Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-27, 00:42
  #3109
Medlem
sleevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bilarna är nog jämförbara. Men är detta ett tecken på att Kinasatsningen misslyckats?
Tesla är ett premium märke som kan ta betalt mer för sin bil än andra tillverkare.
Ägarna köper Tesla för att bland annat för att visa att man bryr sig om miljön men också att man också har klass. (Apple kan ta ut ett högre pris på sina mobiler för sin status).När du köper en Tesla köper du en livsstil, kommer den Kinesiska Teslan med ett certifikat att inga slavarbetare användes vid tillverkningen och inga Uighurs skadades. Svårt att vara en etisk och miljömedveten Svensk i en bil tillverkad i Kina.

Bert kör sin ny Tesla (tillverkad i Kina) hem till Gösta som har en Mercedes och till soarén kommer också Sverker i sin Maserati. Stolt visar Bert sin nya Tesla. Gösta och Sverker fnyser och rynkar på sina näsor när dom påpekar att Berts bil är en Kines och inte en riktig Tesla, Göstas fru kör en riktig Tesla en bil tillverkad i USA.

Tesla får passa sig för att inte sänka sitt renommé. Detta kan påverka försäljningen i Europa.
__________________
Senast redigerad av sleev 2020-10-27 kl. 00:56.
Citera
2020-10-27, 04:49
  #3110
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleev
Tesla är ett premium märke som kan ta betalt mer för sin bil än andra tillverkare.
Ägarna köper Tesla för att bland annat för att visa att man bryr sig om miljön men också att man också har klass. (Apple kan ta ut ett högre pris på sina mobiler för sin status).När du köper en Tesla köper du en livsstil, kommer den Kinesiska Teslan med ett certifikat att inga slavarbetare användes vid tillverkningen och inga Uighurs skadades. Svårt att vara en etisk och miljömedveten Svensk i en bil tillverkad i Kina.

Bert kör sin ny Tesla (tillverkad i Kina) hem till Gösta som har en Mercedes och till soarén kommer också Sverker i sin Maserati. Stolt visar Bert sin nya Tesla. Gösta och Sverker fnyser och rynkar på sina näsor när dom påpekar att Berts bil är en Kines och inte en riktig Tesla, Göstas fru kör en riktig Tesla en bil tillverkad i USA.

Tesla får passa sig för att inte sänka sitt renommé. Detta kan påverka försäljningen i Europa.
Intressant aspekt. Kines-Teslan kommer tillsammans med alla föroreningarna och inte med den progressiva Kalifornienkulturen.

Jag menar ju att Tesla försöker sabotera för vettig elbilsproduktion genom sina ganska dyra, överdatoriserade och allmänt avancerade bilar. Men inte sabotera genom att förknippas med Kina. Man vill ha hipstrarna som skyltfönster.

Världseliten av tillkallade raketforskare från SpaceX verkar inte ha kunnat klura ut hur man skall tejpa fast kofångaren, så nu räknas den som förbrukningsvara och man får en ny om den trillar av i en regnskur.
Citat:
Tesla accepts Model 3 rear bumper could fall off when driving in rain
https://shifting-gears.com/tesla-acc...g-in-rain/amp/
Citera
2020-10-27, 08:01
  #3111
Avstängd
wwrs avatar
Tesla betalade Elon $3m för att han personligen skulle fungera som försäkringsbolag om någon av de övriga styrelseledamöterna blev dömda att betala skadestånd.

Den kvinna som ersatte Elon när han tvingades kliva ned som ordförande, Robyn Denholm, låg bakom avtalet. Styrelseledamöter skall övervaka CEO och därför inte vara beroende av honom på detta sätt. Avtalet har kritiserats och nu avslutats.

Hon har även kritiserats för frikostiga ersättningar till direktörerna och belåning av aktieposter. Hon har suttit i ABBs styrelse.

Tesla navigerar vidare mellan blindskären.
Citat:
Tesla is facing high-stakes lawsuits over various issues, including the long-term performance of batteries in its cars and its decision to acquire solar energy provider SolarCity.
https://www.cnbc.com/amp/2020/10/26/...insurance.html
https://www.cnbc.com/2020/06/18/glas...-to-board.html
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-27 kl. 08:06.
Citera
2020-10-27, 11:36
  #3112
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Mercedes-Benz lägger ned robot-taxis.

De har tydligen en svensk chef.

https://www.reuters.com/article/us-d...-idUSKBN1XO1FM

Givetvis. De har inte den AI som krävs och robot-taxis kommer att sänka all nybilsföräljning dramatiskt i hela världen. Musk tillfrågades en gång om flygande "bilar" dvs drönare. - Han svarade att problemet var inte pengar utan kunskap. "Mina ingenjörer är inte tillräckligt smarta". Han lägger alltså inte krut på det förrän han har AI helt enkelt.

Problemet i grunden är alltså brist på AI. Daimler begriper att de inte har "intelligensen" och just det är intelligens. Det är bara idoter som vet allt.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-10-27 kl. 11:39.
Citera
2020-10-27, 14:19
  #3113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Givetvis. De har inte den AI som krävs och robot-taxis kommer att sänka all nybilsföräljning dramatiskt i hela världen. Musk tillfrågades en gång om flygande "bilar" dvs drönare. - Han svarade att problemet var inte pengar utan kunskap. "Mina ingenjörer är inte tillräckligt smarta". Han lägger alltså inte krut på det förrän han har AI helt enkelt.

Problemet i grunden är alltså brist på AI. Daimler begriper att de inte har "intelligensen" och just det är intelligens. Det är bara idoter som vet allt.
Väntar fortfarande spänt på att se en tesla navigera på snötäckta vägar, hur ska den placera sig på vägen när linjerna är helt osynliga, inga problem för en mänsklig förare men en ai?
Citera
2020-10-27, 15:26
  #3114
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Väntar fortfarande spänt på att se en tesla navigera på snötäckta vägar, hur ska den placera sig på vägen när linjerna är helt osynliga, inga problem för en mänsklig förare men en ai?

AI klarar det bättre än en människa om 18 månader. Di måste vänta. AI måste lära sig.- AI är en bebis nu men den växer blixtsnabbt. Vem vill daytyrada i en bebis? En bebis är en långsiktig investering. Och när tom jounalister börjar begripa att det är Tesla och Musk som med hundra GIGAfabriker med batterier, AI, Teknik och solceller gör olja, kol och gas närmast obsolet så vaknar tom en Flashbackare.
Citera
2020-10-29, 22:23
  #3115
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Väntar fortfarande spänt på att se en tesla navigera på snötäckta vägar, hur ska den placera sig på vägen när linjerna är helt osynliga, inga problem för en mänsklig förare men en ai?

Jag har ju visat mig vara lite av en fanboy men videorna av FSD beta tycks ju klara av vägar utan markeringar oväntat bra.
Samtidigt behöver kanske inte en "robo taxi" klara alla förhållanden i hela världen för att vara värdeskapande.
Hur många av världens dagliga taxiresor består av uppdrag i extrema väderförhållanden?
Citera
2020-10-30, 04:40
  #3116
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Jag har ju visat mig vara lite av en fanboy men videorna av FSD beta tycks ju klara av vägar utan markeringar oväntat bra.
Samtidigt behöver kanske inte en "robo taxi" klara alla förhållanden i hela världen för att vara värdeskapande.
Hur många av världens dagliga taxiresor består av uppdrag i extrema väderförhållanden?
Kolla denna video. Bilen trodde lastbilen var ett moln. Föraren överlevde.
https://youtu.be/LfmAG4dk-rU

Jag skulle aldrig sätta mig i en robottaxi.

Robottaxi kommer att vara en gimmick många år framöver. Kanske aldrig kommer att fungera med enbart kameror ad modum Tesla. Det blir ett sänke för företaget.
Citera
2020-10-30, 07:20
  #3117
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Kolla denna video. Bilen trodde lastbilen var ett moln. Föraren överlevde.
https://youtu.be/LfmAG4dk-rU

Jag skulle aldrig sätta mig i en robottaxi.

Robottaxi kommer att vara en gimmick många år framöver. Kanske aldrig kommer att fungera med enbart kameror ad modum Tesla. Det blir ett sänke för företaget.

Självkörning har redan lösts, det är ett faktum. Tekniken fungerar.

Det är GENERELL självkörning som ska lösas om man vill förändra världen i grunden.

Kollar på senaste versionen FSD, det ser väldigt imponerande ut. 1+ miljon betalande testförare bidrar till att bygga upp förmågan att hantera olika situationer.

Jag trodde faktiskt också att det skulle dröja längre innan vi såg något som påminner om nuvarande FSD beta.
Har sagt det förr i denna tråden men håll i hatten nu blir det åka av!
Citera
2020-10-30, 14:02
  #3118
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Off topic, den dagen wwr köper in sig i TSLA så är det läge att avyttra sitt innehav
det blir lite tjatigt men jag är ingen anhängare av företaget.

FSD kostar nu $10.000 (ökade från 8.000!)
https://techcrunch.com/2020/10/29/te...tion-to-10000/

Betalar hipstrarna det för att hålla händerna på ratten, hjälpa Dojo och jubla varje gång de fungerar medan kofångaren faller av? Inte skulle jag ha råd med det i alla fall.

Nu finns det bara ett läge för hur bromsningen tar tillvara på energin. Det är så kraftigt att många inte gillar det. Speciellt farligt på hala vägar. Ingen bil för kalla klimat.

T.o.m. insideEVs börjar tröttna:
Citat:
We'd love to speak to Tesla about this, but unfortunately, that's not happening because Tesla rarely ever responds to media inquiries. Now that they have eliminated their press communications entirely, we wouldn't even know who to reach out to. If this were any other OEM, we would have an answer within 24 hours, but that's just how Tesla rolls. You take the bad with the good, I guess.

I don't understand this move and I find it disappointing.
https://insideevs.com/news/451393/te...djustment/amp/

Det är företagen som styr idag. Elon driver med myndigheterna. Den nya världsordningen stinker imho.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-30 kl. 14:04.
Citera
2020-10-30, 16:39
  #3119
Medlem
rrpipers avatar
Nån som vet varför Tesla sjunker 6% idag? Hittade inget i nyhetsflödet.
Citera
2020-10-30, 20:04
  #3120
Avstängd
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Nån som vet varför Tesla sjunker 6% idag? Hittade inget i nyhetsflödet.

Aktien är väl fruktansvärt övervärderad, antar jag? Varför den tappar 6% just idag har jag dock ingen aning om. Fast den är i gott sällskap av bl a Amazon, Apple, Facebook, och PayPal..

Är det nu det händer?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback