Citat:
Nej.
Citat:
Ja och då behövs inte inflation som du påstod i ursprungsinlägget.
Jo, för inflationen driver på tillväxten om den ligger runt optimala 2%.
Citat:
Du placerar i Guld men investerar i guldgruvor/guldbolag etc. "En investering är en kapitalinsats som förväntas leda till framtida avkastning."
Ganska basal termologi.
Ganska basal termologi.
Om du vill splitta hårstrån över ord så visst. Men det spelar ingen roll här. Det intressanta är, var tar pengarna vägen under deflation kontra inflation?
Citat:
Värdet på ett bolag bestäms främst på potentiell framtida avkastning. I bolag som gör förluster så skjuts det oftast till nytt kapital löpande (detta kallas investering) för att investeringen på sikt ska ge avkastning.
Även om bolaget inte ger utdelning så ger bolagen avkastning. Bolagen gör ju vinster vilket leder till att EK ökar dvs skulden bolaget har till ägarna. Krävs ingen utdelning för att få avkastning om du nu trodde detta.
(Detta är så basalt. Jag ska väl inte behöva förklara gymnasieekonomi?)
Även om bolaget inte ger utdelning så ger bolagen avkastning. Bolagen gör ju vinster vilket leder till att EK ökar dvs skulden bolaget har till ägarna. Krävs ingen utdelning för att få avkastning om du nu trodde detta.
(Detta är så basalt. Jag ska väl inte behöva förklara gymnasieekonomi?)
Jag spann vidare på hur jag tolkade det som att du använde orden. Om jag förstod fel, så är det för att du hade fel i tidigare påståenden. Dom blir inte sanna under förutsättningen att man använder orden som du gjorde ovan.
Citat:
Förstår inte vad du menar. Kan du ge något exempel?
För 100 år sedan var tillgången på varor liten. Det fanns efterfrågan på mer än vi kunde producera. Då var det produktionstakten som var drivande för ekonomin. Nu kan vi producera långt mer än vi kan konsumera. Dina påståenden gäller alltså inte längre.
Citat:
Ok så här säger du ju att produktionen kommer före konsumtion dvs ekonomin är produktionsdriven.
En gång i tiden var den det, men nu har vi skapat så mycket produktionskapacitet att det inte längre är fallet.
Citat:
Nej när du lånar så lånar du en resurs som någon annan har producerat så även när du lånar så måste det produceras först (dock inte i dagens FIAT-system)
Vi har ett FIAT-system, så det du säger är helt enkelt inte sant i verkligheten vi lever i just nu.
Citat:
Företag som är dåliga på att analysera marknaden och på att producera det som marknaden efterfrågar ska gå i KK. Det är otroligt viktigt att dåliga aktörer inte räddas kvar på marknaden då den långsiktiga kostnaden för detta är väldigt hög.
Men problemet blir nu att vi kan producera så mycket att om vi inte eldar på konsumtionen och därmed efterfrågan så kommer vi producera mindre och mindre och därför bromsar ekonomin in och folk blir av med jobben och konsumerar ännu mindre, i en nedåtgående spiral. Vårt nuvarande system bygger på en tillväxt som måste eldas på med inflation för att fortsätta. Annars brakar hela skiten. Du får gärna föreslå hur vi skulle kunna ta oss ur den situationen vi är i utan att förlora allt vårt välstånd och alla våra fri- och rättigheter, men jag har inte sett något bra förslag som skulle fungera i verkligheten på hur man löser det hittills, varken från dig eller någon annan.
Citat:
Klart du gör men priset faller. Dvs du kan köpa dubbelt så mycket öronproppar som konsument dvs ditt välstånd som konsument ökar. Mätt i pengar nej men mätt i tillväxt dvs realvaror ja, (Det aggregerade utbudet påverkar den aggregerade efterfrågan dvs ett större utbud leder till mer efterfrågan pga prisskiftningar)
Nej, det gör man inte alls. Det finns inte en marknad för dubbelt så mycket öronproppar ens om priset faller under kostnaden att producera dom.
Citat:
Istället för att ha en evighetsdiskussion så länkar jag till en sida som kort beskriver Say´s Law osv så kan du läsa där hur jag menar. (det är bara korta sammanfattningar så du vet)
https://www.investopedia.com/terms/s/says-law.asp#:~:text=Say's%20Law%20of%20Markets%20was,j ournalist%2C%20Jean%2DBaptiste%20Say.&text=of%20ec onomic%20activity.-,To%20have%20the%20means%20to%20buy%2C%20a%20buyer %20must%20first,for %20money%2C%20not%20money%20itself.
https://www.investopedia.com/articles/05/011805.asp
https://www.investopedia.com/terms/s/says-law.asp#:~:text=Say's%20Law%20of%20Markets%20was,j ournalist%2C%20Jean%2DBaptiste%20Say.&text=of%20ec onomic%20activity.-,To%20have%20the%20means%20to%20buy%2C%20a%20buyer %20must%20first,for %20money%2C%20not%20money%20itself.
https://www.investopedia.com/articles/05/011805.asp
Dina argument tog slut, med andra ord?
Says lag är från början av 1800-talet. Det har hänt lite sen dess. Verkligheten ser inte ut nu, som den gjorde då.