Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-20, 16:10
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag hittade inte sensationen från friidrotts VM 2019, Salwa Eid Naser, i några galors startlistor. Uppenbarligen har jag missat att hon är avstängd för missar i vistelserapporteringen sedan i början av juni.

Jag har inte plöjt hela ärendet, men det tasslas om att missarna skedde innan VM men att hon tilläts tävla ändå, och att hon till och med dragit på sig en fjärde miss senare.

Salwa Eid Naser, för de som glömt, vann 400 m genom att sänka sitt personbästa med en sekund och springa på en tid som ingen varit i närheten av sedan DDR-tiden.

Salwa Eid Naser får tävla igen eftersom dopingkontrollanterna gick till fel dörr

https://apnews.com/article/bahrain-2...0c7ae679e0109a
Citera
2020-10-20, 16:19
  #98
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Salwa Eid Naser får tävla igen eftersom dopingkontrollanterna gick till fel dörr

https://apnews.com/article/bahrain-2...0c7ae679e0109a
Det där är väl inte värt att läsa? Jag har inte kollat ännu. Dörrarna hade förvirrande nummer. Dopingkontrollanten vågade inte ringa på dörrklockan/snabbtelefonen eftersom någon då kunde vakna! Och så de vanliga bakdateringarna. Och en massa jag inte läst.
WA håller väl på att skapa ett eget system med AIU nu. Jag vet inte om WADA alls är inblandade.
Citera
2020-10-20, 21:20
  #99
Medlem
Alkibiadess avatar
Här kan man läsa en längre artikel om vistelserapporteringssystemet inom friidrotten och hur AIU arbetar med det: https://www.letsrun.com/news/2020/10...-failures-why/
Citera
2020-10-22, 16:34
  #100
Avstängd
wwrs avatar
WADA överväger att överklaga frikännandet av Salwa Eid Naser.

Dopingkontrollanten hade knackat var femte minut under en timme på en skåpsdörr bredvid lägenhetsdörren. Lägenhetsdörren hade en porttelefon, men den provade han inte.

https://www.insidethegames.biz/artic...a-witold-banka
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-22 kl. 16:39.
Citera
2020-10-22, 23:29
  #101
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
WADA överväger att överklaga frikännandet av Salwa Eid Naser.

Dopingkontrollanten hade knackat var femte minut under en timme på en skåpsdörr bredvid lägenhetsdörren. Lägenhetsdörren hade en porttelefon, men den provade han inte.

https://www.insidethegames.biz/artic...a-witold-banka

Jag försökte läsa fallet men jag fick nöja mig med att skumma pga akut högt blodtryck till följd av all bullshit.

Eid Naser har två obestridda missar, bara det är ju jävligt illa kan man tycka. Hon säger sig aldrig ens ha loggat in på ADAMS själv. För svårt, tydligen. Att lägga upp en massa jävla selfies på Instagram är dock inga problem! Jag har provat appen och fattar inte var skon klämmer. Så hon har låtit någon annan göra det, och då haglar undanflykterna; när han inte är sjuk så ligger han och sover. Men hon har heller inte bemödat sig att fylla i sitt mobilnummer i ADAMS, eller instruktioner som underlättar för kontrollanten att hitta rätt dörr, så att sådana här situationer kan undvikas. Borde vara obligatoriskt att kontrollanten kan komma i kontakt med den aktive och inte behöver springa runt som en yr höna och leta. Pajasstämpel på hela systemet.
__________________
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2020-10-22 kl. 23:31.
Citera
2020-10-23, 19:47
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag försökte läsa fallet men jag fick nöja mig med att skumma pga akut högt blodtryck till följd av all bullshit.

Eid Naser har två obestridda missar, bara det är ju jävligt illa kan man tycka. Hon säger sig aldrig ens ha loggat in på ADAMS själv. För svårt, tydligen. Att lägga upp en massa jävla selfies på Instagram är dock inga problem! Jag har provat appen och fattar inte var skon klämmer. Så hon har låtit någon annan göra det, och då haglar undanflykterna; när han inte är sjuk så ligger han och sover. Men hon har heller inte bemödat sig att fylla i sitt mobilnummer i ADAMS, eller instruktioner som underlättar för kontrollanten att hitta rätt dörr, så att sådana här situationer kan undvikas. Borde vara obligatoriskt att kontrollanten kan komma i kontakt med den aktive och inte behöver springa runt som en yr höna och leta. Pajasstämpel på hela systemet.

Instämmer i att systemet är pajas men även de kontrollanter som ska utföra dessa kontroller och tester. En, inte alltför vågad gissning, är att många blir ekonomiskt ersatta för att knacka på fel dörr, förvarna om besök etc. (har hänt förut, se Asbel Kiprop: sms-konversation där han blir varnad för att de ska komma, gick att läsa på Let´s Run då det begav sig). För övrigt är ADAMS-appen svår för de som inte är duktiga på engelska och digitalt vana så det är förståeligt att många måste ta till hjälp. Det är inte heller alltid så att de sköter sina egna instagram-konton. Dock ingen ursäkt. I Eid Nasers fall är det förmodligen "all of the above".
Citera
2020-10-28, 03:46
  #103
Avstängd
wwrs avatar
Coleman stängs av två år. Inte för de rapporteringsmissar som var "samma" som Bahtas, men han har missat mer.

Jag är positivt förvånad. Positivt eftersom man inte givit en amerikansk världsstjärna gräddfil genom systemet. Han ser ut att missa OS, men vi får se om något överklagande kan rubba detta.
Citat:
Christian Coleman, the world’s fastest man, will miss the Olympic Games next year after being told his explanation for one of three missed drug tests was “simply impossible” as he was handed a two-year doping ban.

“Shopping receipts show that the athlete was shopping at least from 7.13pm, also purchased a chipotle at 7.53pm and finally purchased 16 items from a Walmart Super Centre at 8.22pm,” the tribunal said. “The athlete’s evidence was that he returned home briefly some time between 8 and 8.10pm, ate his chipotle while watching the kick-off and then went out again. We do not accept the athlete’s evidence.

It would have been simply impossible for him to purchase a chipotle at 7:53pm [the store being five-nine minutes to his residence], drive home, park the car, go into his residence, eat the chipotle, then watch the kick-off of the football game which only started at 8:15pm, and thereafter go out again in his car, drive to the store and pick up 16 items at the Walmart Supercenter so as to be able to pay for them by 8:22pm.”

Kontrollanterna hade inte ringt honom.
Citat:
This year Coleman also criticised testers for not calling him when he was shopping to see where he was, as they had done on previous occasions
https://amp.theguardian.com/sport/20...-ban-athletics

Han får väl löneförhöjning av "wakie-Nike"

Citat:
Coleman, who has never failed a drug test, has 30 days to appeal against the ban to the court of arbitration for sport

Han kommer troligen att överklaga till CAS. Vi har nog inte sett det sista av detta ärende ännu. Men han kom undan på håret förra året. Bahta fälldes för i det närmaste samma sak. Det lär bli buanden om Coleman kommer med till Tokyo.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-28 kl. 04:04.
Citera
2020-10-28, 06:24
  #104
Avstängd
wwrs avatar
Coleman kan inte heller hävda att han var så snabb (!) att han klarade det omöjliga tidsschemat. Dopingkontrollanterna stod vid hans dörr när han påstod sig ha kommit tillbaka.
Citat:
Shopping receipts showed that Coleman was shopping and bought Chipotle at 7:53 p.m. and then 16 items from Walmart at 8:22 p.m. The AIU panel said the drug testers would have noticed Coleman if he had returned for the game.
https://www.si.com/olympics/2020/10/...olympics-track

Om man alltså kan påvisa "vilseledning av dopingmyndigheter" skulle det bli 4 år. Men det kanske vore orimligt, två år är att förvänta. Nu med sammanlagt 4 missar de senaste två åren och detta med falsk utsaga.

Man kanske tvingas ta bort en amerikansk världsstjärna i OS. Skall bli intressant att se vad CAS säger. Coleman borde definitivt inte tävla på två år.
Citera
2020-10-30, 00:11
  #105
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Hockney
För övrigt är ADAMS-appen svår för de som inte är duktiga på engelska och digitalt vana så det är förståeligt att många måste ta till hjälp. Det är inte heller alltid så att de sköter sina egna instagram-konton. Dock ingen ursäkt. I Eid Nasers fall är det förmodligen "all of the above".

Nej, det är inte alls förståeligt. Appen består i princip bara av en kalender. Kan man hantera en vanlig smart phone är man överkvalificerad för att hantera appen. Tittar man på vilka bilder och texter Eid Naser har på Instagram och jämför med t.ex. Meraf Bahta så är det tydligt att Eid Naser lägger upp det allra mesta själv.
Citera
2020-10-30, 03:55
  #106
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Nej, det är inte alls förståeligt. Appen består i princip bara av en kalender. Kan man hantera en vanlig smart phone är man överkvalificerad för att hantera appen. Tittar man på vilka bilder och texter Eid Naser har på Instagram och jämför med t.ex. Meraf Bahta så är det tydligt att Eid Naser lägger upp det allra mesta själv.
Vad tror du (och alla andra i tråden) om Coleman? Kommer man att stoppa honom i OS eller kan USA påverka CAS så han kommer undan igen?

Han borde verkligen inte vara med i Tokyo. Två års avstängning är befogad, anser jag.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-30 kl. 04:31.
Citera
2020-10-30, 17:35
  #107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vad tror du (och alla andra i tråden) om Coleman? Kommer man att stoppa honom i OS eller kan USA påverka CAS så han kommer undan igen?

Han borde verkligen inte vara med i Tokyo. Två års avstängning är befogad, anser jag.

Nej jag tror inte det ligger i USA:s intresse utan det är något han får driva själv. Det är ju amerikansk anti-doping som satt dit honom. Han var nära att åka dit på tre prickar redan inför VM förra året.

Noterbart är att han måste vara startklar för uttagningstävlingarna i juni, han kan inte få ett friande beslut i sista minuten eller nåt sånt och vara med på OS.
Citera
2020-11-01, 09:07
  #108
Avstängd
wwrs avatar
Nu kommer plötsligt information att "århundradets rättegång" WADA vs Ryssland
börjar i morgon på hemlig plats i Lausanne (man skulle misstänka att CAS HQ ligger nära till hands)

Det har tydligen rått maximal mörkläggning runt detta. Allt handlar om politik. 4 dagar skall spektaklet ta. Nu gäller det visst databasen.
Citat:
The three-judge panel has been asked by the World Anti-Doping Agency to ban Russia’s name, flag and anthem from the Tokyo Olympics and 2022 Winter Games in Beijing, plus four years of world championships.
Kommer man att få höra den ryska nationalsången i Tokyo eller inte. Spänningen är olidlig, eller också har alla tröttnat på denna såpa.

Citat:
CAS said the hearing will be held at a secure and undisclosed location in Lausanne with no access to people not directly involved in the case. Some will take part remotely by video link.

Third parties who asked to be involved include the International Olympic Committee, the International Paralympic Committee, ice hockey’s world governing body and the Russian affiliates of all those organizations, plus some Russian athletes.

A verdict is not expected for at least several weeks.

https://apnews.com/article/virus-out...19003c8b02b3e9

https://apnews.com/article/travel-vi...a44258426b7158

Citat:
The worsening pandemic in Switzerland means the three judges can no longer come to Lausanne

THE JUDGES

WADA chose Luigi Fumagalli of Italy.

Russia’s pick is Hamid Gharavi, a dual France-Iran national. He was selected by Russian athletes in cases that overturned 28 disqualifications by the IOC from Sochi.

The panel president the two judges chose is Mark Williams, an Australian who has ruled on athlete selection disputes for his country’s Olympic body.

The verdict should bind all sports bodies signed up to the World Anti-Doping Code.

“This decision must be watertight and waterproof,” IOC President Thomas Bach said in January. “It cannot leave any, any room for any kind of interpretation.
Australisk ordförande. Jag vågar inte tippa utgången.

Bach vill inte se någon upprepning av spektaklet i PyeongChang och kräver att domstolen lämnar tydliga besked.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-11-01 kl. 09:25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback