Flashback bygger pepparkakshus!
2020-10-21, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Bra poäng. Ofta hävdas motsatsen, det är så jävla dyrt att äta nyttigt vilket jag inte alls håller med om. Sen finns det såklart nyttig mat som är dyr.

Det trodde jag också då jag började planera för att gå ner i vikt.
Dock så har jag hållit mig till få råvaror eftersom det är mycket enklare att räkna kalorier på få saker än en gryta med 18 olika saker som innehåller kalorier.

Kollar man recept på nätet som är riktade mot folk som vill gå ner i vikt så är det flera olika frön, nötter och diverse råvaror som skall vara i frukosten, lunchen och middagen.
I en gryta så ska det vara bönor och en jäkla massa olika grönsaker som gör att priset sticker iväg.

Jag har fått bita i det sura äpplet och äta kyckling, svamp, grönsaker och någon kalorisnål sås som ja kokat ihop hemma. Det har väl inte varit någon närmare smaksensation, men det har varit nödvändigt för min förändring.
Citera
2020-10-21, 09:59
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Jag tänkte skriva att det kan väl inte finnas. Hittar inget direkt stöd för det när jag googlar iaf. Men ja kanske, äter man typ en träbit kan man ju förmodligen inte ta upp någon energi men kanske kostar lite.

Brysselkål innehåller ändå en del energi, har lite svårt att tro att det skulle ha någon negativ energi.. Gurka är ju nästan ingen energi så sett och kanske lite fibrer som kostar något att processa, men jag vet inte.

Ja, skeptisk. Inget man behöver bry sig om iaf. Men ja, saker som inte alls är mat kan säkert ha negativ energi. Trä, plåt, plast osv.

Forskare har olika åsikter om ämnet, vissa säger att negativa kalorier finns, andra säger att det är en myt.

Teorin går ut på att kroppen dagligen gör slut på motsvarande 250 kalorier i matsmältning. Har man t ex endast ätit 1kg blomkål den dagen så har kroppen tillförts 249 kalorier alltså 1 kalori mindre än vad den förbrukat.
Citera
2020-10-21, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Forskare har olika åsikter om ämnet, vissa säger att negativa kalorier finns, andra säger att det är en myt.

Teorin går ut på att kroppen dagligen gör slut på motsvarande 250 kalorier i matsmältning. Har man t ex endast ätit 1kg blomkål den dagen så har kroppen tillförts 249 kalorier alltså 1 kalori mindre än vad den förbrukat.

Ah, intressant. Jag kan ändå tro det kan ligga nåt i det. Har du några länkar?

Jag tänker att den energin som går åt för matsmältning också beror mycket på vad man äter. Äter man t.ex rå blomkål är det väldigt lite energi i som dessutom är svårtillgänglig.

Edit: Äter man en liten kaka på 250 kalorier är väl den mycket lättare att ta upp tänker jag?
Citera
2020-10-21, 10:27
Medlem
Finns det fler än jag som tror att personer som har svårt att gå ner i vikt och dom som totalt misslyckas gör det för att man inte riktigt vet sin metod?

Jag tror att många blir vilse i djungeln av alla dieter och expertutlåtanden som görs lite överallt nu förtiden. Väldigt många metoder fungerar faktiskt, men mycket bygger på att man går in helhjärtat i det man vill uppnå.

Jag ångrar lite nu i efterhand att jag inte tog kontakt med en vårdcentral innan jag började min viktresa. Hade varit kul för egen del att se hur stor skillnad jag gjort på min egna hälsa genom att gå ner i vikt.
Tror även att det hade gett mig en större förståelse för min kropp samt att risken för återfall hade minskat oerhört mycket om jag hade på papper vad som jag faktiskt har uppnått genom att börja motionera och äta sundare.
Dock vet jag att jag har minskat risken för sjukdomar otroligt mycket genom att gå ner i vikt.

Någon som har en bra studie på vad exakt en sådan stor livsförändring gör för hälsan?
Länka gärna
Citera
2020-10-21, 10:42
Animaliska livsmedel och periodisk fasta har varit guld i mitt fall då kolhydrater är en sanslös trigger för min hunger, vilket riskerar att även trigga andra former av missbruk. Med en fokus på animaliska livsmedel så är det oerhört mycket lättare att hålla sig till en eller två måltider om dagen.
Det blir dessutom billigare trots att maten kommer från gräsbetesdjur, gröna gårdar m.m. Näringen har hög biotillgänglighet, min metabolism och insulinkänslighet förbättras samt "fastan" stimulerar cellernas återvinningssystem.

Jag har definitivt varit i behov av att väcka jägaren till liv inom mig då jag varit ett offer hela livet. Det går numera emot min naturliga instinkt att äta som ett fängslat bytesdjur.
Citera
2020-10-21, 10:43
Medlem
SchKutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kritaen5a
Det trodde jag också då jag började planera för att gå ner i vikt.
Dock så har jag hållit mig till få råvaror eftersom det är mycket enklare att räkna kalorier på få saker än en gryta med 18 olika saker som innehåller kalorier.

Kollar man recept på nätet som är riktade mot folk som vill gå ner i vikt så är det flera olika frön, nötter och diverse råvaror som skall vara i frukosten, lunchen och middagen.
I en gryta så ska det vara bönor och en jäkla massa olika grönsaker som gör att priset sticker iväg.

Jag har fått bita i det sura äpplet och äta kyckling, svamp, grönsaker och någon kalorisnål sås som ja kokat ihop hemma. Det har väl inte varit någon närmare smaksensation, men det har varit nödvändigt för min förändring.

Det är för att man ska få i sig nyttiga fetter. Kroppen går "sönder" om den inte får i sig alla näringsämnen. Äter man bara kalorisnål mat så kanske man drar in på fettet först då det innehåller mest kalorier. Fleromättade och omättade fetter är nyttigt för kroppen och att få i sig några nötter/frön om dagen brukar vara ett bra sätt.

Annars kan du äta isbitar istället för att dricka vatten, då förbrukar du kalorier och får i dig vätska.
Citera
2020-10-21, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchKutt
Det är för att man ska få i sig nyttiga fetter. Kroppen går "sönder" om den inte får i sig alla näringsämnen. Äter man bara kalorisnål mat så kanske man drar in på fettet först då det innehåller mest kalorier. Fleromättade och omättade fetter är nyttigt för kroppen och att få i sig några nötter/frön om dagen brukar vara ett bra sätt.

Annars kan du äta isbitar istället för att dricka vatten, då förbrukar du kalorier och får i dig vätska.

Absolut, men man behöver ej köpa på sig så ofantligt många olika saker som kostar skjortan.
Jag får i mig exakt det jag behöver för att kunna hålla kroppen igång samtidigt som jag går ner i vikt.
Citera
2020-10-21, 10:49
Bannlyst
Behöver inte tänka så komplicerat, ät mindre än vad din hunger säger varje dag och du går ner i vikt med tiden. Är det kris kan du fasta i någon dag.
Citera
2020-10-21, 11:48
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegorPitten
Behöver inte tänka så komplicerat, ät mindre än vad din hunger säger varje dag och du går ner i vikt med tiden. Är det kris kan du fasta i någon dag.
Det är vad alla dieter som inte fungerar utgår ifrån. Jag trodde också länge att det bara handlade om kalorier in - kalorier ut. Men det fungerar inte så. Det finns nästan ingen gräns för hur mycket kalorier kroppen vill konsumera om man är socker-driven. Att då stå emot suget efter mer kräver övermänsklig viljestyrka. Det är därför i princip alla misslyckas förr eller senare, oavsett diet.

Sträva efter att äta som vi gjort i alla tider, det är allt socker och höga andelar av kolhydrater som gjort oss feta och sjuka. Vegetabilier är i regel giftiga och bara undantagsvis ätbara. Med animalier är det tvärt om.

• Var mycket kritisk till vad folk säger, inklusive detta.
  • Ställ dig istället frågan vad en naturlig kost är ur ett evolutionärt perspektiv.
  • Håll dig borta från all västerländsk sjukvård och deras "råd", de vet inget om hälsa och kost.
  • Lyssna överhuvudtaget inte på vad svenska myndigheter säger.
  • Socker är extremt beroendeframkallande och ska undvikas till varje pris.
  • Sträva efter så lite kolhydrater som möjligt. Se till att bli fett-driven, så kommer det mesta andra att följa naturligt.
  • Ät primärt animaliskt fett, undvik vegetabiliskt med undantag av olivolja och kokosolja.
  • Undvik fröoljor (raps, solros etc..) de är inte, och har framför allt aldrig varit, människoföda.
  • Fokusera makron runt fett och protein, du behöver båda. Du har inget reellt behov av kolhydrater.
  • Laga din mat, köp inget med innehållsförteckning
  • Ät så få gånger per dag som möjligt, finns ingen anledning att ät mer än 2-3.
  • Att hoppa över kalori-intag helt någon dag är bara nyttigt.

Det är att äta hälsosamt, återgång till en naturlig vikt brukar vara en bieffekt.
Citera
2020-10-21, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchKutt

Av alla hårda bantningstips är nog detta det hårdaste.
Senast redigerad av ensam87a 2020-10-21 kl. 12:54.
Citera
2020-10-21, 12:54
Medlem
Citat:
Hur menar du att jag resonerar? Jag snöar väl inte in mig på vansinniga detaljer?

I trådar likt dessa kommer det alltid upp folk som har helt galna och felaktiga uppfattningar som helt saknar stöd. T.ex:

Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Det är vad alla dieter som inte fungerar utgår ifrån. Jag trodde också länge att det bara handlade om kalorier in - kalorier ut. Men det fungerar inte så. Det finns nästan ingen gräns för hur mycket kalorier kroppen vill konsumera om man är socker-driven. Att då stå emot suget efter mer kräver övermänsklig viljestyrka. Det är därför i princip alla misslyckas förr eller senare, oavsett diet.

Sträva efter att äta som vi gjort i alla tider, det är allt socker och höga andelar av kolhydrater som gjort oss feta och sjuka. Vegetabilier är i regel giftiga och bara undantagsvis ätbara. Med animalier är det tvärt om.

• Var mycket kritisk till vad folk säger, inklusive detta.
  • Ställ dig istället frågan vad en naturlig kost är ur ett evolutionärt perspektiv.
  • Håll dig borta från all västerländsk sjukvård och deras "råd", de vet inget om hälsa och kost.
  • Lyssna överhuvudtaget inte på vad svenska myndigheter säger.
  • Socker är extremt beroendeframkallande och ska undvikas till varje pris.
  • Sträva efter så lite kolhydrater som möjligt. Se till att bli fett-driven, så kommer det mesta andra att följa naturligt.
  • Ät primärt animaliskt fett, undvik vegetabiliskt med undantag av olivolja och kokosolja.
  • Undvik fröoljor (raps, solros etc..) de är inte, och har framför allt aldrig varit, människoföda.
  • Fokusera makron runt fett och protein, du behöver båda. Du har inget reellt behov av kolhydrater.
  • Laga din mat, köp inget med innehållsförteckning
  • Ät så få gånger per dag som möjligt, finns ingen anledning att ät mer än 2-3.
  • Att hoppa över kalori-intag helt någon dag är bara nyttigt.

Det är att äta hälsosamt, återgång till en naturlig vikt brukar vara en bieffekt.

Personen kanske trollar dock, ingen aning. Det fetade stämmer iaf.
Senast redigerad av ensam87a 2020-10-21 kl. 12:57.
Citera
2020-10-21, 12:55
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Vill tillägga att jag är 188cm lång. Borde ha nämnt det tidigare. Målvikten är kring 83 kg.

En del påpekar att jag ska prova fat burners, proppa i mig chili, te och mat som sägs bränna mer kcal att smälta än vad man får energi av att äta det.

Fortsätt ligg på kaloriubderskott, sikta på att äta så lite kolhydrater som möjligt. Når du en platå kan du alltid testa att lägga till gw501516 som är helt lagligt i Sverige och är fruktansvärt bra fett bara rinner av en, givet att man sköter kost och träning en annan fördel med det är att man får extremt ökad kardiovaskulär uthållighet över en natt så du kan börja springa milen iprincip varannan dag vilket kommer hjälpa dig ännu mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in