Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-28, 11:48
  #169
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Om du tar med hela meningen i citatet så framgår sammanhanget. Man ordnade detta så nu går det att sätta markören var som helst.

Har du anmält dig? Tidigare sade man att inget utskick hade gjorts från SpaceX. Har de som anmält sig fått någon information alls?

Jag ber om ursäkt för min slarviga läsning!

Jo, jag har anmält mig, men räknar inte med att vi här långt uppe i norr kommer att kunna deltaga i några tester. När (Om) StarLink blir tillgängligt för oss kommer det redan att vara färdigtestat på de mer bebodda latituderna, tror jag.
Citera
2020-10-28, 12:20
  #170
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Jag ber om ursäkt för min slarviga läsning!

Jo, jag har anmält mig, men räknar inte med att vi här långt uppe i norr kommer att kunna deltaga i några tester. När (Om) StarLink blir tillgängligt för oss kommer det redan att vara färdigtestat på de mer bebodda latituderna, tror jag.
Ja det skall väl upp ett helt nytt lager för att täcka polerna.

Vad några personer på Reddit antog verkar bara 12 personer ha fått epost om att de kan beställa utrustning för testning, men stort pådrag i media. Mycket märkligt, som sagt.

Elon bekräftar i alla fall på sitt eget sätt att eposten kom från SpaceX.
Citat:
Bettern nothin or ur 💰 back!
https://twitter.com/elonmusk/status/...337578498?s=19
Citera
2020-11-03, 03:52
  #171
Avstängd
wwrs avatar
Twitter från "Church of Elon"
Citat:
Several thousand more Starlink beta participation invitations going out this week
https://twitter.com/elonmusk/status/...823314432?s=19

Sedan har han liksom ibland tidigare den här Viv som sidekick. (Get liksom Elons partner transvibbar, imho.)
Citat:
Europe when

Skyller på myndigheter som vanligt.
Citat:
As soon as we get country approval. This is required for each country individually, as no EU-wide approval system exists. Probably start receiving final (there are many steps) approvals around Feb/March.

Bara att följa föreställningen. Personligen anser jag att det är skandal att ett stort företag kan skicka upp 900 satelliter, påstå att de levererar Internet, men inte ge demonstrationer för allmänhet och press och visa vad de har att leverera. Man får gissa från deras Twitter. Vissa utvalda får paket med utrustning och säger att det fungerar fint.

Edit
Auktionen om att få leverera Internet till glesbygd i USA startade 29 okt. Gäller totalt $20 miljarder. Starlink konkurrerar med Hughesnet och Viasat. 2 av 19 rundor har visst avverkats. Ännu inga nyheter om utgången.
(The Federal Communications Commission: Rural Digital Opportunity Fund (RDOF) auction)
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-11-03 kl. 04:33.
Citera
2020-11-03, 08:10
  #172
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Här är en inspirerande artikel. Ta terminalen och kör så långt ut i skogen som du kan, kör så långt så att du tappar mobiltelefontäckning. Väl där ute packa upp terminalen och njut av fåglarnas sång och 120Mbps

https://arstechnica.com/information-...-gets-120mbps/
Citat:
Starlink "works beautifully," he wrote yesterday. "I did a real-time video call and some tests. My power supply is max 300w, and the drain for the whole system while active was around 116w." Starlink pulled that off in a place where Wandering-coder couldn't get any cellular service from Google Fi, which relies on the T-Mobile and US Cellular networks. "There is no cell here with any carrier," he wrote.

Viasat och Hughesnet är så körda så det är inte lustigt längre.

Citat:
New speed-test data collected by Ookla and published by PCMag last week found average Starlink download speeds of 79.5Mbps and average upload speeds of 13.8Mbps in October, when the service was in a more limited beta. The same data found average download speeds of 24.75Mbps for Viasat's Exede service and 19.84Mbps for HughesNet, both of which offer service from geostationary satellites. Upload speeds for Viasat and HughesNet were 3.25Mbps and 2.64Mbps, respectively.

Starlink's low Earth orbit satellites greatly outperformed the higher-orbit satellites on latency, with Starlink posting a 42ms average. Viasat and HughesNet came in at 643ms and 728ms, respectively, according to PCMag.
Citera
2020-11-03, 12:23
  #173
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Här är en inspirerande artikel. Ta terminalen och kör så långt ut i skogen som du kan, kör så långt så att du tappar mobiltelefontäckning. Väl där ute packa upp terminalen och njut av fåglarnas sång och 120Mbps

https://arstechnica.com/information-...-gets-120mbps/


Viasat och Hughesnet är så körda så det är inte lustigt längre.
... Hugg ned träden så du får fri sikt. Dra igång diselaggregatet, koppla in Dishy McFlatface
Man vill se det fungera, nu.
Citera
2020-11-11, 08:16
  #174
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Starlink kommer till Tyskland innan slutet av året.

https://www.wiwo.de/unternehmen/it/s.../26605068.html
Citat:
Satelliten-Internet startet noch in diesem Jahr in Deutschland

Den här tyckte jag var lite intressant, någon har riktat en värmekänslig kamera mot en Starlinkantenn och man kan se alla antennelement i pizzaboxen lysa upp. Jag tror det ska handla om 1500 element.

https://old.reddit.com/r/Starlink/co...20_ambient_40/
Citera
2020-11-11, 14:40
  #175
Avstängd
Starlink kommer att ta över allt annat och allt blir trådlöst. Fiber blir Tjocktv. - Min hemkokta teori är att AI (maskininlärning) kommer att ersätta bandbredden.- Exempel - Du kommer att få typ en 360 upplöst film downloadad och AI "räknar ut" den till högupplöst. (i teorin räcker det med streckgubbar och AI imiterar även röster så du behöver bara skicka texten) Dessutom så kommer satellliterna att bytas ut vart 5 år och de satelliter vi ser idag är utbytta 4 ggr om 20 år. Om vi hypoteteiskt gissar att varje gen av satelliter fördubblar bredd kapaciteten så alltså + AIs utveckling. - Fibernätet är alltså stenålder inom ett decennium. Du kommer att kunna få mer info än vad din människoapa-hjärna någonsin kommer att kunna hantera/förstå ändå när den skall underhållas och uppleva eurofi/glädje.

"The best part is no part" Elon Musk - Trådlöst via Starlink/AI.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-11-11 kl. 14:43.
Citera
2020-11-11, 14:52
  #176
Avstängd
wwrs avatar
Amerikanska myndigheter auktionerar bort $16 miljarder till företag som kan leverera bredband till glesbygd. Auktionen startade den 29 oktober. Jag har skrivit till ett par adresser och frågat hur det går. Den enda källa som finns är denna länk som inte har någon ny information sedan auktionen startade ...
https://www.fcc.gov/auction/904

Undrar om Starlink får några kontrakt?
Citera
2020-11-11, 20:04
  #177
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Amerikanska myndigheter auktionerar bort $16 miljarder till företag som kan leverera bredband till glesbygd. Auktionen startade den 29 oktober. Jag har skrivit till ett par adresser och frågat hur det går. Den enda källa som finns är denna länk som inte har någon ny information sedan auktionen startade ...
https://www.fcc.gov/auction/904

Undrar om Starlink får några kontrakt?

Tveksamt.

Citat:
The Rural Digital Opportunity Fund is the Commission’s next step in bridging the digital divide. On August 1, 2019, the Commission adopted a Notice of Proposed Rulemaking (NPRM) proposing to establish the $20.4 billion Rural Digital Opportunity Fund to bring high speed fixed broadband service to rural homes and small businesses that lack it.

Noder som trillar ned var 5'e år kan knappast kallas för 'Fixed'.
Citera
2020-11-12, 03:00
  #178
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Tveksamt.

Noder som trillar ned var 5'e år kan knappast kallas för 'Fixed'.
SpaceX har planerat fylla på med nya satelliter hela tiden.

Starlink har utmålats kapabelt att ta över Internetsevice över stora delar av jorden. Nu har man kontinuerlig täckning över vissa breddgrader i t.ex USA, Kanada och Tyskland.

Nu borde marknadsföringen vara maximal. Men företaget ger mycket lite information. De stora tidningarna skriver inte heller mycket. I Sverige är det visst nästan tyst om Musk. Det kommer främst obekräftad information på Twitter.

Nu är nätverket tillgängligt för valda delar av allmänheten. Nu borde tidningarna verkligen undersöka vad Starlink går för.

Auktionen är också märklig. Den har pågått i två veckor och ingen information finns tillgänglig.

Bristen på information luktar skumraskaffärer, menar jag.
Citera
2020-11-12, 15:40
  #179
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu borde marknadsföringen vara maximal.

Starlink gör kanske som Tesla: Skit i marknadsavdelningen och gamla marknadsföringsaktiviteter som utformades på 50-talet!

Är produkten tillräckligt bra säljer den sig själv!?
Citera
2020-11-12, 15:45
  #180
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
SpaceX har planerat fylla på med nya satelliter hela tiden.

Fast om SpaceX går omkull så försvinner ju även infrastrukturen för deras internet direkt. Därför tror jag inte att de får vara med när det gäller nätåtkomst i svåra områden. Sådana deals brukar förutsätta att infrastrukturen finns kvar oavsett vad som händer med företaget som lade ut den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback