beskriven i källorna.
För några decennier sedan, innan historielösheten och föraktet för den gamla nationalstaten fick fäste på instutioner och bland den vänsterorinterade delen av menigheten hade detta minne högtidlighållits med stor påmpa i dagarna tre.

Jag tror jag skall tända ett par ljus för biskopar Mattias och Vincent imorgon i samband med middan och berätta för ungarna vad som hände, är ju en rätt "häftig" berättelse. Känns inte som att dom får sånt till livs genom skolan längre.
Citera
2020-11-06, 23:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Det kanske vi får:

(FB) Befarat terrorbrott i Sverige 2020-11-?
Klockan 15.20 ! 😁
Citera
2020-11-06, 23:38
  #10
Medlem
Blyatifuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
En enormt viktig händelse i Sveriges historiska. Konskekvenserna blev enorma - upproret och befrielsen från Danmark, och i förängningen byggandet av det nya "moderna" Sverige.

Spektakulär som händelse/berättelse, välavgränsad i tid samt med den tidens mått väl beskriven i källorna.
För några decennier sedan, innan historielösheten och föraktet för den gamla nationalstaten fick fäste på instutioner och bland den vänsterorinterade delen av menigheten hade detta minne högtidlighållits med stor påmpa i dagarna tre.

Jag tror jag skall tända ett par ljus för biskopar Mattias och Vincent imorgon i samband med middan och berätta för ungarna vad som hände, är ju en rätt "häftig" berättelse. Känns inte som att dom får sånt till livs genom skolan längre.

intressant.. tack! vilka va Mattis o Vincent?
Citera
2020-11-06, 23:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Kristian mördade långt fler svenskar under sitt tågande till Stockholm och tillbaks till Danmark. Men de 80 döda på Stortorget var förstår mer spektakulärt. Mitt på huvudstadens centrala punkt. Han ville visa vem som bestämmer!

Men det hoppade upp och bet honom i röven. Han hade inte räknat med en ung man vid namn Gösta.
Kristian den gode..som han kallas i Danmark tog livet av de mest framträdande personerna under den tiden .Begåvningsreserven vilket vi ser följderna av i våra dagar ! 😁
Citera
2020-11-06, 23:47
  #12
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blyatiful
intressant.. tack! vilka va Mattis o Vincent?

Biskoparna i Strängnäs och Skara. De var de med högst rang av de som avrättades.

Just den detaljen skulle senare bita Kristian i baken. Detta var ju innan reformationen, och Påven (vars välvilja Kristian var i behov av i sina politiska rävspel) blev inte alls glad när han fick reda på att Kristian huggit huvudet av påvens utsände i Sverige.
__________________
Senast redigerad av Van Nostrand 2020-11-06 kl. 23:49.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback