Citat:
Ursprungligen postat av
TheSlyFoX
Du låter lite ironisk nu? men ett eventuellt "sprängpaket" kan ju ha tillkommit senare dvs att plundrare eller skumrask-ryssar försökt att spränga sig in eller liknande genom att skicka in en laddning i glipan mellan rampen och skrovet (ingen aning)
Jag tror fortfarande på följande indiciekedja:
1, Sverige/försvarsmakten har åt sig själva eller åt annan uppdragsgivare handlat så mycket millitärmateriel dom har kunnat av Esterna då Soviet föll och det blev möjligt.
2, Ryssarna har varnat Sverige flertalet gånger att sluta med det och betraktar Estonia som en millitärtransport
3, Lasten på förlisningsnatten var oerhört känslig kanske rörande information om millitärtekniska system/andra topphemliga uppgifter som Ryssarna fick reda på skulle fraktas den natten.
4, Man gör en påkörning av Estonia med avsikt att göra ett hål med en ubåt (för om det skulle misslyckas/uppdagas är det ju bara att låtsas som att det var en olycka).
5, Så fort kusten var klar bärgade man lasten ifrån bildäck i hemlighet.
Jag ÄR ironisk, totalt utled på det svenska fulspelet. Mil. Kval. Sekretess på 70+ år menas gå före ett legitimt krav på en transparent haveriutredning. Sjukt - jag lider, bl.a. med änkemännen i Linde kommun!!
1-2. Korrekt. Källa; Irina.
3. Korrekt. Källa; Irina + Gennadij.
4. Ingen åsikt. Kan ha varit en oladdad, plåtbrytande torped som ngn Sub skickade.
5. Korrekt. Källa; två pensionerade röjdykare, urspr. utbildade runt björkholmen vid Gårvik.
Men, det var usa som räddade hem mil. lasten!