Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-28, 11:28
  #31549
Medlem
Har hon inte tröttnat än på sitt klimattjat? Hack i skivan där flera gånger om. Dags att släppa det för henne nu och gå vidare i livet.
2020-10-28, 11:35
  #31550
Medlem
GmbHs avatar
Sociala myndigheter blr omhänderta Greta, hennes föräldrar ser inte till flickans bästa. Hon blir exploaterad. Hon mår inte bra, det kan ju alla se.
2020-10-28, 13:12
  #31551
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hej, välkommen tillbaka.

Jag anser att Greta är en galjonsfigur som massmedia ställer upp när de vill ha någonting sagt. Att hon nu är "chefredaktör" är ett reklamjippo. Man höjer även Gretas status ännu mer. "Oohh, nu är hon chefredaktör också! Hon måste vara klok. Vi måste lyssna på henne."

Hon är bara en vanlig 17-åring med skådespelarbakgrund som valts ut av mediala nätverk att läsa tal som andra skrivit och agera på deras uppdrag. Det är min uppfattning.

Greta höll brandtal i EU och dömde ut deras klimatlag. Då ansåg jag att Greta borde aktivera sig mot lagen. Du skulle då kontakta henne och fråga henne varför hon inte gjort det. Jag tror du skickade mail till henne. Vad har hon svarat?

Först måste jag säga, att jag är ingen talesman för Greta. Hon betonar liksom tidigare, att hon EJ vill ha några talespersoner för henne, utan bara vill ha presskontakter.

Därför är det jag säger här EJ på något sätt bindande för Greta, utan bara en del i en mera allmänn diskussion. Greta är helt fri att ändra eller modifiera svar, som hon har gett tidigare.

Greta betonar, att hon är fri att själv ta ställning, och själv väljer sin egen väg och själv väljer sina budskap. Greta betonar även, att hon när som helst är fri att lämna FFF, om hon inte skulle vilja fortsätta.

Kort svar om hennes svar:
Greta ville och vill fundera på saken och inhämta råd!

Längre svar om hennes svar:

Greta sa redan tidigt ifrån om, att hon tyckte att klimatlagen i EU var alldeles på tok för mild och tandlös. Hon sa även då, att det går inte att förhandla med klimatet, om jag minns rätt.

Det stämmer, att jag kontaktade henne och skickade meddelanden till henne om, att det behövdes en starkare, längre och hållbar kampanj mot klimatlagen i EU.

Jag betonade då, att politiska förändringar sällan sker snabbt, de får man oftast kämpa länge, ihärdigt och på rätt sätt för att uppnå. Greta höll helt med om detta. I övrigt betonade hon även här, att det är väljarna som kan sätta press på de folkvalda i den fria världen.

Hon betonade, att även här behövs den allmänna medvetenheten höjas, vi behöver att folk verkligen börjar prata med varandra och informerar varandra, sa hon. Detta har hon sagt gång på gång även om vårt arbete i övrigt!

Greta sa ifrån om, att även här har pressen ett stort ansvar för att börja rapportera mera och betydligt bättre. Alltför många vet alldeles för lite om både klimatet och klimatlagen, menade och menar hon. Greta är nu dock noga med att säga, att vissa journalister och vissa tidningar har gjort mycket bra ifrån sig i miljö- och klimatkampen, och här spelat en viktig roll.

Sist svarade hon, att vi får diskutera mera i FFF (som nu ofta kallas F4F), om hur vi kan bäst gå vidare. Hon betonade att FFF-grupperna i varje land själva måste söka varsin egen nationella väg.

Greta ville och vill alltså fundera på saken och inhämta råd!

************

Ännu är vi alltså bara ett löst nätverk av olika aktionsgrupper. Greta är numera noga med att säga, att hon kan bara uttala sin egen mening, och ej kan tala för hela nätverket, som hon numera betonar EJ är en organisation.

Vem vet, vi kanske kan få till ett litet viktigt rådgivande råd vid Gretas sida. Det har visat sig svårt, att ens ombilda svenska FFF till en förening. Vi får nu se hur det går med detta.
2020-10-28, 14:01
  #31552
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Välkommen tillbaka Inspiratoeren

Jag tror det är en nackdel för Greta att visa upp en ”röd utsida”. Tror hon riskerar att skrämma bort många som kanske hade kunnat bli intresserade men som nu avfärdar hela klimatrörelsen med ”j-vla vänsterpack-Antifa-BLM-XR-F!-unge”,

Hon har ju fått mycket kritik för att hon stöder Biden. Allt från att hon lägger sig i andra länders inre angelägenheter och att hon borde engagerat sig för Sanders ”när det fortfarande fanns tid att göra något” till påpekanden om att Biden stöder fracking och är korrumperad på många sätt.

När hon dessutom ska uttala sig om allt mellan himmel och jord som Corona, Hongkongs interna angelägenheter, EU:s jordbrukspolitik, matsvinn, indiska skolväsendet, samernas situation, Macrons ledarstil och kärnkraft blir det mest pinsamt. Härnäst kommer väl krav på gratis glasögon för barn, utökad hemspråksundervisning och avskaffande av sommartid.

Av bilder att döma tycks hennes ätstörningar ha förvärrats så jag förstår inte varför så många i hennes egen rörelse stressar henne att engagera sig ännu mer.

Det verkar som om påståendet, att Greta är en utomstående i valet i USA är helt felaktigt!

-När någon utomstående får ett andligt namn av First Nations, vilket Greta fick av Lakotas, men som är mycket ovanligt, innebär det normalt även en formell adoption. Greta lär alltså tillhöra First nations idag, vilka har ett betydande självstyre.

Numera är det fullt tillåtet, att ha dubbelt medborgarskap i både USA och Sverige samtidigt. Detta gäller förstås även Greta!

Däremot är det helt riktigt, att vissa i FFF USA, nu kritiserar rejält Greta för att inte ha stött Sanders. Så hon får även intern kritik ibland. Samtidigt uttrycker många i FFF USA nu sitt stöd för, att Greta stödjer Biden. De menar ofta, att om Trump väljs om, blir det en katastrof för miljön och klimatet.

Vad gäller att Greta är så liten och så väldigt mager, är det i första hand ett större problem för Greta själv! -Hon måste själv nu hitta en bra lösning på detta, men med goda råd och bra handledning. Har gett många värdefulla tips till Greta, om olika goda näringsdrycker och goda veganska matrecept. Det finns mycket erfarna psykoterapeuter, som gärna vill hjälpa henne, och Greta har fått tips av mig rörande sådana.

I längden lär Greta inte orka, om hon inte tar bättre hand om sig själv. Greta har berättat om, att hon behöver sova mycket.

Det har ju tyvärr hänt, att Greta fått något slags krampliknande tillstånd, när hon hållit tal, varit utmattad, och inte ätit. Har därför bett Greta, att alltid ha druvsockertabletter på sig, som en säkerhet för sådana mer riskabla situationer.

Är dock rädd för att Greta fortfarande tycker mycket mera om att ge intervjuer, än att äta, även om hon säger att hon förstår, att man måste äta för att kunna leva. Några bra tips!?

Både jag och andra i FFF har bett Greta att vila sig mera, och tänka mera på risken, att man kan bli utbränd även som en ung tonåring!

Greta menar dock, att hon måste smida medan järnet är varmt, och tror att hon bara kommer att vara berömd och känd under en viss tid.
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-10-28 kl. 14:28.
2020-10-28, 14:27
  #31553
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Det verkar som om påståendet, att Greta är en utomstående i valet i USA är helt felaktigt!

-När någon utomstående får ett andligt namn av First Nations, vilket Greta fick av Lakotas, men som är mycket ovanligt, innebär det normalt även en formell adoption. Greta lär alltså tillhöra First nations idag, vilka har ett betydande självstyre.

Numera är det fullt tillåtet, att ha dubbelt medborgarskap i både USA och Sverige samtidigt. Detta gäller förstås även Greta!

Däremot är det helt riktigt, att vissa i FFF USA, nu kritiserar rejält Greta för att inte ha stött Sanders. Så hon får även intern kritik ibland.

Vad gäller att Greta är så liten och så väldigt mager, är det i första hand ett större problem för Greta själv! -Hon måste själv nu hitta en bra lösning på detta, men med goda råd och bra handledning. Har gett många värdefulla tips till Greta, om olika goda näringsdrycker och goda veganska matrecept. Det finns mycket erfarna psykoterapeuter, som gärna vill hjälpa henne, och Greta har fått tips av mig rörande sådana.

I längden lär Greta inte orka, om hon inte tar bättre hand om sig själv. Greta har berättat om, att hon behöver sova mycket.

Det har ju tyvärr hänt, att Greta fått något slags krampliknande tillstånd, när hon hållit tal, varit utmattad, och inte ätit. Har därför bett Greta, att alltid ha druvsockertabletter på sig, som en säkerhet för sådana mer riskabla situationer.

Är dock rädd för att Greta fortfarande tycker mycket mera om att ge intervjuer, än att äta, även om hon säger att hon förstår, att man måste äta för att kunna leva. Några bra tips!?

Både jag och andra i FFF har bett Greta att vila sig mera, och tänka mera på risken, att man kan bli utbränd även som en ung tonåring!

Greta menar dock, att hon måste smida medan järnet är varmt, och tror att hon bara kommer att vara berömd och känd under en viss tid.
Hon passar som indian i flätorna. Men det kommer nog ändå att räknas som valfusk för Biden. Jobbigast för henne kanske är alla som säger att hon ser så liten och smal ut. Själv har hon aldrig klagat offentligt på sitt utseende, vad jag vet.
2020-10-28, 14:40
  #31554
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hon passar som indian i flätorna. Men det kommer nog ändå att räknas som valfusk för Biden. Jobbigast för henne kanske är alla som säger att hon ser så liten och smal ut. Själv har hon aldrig klagat offentligt på sitt utseende, vad jag vet.
Greta sa kanske skämtsamt på en demo på Mynttorget, Jag kanske inte vill bli vuxen!

Då hade hon just kritiserats, för att hon är så smal. Tror Greta tycker, att alla har rätt att få finnas och få bli fullt respekterade, stora som små!

Många i FFF USA har alltså nu uttalat sitt personliga stöd för, att Greta nu politiskt stödjer Biden.
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-10-28 kl. 14:45.
2020-10-28, 14:46
  #31555
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta sa kanske skämtsamt på en demo på Mynttorget, Jag kanske inte vill bli vuxen!

Då hade hon just kritiserats, för att hon är så smal. Tror Greta tycker, att alla har rätt att få finnas och få bli fullt respekterade, stora som små!

Många i FFF USA har alltså nu uttalat sitt stöd för, att Greta nu politiskt stödjer Biden.
Precis! "Ingen är för liten för att göra skillnad."
Jag tror alltså att hon är en tränad skådespelerska och vet hur hon skall agera annars vore det kämpigt:
- Jorden går under, säger jag.
- Ta det lugnt Greta. Du ser verkligen inte frisk ut. Ät ordentligt och tänk på dig själv. Du borde nog söka hjälp.
2020-10-28, 14:59
  #31556
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Det verkar som om påståendet, att Greta är en utomstående i valet i USA är helt felaktigt!

-När någon utomstående får ett andligt namn av First Nations, vilket Greta fick av Lakotas, men som är mycket ovanligt, innebär det normalt även en formell adoption. Greta lär alltså tillhöra First nations idag, vilka har ett betydande självstyre.

Numera är det fullt tillåtet, att ha dubbelt medborgarskap i både USA och Sverige samtidigt. Detta gäller förstås även Greta!.

Tack Inspiratoeren för ditt långa svar! Det hedrar dig att du ger dig tid.

Ska vi tolka det som om Greta har dubbelt medborgarskap och därmed rösträtt i det amerikanska presidentvalet? Det såg man inte komma. De där Lakotas låter onekligen mäktiga.
2020-10-28, 15:07
  #31557
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hon passar som indian i flätorna. Men det kommer nog ändå att räknas som valfusk för Biden. Jobbigast för henne kanske är alla som säger att hon ser så liten och smal ut. Själv har hon aldrig klagat offentligt på sitt utseende, vad jag vet.
Bland Standing Rock Siox indianerna går Greta under namnet Maphiyata echiyatan hin win,“woman who came from the heavens”. Alltså, kvinnan icke barnet, indianerna kallade Greta en gammal själ i en ung kropp.
2020-10-28, 15:51
  #31558
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tack Inspiratoeren för ditt långa svar! Det hedrar dig att du ger dig tid.

Ska vi tolka det som om Greta har dubbelt medborgarskap och därmed rösträtt i det amerikanska presidentvalet? Det såg man inte komma. De där Lakotas låter onekligen mäktiga.
Greta har alltså antagligen idag dubbelt medborgarskap, men det är helt upp till Greta, när och om hon vill visa upp ett amerikanskt pass!

Vissa viktiga saker väntar Greta att offentliggöra, tills den allra bästa stunden är inne för offentliggörandet. Inte för inte har Greta en mera omfattande utbildning i drama!

Det ingår i regel i ett självstyre, rätten att kunna adoptera. De som tillhör First nations saknade under många år medborgarskap i USA, och även när de fick detta, dröjde det ännu längre innan de fick rösträtt. Så de har fått kämpa mycket hårt för att få sina rättigheter, och är än idag mycket fattiga och har en dålig sjukvård.

Greta har endast mycket kortfattat talat offentligt om, när hon fick sitt andliga namn, vilket är i enlighet med traditionen hos First Nations. Hela den andliga ceremonin spelades dock in på video, vilket även är verkligt ovanligt. Man vill EJ, att oinsatta oinvigda ska försöka, att utföra de andliga ceremonierna!

Nej, Greta kan nog inte rösta i amerikanska presidentvalet, då hon inte hinner fylla 18 år innan valdagen, vilket i USA precis som i Sverige är gränsen för att få rösta i nationella val. Däremot kan hon nog rösta kommunalt, om First Nations har en 16-årsgräns för deras egna lokala kommunala val, men det är mer än jag vet. Kanske någon här vet!? Tack för svar!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-10-28 kl. 16:11.
2020-10-28, 15:59
  #31559
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Bland Standing Rock Siox indianerna går Greta under namnet Maphiyata echiyatan hin win,“woman who came from the heavens”. Alltså, kvinnan icke barnet, indianerna kallade Greta en gammal själ i en ung kropp.
Rätt! Trevligt med någon som har kunskap!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-10-28 kl. 16:05.
2020-10-28, 18:02
  #31560
Avstängd
För den intresserade, som vill se bilder av Greta bärande sina andliga symboler, med undantag för sin ceremonimantel, se det välkända reportaget om silverfotobilderna av henne!

Greta hade rätt bråttom som så ofta vid den ovanliga fotograferingen, och tyckte väl att hon inte hann ta på sig även ceremonimanteln.

Den mest berömda bilden heter, "Standing For Us All”.

https://petapixel.com/2019/10/15/a-w...reta-thunberg/
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-10-28 kl. 18:21.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback