2020-10-30, 07:52
Medlem
Motacilla.albas avatar
Vad känner du för Daniel Redén just nu?
– Det är naturligtvis väldigt tråkigt för han och stallet.

Från dagens Aftonbladet.

Skall det vara han eller honom eller är båda ok?
Citera
2020-10-30, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Vad känner du för Daniel Redén just nu?
– Det är naturligtvis väldigt tråkigt för han och stallet.

Från dagens Aftonbladet.

Skall det vara han eller honom eller är båda ok?

Honom är det korrekta, men han är vanligt i talspråk. Och här citeras en privatpersons tal, så det är faktiskt inte ytterligare ett exempel på att dagens journalister är dåligt skolade i sitt modersmål.
Citera
2020-10-30, 08:34
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Honom är det korrekta, men han är vanligt i talspråk. Och här citeras en privatpersons tal, så det är faktiskt inte ytterligare ett exempel på att dagens journalister är dåligt skolade i sitt modersmål.

Kan man inte se ”han och stallet” som en sammansatt enhet?

På något sätt för tillägget ”och stallet” subjektfomen att kännas mycket mer riktigt.
Citera
2020-10-30, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
...går fetbort

..suger fett... eller på rikssvenska: big no no.
Citera
2020-11-02, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Varför uttalar svenskar t ex namnet "Alex" med långt l, typ /allex/? Är det för att något måste vara långt, och därmed även betonat, enligt den svenska uttalsmodellen?

Det är ju en förkortning av Alexander, där l:et uttalas just så. Men det är t.ex. i Götaland vanligt att istället uttala a:et långt.
Citera
2020-11-04, 16:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Jag jag tror det kan tom kräva lite mer vid läsinlärning, då längden på bokstaven du håller på att läsa avgörs först av efterkommande bokstav. Så du måste först blicka framåt för att kunna uttala rätt bokstaven/stavelsen så står på tur.

Fast det måste man ju även, om man ska kolla in om det står en eller två konsonanter efter vokalen man håller på att ljuda.
Citera
2020-11-05, 12:05
Medlem
Merwinnas avatar
Nu står det still i huvudet på mig. Vad kallar man på svenska, en person som någon annan ansöker om att få adoptera? Alltså adoptivbarnet, men innan adoptionen har gått igenom (och innan man vet om den kommer att gå igenom)? Jag översätter ett avtal från tyskan, och ordet behövs många gånger...
Citera
2020-11-05, 13:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu står det still i huvudet på mig. Vad kallar man på svenska, en person som någon annan ansöker om att få adoptera? Alltså adoptivbarnet, men innan adoptionen har gått igenom (och innan man vet om den kommer att gå igenom)? Jag översätter ett avtal från tyskan, och ordet behövs många gånger...

Adoptant heter den som adopterat, men före är det bara en person som ansöker om att adoptera. Den som ska adopteras kallas nog bara barn/-et innan adoptionen trätt i kraft.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-11-05 kl. 13:12.
Citera
2020-11-05, 13:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Adoptant heter den som adopterat, men före är det bara en person som ansöker om att adoptera. Den som ska adopteras kallas nog bara barn/-et innan adoptionen trätt i kraft.

Ja, det som komplicerar här är att det är en vuxen person som ska adopteras. (Ganska vanligt i Tyskland.) Och där har de särskilda ord för dessa båda "roller" som inte verkar finnas i svenskan...
Citera
2020-11-05, 13:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det som komplicerar här är att det är en vuxen person som ska adopteras. (Ganska vanligt i Tyskland.) Och där har de särskilda ord för dessa båda "roller" som inte verkar finnas i svenskan...

Vad menar du med vuxen, är det en person över 18 som är omyndigförklarad? I så fall får du väl acceptera att använda flera ord: »den som ska adopteras«.
Citera
2020-11-05, 13:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Vad menar du med vuxen, är det en person över 18 som är omyndigförklarad? I så fall får du väl acceptera att använda flera ord: »den som ska adopteras«.

Det är en gammal man som vill adoptera sin före detta styvdotter, som är i 50-årsåldern, trots att han sedan länge är skild från modern. Men han har inga egna barn, och hon växte upp hos honom och hon är den enda anhöriga han har typ. Eller - han vill att hon ska bli hans anhöriga på riktigt. Sedan får hon ärva honom och det har betydelse för arvsskatten, att hon blir första gradens arvinge.

Ja, jag får väl använda flera ord. Tack.
Citera
2020-11-05, 13:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Problemet med "den som ska adopteras" är att det låter som att det är klart. Blir tokigt i en adoptionsansökan. "den som det ansöks om att få adoptera", kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in