Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-12, 08:23
  #2929
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Med 830 satelliter i omloppsbana och hittills bara några utfattiga indianer (och militären) som säger sig ha nytta av Starlink så är det nog Teslas aktieägare som pumpar bonusar och annat, ungefär som in i Elons kusiners företag SolarCity. Rättegången mot Elon kommer att tynga Teslakursen.

...

Utan att vara expert undrar jag om Tesla i sin övervakningsiver ändå inte kan ha valt fel system när man använder kameror istället för Lidar som ger bättre information om avstånd och rörelse.


Det finns naturligtvis nackdelar av annan typ med Lidar. Om många bilar använder det kan laserpulserna kanske komma att störa varandra eller förarna. Men jag tror alla andra stora företag använder Lidar.
https://www.autopilotreview.com/lida...-driving-cars/


https://www.wired.com/story/tesla-mo...tom-images/amp

Den virala videon av kraschen i Taiwan. Föraren överlevde
https://youtu.be/LfmAG4dk-rU

Appleanställd hade klagat flera gånger och lämnat in bilen för att den svängde mot ett betongfundament. Nästa gång det hände dödades han i kraschen. Tesla säger att markeringen på barriären var skadad!
https://youtu.be/VgQwHDFohTo
Jag gissar att Lidar inte har samma problem där.

Jag undrar om inte Tesla kan ha kört in i en återvändsgränd genom att använda kameror?

Problem diskuteras inte mycket. Jag tror de kommer att tynga företaget kraftigt i framtiden.
Tesla parkerar:
https://youtu.be/GxhNAN80c5s?t=75
Hela den videon är intressant som motvikt till religionen runt Sankt Elon.
Alla med en gnutta intelligens förstår att lågupplösta kameror utan ens möjlighet att rengöra sig själva absolut inte räcker för FSD. När detta blir uppenbart för den stora skaran Elon-anhängare så är både FSD och aktiekursen en stor flopp, folk har betalat dyrt med löften om att deras Teslor inköpta för flera år sen ska få FSD. Stämningarna kommer hagla när det kommer fram att detta inte kommer hända... Tesla kommer få köpa tillbaka alla sålda Teslor för nypris eftersom dom marknadsfört dom som FSD kapabla ”inom kort”, vilket kommer konstateras vara en lögn.
Citera
2020-10-12, 08:27
  #2930
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Med 830 satelliter i omloppsbana och hittills bara några utfattiga indianer (och militären) som säger sig ha nytta av Starlink så är det nog Teslas aktieägare som pumpar bonusar och annat, ungefär som in i Elons kusiners företag SolarCity. Rättegången mot Elon kommer att tynga Teslakursen.

...

Utan att vara expert undrar jag om Tesla i sin övervakningsiver ändå inte kan ha valt fel system när man använder kameror istället för Lidar som ger bättre information om avstånd och rörelse.


Det finns naturligtvis nackdelar av annan typ med Lidar. Om många bilar använder det kan laserpulserna kanske komma att störa varandra eller förarna. Men jag tror alla andra stora företag använder Lidar.
https://www.autopilotreview.com/lida...-driving-cars/


https://www.wired.com/story/tesla-mo...tom-images/amp

Den virala videon av kraschen i Taiwan. Föraren överlevde
https://youtu.be/LfmAG4dk-rU

Appleanställd hade klagat flera gånger och lämnat in bilen för att den svängde mot ett betongfundament. Nästa gång det hände dödades han i kraschen. Tesla säger att markeringen på barriären var skadad!
https://youtu.be/VgQwHDFohTo
Jag gissar att Lidar inte har samma problem där.

Jag undrar om inte Tesla kan ha kört in i en återvändsgränd genom att använda kameror?

Problem diskuteras inte mycket. Jag tror de kommer att tynga företaget kraftigt i framtiden.
Tesla parkerar:
https://youtu.be/GxhNAN80c5s?t=75
Hela den videon är intressant som motvikt till religionen runt Sankt Elon.
Även MB, ford & volvo pilotar ju med kameror emot precis samma grejer. Volvo vet jag är rätt pigga på att utveckla någon sorts autopilot (som teslas) idiotspärr som styrs med kamera, MB & ford vet jag ej rakt av, men nej. Det verkar inte vara en återvändsgränd ... vad är alternativet mot kamera menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av David86
Alla med en gnutta intelligens förstår att lågupplösta kameror utan ens möjlighet att rengöra sig själva absolut inte räcker för FSD. När detta blir uppenbart för den stora skaran Elon-anhängare så är både FSD och aktiekursen en stor flopp, folk har betalat dyrt med löften om att deras Teslor inköpta för flera år sen ska få FSD. Stämningarna kommer hagla när det kommer fram att detta inte kommer hända... Tesla kommer få köpa tillbaka alla sålda Teslor för nypris eftersom dom marknadsfört dom som FSD kapabla ”inom kort”, vilket kommer konstateras vara en lögn.
Suck, tror du på riktigt att ett (to big to fail) bilföretag säljer flagskeppskontrakt som kan riskera dem i konkurs? Läs det finstilta så kommer du snart inse vilken bakdant den sista meningen är.
Citera
2020-10-12, 08:38
  #2931
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
vad är alternativet mot kamera menar du?
När man läser översiktligt skrivs det att Tesla använder kameror och "de andra" (t.ex Google Waymo) använder Lidar. Musk har ibland försvarat kameror mot Lidar.

Mitt enkla intryck är att Lidar verkar vettigare, av de orsaker som angavs i citatet och länken till autopilotreview i inlägget:
(FB) Tesla Motors - TSLA (USA)

Det kan bli en stor fråga för företagets framtida position.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-12 kl. 08:49.
Citera
2020-10-12, 08:41
  #2932
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Alla med en gnutta intelligens förstår att lågupplösta kameror utan ens möjlighet att rengöra sig själva absolut inte räcker för FSD. När detta blir uppenbart för den stora skaran Elon-anhängare så är både FSD och aktiekursen en stor flopp, folk har betalat dyrt med löften om att deras Teslor inköpta för flera år sen ska få FSD. Stämningarna kommer hagla när det kommer fram att detta inte kommer hända... Tesla kommer få köpa tillbaka alla sålda Teslor för nypris eftersom dom marknadsfört dom som FSD kapabla ”inom kort”, vilket kommer konstateras vara en lögn.
Det kan ligga mycket i det.

Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Även MB, ford & volvo pilotar ju med kameror emot precis samma grejer. Volvo vet jag är rätt pigga på att utveckla någon sorts autopilot (som teslas) idiotspärr som styrs med kamera, MB & ford vet jag ej rakt av, men nej.
Uberolyckan var ju en Volvo men det var väl ett annat system. Mitt intryck är att Tesla är ganska ensamma om kameror. Som jag citerade i inlägget ovan så tror jag, i min enkelhet, att det är fel. Det kan bli en riktig kalldusch för Tesla och dess aktieägare.

Edit
Citat:
Over the past few years, Alphabet's Waymo, GM's Cruise, Argo AI (funded by Ford and VW), Intel's Mobileye, and Tesla have all pushed forward in the autonomous-mobility business.
https://www.businessinsider.com/self...ity%20business.

Google-Waymo har Lidar, de är kända
GM har Lidar åtminstone som en komponent
Argo AI har Lidar med i systemet
Uber var långt komna men lade ned efter dödsolyckan. De använde Lidar
----
Israeliska Mobileye har jag inte hört talas om tidigare, de har kameror, liksom Tesla
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-12 kl. 09:16.
Citera
2020-10-12, 09:28
  #2933
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Även MB, ford & volvo pilotar ju med kameror emot precis samma grejer. Volvo vet jag är rätt pigga på att utveckla någon sorts autopilot (som teslas) idiotspärr som styrs med kamera, MB & ford vet jag ej rakt av, men nej. Det verkar inte vara en återvändsgränd ... vad är alternativet mot kamera menar du?


Suck, tror du på riktigt att ett (to big to fail) bilföretag säljer flagskeppskontrakt som kan riskera dem i konkurs? Läs det finstilta så kommer du snart inse vilken bakdant den sista meningen är.
Det är skillnad att använda en kamera till förarstöd såsom filhållningsassistans och autobroms, och använda den till att framföra bilen helt autonomt utan en människa bakom ratten.

Vad gör tesla to big to fail? Det uppblåsta börsvärdet? Wirecard ansågs nog också to big to fail... Jag har läst de finstilta, det ändrar inte på att dom säger att bilens hårdvara klarar av FSD, dom skyddar sig bakom myndighetsbeslut men här menar jag att ett stort hinder är hårdvaran i en tesla. Vad händer om en annan biltillverkare får tillåtelse till självkörning pga bättre hårdvara än Tesla? Då är de bilen de är fel på och inte regelverket.

Citerat från Teslas hemsida:
Citat:
Hårdvara för fullständig självkörningsförmåga

Varje ny Model 3 kommer som standard med avancerad hårdvara som kan erbjuda funktionerna för Autopilot idag och fullständig självkörningsförmåga i framtiden. Det är möjligt genom programvaruuppdateringar som är utformade för att förbättra funktionaliteten med tiden.
Man kan inte skriva så, samt ta 77 700 kr för tillvalet och sedan gömma sig när de inte förverkligas bakom något finstilt.
Citera
2020-10-12, 09:55
  #2934
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Tesla tappar ytterligare i kampen som supersport. Den hävdade ju sig i början på att acca skiten är Europas supersport. Det var en viktig del i marknadsföringen.

Sedan kom ju Königsegg med en hybrid men nu kommer sportbilstillverkarnas dedikerade elbilar.

Nu kommer Pininfarinas elbil.

https://www.di.se/bil/fran-0-100-km-...app-pa-20-mkr/

Tesla blir allt gubbigare tycker jag... en mossig bil.

30 miljoner kronorsbilen Königsegg (hybriden) har en extra hembyggd trecylindrig metanolmotor pga av ljudet. (känslan) Den motorn är mer en pimpning för att upprätthålla "fränheten" och det eftertraktade pruttljud gubbar får stake av än att den fyller en drivande funktionell funktion. (Den där jäkla trecylindraren ställer mest till det helt ärligt) Elmotorer är otroligt mycket effektivare verkningsgrad än bensin/diesel och annat från pre stenåldern som mest producerar värme som man måste nya delar för att glöra sig av med värmen osv. - . Om ni lägger 29.5 miljoner till för er Tesla så skall nog någon godhjärtad person se till att även du får pruttljud. Bilföretag har tom lagt ner energi på att "utveckla ljudet" från bilmotororer och tagit patent på ljudet. - Sådant kan ju företag också ägna sig åt på dagarna i sina grandiosa högkvarter.

"the best part is no part" Elon Musk.

Häromdagen var det kopparstölder i skåne och öresundstågen stannade. Om 5 år hoppas jag att alla tåg är batteridrivna. (tack vare Tesla) Ingen annan gör det ju! - - Då kan vi slopa hela apparaten runt el-ledningarna/allt undehåll och förseningar osv vid all tågtrafik.(det 'är säkert 1000n pers involverade i det underhållet bara i Sverige idag och det stjäl "energi" - De 1000 personerna borde bygga och utveckla batterier istället! - USAs arme vill elektrifiera det mesta då alla militärer vet att bensin/diesel tar en stor del "av apparaten" (kraften). Pansarvagnar drar 11 liter/km osv. Någon måste dra fram all bensin till fronten. Den AI som Tesla är en av de ledande i världen att kontrollera/utveckla kommer att få flyg, fartyg och pansar närmast obsolet. Det blir flygande drönare för hela slanten.
Citera
2020-10-12, 10:38
  #2935
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
30 miljoner kronorsbilen Königsegg (hybriden) har en extra hembyggd trecylindrig metanolmotor pga av ljudet. (känslan) Den motorn är mer en pimpning för att upprätthålla "fränheten" och det eftertraktade pruttljud gubbar får stake av än att den fyller en drivande funktionell funktion. (Den där jäkla trecylindraren ställer mest till det helt ärligt) Elmotorer är otroligt mycket effektivare verkningsgrad än bensin/diesel och annat från pre stenåldern som mest producerar värme som man måste nya delar för att glöra sig av med värmen osv. - . Om ni lägger 29.5 miljoner till för er Tesla så skall nog någon godhjärtad person se till att även du får pruttljud. Bilföretag har tom lagt ner energi på att "utveckla ljudet" från bilmotororer och tagit patent på ljudet. - Sådant kan ju företag också ägna sig åt på dagarna i sina grandiosa högkvarter.

"the best part is no part" Elon Musk.

Häromdagen var det kopparstölder i skåne och öresundstågen stannade. Om 5 år hoppas jag att alla tåg är batteridrivna. (tack vare Tesla) Ingen annan gör det ju! - - Då kan vi slopa hela apparaten runt el-ledningarna/allt undehåll och förseningar osv vid all tågtrafik.(det 'är säkert 1000n pers involverade i det underhållet bara i Sverige idag och det stjäl "energi" - De 1000 personerna borde bygga och utveckla batterier istället! - USAs arme vill elektrifiera det mesta då alla militärer vet att bensin/diesel tar en stor del "av apparaten" (kraften). Pansarvagnar drar 11 liter/km osv. Någon måste dra fram all bensin till fronten. Den AI som Tesla är en av de ledande i världen att kontrollera/utveckla kommer att få flyg, fartyg och pansar närmast obsolet. Det blir flygande drönare för hela slanten.

Har du båda motorerna har du både vridmoment från start och effekt på toppvarv.

AI... ensamma krossar Tesla världen.
Citera
2020-10-12, 11:38
  #2936
Moderator
HelgeBuks avatar
Volvo använder lidar. Källa: kompis som jobbat med att utveckla Volvos självkörning med lidar.


Tesla förlitar sig på en bildanalys som fortfarande ligger många år framåt i tiden, om den ens är möjlig.
Citera
2020-10-12, 12:04
  #2937
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Volvo använder lidar. Källa: kompis som jobbat med att utveckla Volvos självkörning med lidar.

Tesla förlitar sig på en bildanalys som fortfarande ligger många år framåt i tiden, om den ens är möjlig.
Jag skulle tro att nästan alla som sysslat med bildanalys skulle hålla med dig.

Men ändå försvarar Musk kameror. Legendariskt citat:
Citat:
Elon Musk: “Anyone relying on lidar is doomed.” Experts: Maybe not
"They're all going to dump lidar," Musk said about self-driving rivals in April.
https://arstechnica.com/cars/2019/08...arent-so-sure/

Citat:
Elon Musk Is Right: LiDAR Is a Crutch (Sort of.)

Tesla founder Elon Musk recently declared that LiDAR is a “crutch” for autonomous vehicle makers. The comment sparked headlines and raised eyebrows in the industry. Given that this vision technology is the core of many companies’ self-driving car strategies, his view strikes many as anathema or just plain nuts.
https://www.aeye.ai/news-and-views/e...20plain%20nuts.

Citat:
"Lidar is really a shortcut," added Tesla AI guru Andrej Karpathy. "It sidesteps the fundamental problems of visual recognition that is necessary for autonomy. It gives a false sense of progress, and is ultimately a crutch."
Att döma ut Lidar eftersom det är en genväg är lika dumt som när EU förbjuder oss att äta kyckling som är doppad i klor "eftersom metoden är så bra att de amerikanska bönderna kanske fuskar med djurhållningen".

Självklart skall man utnyttja alla data man kan få in. I synnerhet de som direkt ger läge och hastighet.
Citat:
Tesla’s head of AI admitted that the automaker’s approach to self-driving is harder than what most companies in the industry are doing, but he says it’s the only way to scale.
https://electrek.co/2020/06/18/tesla...-way-to-scale/

Tredimensionella data kommer direkt ur Lidarsystemet, men så sent som för ett par veckor sedan medgav Musk att Tesla varit tvungna att skriva om hela Autopiloten för att försöka skapa 3D-data.
Citat:
Sept. 23, 2020 7:53 a.m.
We had to do a fundamental rewrite of the entire Autopilot software stack… We're now labeling 3D video, which is hugely different from when we were previously labeling single 2D images," Musk explained
https://www.cnet.com/roadshow/news/t...lot-elon-musk/

Min oinitierad gissning är att Spion-Elon och Tesla grävt sin egen grav för självkörning genom att använda kameror. (Men vi får se )
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-12 kl. 12:32.
Citera
2020-10-12, 13:42
  #2938
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Volvo använder lidar. Källa: kompis som jobbat med att utveckla Volvos självkörning med lidar.


Tesla förlitar sig på en bildanalys som fortfarande ligger många år framåt i tiden, om den ens är möjlig.

Teslas "kameror" är som dina ögon och DU är AI. Du förstår vad du ser. Du kan förutse rörelser/händelser utifrån erfarenheter i ditt minne. - Lidar mäter avståndet till fasta föremål om jag fattat det rätt. 3D radar. Lidar vet inte att en ekorre är en ekorre. AI vet att det är en ekorre och att ekorrar kan hoppa hit och dit. - Lidar vet att det är "nånting" (mäter avståndet) och det kan lika gärna vara en plastpåse som man kan köra på. DARPA/US Airforce har redan idag AI-piloter för stridsflyg som slår alla mänskliga piloter i världen och de blir smartare för varje sekund. En Teslabil uppdateras flera ggr i veckan. -Om du köper aktier i Tesla så köper du indirekt aktier i Starlink eftersom de forskarna,l erfarenheterna och den kunskapen slussas över till Tesla. Kallas Overlap. - Tesla fungerar som ett "stratup-företag" och skall så förbli. Folk tar ansvar för allt och ingen säger "det är inte mitt ansvarsområde". Musk kan även bygga två identiska fabriker/labb/avdelningar och ge dem identiska uppdrag. På så sätt konkurrerar de med varandra och han ser vad som fungerar sämst. Om Musk ser ett fel på tex en bil så vet han exakt var någonstans i organisationen det finns ett fel/brist. Det finns ingen firma i världen det är så lätt att bli sparkad ifrån som Tesla och det finns ingen firma i världen där det är så attraktivt för nördar/forskare/vetenskapsmän/innovatörer att jobba för som Tesla. (Tesla filtrerar ut de bästa/smartaste) Det är mega-status inom forskarvärlden att jobba hos Tesla. - 60 000 anställda har Tesla idag och alla jobbar ironiskt nog för att bli arbetslösa och ersätta sig själva med en maskin/AI. - (Sveriges regering anser sig behöva 40 000 statliga HBTQ-certifierade byråkrater bara i Stockholms innerstad för att förvalta DINA pengar)

Musk om AI. Musk menar att människoapors hjärnor är mycket dummare än vad de tror själva och att de därför inte kan acceptera tanken på att en maskin (tex bilen) blir smartare och en bättre förare än de själva. Inom 18 månader kommer AI att vara 200-300 procent säkrare än en människoapa på att köra bil.

https://youtu.be/H15uuDMqDK0?t=198
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-10-12 kl. 13:50.
Citera
2020-10-12, 13:47
  #2939
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Häromdagen var det kopparstölder i skåne och öresundstågen stannade. Om 5 år hoppas jag att alla tåg är batteridrivna. (tack vare Tesla) Ingen annan gör det ju! - - Då kan vi slopa hela apparaten runt el-ledningarna/allt undehåll och förseningar osv vid all tågtrafik.(det 'är säkert 1000n pers involverade i det underhållet bara i Sverige idag och det stjäl "energi" - De 1000 personerna borde bygga och utveckla batterier istället! - USAs arme vill elektrifiera det mesta då alla militärer vet att bensin/diesel tar en stor del "av apparaten" (kraften). Pansarvagnar drar 11 liter/km osv. Någon måste dra fram all bensin till fronten. Den AI som Tesla är en av de ledande i världen att kontrollera/utveckla kommer att få flyg, fartyg och pansar närmast obsolet. Det blir flygande drönare för hela slanten.
Nu får du väl ändå ge dig, ska vi stoppa in enorma mängder batterier och investera i snabbladdning på stationer som skulle få ett redan tungt belastat elnät att säcka ihop med tanke på mängden el som skulle behöva tryckas in i tågen på kort tid? Och detta när tågen redan går på el från kontaktledningen som ja, då och då utförs för sabotage som innebär stillestånd, men i regel funkar bra. En bättre lösning på detta är att förbjuda all handel med metallskrot som inte kommer från certifierade källor på riktigt. Det sista som behöver batteridrift är tåg som redan idag går på el från kontaktledningar...

Ett öresundståg som accelererar upp från 0 till 180 tömmer batteriet på en Tesla helt och hållet, detta alltså på 2-3 minuter vid en enda acceleration. Nu ska den alltså göra detta ca 15 gånger på sin resa samt bibehålla hastigheten mellan stationerna vilket även det kräver sin energi när det går i toppfarten 180. Även om det går återmata ström vid inbromsningar så skulle det kräva ett batteripack på flera 1000 kWh. Hittade lite uppgifter där en siffra på 10 kWh/kilometer angavs för ett x2000 (med återmatad el i åtanke). Stockholm - Malmö skulle alltså kräva ett batteripack på ca 6000 kWh. Och då ska detta kunna snabbladdas på en kort vändning innan tåget kör tillbaka

Och vad har detta med Tesla att göra ens, dom tillverkar fortfarande inga batterier och har som bäst planer på att i mindre skala göra det själv om något år, dom kommer knappast vara i position att ens försöka försörja tåg med batterier...
Citera
2020-10-12, 14:03
  #2940
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu får du väl ändå ge dig, ska vi stoppa in enorma mängder batterier och investera i snabbladdning på stationer som skulle få ett redan tungt belastat elnät att säcka ihop med tanke på mängden el som skulle behöva tryckas in i tågen på kort tid? Och detta när tågen redan går på el från kontaktledningen som ja, då och då utförs för sabotage som innebär stillestånd, men i regel funkar bra. En bättre lösning på detta är att förbjuda all handel med metallskrot som inte kommer från certifierade källor på riktigt. Det sista som behöver batteridrift är tåg som redan idag går på el från kontaktledningar...

Ett öresundståg som accelererar upp från 0 till 180 tömmer batteriet på en Tesla helt och hållet, detta alltså på 2-3 minuter vid en enda acceleration. Nu ska den alltså göra detta ca 15 gånger på sin resa samt bibehålla hastigheten mellan stationerna vilket även det kräver sin energi när det går i toppfarten 180. Även om det går återmata ström vid inbromsningar så skulle det kräva ett batteripack på flera 1000 kWh. Hittade lite uppgifter där en siffra på 10 kWh/kilometer angavs för ett x2000 (med återmatad el i åtanke). Stockholm - Malmö skulle alltså kräva ett batteripack på ca 6000 kWh. Och då ska detta kunna snabbladdas på en kort vändning innan tåget kör tillbaka

Och vad har detta med Tesla att göra ens, dom tillverkar fortfarande inga batterier och har som bäst planer på att i mindre skala göra det själv om något år, dom kommer knappast vara i position att ens försöka försörja tåg med batterier...

Tåget har en vagn med batterier i som snabbt byts mot en vagn med ett uppladdat batteri i vid änd stationen. - Så kan vi sälja kopparen och slippa underhållet. Tesla planerar massor med gigantiska battterifabriker. Just nu utvecklar de serietillverkningen av linorna som skall bygga batterierna. Tesla tar alltid, alltid, alltid - "the hard way" så det är ingen daytradaraktie att lita på. - Om vi haft 50% billigare batterier idag så hade de batteridrivna tågen varit verklighet och elbilarnas pris rasat. Vi har en global "batteri-kris". Det finns inga batterier och de som finns är alldeles för dyra. Därför behöver vi el-ledningar över tågen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback