Citat:
Ursprungligen postat av
EugeneSandberg
Känns som att de enda som stör sig på poserandet är de som själva har poserat. De som genuint har tyckt och fortfarande tycker att andra saker än ljus lager är gott har inga problem.
Precis min tanke. Hur orkar man annars alls bry sig om posörer och vad de gör? En bra öl blir ju inte sämre för att det finns påfrestande människor som viftar med den för att öka sin hipphetsfaktor. Själv drack jag knappt öl alls före mikrobryggeri-boomen, helt enkelt eftersom jag inte gillade det som fanns. Nu finns det en massa kul, som jag uppskattar, och en massa skit, som man lär sig sålla bort efterhand.
Sedan kan det förstås finnas en nostalgifaktor, ungefär som att folk plötsligt börjar göra sina barndomsrätter som de inte har ätit på tjugo år när de själva får barn. Men eftersom jag inte har några ungdomsminnen av Tuborg och Pripps att falla tillbaka på, och fortfarande bara tycker att storbryggerilager är kvalmig och småäcklig, blir det mest ipor och apor och bitters och stout här även framöver (och en och annan suring på varma sommardagar). Eftersom jag gillar det. Det har aldrig fallit mig in att någon annan skulle bry sig om vad jag dricker, och lika lite bryr jag mig om vad andra dricker. (Untappd och liknande är helt obegripliga fenomen för mig.) Men de två falangerna Jag-dricker-minsann-det-här-konstiga och Jag-dricker-minsann-bara-det-här-helt-alldagliga är ju ganska precis lika patetiska.