Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-08, 18:46
  #145
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu börjar det väl ändå bli dags att visa hur det fungerar. Videon visade bara en bild på en antenn.

Ja, det är lite väl höljt i dunkel. Jag hade ingen aning om att det ens tagits i bruk. Är täckningen så pass bra nu, alltså?

Vadan detta hemlighetsmakeri?
Citera
2020-10-08, 21:26
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Ja, det är lite väl höljt i dunkel. Jag hade ingen aning om att det ens tagits i bruk. Är täckningen så pass bra nu, alltså?

Vadan detta hemlighetsmakeri?

För att Starlink ska fungera bra så kräves mera än de 728st satelliter cirkulerar idag. För att kunna ge konstant mottagning. Har för mig man prata om minst 800st satelliter för ge norr USA och delar Kanada bra förbindelse.
Citera
2020-10-08, 22:51
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Den aspekten är inget värd eftersom man fortfarande behöver en lokal uppkoppling för att kunna få internet via satellit.

Om den onde diktatorn inte tillåter Musk att bygga några basstationer i landet, så har han ingenting att frukta från Starlink.

Nu är du rejält ute och cyklar... Starlink fungerar inte såsom andra internet över satellit fungerar där man bara tar emot data från satellit. Med starlink skickar du även data till satelliten.
Citera
2020-10-09, 05:30
  #148
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Den aspekten är inget värd eftersom man fortfarande behöver en lokal uppkoppling för att kunna få internet via satellit.

Om den onde diktatorn inte tillåter Musk att bygga några basstationer i landet, så har han ingenting att frukta från Starlink.

Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Nu är du rejält ute och cyklar... Starlink fungerar inte såsom andra internet över satellit fungerar där man bara tar emot data från satellit. Med starlink skickar du även data till satelliten.
Eftersom så få praktiska detaljer meddelats så vet vi inte hur det blir. Bor man på gränsen till ett annat land kan man få förbindelse med mark-Internet i det andra landet. Men hur det blir i framtiden är svårt att säga med fler markststioner, mindre täckningsområden, om man bor mitt i ett större land, om laserkopplingarna kommer att fungera etc.

Jag har inte kollat hur olika länder hanterar nu fungerande satellitinternet, som t.ex Hughesnet. Det är nog svårstoppat.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-09 kl. 05:36.
Citera
2020-10-09, 05:46
  #149
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Är täckningen så pass bra nu, alltså?

Bra fråga. Om dom nu försiktigt har börjat släppa in allmänheten på ett kontrollerat sätt, det vill säga den här indianstammen och nöduppkopplingarna efter bränderna så tycker man att dom borde ha 100% uppkoppling per dag. Men..

Citat:
SpaceX's Starlink broadband has been available in a limited beta for the past few months, and SpaceX has now launched enough satellites for a public beta that will be available to more customers. However, the newly launched satellites aren't in position yet, and SpaceX hasn't revealed an exact availability date.

After yesterday's launch of 60 Starlink satellites, SpaceX CEO Elon Musk wrote on Twitter that "[o]nce these satellites reach their target position, we will be able to roll out a fairly wide public beta in northern US & hopefully southern Canada. Other countries to follow as soon as we receive regulatory approval."

Musk did not say when the satellites will reach their target position. SpaceX has over 700 satellites in orbit after yesterday's launch.

Jag tror dom inte riktigt är där ännu.

https://sebsebmc.github.io/starlink-coverage/index.html
Citat:
This cell is covered on average 1412 minutes of 1440 for the day. This is approximately 98% of the day.

Planen är att public beta ska börja i nästa månad och jag skulle tro att den planen håller, så det är nog först med dom här sista satelliterna från Starlink 12 som dom kommer att nå delmålet med 100% täckning på nordliga och sydliga breddgrader.
Citera
2020-10-09, 07:05
  #150
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Ja, det är lite väl höljt i dunkel. Jag hade ingen aning om att det ens tagits i bruk. Är täckningen så pass bra nu, alltså?

Vadan detta hemlighetsmakeri?

Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Bra fråga. Om dom nu försiktigt har börjat släppa in allmänheten på ett kontrollerat sätt, det vill säga den här indianstammen och nöduppkopplingarna efter bränderna så tycker man att dom borde ha 100% uppkoppling per dag. Men..

Jag tror dom inte riktigt är där ännu.

https://sebsebmc.github.io/starlink-coverage/index.html

Planen är att public beta ska börja i nästa månad och jag skulle tro att den planen håller, så det är nog först med dom här sista satelliterna från Starlink 12 som dom kommer att nå delmålet med 100% täckning på nordliga och sydliga breddgrader.
Hugo Drax har alltid intressanta länkar och inlägg.

Det där med att "satelliterna inte är i rätt position" trodde många gällde i april. Därför skulle man vänta tre månader på intern testning och sex månader på allmän testning. Då hade man fyllt de sex huvudplanens omloppsbanor med satelliter. Nu har man dubbelt så många satelliter uppe och olika personer gissar vidare. Massmedia kräver inte exakta besked av SpaceX.

Just det vaga och motsägande i SpaceX information om Starlink gör att jag bedömer misstanken om bluff som stor. Ursprungsbefolkningen och militär räddningstjänst som bekämpar ("klimatorsakade") skogsbränder beskriver fantastiskt god funktion av Starlink (grundat av en afrikansk invandrare med en transliknande partner och ett barn med könsneutral uppfostran). Även SpaceX anställda gör det. Men vanligt folk, som utlovades billigt internet har inte sett något ännu. Det känns som fördröjningstaktik och politik.

Från början sades att satelliterna skulle bilda nätverk.
https://youtu.be/QEIUdMiColU
Det har inte alls genomförts. (Förutom det vanliga 'vi testar lite och det ser lovande ut'). Man har inte ens tekniken klar. Att t.ex koppla mellan omloppsbanor bedömer vissa som närmast omöjligt, idag i alla fall.

Informationen sprids ofta på ett professionellt sätt, som på Reddit. Men "läser man det finstilta" ser man att det inte är SpaceX som ligger bakom utan andra som gör förutsägelser baserade på t.ex SpaceX ansökningar.

Förra året sade Musk att 400 satelliter skulle räcka för begränsad täckning. Just nu har man 835 satelliter uppe.
Citat:
Musk said Starlink will have continual coverage of limited geographies at around 400 satellites, or seven launches including tomorrow’s mission.
https://spacenews.com/musk-says-star...00-satellites/
May 7, 2019

Att man skulle kunna ge Internet till Afrika i början av nästa år verkar orealistiskt.
Citat:
Hopefully start serving Africa early next year
https://twitter.com/elonmusk/status/...978205184?s=19

Det senaste är att allmänheten skall få vara med och testa från slutet på denna månad. Det har man hållit fast vid i ett halvår nu. Så vi får se hur det utvecklas.

Själv undrar jag om man håller på att smyga upp ett nätverk av spionsatelliter. Den diskussionen förs i en separat tråd:
(FB) Starlink (SpaceX), är det egentligen spionsatelliter?

Man kan spekulera i om Starlink och Tesla ingår i uppbyggandet av ett system för massövervakning. Teslabilar kan skicka video inifrån kupén och från omgivningen till Tesla HQ i Kalifornien. Det har påpekats i Teslatråden:
(FB) Tesla Motors - TSLA (USA)

Så diskussionerna om Starlink kommer säkert att fortsätta. De borde nu visa upp vad de har att leverera till början av november, anser jag.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-09 kl. 07:14.
Citera
2020-10-09, 10:37
  #151
Medlem
Gamlings avatar
Vi hoppas ju naturligtvis att det ska bli bra och angående fördräjningar så har ju "Elon-time" blivit ett begrepp...

Tänk också på att starlink fortfarande är i "closed beta" testning, så vi får ge oss till tåls ett tag till...
Citera
2020-10-09, 19:13
  #152
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Gud vad jag älskar dom här rubrikerna som dyker upp. Dom säger så mycket.

https://www.spaceintelreport.com/tel...rting-in-2022/
Citat:
Telesat, $100 million in but no prime contractor, tells ITU it will launch LEO constellation starting in 2022

Här drar jag stora växlar på det jag läser, men av dom stora växlarna jag läser så låter det som om Telesat är en smula körda i racet om vem som bygger den första megakonstellationen. (Ja Ja, iridum jag vet. Men dom sänder på andra frekvensband och tillhör den goda sidan så jag lämnar dom ute från det här)
Citera
2020-10-09, 19:39
  #153
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Den aspekten är inget värd eftersom man fortfarande behöver en lokal uppkoppling för att kunna få internet via satellit.

Om den onde diktatorn inte tillåter Musk att bygga några basstationer i landet, så har han ingenting att frukta från Starlink.

Vadå "basstationer" ? ditt starlink modem kontaktar en av de små satelliterna direkt helt utan markkontakt och skickar det vidare i nätverket av satelliter. Ungefär som dagens satellitinternet som dock har seg latency då det tar för lång tid för signalen från ditt modem att ta sig till satelliten.
Har för mig att ex. Viasat har eller har haft den typen av uppkoppling.

Starlink ligger lägre och är fler vilket ger betydligt snabbare "ping tider" och kan utan tvekan konkurrera med marknätet.
Citera
2020-10-09, 20:47
  #154
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Vadå "basstationer" ? ditt starlink modem kontaktar en av de små satelliterna direkt helt utan markkontakt och skickar det vidare i nätverket av satelliter.

Utifrån den information som först fanns om detta så lät det som att en markpunkt behövdes för upstream.

Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Ungefär som dagens satellitinternet som dock har seg latency då det tar för lång tid för signalen från ditt modem att ta sig till satelliten.
Har för mig att ex. Viasat har eller har haft den typen av uppkoppling.

Det Viasat hade var att man ringde upp en marktjänst medan endast downstream kom från satelliten.
Det var därför jag valde bort satellituppkoppling när det begav sig. 2mbit ned, men bara 28kbit upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Starlink ligger lägre och är fler vilket ger betydligt snabbare "ping tider" och kan utan tvekan konkurrera med marknätet.

Jag har bara lite svårt att se att dessa satelliter skall kunna klara av att ge snabb uppkoppling både up- och downstream när "nätet" börjar användas av tusentals streamers samtidigt.
Citera
2020-10-10, 10:13
  #155
Medlem
Gamlings avatar
Med de 60 nya satelliter som sköts upp härom dagen så verkar det som om "public beta" kommer att startas snart. Iom. det lär vi få mer konkreta fakta att diskutera kring!
Citera
2020-10-14, 07:17
  #156
Medlem
Hugo.Draxs avatar
https://twitter.com/Megaconstellati/...85034860916739
Citat:
.@FCC announces qualified bidders for Rural Digital Opportunity Fund Phase I Auction (#RDOF) which will target up to $16bn for broadband provision in underserved areas of the US, includes these sat operators:
@SpaceX
@HughesNet (@OneWeb proxy?)
@Viasat

Det intressanta här för mig är att FCC nu likställer Starlink & OneWeb med fiberkablar i backen. Jag vet inte riktigt varför Viasat finns med på den listan då jag fått för mig att dom bara har geostationära satelliter. (Hög latency)

Jag måste läsa nedanstående dokument men det ser ut som att FCC kommer att vikta olika erbjudanden mot varandra innan dom beslutar om vem som får bidragen. Så redan här borde SpaceX ligga bra till då dom kan erbjuda mer bandbredd per ytenhet än Hughesnet (Dom är en liten delägare och samarbetspartner med Oneweb) Det plus att kostnadsbilden är mer fördelaktig för SpaceX får mig att tro att dom ligger bra framme för dom här bidragen.

https://twitter.com/Megaconstellati/...95069183717382
Citat:
N.B.: the @FCC has not specified yet for which performance tiers the qualified bidders do qualify, hence for how much of the $16bn pot @SpaceX, @HughesNet and @ViasatInc
would be eligible.
Below chart shows the criteria of the various tier levels.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback