2020-10-22, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Bara någon som knappt varit på havet tror på den teorin

Då har du aldrig varit på havet!
Citera
2020-10-22, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Du kan ha en poäng där. Estland var då en ung, nybildad nation och mycket kan naturligtvis ha förändrats i grunden sedan dess. Sverige däremot ser i grunden likadant ut med sosseriets mycel som sträcker sig som ett förlamande gift genom hela samhällskroppen.

Observera också att Estland saknade egna sjöfarts- och haverimyndigheter och förlitade sig på hjälp från vår sida. D v s från svenska sjöfartsverkets Johan Fransson som var en politiskt tillsatt chef av samma slag som polisens Dan Eliasson. Denne Fransson fick till slut ändå sparken efter att ha varit vårdslös och farit fram med lögner. Innan dess hann han flyttas upp från chefsjurist till generaldirektör som tack för besväret.

Att esterna idag känner sig fria att bortse från tidigare kopplingar till Sverige förefaller rimligt. De inser att de orättvist fått bära hundhuvudet och att svenska myndigheter förefaller genomkorrumperade.

Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Köper resonemanget till väsentliga delar
När det gäller Estland så finns det en Historik behöva Knyta näven i Byxfickan mycket deporteringar Gulag.
Det kan mycket väl vara så att det är " Payback " .. Ett korrupt samhälle ..där kanske förra regimen var med i upplägget " Militärbilarna " som vittnet beskriver Huvudregeln var och kanske är att sådant kräver mutor.

https://www.expressen.se/nyheter/sara-overlevde-jag-sag-militartransport-pa-estonia/

Chrusjtjov berättade om Stalins hemskheter
Nürnbergrättegångarna som kallades för " Segrarjustis " vilket bra nära all justis är .Här kastas reportern
i Fängelse kanske
Nu kan inte jag Estlands Politik men visst är det så nya kvastar sopar ---Yttrandefriheten har den aspekten vad händer sedan.
I många ställen i världen Afrika har dom inte det att man förlorar ett val lämnar över nycklarna till vinnaren utan ngn måste nackas först
Var inte SD Jimmie det också enligt nomenklaturan " Judegasare Wannabe "
Förändringar med eller utan Kalasjnikov eller hänga Mussolini upp och ner ... Inte ovanligt att de nya krafterna exponerar företrädarnas hemskheter Apartheid osv
Kan visst vara så att det är frågan om typ " NU skall valmanskåren få reda på vilka svin det var /är "
Har ju fördelar vid nästa val om man lyckas med det.

Man minns den gamla vitsen om vem som säger vad när och var

Chrusjtjov var på statsbesök i USA hos Kennedy

K Du ser här Chrusjtjov vi har yttrandefrihet med val en person kan få stå här Utanför Vita Huset med en skylt
Kennedy är IDIOT det händer inget ...

C Naaeehh det är ju ingen skillnad gentemot Moskva han kan få stå på Röda Torget med samma skylt det
händer inget där heller

Exakt, kan vara något sådant också. En ny nation som hade som främsta fokus att vara tillfreds med nationerna i ”fria världen”, som de ville skapa nya långvariga relationer med, och åsidosatte helt enkelt detta. Nu är jag inte heller insatt i Estländsk politik öht, det hade varit kul om någon här hade varit det. Det kanske inte ens är detta högerparti som ligger bakom detta, det kan också vara ett resultat av att majoriteten av Estländska politiker växt till sig och nu känner sig tillräckligt starka för att kunna ta detta till ytan nu, men självfallet måste det ändå finnas någon underliggande orsak till detta. Man ger inte sitt medgivande till detta bara sådär. Om det skulle ligga något i detta så tror jag att man kan summera Estlands orsaker för detta i följande punkter:

1. Sätta dit Sverige generellt, på detta sätt får man sig själva att framstå som mer ärliga och Sverige, det sedan länge ”korruptfria” landet, som lögnaktigt och genomsyrat av korruption (och detta sedan länge). På detta sätt kan man rentvå sin egna bild av att vara ett korrupt land.
2. Sätta dit Sossarna, dvs man vill åt ett maktskifte i Sverige. Kanske ser man att skadan som Sossarna o co åsamkar Estland/Sverige/Båda har blivit för mycket och att man nu genom denna skandal kan få till ett maktskifte
3. Utpressning, På initiativ av Estland själva eller av tredje land. Om detta är fallet, så kommer nog dessa nya undersökningar helt plötsligt att ”blåsas av” mycket drastiskt, när de uppnått sitt mål.
4. En blandning av allt.

För lyckas de med detta avslöjande, så kommer detta onekligen ge svallvågor i världen och där står Estland som pådrivaren för det. Om inte Sverige vill avslöjas med byxorna nere, så är det nog bäst att inte låta Estland ensamt genomföra dessa nya undersökningar.
Citera
2020-10-22, 15:30
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Vraket har, som redovisats i dokumentären, vridit på sig. Delar som 1994 var dolda är nu synliga.
Den delen för det intryckta hålet var inte i kontakt med botten innan de fyllde på med stenbumlingar och sand där..
Citera
2020-10-22, 15:39
Bannlyst
Deja vu, alla dessa frågor har redan stötts och blöts på twitter, men visst.

Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
1. Ska man tro på den officiella rapporten så har bogvisiret skadats av att slå i bulben, det går inte med ditt scenario. Var kommer isf skadan på visiret ifrån?

Från fenan möjligen, kanske ännu längre akterut på Estonia, finns en vass kant i aktern. Skadan på visiret är för vass för att det skulle vara bulben, den pusselbiten får du omöjligen att passa! https://twitter.com/ChrisMullin42/status/1316754803729600512/photo/1
Visiret har aldrig träffat bulben, för då kan du inte förklara denna skada, och det måste du! https://twitter.com/ChrisMullin42/status/1319221545273872384

Citat:
2. Vi vet även att ett soltak var på vift, kan alltså ha varit detta som syntes av vittnet

Inte värt ett svar, sluta tramsa.

Citat:
3. Stabilisatotfenan sitter inte i anslutning till revan enligt andra medlemmar i tråden. Fenan ska enligy uppgift sitta längre ner och mer akterut

Källa på det tack! Har sökt med ljus och lykta efter ritningarna på denna installation.

Citat:
4. Bogvisiret är inte tillräckligt stort och tungt för att orsaka skadan, det är dock tillräckligt stort och tungt för att inte"tumla runt" i vattnet.

Arkimedes princip ignoreras här, även vågornas kraft!

Citat:
5. Var finner du uträkningen om vågornas kraft mot visiret? Var finner du visirets teoretiska motståndskraft?

1500 ton snappade jag upp i denna video, spola till 21:10.
https://www.oppetarkiv.se/video/10933129/sasong-1-avsnitt-268-av-400

Uppgiften om 800 ton hittade jag i rederiets egen utredning. Fartyget var inte byggt för att gå på öppna östersjön, att underhålet vara kraftigt eftersatt gjorde ju knappast saken bättre!

Mer kritik tack, slå hål på mitt scenario, det klarar ni inte!
Citera
2020-10-22, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSlyFoX
Motargumentet är att ett bogvisir inte ramlar bort som en jävla mjölktand, då det tidigare under kvällen lyfts och stängts för att släppa på fordon. Fattar du inte svenska?

Jodå , men inte hur primitivt bruk av språket som helst. Så för att bogvisiret använts tidigare samma dygn så kan det inte lossna, ergo det kan aldrig lossna... jaja, yla på du.
Citera
2020-10-22, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Haha värre än konspirationsteoretikerna fast på andra hållet
Trams

Det var ju sakligt, varför ens skriva?
Citera
2020-10-22, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Den delen för det intryckta hålet var inte i kontakt med botten innan de fyllde på med stenbumlingar och sand där..
Exakt. Ett problem för farbror_barbro och mörkläggarna, helt klart.

Edit: sen kan jag väl tillägga att man gjorde ett uselt jobb att "stötta" fartyget med sten och sand i.o.m att hon rört på sig.. Om det ens var tanken med operationen från början..?
Senast redigerad av P-o-beln 2020-10-22 kl. 16:00.
Citera
2020-10-22, 15:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Har precis sett serien och kom fram till samma slutsats som du. Ett hål i teorin är bogvisiret, borde inte det sjunka som en sten?
Även ifall det skvalpar runt ett tag, kan en våg få 55 ton visiret att krasha in i skutan med 10ggr sin vikt i kraft? Kanske.

Oavsett så är det det mest logiska slutsatsen.

Nej, det liknar till sin form mer en båt, än en järnklump. Det är mycket som spelar in där om det sjunker som en sten eller inte, vinkel, luftfickor, hastighet etc... Man ska inte anta fler saker än vad som är känt för att förklara ett händelseförlopp, om det inte behövs, och det gör det inte, finns ingen anledning att trolla fram kaniner ur hatten!
Citera
2020-10-22, 16:00
Bannlyst
Jag söker sanningen i detta, har ingen agenda, det är möjligt att ritningarna på installationen av stabilisatorfenorna slår hål på mitt scenario, jag kan ha fel, givetvis!

Men så långt har jag inte så några uppgifter överhuvudtaget, hur dessa installerats, styrbords fena var inte ens färdigmonterad, och fungerade inte som den skulle, det har jag sett däremot! Och att alltihop installerades under typ fullständig panik på ett varv i Finland under 4 dygn!
Citera
2020-10-22, 16:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HKR1975
Knappast bogvisiret som håller sig flytande så länge och försvann sakta ner. Ett bogvisir på 55-60 ton sjunker blixtsnabbt nedåt mot botten! Dessutom påpekar Reintam att det är något ljust, inte vitt. Vissa ubåtar är ljusgrå...

Detta har redan besvarats.
Citera
2020-10-22, 16:09
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Säger Ewertsson att det inte finns andra skador?
Jag läste en intervju där de fick en direkt fråga om de hittade något ytterligare och
svaret var ’nej’. Hittar inte länken nu, letar vidare.

Men Linus Andersson säger så här i Expressen:
”– Jag kan förstå om någon tycker att det var lite fult att inte ta med den där andra skadan också. Men alla experter har fått ta del av vårt material. De kom fram till att det andra hålet inte är något väsentligt. Vi har inte hemlighållit något, säger han till kanalen. ”
https://www.expressen.se/nyheter/filmare-bekraftar-fler-hal-upptacktes-i-estonia/

Så att de skulle ha hittat Rabes hål, som visades ligga i en vertikal yta enligt hennes film från 1998, det menar jag vi kan utesluta. Jag har inte sett någon skiss där Rabe pekar ut hålet; kanske finns det i någon av hennes böcker?
Citera
2020-10-22, 16:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Jag vet inte hur du får ihop att hålet i skrovet i tid skulle uppstått samtidigt som visiret lossnar, vad i händelseförloppet och vittnesuppgifterna stöder denna slutsats?

Hur det nu än är, så kan man konstatera en "flaskhals" i allt detta. Oavsett vilket scenario man nu vurmar för, så måste en förklaring på denna skada ingå i det scenariot.

Denna skada existerar, den har uppkommit på ett visst sätt, den kan inte ignoreras!
https://twitter.com/ChrisMullin42/status/1319221545273872384

Kan man inte förklara denna skada i det scenario man vill presentera, om den inte passar in, då har man helt enkelt fel, punkt!

Det enda man föreslagit är en explosion, men en sådan får inte plåten att "krulla sig" på detta sätt. Med mitt scenario, stämmer det, det är hydralcylindern, som är böjd, som har skurit igenom däcket. Mitt scenario stämmer dessutom med alla vittnesmål om ordningsföljden på händelserna.

Det dunkande ljudet, visiret glappt. Det/den första kraftiga braket/smällen, visiret kastas runt och landar mot styrbords bog! Andra kraftiga smällen, visiret tumlar runt, träffar strybords stabilisatorfena, en torsionseffekt uppstår, när stabilisatorfenans infästning vrider sig innanför skrovet, samtidigt som visiret penetrar skrovet.

https://twitter.com/ChrisMullin42/status/1318638491622834181

Det som applicerar nödvändig kraft på visiret för att det ska kunna penetrera skrovet, är vågorna!
Här ser vi även skrapmärken från visiret, "det lät som att båten gick genom is", enligt vittnet Carl-Eric Reintamm.

https://twitter.com/ChrisMullin42/status/1317477536444616704/photo/1

Det nya hålet man talar om, kan även det tillskrivas visiret, det vita "flera meter gånger meter stort" fortsatte strax akterut, tills det sjönk, enligt vittnet Carl-Eric Reintamm.

Här har vi ett mycket detaljerat och bra vittnesmål från Carl Övberg.
https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/12.4.2.151.htm
Den uppenbara förklaringen är att båda de nya hålen uppstod på havsbotten. Vad får dig att bortse från den förklaringen?

Om du skall välja på en kollision med ett helt okänt objekt på ytan (+tappat bogvisir) eller att skrovet tryckts in när 12000 fartyg landar på botten, vilket är den mer uppenbara förklaringen tycker du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in