Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-10, 10:34
  #2917
Avstängd
wwrs avatar
Så här låter det ju med jämna mellanrum.
Citat:
Tesla to release self-driving Beta capable of ‘zero intervention’ in a few weeks
https://www.teslarati.com/tesla-robo...a-release/amp/

De olyckor som skett har inte fått så mycket uppmärksamhet. Jag är rädd att fler olyckor kan komma att ske. Systemet kanske blir bättre, men fler och fler använder det. Ju bättre det blir, ju slappare blir förarna att kontrollera vad som händer. Det kan komma att påverka företagets anseende och aktiekursen.

Två av Teslas dödsolyckor var identiska. En långtradare svängde upp på motorvägen framför Teslan som missade att bromsa och körde in i lastbilen. Säkert skulle lastbilen ha lämnat företräde men det vet man ju hur det är med det.
https://www.ehstoday.com/safety/arti...-on-automation

Uber lade väl ned sina självkörande taxis (ej Tesla) efter dödsolyckan 2018. En person ledde en cykel över vägen mitt i kvarteret mellan två korsningar, på kvällen. Men bilen var mer förberedd att se fotgängare vid korsningar och bedömde det som en cyklande.

Jag undrar om det ibland inte kan vara jobbigare att sitta och fundera över vad bilen skall göra än att köra själv.

Jag tror FSD på sikt kanske kan bli till skada för Tesla och aktiekursen. Företaget kommer kanske inte att kunna leverera något inom överskådlig tid.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-10 kl. 11:04.
Citera
2020-10-10, 12:04
  #2918
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Så här låter det ju med jämna mellanrum.

https://www.teslarati.com/tesla-robo...a-release/amp/

De olyckor som skett har inte fått så mycket uppmärksamhet. Jag är rädd att fler olyckor kan komma att ske. Systemet kanske blir bättre, men fler och fler använder det. Ju bättre det blir, ju slappare blir förarna att kontrollera vad som händer. Det kan komma att påverka företagets anseende och aktiekursen.

Två av Teslas dödsolyckor var identiska. En långtradare svängde upp på motorvägen framför Teslan som missade att bromsa och körde in i lastbilen. Säkert skulle lastbilen ha lämnat företräde men det vet man ju hur det är med det.
https://www.ehstoday.com/safety/arti...-on-automation

Uber lade väl ned sina självkörande taxis (ej Tesla) efter dödsolyckan 2018. En person ledde en cykel över vägen mitt i kvarteret mellan två korsningar, på kvällen. Men bilen var mer förberedd att se fotgängare vid korsningar och bedömde det som en cyklande.

Jag undrar om det ibland inte kan vara jobbigare att sitta och fundera över vad bilen skall göra än att köra själv.

Jag tror FSD på sikt kanske kan bli till skada för Tesla och aktiekursen. Företaget kommer kanske inte att kunna leverera något inom överskådlig tid.
Håller helt med, FSD är bara till skada för företaget och aktiekursen en lång tid framöver i mina ögon. Den kommer bara orsaka bekymmer och dom har målat in sig i ett hörn med alla löften. Dom säljer ju för tusan redan funktionen för dyra pengar trots att den inte existerar än... Snart blir en stackars unge påkörd av en Tesla i FSD och hela projektet får läggas på hyllan med stämningar och mångmiljardförluster som resultat..
Citera
2020-10-10, 17:56
  #2919
Medlem
Ja detta med förarlösa förare ...
Att tro man ska kunna ligga i baksätet och läsa tidningen medans bilen kör själv kommer inte hända på väldigt länge .
Förstår inte hypen då du måste sitta bakom ratten oavsett bilen kör i autopilot eller inte då någon skyldig måste finnas vid ev krock.
Citera
2020-10-10, 18:16
  #2920
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vad har Starlink med Tesla att göra? Och varför ersätta ett överlägset fibernät med satelliter?

Elon Musk

De pengar Musk tjänar på starlink kommer givetvis att pumpas in i Tesla. 30-50 miljarder dollar/år. Vad skall han annars göra för pengarna? Köpa bakelser och diamanter?

Vi i Sverige är bortskämda med internetuppkoppling. I USA tex är det skitdyrt och dåligt. Marknaden för satellit är typ hela världen (Afrika, Grönland, sjöfart, flyg, militärmakter etc etc) och Starlink (som inte är Tesla) är 30% snabbare än fiber. Satellieterna kommunicerar med laser i vacuum. - Om du daytradar tex Tesla så vill du alltså ha Starlink. - Du (Din programvara) är en tiondels sekund för alla andra och det räcker. Fiber är 30 procent långsammare än ljusets hastighet.
Citera
2020-10-10, 21:51
  #2921
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Elon Musk

De pengar Musk tjänar på starlink kommer givetvis att pumpas in i Tesla. 30-50 miljarder dollar/år. Vad skall han annars göra för pengarna? Köpa bakelser och diamanter?

Vi i Sverige är bortskämda med internetuppkoppling. I USA tex är det skitdyrt och dåligt. Marknaden för satellit är typ hela världen (Afrika, Grönland, sjöfart, flyg, militärmakter etc etc) och Starlink (som inte är Tesla) är 30% snabbare än fiber. Satellieterna kommunicerar med laser i vacuum. - Om du daytradar tex Tesla så vill du alltså ha Starlink. - Du (Din programvara) är en tiondels sekund för alla andra och det räcker. Fiber är 30 procent långsammare än ljusets hastighet.

Så du menar att Musk kommer rövknulla övriga investerare i Spacex (46%) genom att donera all framtida vinst till Tesla?

Kanske ska varna dom om du är smartare.
Citera
2020-10-10, 23:39
  #2922
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Elon Musk

De pengar Musk tjänar på starlink kommer givetvis att pumpas in i Tesla. 30-50 miljarder dollar/år. Vad skall han annars göra för pengarna? Köpa bakelser och diamanter?

Vi i Sverige är bortskämda med internetuppkoppling. I USA tex är det skitdyrt och dåligt. Marknaden för satellit är typ hela världen (Afrika, Grönland, sjöfart, flyg, militärmakter etc etc) och Starlink (som inte är Tesla) är 30% snabbare än fiber. Satellieterna kommunicerar med laser i vacuum. - Om du daytradar tex Tesla så vill du alltså ha Starlink. - Du (Din programvara) är en tiondels sekund för alla andra och det räcker. Fiber är 30 procent långsammare än ljusets hastighet.
Lol, du har 0ms ping ut också? Ned ja ok bra grejer, men upp? Nej... bara lägg ner.
Citera
2020-10-11, 06:05
  #2923
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Självkörande bilar tror jag absolut kommer bli mer och mer vanligt de kommande tio åren. Det spelar ingen roll att folk dör ibland för att AI:n gör fel och är opålitlig. Det viktiga är att den är procentuellt säkrare än en mänsklig förare.

Jag upprepar: Det spelar ingen roll om två personer hittills har dött pga sina självkörande Teslor så länge fler personer har dött i olyckor där Teslan inte var självkörande.

Om det så bara är 1% säkrare att ha bilen i autopilot så kommer det vara värt det i längden.

Jag är säker på att det var lika mycket gnäll och whinande när bilen först kom om säkerhet hit och dit. "wääwää bilar har nu kört på två fotgängare så de dog. Bilar kommer ALDRIG slå igenom nu när alla inser hur otroligt farliga de är!"

Eller tänk när flygplanen kom. Fyfan vilket gnällande det måste varit då! "Wääwää! Tänk om planet går sönder mitt i luften och störtar! Flygplan kommer ALDRIG slå igenom eftersom de är så osäkra! Ingen kommer nånsin sätta sig i ett flygplan när det finns en mikroskopisk risk att dö pga ett tekniskt fel."
Citera
2020-10-11, 08:24
  #2924
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Självkörande bilar tror jag absolut kommer bli mer och mer vanligt de kommande tio åren. Det spelar ingen roll att folk dör ibland för att AI:n gör fel och är opålitlig. Det viktiga är att den är procentuellt säkrare än en mänsklig förare.

Jag upprepar: Det spelar ingen roll om två personer hittills har dött pga sina självkörande Teslor så länge fler personer har dött i olyckor där Teslan inte var självkörande.

Om det så bara är 1% säkrare att ha bilen i autopilot så kommer det vara värt det i längden.

Jag är säker på att det var lika mycket gnäll och whinande när bilen först kom om säkerhet hit och dit. "wääwää bilar har nu kört på två fotgängare så de dog. Bilar kommer ALDRIG slå igenom nu när alla inser hur otroligt farliga de är!"

Eller tänk när flygplanen kom. Fyfan vilket gnällande det måste varit då! "Wääwää! Tänk om planet går sönder mitt i luften och störtar! Flygplan kommer ALDRIG slå igenom eftersom de är så osäkra! Ingen kommer nånsin sätta sig i ett flygplan när det finns en mikroskopisk risk att dö pga ett tekniskt fel."
Men idag vet vi inte hur systemet fungerar om det kör själv. Idag kör systemet med föraren som övervakare. Både datorn och föraren har ibland missat och Tesla har haft fyra dödsolyckor vad jag känner till.

Vad jag vet finns det ingen säker, objektiv statistik på hur denna "föraren kollar datorn" står sig jämfört med manuell körning av motsvarande kategori av förare och trafiksituation.

Det säljs som "Full Self Driving". Elon pratar sig varm för det.
Citat:
Tesla to release self-driving Beta capable of ‘zero intervention’ in a few weeks
https://www.teslarati.com/tesla-robo...a-release/amp/

Det gör att folk har för stor tilltro till det.
Citat:
NTSB: Fatal Crash Involving Tesla Autopilot Resulted from Driver Errors, Overreliance on Automation
https://www.ehstoday.com/safety/arti...-on-automation

Det mörkas på fler sätt.
Citat:
List of self-driving car fatalities

Sorry, this page was recently deleted (within the last 24 hours).
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List...car_fatalities

Den diskussionen kommer att bli mycket väsentlig för företagets anseende och värdering i framtiden.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-11 kl. 09:20.
Citera
2020-10-11, 12:32
  #2925
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Självkörande bilar tror jag absolut kommer bli mer och mer vanligt de kommande tio åren. Det spelar ingen roll att folk dör ibland för att AI:n gör fel och är opålitlig. Det viktiga är att den är procentuellt säkrare än en mänsklig förare.

Jag upprepar: Det spelar ingen roll om två personer hittills har dött pga sina självkörande Teslor så länge fler personer har dött i olyckor där Teslan inte var självkörande.

Om det så bara är 1% säkrare att ha bilen i autopilot så kommer det vara värt det i längden.

Jag är säker på att det var lika mycket gnäll och whinande när bilen först kom om säkerhet hit och dit. "wääwää bilar har nu kört på två fotgängare så de dog. Bilar kommer ALDRIG slå igenom nu när alla inser hur otroligt farliga de är!"

Eller tänk när flygplanen kom. Fyfan vilket gnällande det måste varit då! "Wääwää! Tänk om planet går sönder mitt i luften och störtar! Flygplan kommer ALDRIG slå igenom eftersom de är så osäkra! Ingen kommer nånsin sätta sig i ett flygplan när det finns en mikroskopisk risk att dö pga ett tekniskt fel."
Skulle du förlita dig på den självkörande bilen så pass att du är beredd att låta den köra själv även om de innebär att Du kan åka in i fängelse för det om den kör ihjäl någon?

Då Teslor fortfarande kör rakt in i stillastående lastbilar ser jag inte hur den ens ska förutse en pojke som springer ut efter en fotboll på vägen i nån småstad, en människa hade fattat direkt om en fotboll rullar ut att det kan komma ett barn efter den, en självkörande bil ser inte en liten boll som ett hot.
Citera
2020-10-11, 13:15
  #2926
Medlem
Tesla tappar ytterligare i kampen som supersport. Den hävdade ju sig i början på att acca skiten är Europas supersport. Det var en viktig del i marknadsföringen.

Sedan kom ju Königsegg med en hybrid men nu kommer sportbilstillverkarnas dedikerade elbilar.

Nu kommer Pininfarinas elbil.

https://www.di.se/bil/fran-0-100-km-...app-pa-20-mkr/

Citat:
Modellen Battista är döpt efter bolagets grundare och är en elbil med extrem prestanda. 1 900 hästkrafter ger till exempel en acceleration från 0–100 km/tim på under 2 sekunder. 0–300 km/tim går på under 12 sekunder.

Tesla blir allt gubbigare tycker jag... en mossig bil.
Citera
2020-10-11, 19:06
  #2927
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Så du menar att Musk kommer rövknulla övriga investerare i Spacex (46%) genom att donera all framtida vinst till Tesla?

Kanske ska varna dom om du är smartare.

Läs meningen en gång till.

"De pengar Musk tjänar på starlink kommer givetvis att pumpas in i Tesla." (För övrigt tror/gissar jag att US army via "målisar" är delägare i Starlink)

https://youtu.be/ZKJ-uS55mhM?t=41
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-10-11 kl. 19:33.
Citera
2020-10-12, 06:17
  #2928
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Läs meningen en gång till.

"De pengar Musk tjänar på starlink kommer givetvis att pumpas in i Tesla." (För övrigt tror/gissar jag att US army via "målisar" är delägare i Starlink)

https://youtu.be/ZKJ-uS55mhM?t=41
Med 830 satelliter i omloppsbana och hittills bara några utfattiga indianer (och militären) som säger sig ha nytta av Starlink så är det nog Teslas aktieägare som pumpar bonusar och annat, ungefär som in i Elons kusiners företag SolarCity. Rättegången mot Elon kommer att tynga Teslakursen.

...

Utan att vara expert undrar jag om Tesla i sin övervakningsiver ändå inte kan ha valt fel system när man använder kameror istället för Lidar som ger bättre information om avstånd och rörelse.
Citat:
One of the primary advantages of LiDAR is accuracy and precision. The reason why Waymo is so protective over its LiDAR system is because of its accuracy. The Drive reported that Waymo’s LiDAR is so incredibly advanced, it can tell what direction pedestrians are facing and predict their movements. Chrysler Pacificas outfitted with Waymo’s LiDAR can see hand signals that bicyclists use to predict which direction the cyclists should turn.

Another advantage of LiDAR is that it gives self-driving cars a three-dimensional image to work with. LiDAR is extremely accurate compared to cameras because the lasers aren’t fooled by shadows, bright sunlight or the oncoming headlights of other cars.

Finally, LiDAR saves computing power. LiDAR can immediately tell the distance to an object and direction of that object, whereas a camera-based system must first ingest the images and then analyze those images to determine the distance and speed of objects, requiring far more computational power.

Det finns naturligtvis nackdelar av annan typ med Lidar. Om många bilar använder det kan laserpulserna kanske komma att störa varandra eller förarna. Men jag tror alla andra stora företag använder Lidar.
https://www.autopilotreview.com/lida...-driving-cars/

Citat:
Safety concerns over automated driver-assistance systems like Tesla's usually focus on what the car can't see, like the white side of a truck that one Tesla confused with a bright sky in 2016, leading to the death of a driver.
https://www.wired.com/story/tesla-mo...tom-images/amp

Den virala videon av kraschen i Taiwan. Föraren överlevde
https://youtu.be/LfmAG4dk-rU

Appleanställd hade klagat flera gånger och lämnat in bilen för att den svängde mot ett betongfundament. Nästa gång det hände dödades han i kraschen. Tesla säger att markeringen på barriären var skadad!
https://youtu.be/VgQwHDFohTo
Jag gissar att Lidar inte har samma problem där.

Jag undrar om inte Tesla kan ha kört in i en återvändsgränd genom att använda kameror?

Problem diskuteras inte mycket. Jag tror de kommer att tynga företaget kraftigt i framtiden.
Tesla parkerar:
https://youtu.be/GxhNAN80c5s?t=75
Hela den videon är intressant som motvikt till religionen runt Sankt Elon.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-12 kl. 06:49.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback