Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-05, 07:24
  #31777
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta kan anta att Biden vinner och tycker kanske att det då är onödigt med en insats om utträdet.

Biden har ju lovat att göra allt vad han kan för ett förnyat inträde i Parisavtalet för USA:s del!

Så är det rimligen. Creepy Joe har ju lovat att USA ska återinträda i Parisavtalet. Sen kan han göra som i princip alla andra länder - dvs. ändå skita i att följa det.

Så Greta och alla andra aktivister kan åtminstone tills vidare bespara sig den barnsliga åtgärden att ”skostrejka” utanför ambassaden.

Brukar ni förresten ta bort skorna efteråt, eller är det bara ett sätt att göra sig av med gamla svettiga sneakers och snedgångna näbbstövlar som någon annan får städa bort?

Efter förra presidentvalet var Greta paradoxalt nöjd med Trumps seger, berättar Malena i sin bok. Hon trodde att det skulle få andra länder att reagera desto starkare mot klimatförändringarna.
2020-11-05, 07:42
  #31778
Avstängd
wwrs avatar
Det där är bara dåliga bortförklaringar. USA, världens största koldioxidproducent sett per person, går ur Paris-avtalet. Greta ansåg avtalet så viktigt att hon började sin aktivism och strejker.

Men hon vågar inte säga något om att USA nu lämnar Europa och andra att ta hand om USA:s koldioxid liksom vi tagit hand om flyktingarna från deras krig.

USA:s utträde har varit känt i mer än 3 år men Greta protesterar inte. Man kan inte förklara bort det med att hon just nu hoppas på någon viss kandidat. Liksom EU vill USA motverka demokrati och har gjort pajasshow av valet. Fortfarande vet ingen vem som vunnit.

Hon skulle självklart ha aktiverat sig kraftfullt mot att USA helt ger upp kampen mot CO2 och lämnar den till oss att gå under i.

Hänvisar till mina tidigare inlägg.
(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)
(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

Greta är vanlig unge som manipulerats till att stödja EU och USA. Det kan inte hon hjälpa. Tyvärr bidrar hon till att sänka Sverige och Europa ytterligare.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-11-05 kl. 07:46.
2020-11-05, 07:56
  #31779
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Så är det rimligen. Creepy Joe har ju lovat att USA ska återinträda i Parisavtalet. Sen kan han göra som i princip alla andra länder - dvs. ändå skita i att följa det.

Så Greta och alla andra aktivister kan åtminstone tills vidare bespara sig den barnsliga åtgärden att ”skostrejka” utanför ambassaden.

Brukar ni förresten ta bort skorna efteråt, eller är det bara ett sätt att göra sig av med gamla svettiga sneakers och snedgångna näbbstövlar som någon annan får städa bort?

Efter förra presidentvalet var Greta paradoxalt nöjd med Trumps seger, berättar Malena i sin bok. Hon trodde att det skulle få andra länder att reagera desto starkare mot klimatförändringarna.
Givetvis plockar vi bort skorna efteråt. Särskilt barnen gillar att skostrejka. Detta sker förstås för att minska farlig smittspridning. Att demonstrera på vanligt sätt skulle däremot vara mycket barnsligt i dessa Covid-19 tider!
2020-11-05, 07:58
  #31780
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Greta ger nu en intervju i världens mäktigaste tidning, The New York Times. Tidningen har genomgående ett extremt snedvridet budskap. Intervjun tar mer än 10 skärmsidor i min telefon och handlar om personliga saker. Jag har inte hunnit läsa i detalj men vad jag ser kommenterar hon inte alls att USA, världens största koldioxidproducent sett per person, går ur Paris-avtalet några dagar senare. Paris-avtalet var vad som inledde Gretas aktivism för 2 år sedan.

https://www.nytimes.com/interactive/...interview.html
Oct. 30, 2020

Naturligtvis är det bild på Greta och EU-presidenten von der Leyen. Gretas agenda handlar om att sänka de europeiska länderna i klimatregleringar.

För mer än tre år sedan beslutade USA att lämna Paris-avtalet. Greta har haft gott om tid att förbereda. Men hon har inte sagt något. Nu när det kommer upp i denna tråden så tror FFF-medlemmen Inspiratoeren att hon kommer att ta upp det senare. Men då har det inte alls samma effekt. När hon kritiserar EU:s jordbrukspolitik är hon med i video som publiceras innan beslutet. Videon redogör för exakt den tidpunkt beslutet sker. Folk uppmanas att aktivera sig. Hon berättar att hon lämnar skolarbetet för att SMS:a EU-parlamentet. Så skapas intresse runt en fråga.

USA smyger ut ur avtalet nu under valet samtidigt som man skapar kaos med utdragen rösträkning. Greta säger inget om detta. (Hon kommenterar inte utträdet, men hon kommenterar valet.) Vad jag vet har inte heller den svenska pressen tagit upp detta.

Vi har under många år tagit hand om flyktingar från USA:s krig. Det har sänkt Europa och Sverige katastrofalt. Nu skall vi ta hand om deras koldioxid också vilket kommer att kosta massor.

USA har, ofta via EU, köpt våra politiker. USA kontrollerar redan våra media. Därför kan man fortsätta attackera oss.

...

USA beslutade att gå ur Paris-avtalet långt innan Greta ens börjat som klimataktivist. Hon har haft tillräckligt med tid för att ta upp detta.


...

Och som alltid: Greta som person har inget med detta att göra, anser jag. Hon är en ung skådespelerska som fått chansen att bli världsstjärna i CIA:s teatersällskap. Det skulle alla skådespelerskor tacka ja till. Deras jobb innebär att bli kända oberoende vilken roll de framför. Jag lastar i alla fall inte denna attack mot Europa och Sverige på henne som person, utan på den roll som andra givit henne.

Jag har inget emot amerikaner, ryssar eller några andra heller. Men de bör fortsätta utveckla sina egna bra sidor, inte försöka sänka andra. USA är framgångsrikt. Satsa på det, men ge även oss andra en chans.

Eller också är Greta inte alls särskilt slipad eller politiskt insatt.

Kan föreställa mig att hon själv styrs av sin mer eller mindre rationella ”klimatångest” och tror på undergångsteorierna. Ju större skogsbränder och högre översvämningar, desto bättre för att övertyga och stärka hennes tankar.

Däremot finns det andra fula fiskar som mer än gärna utnyttjar hennes ångest. Det är kanske inte så känt att FN åtminstone två gånger tidigare ställt fram unga tjejer att prata om klimatet. Tidigare har de inte fått något genomslag. Men Greta visade sig vara perfekt.

Själv är jag inte ens övertygad om Gretas påstådda höga intelligens. Visst, hon har bevisligen pluggat till sig höga betyg i 9:an och pratar god engelska. Hon är också duktig på att memorera och rapa upp långa haranger med fakta (kanske mer uttryck för en Aspergerdiagnos än för högt IQ). Hon har vissa skådespelartalanger. Om de är väldigt goda låter jag dock vara osagt.

Men en riktigt intelligent person visar också konsekvenstänk (inte fullt utvecklat i Gretas ålder, det medges), lyssnar på andra och söker ny information i stället för att köra in huvudet i den värsta alarmistiska propagandan.

Greta låter sig användas som nyttig idiot. Hon uttrycker stöd för våldsamma organisationer, så länge de säger sig vara emot klimatförändringar eller rasism. Hon fattar inte hur olämpligt det är att t.ex. flasha med en Antifa-t-shirt. Här har hennes föräldrar så klart ett stort ansvar. Hon skulle troligen aldrig ta på en tröja med antikommunistisk text. Hon begriper helt enkelt inte.

Det verkar inte ens som om hon har läst Parisavtalet till punkt och pricka, åtminstone har hon inte tagit till sig oklarheterna i det och kritiken mot det. Inte ens det ...

Smartare än så är hon nog inte. Men hennes handlers gnuggar händerna och tar tacksamt emot.
2020-11-05, 08:09
  #31781
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Eller också är Greta inte alls särskilt slipad eller politiskt insatt.

Kan föreställa mig att hon själv styrs av sin mer eller mindre rationella ”klimatångest” och tror på undergångsteorierna. Ju större skogsbränder och högre översvämningar, desto bättre för att övertyga och stärka hennes tankar.

Däremot finns det andra fula fiskar som mer än gärna utnyttjar hennes ångest. Det är kanske inte så känt att FN åtminstone två gånger tidigare ställt fram unga tjejer att prata om klimatet. Tidigare har de inte fått något genomslag. Men Greta visade sig vara perfekt.

Själv är jag inte ens övertygad om Gretas påstådda höga intelligens. Visst, hon har bevisligen pluggat till sig höga betyg i 9:an och pratar god engelska. Hon är också duktig på att memorera och rapa upp långa haranger med fakta (kanske mer uttryck för en Aspergerdiagnos än för högt IQ). Hon har vissa skådespelartalanger. Om de är väldigt goda låter jag dock vara osagt.

Men en riktigt intelligent person visar också konsekvenstänk (inte fullt utvecklat i Gretas ålder, det medges), lyssnar på andra och söker ny information i stället för att köra in huvudet i den värsta alarmistiska propagandan.

Greta låter sig användas som nyttig idiot. Hon uttrycker stöd för våldsamma organisationer, så länge de säger sig vara emot klimatförändringar eller rasism. Hon fattar inte hur olämpligt det är att t.ex. flasha med en Antifa-t-shirt. Här har hennes föräldrar så klart ett stort ansvar. Hon skulle troligen aldrig ta på en tröja med antikommunistisk text. Hon begriper helt enkelt inte.

Det verkar inte ens som om hon har läst Parisavtalet till punkt och pricka, åtminstone har hon inte tagit till sig oklarheterna i det och kritiken mot det. Inte ens det ...

Smartare än så är hon nog inte. Men hennes handlers gnuggar händerna och tar tacksamt emot.
Greta har aldrig sagt, att Parisavtalet är perfekt. Däremot säger hon att Parisavtalet är det bästa vi har, efter många års svåra och komplicerade internationella förhandlingar.
2020-11-05, 08:11
  #31782
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Givetvis plockar vi bort skorna efteråt. Särskilt barnen gillar att skostrejka. Detta sker förstås för att minska farlig smittspridning. Att demonstrera på vanligt sätt skulle däremot vara mycket barnsligt i dessa Covid-19 tider!

Jag kan absolut tänka mig att fnissiga små barn gillar att ställa ut några par skor som de inte är så rädda om och tror att de ska beveka politikerna och förändra världen. På svenska och ytterligare några få språk är ju namnet också ganska vitsigt.

Om du inte känner till att Gretas organisation hade stora, fysiska demonstrationer i Tyskland som samlade 1000-tals deltagare i slutet av september kan jag rekommendera dig att läsa ”Sven Folkessons” inlägg på Twitter. Att reducera dem till något ”barnsligt” är kanske att förminska problemet.
2020-11-05, 08:19
  #31783
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta har aldrig sagt, att Parisavtalet är perfekt. Däremot säger hon att Parisavtalet är det bästa vi har, efter många års svåra och komplicerade internationella förhandlingar.

Perfekt och perfekt men det skulle inte räcka till att nå klimatmålen. Däremot var det en fjäder i hatten för undertecknarna efter långa och sega diskussioner. Titta vad vi har åstadkommit

Det är bland annat väldigt vagt formulerat och ger Kina orimligt stor makt. Tacka f-n för att Trump var emot det. Men Greta ser det som ren ondska och okunnighet.
2020-11-05, 08:20
  #31784
Medlem
Jofs avatar
Såg lite av Gretas senaste video. Fick mig att tänka på hennes farfar Olof och "Mannen i svart". Också det dystopier, då på sen kvällstid. Fina grejer. Dom ser lite lika ut också Greta och Olof. Känsla för dramatik finns hos båda.
https://sverigesradio.se/avsnitt/364603

Greta:
Flickan i svart.
2020-11-05, 10:19
  #31785
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Såg lite av Gretas senaste video. Fick mig att tänka på hennes farfar Olof och "Mannen i svart". Också det dystopier, då på sen kvällstid. Fina grejer. Dom ser lite lika ut också Greta och Olof. Känsla för dramatik finns hos båda.
https://sverigesradio.se/avsnitt/364603

Greta:
Flickan i svart.
Vad var det för video?
2020-11-05, 10:28
  #31786
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vad var det för video?
Hittar den inte igen. Men en av många där hon utmålar en dyster framtid OM vi inte etc.

Jag undrar om Greta har läst Arne Næss - ekosofi och miljöaktivism? Det borde var en filosof och en bok för henne.
2020-11-05, 11:00
  #31787
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Hittar den inte igen. Men en av många där hon utmålar en dyster framtid OM vi inte etc.

Jag undrar om Greta har läst Arne Næss - ekosofi och miljöaktivism? Det borde var en filosof och en bok för henne.
Man börjar bli lite nyfiken på den där I am Greta filmen. Hoppas den kommer gå att streama på några alternativa siter.

Edit: Den ska släppas på Hulu denna månad. Här är den officiella trailern.
https://youtu.be/Mwk10YGPFiM
__________________
Senast redigerad av Giant Squid 2020-11-05 kl. 11:09.
2020-11-05, 12:01
  #31788
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Jag kan absolut tänka mig att fnissiga små barn gillar att ställa ut några par skor som de inte är så rädda om och tror att de ska beveka politikerna och förändra världen. På svenska och ytterligare några få språk är ju namnet också ganska vitsigt.

Om du inte känner till att Gretas organisation hade stora, fysiska demonstrationer i Tyskland som samlade 1000-tals deltagare i slutet av september kan jag rekommendera dig att läsa ”Sven Folkessons” inlägg på Twitter. Att reducera dem till något ”barnsligt” är kanske att förminska problemet.
Jag kände och känner väl till de stora FFF-demonstrationerna i Tyskland, som var mycket farliga, då den sociala distansen ej upprätthölls. Klagade över den större faran vid röran i Berlin och Hamburg till både Greta och Louisa med flera.

Greta verkar mena att lokala arrangörer främst är ansvariga. Greta verkar vara rädd för ännu värre trängsel om hon är på plats. Rätt många vill då att Greta ska röra vid dem. Vissa kristna och även vissa präster tror att Greta är ett helgon.
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-11-05 kl. 12:29.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback