2020-11-06, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Godmorgon!
Jag har följt Teslas aktiekurs under något års tid och är intresserad av att göra en långsiktig investering.
Tycker dock inte att det känns som ett självklart köpläge just nu om man bara kikar på pristrenden. Vad tror ni här på forumet om Teslas potential på 5 eller 10 års sikt?
Finns det några investerare på nätet som löpande gör en bra och nyanserad analys av tesla-aktien som ni kan rekomendera?

Tacksam för svar 🙂

Jag skulle passa mig för denna aktie som har rusat 500 % i år utan egentligen några som helst rimliga anledningar till det.
Citera
2020-11-06, 12:49
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Godmorgon!
Jag har följt Teslas aktiekurs under något års tid och är intresserad av att göra en långsiktig investering.
Tycker dock inte att det känns som ett självklart köpläge just nu om man bara kikar på pristrenden. Vad tror ni här på forumet om Teslas potential på 5 eller 10 års sikt?
Finns det några investerare på nätet som löpande gör en bra och nyanserad analys av tesla-aktien som ni kan rekomendera?

Tacksam för svar 🙂

På youtube hittar du en drös tesla fanboys. Jag kan dock hålla med om att aktien är högt värderad just nu, men loar du dig själv att hålla den i 5-10 år är jag öertygad om att det är en bra investering, men va beredd på snabba möjliga dyk, räcker med ett dåligt kvartal o den kan dyka 20%

EV stock channel samt Tesla Daily tycker jag är intelligenta grabbar som analyserar det, även Hypechange, var dock medveten om att alla är fanboys.

Disclaimer, jag är också fanboy
Citera
2020-11-06, 14:03
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
På youtube hittar du en drös tesla fanboys. Jag kan dock hålla med om att aktien är högt värderad just nu, men loar du dig själv att hålla den i 5-10 år är jag öertygad om att det är en bra investering, men va beredd på snabba möjliga dyk, räcker med ett dåligt kvartal o den kan dyka 20%

EV stock channel samt Tesla Daily tycker jag är intelligenta grabbar som analyserar det, även Hypechange, var dock medveten om att alla är fanboys.

Disclaimer, jag är också fanboy

Ja det är precis det jag känner med, men har samtidigt inte så mycket erfarenhet av trade:a på den traditionella aktiemarknaden. Däremot har jag handlat med bitcoin och kryptovalutor i ett par år och i den kontexten är dyk på 20% inget man knappt höjer på ögonbrynen över längre.
Har ni några teorier kring vad som ligger bakom Teslas gigantiska värdeökning senaste året?
Tack för tipsen på kanalerna! Ska kika på dom så fort tillfälle ges.
Citera
2020-11-06, 16:07
Medlem
wwrs avatar
Direktör Akio Toyoda uttrycker sig så här:
Citat:
Tesla says that their recipe will be the standard in the future, but what Toyota has is a real kitchen and a real chef. We are losing when it comes to the share price, but when it comes to products, we have a full menu that will be chosen by customers.

They aren’t really making something that’s real, people are just buying the recipe. We have the kitchen and chef, and we make real food.
https://electrek.co/2020/11/06/toyot...g-analogy/amp/
Citera
2020-11-06, 18:43
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ja det är precis det jag känner med, men har samtidigt inte så mycket erfarenhet av trade:a på den traditionella aktiemarknaden. Däremot har jag handlat med bitcoin och kryptovalutor i ett par år och i den kontexten är dyk på 20% inget man knappt höjer på ögonbrynen över längre.
Har ni några teorier kring vad som ligger bakom Teslas gigantiska värdeökning senaste året?
Tack för tipsen på kanalerna! Ska kika på dom så fort tillfälle ges.

Tesla är lite svår att värdera, på en sida är dem längst fram teknologiskt, på en annan var dem tidigare veckor från att vara tömda på kapital och förlorade pengar.

Om man pratar innan rushen på aktien
Så hade man två huvudsakliga scenarior, ett att de går i konkurs, ett att de disruptar sönder allt och tar över. Då de hela tiden förlorade pengar var burnout rädslan rätt stor. Sen när de i q4 2019 uppvisade vinst vart scenario två mer sannolikt, när de sen upprepade samma flera gånger efter och tom under en pandemi står det nu klart att de är väldigt säkra på det sättet att de kommer leva vidare. Så helt enkelt tror jag den osäkerheten dog ut senaste året.
Sen är det fortfarande mycket kvar men att elbilar nu har vunnit är väldigt tydligt.

Det är så jag kan tolka aktiespurten, sen tycker jag själv det är en jävla galen ökning som jag aldrig kunde förvänta mig själv, men börsen är somd en är.
Citera
2020-11-06, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Trump har gjort otroligt mycket mer för miljön än Obama. Men det skrivs det inte om i medierna. Många miljöaktivister i USA säger att "Obama bara snackade". - Joe Biden kan ju knappt skilja sin syster från sin fru.- Under Trump har det byggts fabriker som kan tillverka batterier till 500 000 bilar och flera är på gång. - USA under Trump blir självförsörjande på mycket, bla batterier. Svenska regeringen kan inte ens självförsörja sig på munskydd som vi måste importera från Kina. På 70-talet var svenskarna självförörjande på stridsflyg. Sen dess har det bara gått utför. - Det som sänker Co2 halten är tekniken/vetenskapen. Den som arbetar mest för miljön i världen är faktiskt Elon Musk men världen begriper det bara inte. - Istället får vi ångest-Gretas menlösa profetisior och en massa snack. Ett av Teslas/Musks mäl är att göra världen självförsörjande på energi och att saker skall tillverkas på plats. Inte transporteras. - Tesla är inte ett bilmärke. AI kan hjälpa mänskligheten att lösa tex fusionsgåtan och ge oss supraledare i rumstemperatur. - Det är det Tesla sysslar med och under Biden så kommer Tesla att få det svårare att anställa afroamericans i USA än Kineser i Kina.

Svenska regeringen som "snackar" har inte ens tänkt tanken ännu att det svenska elsystemet faktiskt kommer att kollapsa om alla kör miljösmart. - Man har inte tänkt på någonting ännu eftersom man är upptagen med nya regler/skatter och allt möjligt annat istället. Skånska elnätet tex håller redan på att kollapsa. Tror ni regeringen tänkt på det? - Tror ni att de bryr sig? De är upptagna med identitetspolitik precis som Biden.
Du har många fina poäng här som jag skriver under på!!
Citera
2020-11-06, 19:36
Medlem
Nu har jag lite andra funderingar jag vill ha svar på om Tesla .

-Batteriet ska bli mkt bättre ? Vad jag vet så är Panasonic med som som utvecklare och investerare i det nya batteriet , ska nu Tesla leka att dom har något eget Patent ?
självklart kommer detta batteri säljas till andra bil aktörer på marknaden som då kommer förlora sitt argument...

-Att Tesla gör vinst på sina bilar med kanske 10-15K $ per bil är såklart i underkant och inte mkt över till annat i små smålor, Tesla ägare har någon form av djupa drömmar om Tesla besitter enorma tillgångar och kan bygga och allt på denna Jord ? Riktigt så fungerar det inte...

-Giga factors visst kör på men det finns inga pengar i Teslas kassa mer än bidrag och investerare som lånar ut "För tillfället " När Elon gör något fel spadtag här kommer Aktien gå spikrakt åt fel håll . Och Belåningen blir negativ .

-Det som är och kommer bli intressant är utveckling nästa år med olika lösningar inom el och kombo med bränsleceller som kommer att dominera den tunga trafiken Tesla har inget att hämta inom den sektorn.
Senast redigerad av bratider 2020-11-06 kl. 19:47.
Citera
2020-11-06, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Hindrar mig från att mesa? Förstår inte alltid vad du menar? Menar du tvärtom?

Ibland har man rätt och ibland fel. Men min känsla är att just FSD kommer visa snabba framsteg framöver och att det kommer skjutsa upp aktiekursen rejält.
Men för att svara på din fråga, yes jag snackar inte bara utan köper in mig med en stor bit av min kaka.
Så du inbillar dig att som konsument som vill införskaffa sin elbil skulle välja en Tesla som har FSD med tillägg på 10k $ ? Då det finns betydligt bättre affärer att göra ..
Citera
2020-11-06, 21:11
Moderator
Fear2bes avatar
Är det någon som har räknat på framtida p/e och vilken årlig ökning av försäljningen som krävs för att p/e om 727,13 ska gå ner till mer rimliga 40-50? Är det ens möjligt att nå dit inom 5-10 år?

Jag är väl medveten om att Tesla inte kan räknas som bara en biltillverkare. De har energilagringen på industriskala, möjligheten för privatpersoner att i princip bli oberoende och självförsörjande på energi dvs gratis laddning av bilen via solceller hemma på hustaket (även om det antagligen kostar mer än det smakar), de har forskningen kring AI, självkörande taxibilar kan inom bara något år ha utraderat hela den nuvarande taxi marknaden och även till stor del konkurrera ut bussar och till viss del även privatbilism.
Citera
2020-11-06, 21:22
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Är det någon som har räknat på framtida p/e och vilken årlig ökning av försäljningen som krävs för att p/e om 727,13 ska gå ner till mer rimliga 40-50? Är det ens möjligt att nå dit inom 5-10 år?

Jag är väl medveten om att Tesla inte kan räknas som bara en biltillverkare. De har energilagringen på industriskala, möjligheten för privatpersoner att i princip bli oberoende och självförsörjande på energi dvs gratis laddning av bilen via solceller hemma på hustaket (även om det antagligen kostar mer än det smakar), de har forskningen kring AI, självkörande taxibilar kan inom bara något år ha utraderat hela den nuvarande taxi marknaden och även till stor del konkurrera ut bussar och till viss del även privatbilism.

PE tal är värdelösa när man ska värdera tillväxtbolag som Tesla. Bättre att använda PS tal och då är Tesla med 15 inte så farligt värderad jämfört med t.ex. Nvidia på 27.
Citera
2020-11-06, 21:25
Medlem
Odagans avatar
Det blir brant ned på högersidan av La Tour Eiffel. Bara en tidsfråga innan hela luftslottet krakelerar.
Scrolla ut nåt år så ser du vad jag menar...
Citera
2020-11-06, 21:43
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
PE tal är värdelösa när man ska värdera tillväxtbolag som Tesla. Bättre att använda PS tal och då är Tesla med 15 inte så farligt värderad jämfört med t.ex. Nvidia på 27.
Jovisst, men de kan inte fortsätta att ha ett p/e på över 700 i 10 år. Jag gjorde en snabb överslagsräkning och kom fram till att de behöver öka sin vinst 16-20 gånger för att få ett någorlunda bra p/e förutsatt att aktiepriset står still. Om det här är den där disruptiva teknologin som Catherine Wood talar sig så varm över och blir nästa aktie som kan ge 50x så försvinner hälften sett till dagens pris - och då har man en hel del andra bra kandidater att välja på.

PEG 12.63
Senast redigerad av Fear2be 2020-11-06 kl. 21:45.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback