2020-10-19, 08:46
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlubberBlubber
Ett bra tips om du vill sänka blodtrycket är att köpa vitlöksextrakt, det sänker blodtrycket lika bra som blodtrycksmedicin, men utan biverkningar. Finns många studier på det

Ge inga tips till den arroganta idioten.
Citera
2020-10-19, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlubberBlubber
Ett bra tips om du vill sänka blodtrycket är att köpa vitlöksextrakt, det sänker blodtrycket lika bra som blodtrycksmedicin, men utan biverkningar. Finns många studier på det

Är mycket tveksamt till att det fungerar. Men jag ska testa så får vi se. Jag återkommer.
Citera
2020-10-19, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777

Sverige ligger långt efter när det kommer till hormonterapi för män och det är svårt att hitta relevant information om TRT. Det är därför viktigt att det finns ett forum som detta där man kan söka information och stötta varandra. Så därför är det tråkigt att du kommer med personliga påhopp som inte skapar en miljö där man kan hjälpa varandra.
Citera
2020-10-19, 17:28
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777

Inte bara arrogant, okunnig också.
Killgissar hej vilt.

Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Sverige ligger långt efter när det kommer till hormonterapi för män och det är svårt att hitta relevant information om TRT. Det är därför viktigt att det finns ett forum som detta där man kan söka information och stötta varandra. Så därför är det tråkigt att du kommer med personliga påhopp som inte skapar en miljö där man kan hjälpa varandra.

Det är också viktigt att de som skriver något här i tråden verkligen kan ämnet och inte skriver en massa strunt och tomma floskler.

Tex detta:

"Det ska inte bli en berg och dalbana på Nebido, vart får du det ifrån?"

(FB) Nebido och AAS (Tråden om TRT /mod)
Senast redigerad av trottwell 2020-10-19 kl. 17:48.
Citera
2020-10-20, 07:42
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:

Det där var en betydligt bättre attityd. Så svårt var det väl inte?
Citera
2020-10-22, 14:08
Medlem
Glömt bort att uppdatera, men fick adex utskrivet av min läkare. 0.25 e7d. Får se vart vi landar! Vet inte hur det är att dosera en gång i veckan. Men tänkte låta det gå några veckor och så får vi se.

Mvh,
GnG
Citera
2020-10-22, 14:26
Medlem
Citat:
Har något högre blodtryck 95/140 men det borde inte ge huvudvärk. Ska försöka kolla när huvudvärken kommer i relation till injekt.

Alla med högre blodtryck (BT) än 120/80 har allt att vinna i livet på att sänka det. Tex en liten dos på 2,5 mg Bisoprolol (som är mindre tröttande än Metopronol) är att rekomendera. Man tar då detta som en kvällsdos. Alla som håller ned sitt BT rent generellt = längre livslängd. Att sträva efter är 110/70.
Citera
2020-10-22, 14:55
Medlem
NirvanAs avatar
Hur är det med proviron/mesterolone ihop med testosteron (gel i mitt fall)?
Proviron aromatiseras ju inte till östrogen (ger inga östrogena biverkningar), binder lätt till SHBG så det ökar det biotillgängliga testot, samt har visat i vissa studier ökat sexlust-libido samt allmänt funka "maskuliniserande", någon som vet?

Proviron/mesterolone tror jag inte används/finns i Sverige inom vården men finns att köpa UG
Citera
2020-10-22, 18:52
Medlem
mada1s avatar
Ni som får TRT utskrivet, får ni spruta var 6e - 8e vecka? Lär väl va mycket bättre för kroppen och välmåendet att skjuta 1 gång i veckan ist?
Citera
2020-10-24, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mada1
Ni som får TRT utskrivet, får ni spruta var 6e - 8e vecka? Lär väl va mycket bättre för kroppen och välmåendet att skjuta 1 gång i veckan ist?

Med Nebido börjar det oftast med 10-12 veckor mellan som då ska titreas in (mätas). Några enstaka har då fått intervall ner till 8 v. Fungerar på en del men är inte optimalt då man efter 1 vecka oftast får pekar på långt över 31 som är övre gräns i skalan, sedan sjunker det och många har bara 5 i nivå kvar till nästa inj. De flesta även inom sjukvården, iaf den endokrina delen vet att det är bättre med veckovisa inj. Men det tar resurser som inte finns och få har förtroendet att själv få ta det.
Citera
2020-10-24, 12:02
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MicaelCorleone
Med Nebido börjar det oftast med 10-12 veckor mellan som då ska titreas in (mätas). Några enstaka har då fått intervall ner till 8 v. Fungerar på en del men är inte optimalt då man efter 1 vecka oftast får pekar på långt över 31 som är övre gräns i skalan, sedan sjunker det och många har bara 5 i nivå kvar till nästa inj. De flesta även inom sjukvården, iaf den endokrina delen vet att det är bättre med veckovisa inj. Men det tar resurser som inte finns och få har förtroendet att själv få ta det.
Enligt riktlinje ska testosteronet ligga i mitten av referens i slutet av injektionsintervallet så en läkare som låter dalvärdet sjunka till 5 är mycket gravt inkompetent, att några enstaka får intervall ned till 8 veckor stämmer inte vad jag ser snarare är det enstaka som får intervall på 4 veckor och 8 veckor är förhållandevis vanligt.

Att få har förtroende beror nog mest på att sjukvården kör strikt med intramuskulära injektioner, testosteron kan ges subkutant finns rentav flera fördelar med det jämfört med im.

Citat:
Ursprungligen postat av mada1
Jag tar nebido veckovis subq för tillfället 0.4ml per vecka så en flaska räcker 10 veckor, primärt slipper jag alla berg o dalbaneeffekter.
Att ta subq är både lättare än im och bromsar ned injektionerna för ännu jämnare värde.
Senast redigerad av Arne.Anka 2020-10-24 kl. 12:06.
Citera
2020-10-25, 13:06
Medlem
Bigbadmotherfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MicaelCorleone
Hej alla!

Inte skrivit på många år. Kan inte läsa hela tråden heller, för många inlägg. Det jag nu skriver kan säkert finnas med i tidigare inlägg. Jag är BB, även nu +60 bast med TRT i 20 år. Tar prover 3 ggr/år. Tidigare tillskott sedan 1977 i olika former.

Här kommer mina reflexioner:

Testo - Nebido bör man ta själv hemma så man slipper ta en hel dos var 8-12 vecka. Hör av en del som jag hjälpt som inte tillåts det men en veckodos om 125-150 mg beroende på vikt ger oftast ett värde på 18-25. Att åka först upp och sen ner i nivå triggar benmärgen både i uppgång pga ökat substrat (teston) samt i nedgång av nivå pga av receptoruppregelring i benmärgen och man får problem med högt Hb och värre ett högt Evf. Tidigare inom sjukvården så gavs ju Testoviron Depot på licens och då fanns inte samma problem med Hb och Evf. Nebido kom för att avlasta resurser från sjukvården då Test Depot krävde tätare injektioner som oftast inte tilläts av vården.
Jag kan ta mitt Nebido själv så Nebido är kanon OM man kan ta det varje vecka.

LH - HCG bör oxå tas hela tiden då det påverkar även neurologiskt i hjärnan, en substans har ju sällan bara en funktion utan påverkar även andra saker än det huvudsakliga. 2-300 IE, Må-On-Fr är ett bra intervall.

Aromotaisering -Prolaktin Många på TRT har en egentlig orsak med ålder till att aromatisera mer, särskilt med ökad fettinlagring. Därav behövs ofta iaf en aromatiseringshämmare typ Examestan med start 5-10mg/ Må-On-Fr även där. Många jag mött känner ändå av en viss bröstkörtelpåverkan trots A-hämmare men oftast har man då ett påslag av Prolaktin vilken man bör be mätas. Prolaktin kan vid TRT öka bortåt 600 tyvärr och då försvinner både lust och förmåga. Därför kan en Dopaminagonist behöva läggas till. Caber 0,25 mg, 2 ggr i veckan tog ner mina värden till under 10. Då blir det åt hållet som när man var i puberteten.

Allt fungerar mycket bra med ovan, stabilt HB + Evf, medellågt E2 (Östro) samt lågt Prolaktin OCH med en viss egenproduktion och bibehållande av egna producerande körtlar (testiklar).

Ja, hoppas detta kan bringa lite klarhet. Diskuttera gärna.

Kör du detta helt i egen regi eller hjälper sjukvården med detta?

MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in