Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-18, 14:24
  #157
Avstängd
wwrs avatar
2 minuter till launch?
https://youtu.be/UM8CDDAmp98

Nästa laddning på onsdag halv sju på kvällen svensk tid, vad jag kan förstå.

Över 900 satelliter uppe då. Dags att koppla upp, imho.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-18 kl. 14:31.
Citera
2020-10-24, 07:42
  #158
Avstängd
wwrs avatar
För ganska exakt 6 månader sedan lovade Musk att allmänheten skulle få vara med och prova Starlink nu.
Citat:
Private beta begins in ~3 months, public beta in ~6 months, starting with high latitudes
https://twitter.com/elonmusk/status/...965491202?s=19
23 april

Det löftet har förnyats
Citat:
Last week, Elon Musk indicated that SpaceX’s satellite-based Internet business, Starlink, had launched enough satellites to start public beta services in parts of the northern U.S. and southern Canada.
https://www.forbes.com/sites/greatsp.../#2a385bd7230f
13 oktober

Nu är det upp till bevis för Starlink. Det är fortfarande märkligt tyst om detta, tycker jag. Elon och SpaceX figurerar ständigt i media men inget om Starlinks Internettestning nu. Många vill säkert veta hur testningen fortskrider men vad jag kan se är det ännu tyst från företaget.

Över 800 satelliter uppe nu. Jag undrar fortfarande om detta kan vara en stor bluff. Ett svar till Elons tweet ovan nedan verkar också anse det.
Citat:
You wil always be a beta and a con man Elon: https://t.co/LhW8fciOko
https://twitter.com/tweetmyinbox/sta...665635841?s=19

Bara att fortsätta följa detta och se hur det utvecklas.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-24 kl. 07:44.
Citera
2020-10-24, 16:02
  #159
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bara att fortsätta följa detta och se hur det utvecklas.

Har du anmält dig för att få info och eventuellt deltaga i betan? Iofs kommer vi på Svensk latitud få vänta länge, länge innan det ens blir möjligt att ansluta sig.
Citera
2020-10-24, 16:10
  #160
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Har du anmält dig för att få info och eventuellt deltaga i betan? Iofs kommer vi på Svensk latitud få vänta länge, länge innan det ens blir möjligt att ansluta sig.
Hela Sverige befinner sig ju (som tur är ) på fel latitud för detta lager. Ingen beta i Tyskland heller. Jag tror bara amrisar och kanadensare förväntas anmäla sig. Men de har visst inte fått något utskick ännu.

Det är märkligt tyst.

Fast man har fixat websidan nu. Tidigare skulle de presumtiva betstestarna visst ange adressen enligt vägarna på Google Maps på något sätt. Och det var ju lite knepigt om målgruppen bor i ödemarken ...
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-24 kl. 16:30.
Citera
2020-10-24, 22:56
  #161
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
...ange adressen enligt vägarna på Google Maps på något sätt. Och det var ju lite knepigt om målgruppen bor i ödemarken ...

Nejdå! Det går utmärkt att ange en exakt plats på google maps även om det inte finns vägar i närheten! Om man placerar markören varsomhelst på kartan kan man generera en url som visar platsen. Då får man lätt reda på latitud och longitud. Jag tror det var det de ville att man skulle göra...
Citera
2020-10-25, 02:40
  #162
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hela Sverige befinner sig ju (som tur är ) på fel latitud för detta lager. Ingen beta i Tyskland heller. Jag tror bara amrisar och kanadensare förväntas anmäla sig. Men de har visst inte fått något utskick ännu.

Det är märkligt tyst.

Fast man har fixat websidan nu. Tidigare skulle de presumtiva betstestarna visst ange adressen enligt vägarna på Google Maps på något sätt. Och det var ju lite knepigt om målgruppen bor i ödemarken ...

Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
...ange adressen enligt vägarna på Google Maps på något sätt. Och det var ju lite knepigt om målgruppen bor i ödemarken ...

Nejdå! Det går utmärkt att ange en exakt plats på google maps även om det inte finns vägar i närheten! Om man placerar markören varsomhelst på kartan kan man generera en url som visar platsen. Då får man lätt reda på latitud och longitud. Jag tror det var det de ville att man skulle göra...
Om du tar med hela meningen i citatet så framgår sammanhanget. Man ordnade detta så nu går det att sätta markören var som helst.

Har du anmält dig? Tidigare sade man att inget utskick hade gjorts från SpaceX. Har de som anmält sig fått någon information alls?
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-25 kl. 02:47.
Citera
2020-10-25, 15:31
  #163
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Dom är nog inte ensamma. Kommer att bidra till rymdskrotsproblematiken.

(FB) Rymdskrot

Såvitt jag vet så är satelliterna gjorda så att när bäst före är passerat så kommer en retroraket tändas (genom kommando) och låta dem brinna upp i atmosfären.

Däremot kommer det bli många föremål i omlopp om vi nu kan kalla det rymdskrot.
Citera
2020-10-27, 06:52
  #164
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Nu verkar public beta ha startat

https://www.reddit.com/r/Starlink/co...invite_to_the/
Citat:
I just officially received an email invite to the Starlink beta.

It's called the Better Than Nothing Beta.

Estimated speeds 50Mbps to 150Mbps

Estimated latency 20ms to 40ms

Some interruptions in connectivity to be expected

$499 for the phased array antenna and router

$99 per month subscription

There's no NDA or any disclaimer about public details in the email and ToS, so I'm pretty sure this is safe to share.

EDIT: Since people are asking, there's no mention of data caps.

EDIT 2: Screenshot of email
Citera
2020-10-27, 07:14
  #165
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Nu verkar public beta ha startat

https://www.reddit.com/r/Starlink/co...invite_to_the/
Verkligen intressant. Men SpaceX säger själva inget. Det är märkligt. Den information vi får är från en användare som säger sig ha fått epost från företaget! Jag har inte sett några fler utvalda som fått löfte om tidig julklapp. Det skall bli intressant att se när paketen droppar in.

Ur eposten !
Citat:
The Starlink phased-array user terminal, which is more advanced than what's in fighter jets ...

$500 för utrustningen + $100/månad, som du skrev

Ämnesraden i eposten skall ha varit
Citat:
Starlink Better Than Nothing Beta!
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-27 kl. 07:26.
Citera
2020-10-27, 07:32
  #166
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Verkligen intressant. Men SpaceX säger själva inget. Det är märkligt.

Nja, det är fortfarande Beta. Om SpaceX slår på stora trumman nu så kommer dom bara göra folk besvikna då dom inte har byggt klart alla markstationer, fortfarande inte har 100% täckning under ett dygn. Nu kan dom ta det lugnt genom att bara släppa in nördar som tagit sig tid att leta reda på public-beta-programmet. Dom nördarna har troligen större förståelse att det kan krångla så här tidigt.

Sedan är frågan om dom behöver säga någonting. I en av deras senare ansökningar till FCC så ansökte dom om 5 miljoner användarterminaler i USA. Det vill jag minnas är totala antalet kunder för geostationära satelliter så redan nu verkar dom ha nått ut i deras tilltänkta marknad.
Citera
2020-10-27, 08:30
  #167
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Nja, det är fortfarande Beta. Om SpaceX slår på stora trumman nu så kommer dom bara göra folk besvikna då dom inte har byggt klart alla markstationer, fortfarande inte har 100% täckning under ett dygn. Nu kan dom ta det lugnt genom att bara släppa in nördar som tagit sig tid att leta reda på public-beta-programmet. Dom nördarna har troligen större förståelse att det kan krångla så här tidigt.

Sedan är frågan om dom behöver säga någonting. I en av deras senare ansökningar till FCC så ansökte dom om 5 miljoner användarterminaler i USA. Det vill jag minnas är totala antalet kunder för geostationära satelliter så redan nu verkar dom ha nått ut i deras tilltänkta marknad.
Men SpaceX har skapat enorma förväntningar med sitt tal om Starlink. Nu senast sade även indianstammen och räddningstjänsten att det fungerade fantastiskt bra.

Det vore bättre om företaget berättade vad som gällde.

Det ser märkligt ut att ett världskänt företag som är i media nästan dagligen kommunicerar med allmänheten genom att deras kontakter publicerar epost från företaget.

Mycket av de slutsatser som dras om Starlink baseras dessutom på deras ansökningar, inte på vad som existerar.

Jag är fortfarande skeptisk. Vi får hoppas denna epost verkligen kommer från SpaceX.
Citera
2020-10-28, 02:56
  #168
Avstängd
wwrs avatar
CNBC sammanfattar vad man vet om den påstådda begynnande testningen. En del har redan stått i tråden men en del är nytt. Man kommer att samköra med Microsoft. Det finns en app.

Jag menar att situationen är mycket märklig. SpaceX är ett av de mest omskrivna företagen i världen. Som citatet anger har SpaceX nyligen framhållit att Starlink har mycket god Internetfunktion. Men nu när allmänheten till slut tillåts prova sägs att man måste sänka de initiala förväntningarna. Man kallar plötsligt funktionen för "bättre än ingenting".

När Starlink fungerar så bra när anställda och utvalda provar det, varför fungerar det inte lika bra när allmänheten får använda det?


Framförallt kommunicerar inte företaget med allmänheten. Vi får gissa från obekräftad epost till privatpersoner. Det stora nätverket CNBC kontaktar SpaceX som inte svarar.

Jag kallar detta skandal.

Andra uppfattningar om Starlink diskuteras i denna tråd:
(FB) Starlink (SpaceX), är det egentligen spionsatelliter?
Citat:
SpaceX is expanding the beta test of its Starlink satellite internet service, sending emails on Monday to people who expressed interest in signing up for the service.
Called the "Better Than Nothing Beta" test, according to multiple screenshots of the email seen by CNBC, initial Starlink service is priced at $99 a month – plus a $499 upfront cost to order the Starlink Kit.
That kit includes a user terminal to connect to the satellites, a mounting tripod and a Wi-Fi router.

SpaceX prices Starlink satellite internet service at $99 per month, according to e-mail

Called the "Better Than Nothing Beta" test, according to multiple screenshots of the email seen by CNBC, initial Starlink service is priced at $99 a month — plus a $499 upfront cost to order the Starlink Kit. That kit includes a user terminal to connect to the satellites, a mounting tripod and a Wi-Fi router. There is also now a Starlink app listed by SpaceX on the Google Play and Apple iOS app stores.

"As you can tell from the title, we are trying to lower your initial expectations," the emails said,

The emails, sent to an unspecified number of users, marks the launch of SpaceX's public beta test of the emerging internet service. For the last few months SpaceX has conducted a limited private beta test with employees — which the company has said showed strong results in both latency and download speeds, key measures for an internet service provider.
SpaceX did not immediately respond to CNBC's requests for comment.

To date, SpaceX has launched nearly 900 Starlink satellites

rapidly expanding to near global coverage of the populated world by 2021

SpaceX earlier this month announced a partnership with Microsoft to connect the tech giant's Azure cloud computing network to the Starlink network.
https://www.cnbc.com/amp/2020/10/27/...st-begins.html
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-28 kl. 03:03.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback