Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Bör vi fortsätta med globalism?
Ja, varför sluta med ett vinnande recept!?
25,40%
16 röster
Nej, dags för nationalism igen, omväxling förnöjer!
74,60%
47 röster
2020-11-03, 11:12
  #229
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Man lyfter inte in 100.000 personer årligen av en befolkningsgrupp som är svårintegrerad om man vill att de skall bli som vi.

AB sprider religiöst hat när (idiot-)terroristen egentligen protesterade mot vårt krig, inte mot vår religion.
http://imgur.com/a/oF3x3qX

Invandrarna är här för att splittra befolkningen. Hade det bara varit svenskar här hade vi röstat bort nickedockorna i regeringen omedelbart.

Invandingen ger kaos som förlänger globalismens grepp.

Vakna upp mannen. Det finns oerhört många perspektiv på det här. Du är alldeles för enögd.
Citera
2020-11-03, 11:34
  #230
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Jag börjar bli lite trött på globalismen. Tycker det känns som vi dragits med skiten länge nu.

I begreppet globalism lägger jag inte bara öppna gränser och massinvandring, utan också sexualliberalism, hbtq("Globohomo"), feminism, värdegrund som står över lagen(tex "allas lika värde"), överdriven konsumtion(prylar, materiella tillgångar, samt onyttigheter som snabbmat, TV, porr), upplösning av kärnfamilj osv.

Jag som inte gillar globalism har ändå tänkt att jag får böja mig för majoriteten. Vill folk ha globalism så får det väl bli så, vem är jag att berätta hur världen ska vara liksom..

Men i rättvisans namn så borde väl globalismen bytas ut mot nytt tankegods och nya idéer snart, då vi haft en globalistisk strömning ganska länge nu. Så har det ju alltid varit i historien - att ideologier och narrativ förändras eller byts ut över tid. Omväxling förnöjer dessutom.

Nu tycker jag vi har levt länge nog med globohomo. Redan på 90talet präglade feminismen samhället totalt. Är det inte dags att vi släpper globalismen nu och prövar något annat?

Eller hur länge till kommer vi behöva dras med globalism tror ni?

Efter WWIII lugnar det nog ner sig.
Citera
2020-11-03, 15:15
  #231
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det folk röstade ja till var en handelsunion. Inte det fjärde riket.


Fel som alltid. Folk röstade ja till ett fredsprojekt. EU är ett fredsprojekt och inte ett Fjärde rike. EU är också en byggkloss i det globala projektet. Men du vill tillbaka till små nationalstater och krig? Du är som sagt mycket primitiv.
Citera
2020-11-03, 23:45
  #232
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Fel som alltid. Folk röstade ja till ett fredsprojekt. EU är ett fredsprojekt och inte ett Fjärde rike. EU är också en byggkloss i det globala projektet. Men du vill tillbaka till små nationalstater och krig? Du är som sagt mycket primitiv.
Det blir inte mer fred för att Sverige och andra länder sköts från Bryssel. Tvärtom uppstår oroligheter inom länderna pga de konflikter som EU skapar. Globaliseringen tvingar bl.a politiker att genomföra massinvandring. För att underblåsa konflikter bedöms människor efter grupptillhörighet.

I EU:s hjärta, Paris slåss redan polis och brandmän med varandra på gatorna. De gula västarna gör uppror.

Övergår EU i en polisstat vilket du tror kommer motståndsgrupper och inbördeskrig att uppträda.

Att Sverige i somras tvingas skicka 200 miljarder till Sydeuropa eftersom euron misslyckats ger inte mer fred. Dessa omfördelninngar kommer att skapa oroligheter när folk får insikt i vad som sker.

Länder skall ha gott samarbete. Men EU hittar på vilka skäl som helst för att ta pengar och inflytande från enstaka länder. Du tror t.ex att detta kommer att utvecklas till en polisstst. Det måste man motverka.

Europeiska länder måste ha gott samarbete men inte styras från Bryssel.

En stor del av den krigshets vi ser i tidningarna beror på detta. Tidningarna vinklar hela tiden mot krig. Ryssarna skall invadera oss, påstår tidningarna! T.ex DN. Det stämmer inte. Man påstod t.ex nyligen att man hittat ett hål i Estoniafärjan som utretts upp och ned i 20 år. Man spekulerar i ryska ubåtar! Försvarsministern måste svara på frågor om möjlig vapensmuggling.

EU är inget fredsprojekt. Det är ett maktprojekt. Man skall ha gott samarbete men inte enligt "Låt EU bestämma allt så bestämmer de att det blir fred. Låt oss skapa en polisstat så blir allt lugnt." Utvecklingen är redan på gång med Corona: mötesförbud, reseförbud, planerade grundlagsförändringar.

Det är inte fred som driver EU utan maktbegär över andra länder.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-11-04 kl. 00:07.
Citera
2020-11-04, 02:43
  #233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Du har väldigt många fel, men efterssom du sammanfattade det så fint på slutet så blir det lätt att ge dig ett snabbt svar innan jag ska dra till jobbet: Indianerna i Amerika klarade sig jättebra tack vare att de var så öppna för handel och utbyte vill jag minnas. De fick några filtar bland annat, sitter nu i läger.

Nu hade ju inte indianerna i Nordamerika ett land utan det var stammar.
Men sen sa jag inte att det alltid fungerar, det kan gå åt helvete ändå. Men det finns inget framgångsrikt exempel alls på isolationistiska ultranationistiska länder medan alla de stora framgångsrika länderna/imperierna har varit globalistiska(eller sin tids version av det).
Citera
2020-11-04, 12:38
  #234
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det blir inte mer fred för att Sverige och andra länder sköts från Bryssel. Tvärtom uppstår oroligheter inom länderna pga de konflikter som EU skapar. Globaliseringen tvingar bl.a politiker att genomföra massinvandring. För att underblåsa konflikter bedöms människor efter grupptillhörighet.

Helt fel som alltid. Hur mycket krig har det varit i Europa sedan EU bildades? Hur mycket krig var det innan? EU är ett fredsprojekt. Globaliseringen är ett fredsprojekt. Globaliseringen kommer att fortskrida pga att folk vill ha fred och handel.

Citat:
I EU:s hjärta, Paris slåss redan polis och brandmän med varandra på gatorna. De gula västarna gör uppror.

Vad har en inre fransk angelägenhet med globaliseringen att göra?

Citat:
Övergår EU i en polisstat vilket du tror kommer motståndsgrupper och inbördeskrig att uppträda.

Nej folk kommer att vara tacksamma för att det blir ordning efter det att polisstaten stoppat islamistiska attacker.

Citat:
Att Sverige i somras tvingas skicka 200 miljarder till Sydeuropa eftersom euron misslyckats ger inte mer fred. Dessa omfördelninngar kommer att skapa oroligheter när folk får insikt i vad som sker.

EU är ett mycket populärt projekt, i synnerhet i Sverige. Gott så.

Citat:
Länder skall ha gott samarbete. Men EU hittar på vilka skäl som helst för att ta pengar och inflytande från enstaka länder. Du tror t.ex att detta kommer att utvecklas till en polisstst. Det måste man motverka.

Jag är alltså för polisstat. Pöbeln måste tuktas.

Citat:
Europeiska länder måste ha gott samarbete men inte styras från Bryssel.

Du kan inte vrida tillbaka klockan. EU och globaliseringen är här för att stanna. Tvärtom så går vi mot världsregering.

Citat:
En stor del av den krigshets vi ser i tidningarna beror på detta. Tidningarna vinklar hela tiden mot krig. Ryssarna skall invadera oss, påstår tidningarna! T.ex DN. Det stämmer inte. Man påstod t.ex nyligen att man hittat ett hål i Estoniafärjan som utretts upp och ned i 20 år. Man spekulerar i ryska ubåtar! Försvarsministern måste svara på frågor om möjlig vapensmuggling.

HAHAHA!!!

Citat:
EU är inget fredsprojekt. Det är ett maktprojekt. Man skall ha gott samarbete men inte enligt "Låt EU bestämma allt så bestämmer de att det blir fred. Låt oss skapa en polisstat så blir allt lugnt." Utvecklingen är redan på gång med Corona: mötesförbud, reseförbud, planerade grundlagsförändringar.

Du konstaterar själv vartåt det lutar. Gott så.

Citat:
Det är inte fred som driver EU utan maktbegär över andra länder.

Hur många storkrig har vi haft i Europa sedan EU bildades? Hur många innan?
Citera
2020-11-04, 12:52
  #235
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Helt fel som alltid. Hur mycket krig har det varit i Europa sedan EU bildades? Hur mycket krig var det innan? EU är ett fredsprojekt. Globaliseringen är ett fredsprojekt. Globaliseringen kommer att fortskrida pga att folk vill ha fred och handel.

Vad har en inre fransk angelägenhet med globaliseringen att göra?

Nej folk kommer att vara tacksamma för att det blir ordning efter det att polisstaten stoppat islamistiska attacker.

EU är ett mycket populärt projekt, i synnerhet i Sverige. Gott så.

Jag är alltså för polisstat. Pöbeln måste tuktas.

Du kan inte vrida tillbaka klockan. EU och globaliseringen är här för att stanna. Tvärtom så går vi mot världsregering.

HAHAHA!!!

Du konstaterar själv vartåt det lutar. Gott så.

Hur många storkrig har vi haft i Europa sedan EU bildades? Hur många innan?
Det är inte seriöst att jämföra antalet krig under de senaste 25 åren med antalet krig innan.

Inte heller seriöst att tala om "pöbeln ..." Man skall eftersträva demokrati.

Som jag beskrev så skapar EU andra problem.
(FB) Hur länge kommer globalismen hålla isig?

Man skall självklart ha ett fredssamarbete, handel och många andra former av samarbete i Europa. Felet är att EU har skaffat sig maktambitioner att kontrollera hela Europa. Skulle t.ex massmedia rapportera mer objektivt och folk skulle inse hur EU tog av oss 200 miljarder i juli och gav till Sydeuropa så skulle det skapa motsättningar.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-11-04 kl. 12:55.
Citera
2020-11-04, 13:01
  #236
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är inte seriöst att jämföra antalet krig under de senaste 25 åren med antalet krig innan.

Jag noterar att EU är ett fredsprojekt som skapat fred, och att globaliseringen är ett fredsprojekt som skapar fred, jobb och tillväxt världen över. Att vilja dra klockan tillbaka till femtiotalet är däremot inte seriöst.

Citat:
Inte heller seriöst att tala om "pöbeln ..." Man skall eftersträva demokrati.

Pöbelstyre är inte eftersträvansvärt. Bra att fredsprojektet EU är ett globalistiskt elitprojekt.

Citat:
Man skall självklart ha ett fredssamarbete, handel och många andra former av samarbete i Europa. Felet är att EU har skaffat sig maktambitioner att kontrollera hela Europa. Skulle t.ex massmedia rapportera mer objektivt och folk skulle inse hur EU tog av oss 200 miljarder i juli och gav till Sydeuropa så skulle det skapa motsättningar.

Media rapporterar tyvärr fortfarande alldeles för negativt om EU. Media propagerar aldrig om federalisering av EU, vilket är mycket tråkigt.
Citera
2020-11-04, 13:25
  #237
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Jag är alltså för polisstat. Pöbeln måste tuktas.

Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Jag noterar att EU är ett fredsprojekt som skapat fred, och att globaliseringen är ett fredsprojekt som skapar fred, jobb och tillväxt världen över. Att vilja dra klockan tillbaka till femtiotalet är däremot inte seriöst.

Pöbelstyre är inte eftersträvansvärt. Bra att fredsprojektet EU är ett globalistiskt elitprojekt.

Media rapporterar tyvärr fortfarande alldeles för negativt om EU. Media propagerar aldrig om federalisering av EU, vilket är mycket tråkigt.
Jag undrar om du är seriös när du argumenterar. Men det är nog svårt att vara det när man skall försvara EU.

Man måste respektera demokratin. Det går inte när man försöker styra Sverige från Bryssel. Avståndet är för stort. Vi kan inte ställa makthavarna till ansvar. De flesta svenskar vet knappt vilka som styr. EU gör extremt dålig redovisning av hur man spenderar våra pengar.

Skall EU styra Sverige från Bryssel så är enda möjligheten att muta våra politiker som kör på med massinvandring och feminism för att splittra svenskarna så att vi inte kan resa gemensamma krav. Mer kaos mer konflikt. Det kan man verkligen säga har ökat under vårt medlemskap i EU.

Det blir också svaret på trådens fråga. Svenskar, italienare och andra är olika. Man har t ex försökt pressa in olika länder i samma valuta/ERM två gånger. Kaos båda gångerna. Folk kommer alltid att vilja skapa lokala initiativ, förbättra sin omgivning. Men detta blir ett hot mot EU och globaldiktaturen som kommer att sabotera. Därför kommer konflikter att uppstå när centraliseringen ökar. Även EU kommer att krascha av denna orsak. Dock svårt att säga när.

Hänvisar f.ö. till mitt tidigare inlägg.
(FB) Hur länge kommer globalismen hålla isig?

Jag tar nog lite paus från detta en stund. Jag undrar om du är seriös när du talar om "pöbelstyre". Alla brukar vara överens om att demokrati måste eftersträvas. Se på Schweiz, det går rätt bra för dem.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-11-04 kl. 13:31.
Citera
2020-11-04, 13:32
  #238
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag undrar om du är seriös när du argumenterar. Men det är nog svårt att vara det när man skall försvara EU.

Man måste respektera demokratin. Det går inte när man försöker styra Sverige från Bryssel. Avståndet är för stort. Vi kan inte ställa makthavarna till ansvar. De flesta svenskar vet knappt vilka som styr. EU gör extremt dålig redovisning av hur man spenderar våra pengar.

Skall EU styra Sverige från Bryssel så är enda möjligheten att muta våra politiker som kör på med massinvandring och feminism för att splittra svenskarna så att vi inte kan resa gemensamma krav. Mer kaos mer konflikt. Det kan man verkligen säga har ökat under vårt medlemskap i EU.

Det blir också svaret på trådens fråga. Svenskar, italienare och andra är olika. Man har t ex försökt pressa in olika länder i samma valuta två gånger. Kaos båda gångerna. Folk kommer alltid att vilja skapa lokala initiativ, förbättra sin omgivning. Men detta blir ett hot mot EU och globaldiktaturen som kommer att sabotera. Därför kommer konflikter att uppstå när centraliseringen ökar. Även EU kommer att krascha av denna orsak. Dock svårt att säga när.

Hänvisar f.ö. till mitt tidigare inlägg.
(FB) Hur länge kommer globalismen hålla isig?

Jag tar nog lite paus från detta en stund. Jag undrar om du är seriös när du talar om "pöbelstyre". Alla brukar vara överens om att demokrati måste eftersträvas. Se på Schweiz, det går rätt bra för dem.

For the record. Jag tror på teknokrati, inte demokrati (=pöbelstyre).

Det andra har jag svarat på. Globaliseringen fortskrider. EU kommer att bli Europas Förenta Stater. Det går inte att gå tillbaka till femtiotalet.
Citera
2020-11-04, 14:08
  #239
Medlem
Demokrati.Hongkongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
For the record. Jag tror på teknokrati, inte demokrati (=pöbelstyre).

Det andra har jag svarat på. Globaliseringen fortskrider. EU kommer att bli Europas Förenta Stater. Det går inte att gå tillbaka till femtiotalet.

Du har en för generaliserande och onyanserad inställning till termen "globalisering."

Handel och utbyte mellan alla olika platser på jorden, försiggår inte alla i samma hastighet och omfattning.

Handeln och utbyte ökas och fördjupas mellan vissa platser på jorden, samtidigt som andra platser inte påverkas, och samtidigt som vissa platser är helt isolerade och avstängda från globaliseringen.

Exempel 1: Under efterkrigstiden handlade USA och Västeuropa intensivt med varandra och med Japan. Samtidigt var Östblocket isolerat bakom järnridån, och Kommunistkina helt isolerat inom det egna landets gränser, och vare sig Östblocket eller Kommunistkina deltog i någon "globalisering."

Exempel 2: Under Tokugawa-shogunatet 1600-1868 var Japan hermetiskt isolerat från omvärlden, och dödsstraff rådde för resor utomlands. De japaner som varit utomlands dömdes till döden för detta om de åkte tillbaka till Japan. Utlänningar tilläts bara besöka Japan på en liten ö utanför Nagasaki, i övrigt var landet helt stängt för alla utländska kontakter. Under de här knappt 300 åren deltog knappast Japan i någon "globalisering" utan var helt slutet inom sig självt.

Så har det alltid varit under historien. Vissa platser handlar intensivt med varandra, och har allt närmare idémässigt och kulturellt utbyte, men andra platser är isolerade och avskurna från den globaliseringen, ofta pga deras egna ledares val.

EU-projektet kommer säkerligen att fortskrida och fördjupas ytterligare framöver. Så även EUs handel med demokratier i Nordamerika, Australien, Japan och Indien. Där kommer globaliseringen att fortskrida och fördjupas.

Men alla demokratier kommer att successivt avsluta sin handel med hårda diktaturer som Kommunistkina, Kuba, Nordkorea (redan avslutad handel) osv. Där kommer globaliseringen av avslutas, för den här gången.
__________________
Senast redigerad av Demokrati.Hongkong 2020-11-04 kl. 14:24.
Citera
2020-11-04, 14:35
  #240
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokrati.Hongkong
Du har en för generaliserande och onyanserad inställning till termen "globalisering."

Handel och utbyte mellan alla olika platser på jorden, försiggår inte alla i samma hastighet och omfattning.

Handeln och utbyte ökas och fördjupas mellan vissa platser på jorden, samtidigt som andra platser inte påverkas, och samtidigt som vissa platser är helt isolerade och avstängda från globaliseringen.

Exempel 1: Under efterkrigstiden handlade USA och Västeuropa intensivt med varandra och med Japan. Samtidigt var Östblocket isolerat bakom järnridån, och Kommunistkina helt isolerat inom det egna landets gränser, och vare sig Östblocket eller Kommunistkina deltog i någon "globalisering."

Exempel 2: Under Tokugawa-shogunatet 1600-1868 var Japan hermetiskt isolerat från omvärlden, och dödsstraff rådde för resor utomlands. De japaner som varit utomlands dömdes till döden för detta om de åkte tillbaka till Japan. Utlänningar tilläts bara besöka Japan på en liten ö utanför Nagasaki, i övrigt var landet helt stängt för alla utländska kontakter. Under de här knappt 300 åren deltog knappast Japan i någon "globalisering" utan var helt slutet inom sig självt.

Så har det alltid varit under historien. Vissa platser handlar intensivt med varandra, och har allt närmare idémässigt och kulturellt utbyte, men andra platser är isolerade och avskurna från den globaliseringen, ofta pga deras egna ledares val.

EU-projektet kommer säkerligen att fortskrida och fördjupas ytterligare framöver. Så även EUs handel med demokratier i Nordamerika, Australien, Japan och Indien. Där kommer globaliseringen att fortskrida och fördjupas.

Men alla demokratier kommer att successivt avsluta sin handel med hårda diktaturer som Kommunistkina, Kuba, Nordkorea (redan avslutad handel) osv. Där kommer globaliseringen av avslutas, för den här gången.
Man måste skilja på olika aspekter av globalisering.

Handel och utbyte av idéer är bra. Det kommer att utvecklas mer, med teknikens utveckling.

Problemet med globaliseringen är att EU och nätverk försöker styra andra länder.

Ett frihandelsavtal kanske är bra i Europa. (Men knappast en inre marknad) I vilket fall tar EU hutlöst betalt för detta som är gratis eftersom man vill ha pengar till att köpa makt.

Jag tolkar trådens fråga som hur länge globalisterna lyckas lägga näsan i blöt i andra länders angelägenheter.

Däremot kommer alltid utbyte av idéer och handel att fortsätta, förhoppningsvis.

Att vara globaliseringsmotståndare innebär att man vill resa, byta idéer och handla, i min tolkning. Men när globalisterna får styra blir det nedlåsning med Corona, flygskam, kallt krig etc. Globaliseringsmotstånd innebär inte isolationism, imho.

När EU är färdiga med Europa kommer vi inte att ha olika idéer att byta med. Allt blir likartat.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-11-04 kl. 15:23.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback