Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-06, 21:43
  #3169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Är det någon som har räknat på framtida p/e och vilken årlig ökning av försäljningen som krävs för att p/e om 727,13 ska gå ner till mer rimliga 40-50? Är det ens möjligt att nå dit inom 5-10 år?

Jag är väl medveten om att Tesla inte kan räknas som bara en biltillverkare. De har energilagringen på industriskala, möjligheten för privatpersoner att i princip bli oberoende och självförsörjande på energi dvs gratis laddning av bilen via solceller hemma på hustaket (även om det antagligen kostar mer än det smakar), de har forskningen kring AI, självkörande taxibilar kan inom bara något år ha utraderat hela den nuvarande taxi marknaden och även till stor del konkurrera ut bussar och till viss del även privatbilism.
Kan du förklara lite när Tesla ska ta över någon Taxi verksamhet eller dyligt ?
Teslas FSD är ingen självkörande bil då det behöves någon bakom ratten som ansvarar för ev fel som bilen gör ..
Citera
2020-11-06, 21:56
  #3170
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Jovisst, men de kan inte fortsätta att ha ett p/e på över 700 i 10 år. Jag gjorde en snabb överslagsräkning och kom fram till att de behöver öka sin vinst 16-20 gånger för att få ett någorlunda bra p/e förutsatt att aktiepriset står still. Om det här är den där disruptiva teknologin som Catherine Wood talar sig så varm över och blir nästa aktie som kan ge 50x så försvinner hälften sett till dagens pris - och då har man en hel del andra bra kandidater att välja på.

PEG 12.63

Amazon körde på med förlust under större delen av sin existens. Alltså negativt PE tal.

Jag har själv blankat Tesla och förlorat en kvarts miljon på det. Lyckligtvis har jag fått tillbaka det genom att vara long. Jag vill bara med bestämdhet avråda från att blanka denna skit.

Lyssna inte för mycket på Cathy Wood. Hon har fel om det mesta utom Tesla. Framförallt en del av hennes biotech är inte alls disruptive. Hur jag vet det kan jag inte berätta utan att outta mig.
Citera
2020-11-06, 22:16
  #3171
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Kan du förklara lite när Tesla ska ta över någon Taxi verksamhet eller dyligt ?
Teslas FSD är ingen självkörande bil då det behöves någon bakom ratten som ansvarar för ev fel som bilen gör ..
Det är väl ganska självklart vad den självkörande teknologin kommer att innebära för marknaden? Man behöver inte ta körkort och den som bedriver taxi verksamhet kommer att slippa betala löner och obekväm arbetstid när den förarlösa taxin kör dygnet runt när den inte står i laddaren. Tesla skulle kunna sälja paket till andra tillverkare med självkörande AI. Konkurrensen syns redan. Konkurrenten Waymo ( dotterbolag till Alphabet) har sedan 2018 en helt självkörande taxi utan "säkerhetschaufför".
Citera
2020-11-06, 22:53
  #3172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Det är väl ganska självklart vad den självkörande teknologin kommer att innebära för marknaden? Man behöver inte ta körkort och den som bedriver taxi verksamhet kommer att slippa betala löner och obekväm arbetstid när den förarlösa taxin kör dygnet runt när den inte står i laddaren. Tesla skulle kunna sälja paket till andra tillverkare med självkörande AI. Konkurrensen syns redan. Konkurrenten Waymo ( dotterbolag till Alphabet) har sedan 2018 en helt självkörande taxi utan "säkerhetschaufför".
Har stor fräsaren några länkar som kan bekräfta dina "EGNA DRÖMMAR "
Nu blandar du ihop korten lite kan jag lova Waymo är något helt annat företag som har självkörandes taxi bilar i någon stat i USA .
Tesla har inte förarlösa förare som Waymo ? Är det något som du inte förstår?
Citera
2020-11-06, 23:16
  #3173
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Har stor fräsaren några länkar som kan bekräfta dina "EGNA DRÖMMAR "
Nu blandar du ihop korten lite kan jag lova Waymo är något helt annat företag som har självkörandes taxi bilar i någon stat i USA .
Tesla har inte förarlösa förare som Waymo ? Är det något som du inte förstår?
Utgår du från att Tesla inte kommer att göra några som helst framsteg inom AI? Kommer de att strunta i vad konkurrenterna gör utan att försöka sig på en bättre version? Vad jag vet om AI är att utvecklingen når en punkt och efter att den punkten har nåtts så är utvecklingen exponentiell. Man kan kalla det egna drömmar eller så kan man kalla det en logisk utveckling. När robotar infördes inom industrin var det självklart att jobben inom industrin ersattes av robotar och det blir samma sak här där förare ersätts av robotar. Hur lång tid det tar, det kan gå fort. Om Tesla skulle misslyckas kapitalt med att utveckla en välfungerande AI så finns fortfarande möjligheten att köpa upp eller samarbeta med konkurrenter som har teknologin. Jag har tagit starkt intryck av Cathy Wood på ARK invest och tycker att resonemanget håller.
__________________
Senast redigerad av Fear2be 2020-11-06 kl. 23:18.
Citera
2020-11-06, 23:56
  #3174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Utgår du från att Tesla inte kommer att göra några som helst framsteg inom AI? Kommer de att strunta i vad konkurrenterna gör utan att försöka sig på en bättre version? Vad jag vet om AI är att utvecklingen når en punkt och efter att den punkten har nåtts så är utvecklingen exponentiell. Man kan kalla det egna drömmar eller så kan man kalla det en logisk utveckling. När robotar infördes inom industrin var det självklart att jobben inom industrin ersattes av robotar och det blir samma sak här där förare ersätts av robotar. Hur lång tid det tar, det kan gå fort. Om Tesla skulle misslyckas kapitalt med att utveckla en välfungerande AI så finns fortfarande möjligheten att köpa upp eller samarbeta med konkurrenter som har teknologin. Jag har tagit starkt intryck av Cathy Wood på ARK invest och tycker att resonemanget håller.
Jag trodde vi talade i nutid och inte om 5-10 år!
Tesla kommer få en svettig framtid var så säker och FSD ?
Troligen är det bara Tesla ägare som jublar över detta mirakel som hänt pinsamt är ju bara förnamnet att tro bilen ska köra sig självt inom något år utan förare !!
Förresten bjud ut den där Cathy på en riktig "stock "iställed !
Citera
2020-11-07, 00:43
  #3175
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Jag trodde vi talade i nutid och inte om 5-10 år!
Tesla kommer få en svettig framtid var så säker och FSD ?
Troligen är det bara Tesla ägare som jublar över detta mirakel som hänt pinsamt är ju bara förnamnet att tro bilen ska köra sig självt inom något år utan förare !!
Förresten bjud ut den där Cathy på en riktig "stock "iställed !
Jag är själv mycket skeptisk till aktien sett till priset men den ligger i tiden då många har blivit uppskrämda med klimatångest och den nära förestående apokalypsen som kommer inom 10 år då vi alla ska dö för att det har blivit bråkdelen av någon grad varmare. Det är heller inte en traditionell bilaktie utan mer en tech aktie med en viss diversifiering i olika verksamheter.

Tyvärr missade jag att köpa Piedmont Lithium som enligt spekulanter skulle ingå ett samarbete med Tesla - och nu har de gjort det och även den aktien är nu dyr. Tråkigt att missa resan från 6 -> 22 usd.
Citera
2020-11-07, 09:26
  #3176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Jag trodde vi talade i nutid och inte om 5-10 år!
Tesla kommer få en svettig framtid var så säker och FSD ?
Troligen är det bara Tesla ägare som jublar över detta mirakel som hänt pinsamt är ju bara förnamnet att tro bilen ska köra sig självt inom något år utan förare !!
Förresten bjud ut den där Cathy på en riktig "stock "iställed !

Haha Cathie Woods är värd 250 millar USD, som hon byggt upp själv med ARK.

Hur mycket är du värd?
Citera
2020-11-07, 19:10
  #3177
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Haha Cathie Woods är värd 250 millar USD, som hon byggt upp själv med ARK.

Hur mycket är du värd?
Betydligt mer än dig kan jag lova med säkerhet
Citera
2020-11-07, 19:49
  #3178
Medlem
Här diskuterar vi Tesla aktier !
Kan du du inte ta in negativ kritik om aktien så kan du ägna din tid i annat forum som inte nödvändighetsvis inte behöver vara person kränkande i fortsättningen .
Att du själv har gjort ditt största klipp någonsin vet vi alla och det är bara att gratulera !
Lägg ner ditt ego så kommer du bli bemött med bättre respekt än att kalla personer med div elakheter bara ett tips !
Att var 33 runt och vara så overkill är lite härligt i självförtroende du har många år framöver att lära och växa upp ..!
Citera
2020-11-07, 23:04
  #3179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Här diskuterar vi Tesla aktier !
Kan du du inte ta in negativ kritik om aktien så kan du ägna din tid i annat forum som inte nödvändighetsvis inte behöver vara person kränkande i fortsättningen .
Att du själv har gjort ditt största klipp någonsin vet vi alla och det är bara att gratulera !
Lägg ner ditt ego så kommer du bli bemött med bättre respekt än att kalla personer med div elakheter bara ett tips !
Att var 33 runt och vara så overkill är lite härligt i självförtroende du har många år framöver att lära och växa upp ..!

För att jag hellre lyssnar på Cathie Woods än nån snubbe som troligtvis bor i allmännyttan när det kommer till att analysera en aktie?

Oavsett om du försöker negga eller hypea aktien så bör du kunna backa upp dina påståenden. Annars framstår du bara som en pajas, vilket du gör rätt ofta. Det har knappast med mitt ego att göra.
Citera
2020-11-08, 12:55
  #3180
Medlem
SvaMp_s avatar
Intressant hur diskussioner om FSD leder in på personangrepp. Förstår inte varför Tesla rör upp negativa känslor hos folk, Elon dödar sig själv för att rädda mänskligheten, samtidigt står ett gäng o bitchar över allt han gör, but why?

Elon har bevisat gång på gång att han lyckas desrupta teknologier, i spaceX, paypal, att han nu från scratch spöar de stora biltillverkarna i elbilar, FSD accelererar och det är ny teknik, det tar tid att utveckla och förfina, dem allra flesta inom branhcen tror det är möjligt och satsar stora summor på det. Vilken approach är bäst är svårt att säga, däremot är Tesla's garanterat mest kostnadseffektiv och kan enklast skalas upp då de tär mjukvara som pushas ut i existerande bilar. Kommer de lyckas, vi får se. Baserat på allt annat Elon lyckas med bettar jag på Tesla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback