Citat:
Ursprungligen postat av
MicaelCorleone
Med Nebido börjar det oftast med 10-12 veckor mellan som då ska titreas in (mätas). Några enstaka har då fått intervall ner till 8 v. Fungerar på en del men är inte optimalt då man efter 1 vecka oftast får pekar på långt över 31 som är övre gräns i skalan, sedan sjunker det och många har bara 5 i nivå kvar till nästa inj. De flesta även inom sjukvården, iaf den endokrina delen vet att det är bättre med veckovisa inj. Men det tar resurser som inte finns och få har förtroendet att själv få ta det.
Enligt riktlinje ska testosteronet ligga i mitten av referens i slutet av injektionsintervallet så en läkare som låter dalvärdet sjunka till 5 är mycket gravt inkompetent, att några enstaka får intervall ned till 8 veckor stämmer inte vad jag ser snarare är det enstaka som får intervall på 4 veckor och 8 veckor är förhållandevis vanligt.
Att få har förtroende beror nog mest på att sjukvården kör strikt med intramuskulära injektioner, testosteron kan ges subkutant finns rentav flera fördelar med det jämfört med im.
Citat:
Ursprungligen postat av
mada1
Ni som får TRT utskrivet, får ni spruta var 6e - 8e vecka? Lär väl va mycket bättre för kroppen och välmåendet att skjuta 1 gång i veckan ist?
Jag tar nebido veckovis subq för tillfället 0.4ml per vecka så en flaska räcker 10 veckor, primärt slipper jag alla berg o dalbaneeffekter.
Att ta subq är både lättare än im och bromsar ned injektionerna för ännu jämnare värde.