Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-05, 13:04
  #31789
Avstängd
Positivt var dock att väldigt många hade munskydd på sig, som i viss mån minskade risken för smitta!
2020-11-06, 02:31
  #31790
Medlem
krautbrains avatar
Hej alla Greta supporters. Jag tillhör dom som inte är en fan av hennes aktivism. Greta som person har jag inget emot, tycker det är tufft det hon gör men jag tror inte på att det kommer leda någon vart. Fast den åsikten kanske vilar på något jag fått om bakfoten? Vad jag förstår pratar hon aldrig om vad individen kan göra för uppoffringar förutom möjligtvis att flyga. Hon utgår mer ifrån att man ska sätta press på företag och politiker med baksidan att folk hyllar henne medans dom fortsätter att leva som vanligt. Jag ser det mer som Greta används som något en fet medelklass kan lägga sitt samvete på. Man luras att tro att man kan jobba för något bra utan personliga uppoffringar. Om det är rätt eller inte av henne att fokusera arbetet på ledare istället för individen är inte så intressant att diskutera utan jag undrar bara om det är så hon arbetar.
2020-11-06, 02:46
  #31791
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Hej alla Greta supporters. Jag tillhör dom som inte är en fan av hennes aktivism. Greta som person har jag inget emot, tycker det är tufft det hon gör men jag tror inte på att det kommer leda någon vart. Fast den åsikten kanske vilar på något jag fått om bakfoten? Vad jag förstår pratar hon aldrig om vad individen kan göra för uppoffringar förutom möjligtvis att flyga. Hon utgår mer ifrån att man ska sätta press på företag och politiker med baksidan att folk hyllar henne medans dom fortsätter att leva som vanligt. Jag ser det mer som Greta används som något en fet medelklass kan lägga sitt samvete på. Man luras att tro att man kan jobba för något bra utan personliga uppoffringar. Om det är rätt eller inte av henne att fokusera arbetet på ledare istället för individen är inte så intressant att diskutera utan jag undrar bara om det är så hon arbetar.
Det korta svaret:
Greta pressar bara politiker, främst EU, knappast företag eller vanliga människor. Men EU:s åtgärder är bara slag i luften, de sätter t.ex upp klimatmålsättning för år 2050.

Greta skapar en massa ståhej runt EU eftersom hon är manipulerad att försöka få oss att tro att EU skall fatta besluten, inte Sverige.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-11-06 kl. 02:49.
2020-11-06, 02:51
  #31792
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det korta svaret:
Greta pressar bara politiker, främst EU, knappast företag eller vanliga människor. Men EU:s åtgärder är bara slag i luften, de sätter t.ex upp klimatmålsättning för år 2050.

Greta skapar en massa ståhej runt EU eftersom hon är manipulerad att försöka få oss att tro att EU skall fatta besluten, inte Sverige.

Ifrån det svar så verkar du tycka som mig. Vore intressant att höra om dom som är pro Greta håller med.
2020-11-06, 03:49
  #31793
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Ifrån det svar så verkar du tycka som mig. Vore intressant att höra om dom som är pro Greta håller med.
Instämmer.

Här är bara en liten fånig detalj där Greta och Donald försöker göra personkonflikt av globaliseringen.

Greta vägrar tala med Trump, men skickar Tweet! Det räknas tydligen inte som "bortkastad tid"!! (Vilket hon tidigare betraktat diskussioner med Trump som.)

Citat:
So ridiculous. Donald must work on his Anger Management problem, then go to a good old fashioned movie with a friend! Chill Donald, Chill!
https://twitter.com/GretaThunberg/st...522524162?s=19

Tidigare:
Citat:
So ridiculous. Greta must work on her Anger Management problem, then go to a good old fashioned movie with a friend! Chill Greta, Chill!
https://twitter.com/realDonaldTrump/...025545730?s=19
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-11-06 kl. 03:52.
2020-11-06, 03:55
  #31794
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Perfekt och perfekt men det skulle inte räcka till att nå klimatmålen. Däremot var det en fjäder i hatten för undertecknarna efter långa och sega diskussioner. Titta vad vi har åstadkommit

Det är bland annat väldigt vagt formulerat och ger Kina orimligt stor makt. Tacka f-n för att Trump var emot det. Men Greta ser det som ren ondska och okunnighet.



Om det är so.Greta Thunberg beskriver så är vi fullständigt körde oavsett vad vi gör.

Det mesta tyder dock på att hon är ut och cyklar och snarare kan beskrivas som en domedagsprofet.
2020-11-06, 08:59
  #31795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren

1) Greta verkar mena att lokala arrangörer främst är ansvariga.

2) Greta verkar vara rädd för ännu värre trängsel om hon är på plats. Rätt många vill då att Greta ska röra vid dem. Vissa kristna och även vissa präster tror att Greta är ett helgon.

1) Givetvis är det så och jag anklagar varken dig eller henne för det. Däremot bröt de emot FFF:s bestämmelser. Det ser också illa ut när Greta i intervjuer påstår att de slutade i början av mars och inte kommer att ha några större manifestationer förrän pandemin är över. Hon svajar även annars ibland på sanningen. När journalisterna börjar påpeka det lär det bli lite svettigt för henne.

2) Greta ett helgon... Ja, vad ska man säga? Är inte den här personkulten det värsta av allt?

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det korta svaret:
Greta pressar bara politiker, främst EU, knappast företag eller vanliga människor. Men EU:s åtgärder är bara slag i luften, de sätter t.ex upp klimatmålsättning för år 2050.

Greta skapar en massa ståhej runt EU eftersom hon är manipulerad att försöka få oss att tro att EU skall fatta besluten, inte Sverige.

Om det vore så väl att Greta bara vände sig till politikerna. Då hade jag kunnat respektera henne.

Men hon försöker lura barn att de inte har någon framtid om de inte skolstrejkar. Hon tycker att vuxna ska strejka från sina jobb. Hon propagerar för att alla ska sluta flyga och bli veganer. Hon vill skapa rädsla och skuldkänslor och troligen lyckas hon också - med personer som ändå inte har någon makt att förändra någonting.

Läste i Malenas bok eller i en intervju om att Svante hade tagit med Beata till Italien för att göra henne glad. Sorgligt nog fick hon ångest där nere och de åkte hem efter bara någon dag. Vad möts de av när de kommer hem? Jo, av Greta som okänsligt, och faktiskt ganska grymt, berättar hur många ton CO2 deras flygresa hade renderat.

Om hon var så modig som många påstår skulle hon kritisera även andras flygresor. De skulle t.ex kunna ha det som policy inom FFF att vägra att flyga. Att bara Greta koketterar med någonting är egentligen inte mycket att hänga i granen. Och skrapar man lite på ytan upptäcker man snart dubbelmoralen.
2020-11-06, 09:39
  #31796
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Nej, hon åkte tåg eller elbil i Europa, och åkte verkligt snabba segelbåtar till och från USA, sedan hon blev miljö- och klimataktivist. I USA och Kanada åkte hon en elbil (en lånad Tesla). I New York använde hon ofta tunnelbanan.
Så hur kom hon hem från USA efter seglatsen? Varför ljuger du hela tiden?
2020-11-06, 09:53
  #31797
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Så hur kom hon hem från USA efter seglatsen? Varför ljuger du hela tiden?
Tydligen gjorde Greta en returseglats. :-)
2020-11-06, 11:30
  #31798
Avstängd
wwrs avatar
För första gången någonsin är The Guardian värd ett hedersomnämnande när de kommenterar att Greta återanvänder Trumps Twitter:

Citat:
‘Chill!’: Greta Thunberg recycles Trump’s mockery of her as he tries to stop votes
https://amp.theguardian.com/environm...-twitter-chill
Citat:
So ridiculous. Donald must work on his Anger Management problem, then go to a good old fashioned movie with a friend! Chill Donald, Chill
https://twitter.com/GretaThunberg/st...522524162?s=19

Tidigare:
Citat:
So ridiculous. Greta must work on her Anger Management problem, then go to a good old fashioned movie with a friend! Chill Greta, Chill!
https://twitter.com/realDonaldTrump/...025545730?s=19
2020-11-06, 12:03
  #31799
Medlem
Giant Squids avatar
Kanske Donald kan lugna ner sig genom att lyssna på en pianosonat?
Att Greta har haft en impact på kulturlivet står nog helt klart. Allt från böcker, teater, dansföreställningar, konst, street-art och musiken.
Protestmusik var väldigt vanligt under tex 60 talet. En musiktidning skrev att Greta var världens mest kända protestmusiker just nu fastän hon inte sjungit en ton än offentligt i sammanhanget. Snart alla musikgenres har någon Gretalåt, death metal, punk, techno julsånger, trubadurer m,m m,m.
Nu finns det även en piano sonat med ett underfundigt ton-tema G-R-E-T-A.

Greta. Piano Sonata #5: Concerto in No Need of an Orchestra
Citat:
To describe it as passionate is somewhat of an understatement. Greta is the focal point here because her entire presence and modus operandi are not symbolic, but rather embody the approach required to galvanise the gathering tsunami of activists, both young and old, attempting to have their voices heard above the cacophony of conservative governments, rapacious businesses and avaricious individuals.

With Greta, there is never a word out of place, and she knows how important this is. But equally, as Harvey acknowledges, this is a concerto with no need for an orchestra, because despite being avidly followed by millions, Thunberg is, in many respects, a one-woman ensemble.

Harvey has developed a tone row, with each letter in Greta’s name providing a key centre to which each section modulates.


https://musictrust.com.au/loudmouth/...kieran-harvey/

https://m.youtube.com/watch?v=mUstcnlyYhw
2020-11-07, 20:01
  #31800
Avstängd
wwrs avatar
Biden vann valet. Det betyder att USA kommer att gå tillbaka in i Paris-avtalet. Det lär Greta kommentera. Frågan är vad det betyder praktiskt. Lagstiftningen har också att göra med vilket parti som kommer att kontrollera Senaten. Tar demokraterna båda platserna i Georgia i januari får de 50-50 i Senaten och kan styra lagstiftningen, vad jag kunnat se snabbt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-11-07 kl. 20:06.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback