Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-22, 13:00
  #1873
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Varför montera samman en lyftkran där den ska användas när man i stället kan flytta den några kilometer och göra ett spektakel av det hela? Så lyftkranen som många trodde skulle användas för att montera ett vindkraftverk är nu flyttad till uppskjutningsplatsen och kommer troligen användas för att montera toppen på SN8

https://www.youtube.com/watch?v=_Fv1tEDmGj4

Gällande kvällens Starlinkuppskjutning så är vädret 50% GO och dom har en backupdag i morgon.
Citera
2020-10-24, 12:26
  #1874
Avstängd
Musk nämnde nånstans att målet är att bygga (serietillverka) 1000 st raketer och de skall kunna avfyras och landas helt autonomt 3 ggr om dagen. Vi talar alltså om 3000 uppskjutningar om dagen. - Musk vill ha upp hundratals miljoner ton i rymden. Det är en ny era vi går inför. - Jag tror mig ha insett att den självkörande Teslabilen bara är en "övningsuppgift" för personalen. Målet för Elon Musk är AI och maskininlärning. Tesla har även köpt in företag som tillverkar tillverkningslinjer år bilföretag. - Han sitter alltså med de främsta hjärnorna idag för att serietillverka serietillverkningslinjer. - Han tar "the hard way". Inga underleverantörer. Býgger och utvecklar allt själv osv. Runt allt som händer idag - raketer, bilar, neuralink finns en gemensam kraft och nämnare och det är AI.
Citera
2020-10-24, 14:55
  #1875
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Varför montera samman en lyftkran där den ska användas när man i stället kan flytta den några kilometer och göra ett spektakel av det hela? Så lyftkranen som många trodde skulle användas för att montera ett vindkraftverk är nu flyttad till uppskjutningsplatsen och kommer troligen användas för att montera toppen på SN8

https://www.youtube.com/watch?v=_Fv1tEDmGj4

Gällande kvällens Starlinkuppskjutning så är vädret 50% GO och dom har en backupdag i morgon.
Varför fördröjs den bemannade uppskjutningen? Man skjuter ju upp Starlink? Kan man inte bara byta ut den motor som trasslar eller har man upptäckt mer djupgående fel?
Citera
2020-10-24, 15:58
  #1876
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Varför fördröjs den bemannade uppskjutningen? Man skjuter ju upp Starlink? Kan man inte bara byta ut den motor som trasslar eller har man upptäckt mer djupgående fel?

Betänk att det är NASA som sköter de bemannade uppskjutningarna än så länge! För att få klartecken behöns kontroller och ytterligare kontroller. Jag tror att SpaceX dessutom håller med om att det är viktigt att säkerheten går före allt i detta fall. En misslyckad uppskjutning med förlust av människoliv skulle kunna omintetgöra mycket av både SpaceX och NASA's planer för den närmsta framtiden.
Citera
2020-10-24, 16:07
  #1877
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Varför fördröjs den bemannade uppskjutningen? Man skjuter ju upp Starlink? Kan man inte bara byta ut den motor som trasslar eller har man upptäckt mer djupgående fel?

Du menar Crew-1?

Här borde jag backa upp mitt påstående med diverse olika källor men jag har hört att både flygvapnet och NASA har begärt några ändringar på Merlinmotorn för att godkänna SpaceX för framtida uppskjutningar av dels GPS-satelliter men lika viktigt även astronauter åt NASA.

Nu under försöket att skjuta upp GPS-3 så hade dom monterat den senaste modellen av Merlin som NASA och flygvapnet ville ha. Dock så uppstod det en oväntad tryckökning i en motor.

Dels har vi PR-problemet, det här är vad deras två viktigaste kunder ville ha så det är vad dom fick. Men den oväntade tryckökningen måste undersökas in i minsta detalj innan dom vågar dels skjuta upp astronauter men även tokdyra GPS & kommande spionsatelliter. Så det har varit en smula tyst om saken tills dom förstått vad problemet beror på men även så kunde dom inte skjuta upp någonting med denna variant av Merlin tills problemet var löst.

Det sista jag läste nu i veckan det är att Spacex har en förståelse om vad det berodde på så nu kan man byta ut motorn och göra ett nytt försök.

Edit:
Sedan är SpaceX bara en liten kugge i maskineriet som skjuter upp astronauter. Det finns begränsade dockningsmöjligheter på ISS så dom ska passa in med godstransporter & Ryssarna. Det är en till del av förklaringen till varför Crew-1 dröjer.
__________________
Senast redigerad av Hugo.Drax 2020-10-24 kl. 16:12.
Citera
2020-10-24, 16:08
  #1878
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Och på tal om nya försök. Live om 82 minuter, Starlink. Länk till webcast https://www.youtube.com/watch?v=2gbVgTxLgN0
Citera
2020-10-24, 18:35
  #1879
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Se där, det gick bra med den senaste Starlinkuppskjutningen.

Jag önskar att jag hade en Dr Evil smiley.
Citera
2020-10-24, 18:49
  #1880
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Byggd som en stridsvagn. Google påminde mig nyss om Starhopper och all den väntan jag och andra hade för detta test. Tiden närmar sig för SN8. Elon har en ny unge som stjäl all fokus från det rätta målet (Som är att kolonisera planeten Mars så man får förlåta han...)

https://www.youtube.com/watch?v=sBRm9bSXDfM
Citera
2020-10-24, 22:46
  #1881
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Starhopper och all den väntan jag och andra hade för detta test.

Detta kommer att finnas med i framtidens historieböcker, tillsammams med den första kvastfeningens krypand upp på land!

Att livet tar klivet att lämna sin födelseplanet för att erövra rymden är lika stort som att livet lämnar vattnet för att erövra land!

Få människor verkar tyvärr förstå det fantastiska i vad vi nu bevittnar, live!
Citera
2020-10-24, 23:17
  #1882
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Detta kommer att finnas med i framtidens historieböcker, tillsammams med den första kvastfeningens krypand upp på land!

Ja och för mig är det här det intressanta. Vi lever nu i den tid när människan tar steget ut i universum. Allt du har läst i en science-fiction bok som ung. Nu tar vi människor steget ut i universum.
Citera
2020-10-25, 04:30
  #1883
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Detta kommer att finnas med i framtidens historieböcker, tillsammams med den första kvastfeningens krypand upp på land!

Att livet tar klivet att lämna sin födelseplanet för att erövra rymden är lika stort som att livet lämnar vattnet för att erövra land!

Få människor verkar tyvärr förstå det fantastiska i vad vi nu bevittnar, live!

Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Ja och för mig är det här det intressanta. Vi lever nu i den tid när människan tar steget ut i universum. Allt du har läst i en science-fiction bok som ung. Nu tar vi människor steget ut i universum.
Vi är inte där ännu. Vi har fullt jobb att försöka upprepa besök på månen som skildrades för 50 år sedan. Än så länge är det science fiction.
Citera
2020-10-25, 12:25
  #1884
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vi är inte där ännu. Vi har fullt jobb att försöka upprepa besök på månen som skildrades för 50 år sedan. Än så länge är det science fiction.

Upprepa? Det handlar inte om att upprepa något, det som de sysslar med nu är att etablera en permanent närvaro på månen, viss skillnad till det som skedde för 50 år sedan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback