2020-10-04, 20:00
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
MI-6 var ju inblandade i att köra den här smuggelrutten, det framkommer i den nyaste dokumentären.

Det är väl alls inte otänkbart, men uppgifterna i programmet från den där journalisten (skvaller om skvaller) tar jag inte på så värst stort allvar. Men det passar onekligen in i den stora bilden.
Citera
2020-10-04, 20:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Väldigt intressant, det stämmer överens med besättningens vittnesmål också (det var väl till och med någon som påstått att styrbords stabilisator aldrig ens användes). De har sagt att stabilisatorerna var infällda och att de automatiskt fälldes in när farten minskade till fyra knop.

Då faller den teorin, och då verkar det ju dessutom som om "det nya hålet" inte sträcker sig ännu längre ned, vilket gör det högst tveksamt att hålet skulle uppstått genom att färjan "knäckts mot ojämn botten".

Precis. Ska bli väldigt intressant att hur regeringen går vidare med detta.
Citera
2020-10-04, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mutemute123
https://www.aftonbladet.se/a/bnKR5B

Ny artikel idag

Mysteriet med fenstabilisatorn har gett upphov till flera teorier under årens lopp.
Att det skulle ha bildats en luftficka i bogvisiret som flutit en kort stund efter att det lossnat och då stött i styrbords fenstabilisator som skadats och i sin tur perforerat skrovet.
Att en ubåt kört på fenstabilisatorn och därmed också skadat Estonias skrov vilket orsakat det snabba sjunkförloppet.
Men nu faller teorierna till marken.
Dokumentärfilmarna från Discovery som dykt med undervattensrobot vid vraket uppger att styrbords fenstabilisator syntes tydligt under filmundersökningen av Estonia.
– Stabilisatorfenan sitter lite under (hålet, reds. anm.) och den såg vi också. Den var infälld, säger Linus Andersson, expert på undervattensundersökningar och som var med vid inspelningen.

Stabilisatorn kan fortfarande ha fungerat någorlunda bra efter en krock med något, och då fälls den in när hastigheten sjunker (!) dvs samtidigt som fartyget går till botten. Men någon infästning och delar invändigt har flyttat på sig eller stukats vid den eventuella smällen så att det blir en spricka i skrovet.
Citera
2020-10-04, 21:54
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Stabilisatorn kan fortfarande ha fungerat någorlunda bra efter en krock med något, och då fälls den in när hastigheten sjunker (!) dvs samtidigt som fartyget går till botten. Men någon infästning och delar invändigt har flyttat på sig eller stukats vid den eventuella smällen så att det blir en spricka i skrovet.
Fan vad skönt det är med folk som faktiskt tänker lite utanför och inte är så sjukt insnöade i någon slags informations bias. Du har ju helt rätt, det ena utesluter inte alls det andra.
Citera
2020-10-04, 22:30
Medlem
Spearos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Spearo du skrev i den andra tråden om Estonia:

Då ska jag be dig att klistra in namnen på dessa. Och i vilken del av Ericsson de arbetade. För jag har sökt febrilt och jag kan inte hitta något sådant som arbetsplats på passagerarlistor.

Ja det stämmer, den infon framkommer inte på listorna.
De jobbade på Linköpings fabriken, resp avdelning vet jag ej. Ericsson sålde basstationer till Baltikum så kanske inte så konstigt trots allt.
Varför vill du ha namnen?
Citera
2020-10-05, 01:48
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spearo
Ja det stämmer, den infon framkommer inte på listorna.
De jobbade på Linköpings fabriken, resp avdelning vet jag ej. Ericsson sålde basstationer till Baltikum så kanske inte så konstigt trots allt.
Varför vill du ha namnen?
Ville eg. inte ha namnen men tycker det är illa om någon sprider desinformation om "chefer på Ericsson som gick under med båten" när det egentligen handlar om någon pensionerad verkstadsklubb från nåt Linköpingsverk.
Citera
2020-10-05, 07:59
Medlem
Jag vet inte om det finns en tråd om bärgningen också. Har bara sett den om den nyupptäckta sprickan. Vad jag saknar är en diskussion om varför man beslutade sig för att avbryta bärgningen först av hela skeppet och sen även av alla kropparna efter offren.

Ingen svensk tidning tar upp något om sjörättsliga ekonomiska villkor. En norsk-brittisk dykare berättar om att de förbjöds att ta hand om de dödas kvarlevor. Det hade varit så enkelt att bärga dem, menar han. Estland sa omedelbart ja till att Sverige skulle ta på sig ansvaret för alla kvarlevor, medan Finland meddelade att man inte skulle delta. Sveriges regering hade spontant sagt ja under de första dygen, men vände sedan till ett nej. Då hade även Sverige fått klart för sig vad både Estland och Finland visste: Den som åtar sig ett sådant ansvar blir betalningsansvarig.

Den brittisk-norske yrkesdykaren förlorade en säker statlig intäkt för bärgningen av de cirka 125 kropparna han hade kunnat stoppa i bodybags, lägga på en bår och vinscha upp. Alla dessa kroppar skulle sen föras till Sverige för identifiering och vidare transport till sina hemorter. Avslutningen skulle vara att sända fakturor till den svenska Staten.

Estland var mycket bestämda i sitt nej och skulle inte alls dela ett sådant ansvar. Den estniska ledningen sa tvärtom att "Vi är en gammal sjönation med långa traditioner. Det som havet tar får havet behålla." Finland uttryckte sig något mindre burdust, men höll med Estland. De anhöriga i Finland och Estland skulle naturligtvis säga tack om Sverige bärgade och tog hand om även deras anhörigas kvarlevor, men endast om Sverige betalade.

Och ingen av de i vart fall 125 som dykaren lätt kunde tagit hand om hade drunknat med sitt pass i handen och dykaren kunde inte där och då gissa sig till om den dödes nationalitet och bara vinscha upp svenskar. Om nu Sverige skulle vara ensamt betalningsansvarigt för detta estniskt flaggade skepp. Så blev det inte utan nu tillkom etiska skäl som kunde användas för att utlysa gravfrid över vraket. Och de ekonomiska diskussionerna bilades då även Sverige sa ifrån om att finansiera allt det som internationell sjö-rätt reglerar.
Citera
2020-10-05, 08:53
Medlem
Spearos avatar
Citat:
Ville eg. inte ha namnen men tycker det är illa om någon sprider desinformation om "chefer på Ericsson som gick under med båten" när det egentligen handlar om någon pensionerad verkstadsklubb från nåt Linköpingsverk.

Desinformation? Verkstadsklubb?
Tyck du vad du vill 😂😂😂😂
Citera
2020-10-05, 10:29
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spearo
Desinformation? Verkstadsklubb?
Tyck du vad du vill 😂😂😂😂
Ja men lyssna nu här.

Det är DU som utan några källor uppger att "ryktas om att ett par högre chefer från Ericsson var ombord" och DET STÄMMER INTE med passagerarlistorna. Däremot vet jag att Ericsson genom andra företag var en arbetsgivare i Linköping (montering?) och att ett antal offer kom från Linköping.

Därför undrar jag nu vad du baserar din uppgift på.

Frågan är väldigt intressant med tanke på att det var Ericsson Radio Access AB som hyrde första bilen som smugglade ex-sovjetiskt krigsmtrl.
Citera
2020-10-05, 11:28
Medlem
Spearos avatar
Citat:
Ja men lyssna nu här.

Det är DU som utan några källor uppger att "ryktas om att ett par högre chefer från Ericsson var ombord" och DET STÄMMER INTE med passagerarlistorna. Däremot vet jag att Ericsson genom andra företag var en arbetsgivare i Linköping (montering?) och att ett antal offer kom från Linköping.

Därför undrar jag nu vad du baserar din uppgift på.

Frågan är väldigt intressant med tanke på att det var Ericsson Radio Access AB som hyrde första bilen som smugglade ex-sovjetiskt krigsmtrl.

Min kära mor jobbade under tiden på förskola i Malmslätt/Tokarp, flera av barnens pappor kom aldrig tillbaka, samtliga hade höga befattningar på Ericsson lkpg. Dom var med på Estonia. Att jag skulle fråga min mamma vad familjerna hetter kommer inte på fråga.
Vill du veta mer får du gräva själv.
Är det Flextronics du tänker på så var det långt senare.

Jag tänkte också att det var intressant från början men insåg att det hade förmodligen med utbyggnaden av mobilnätet i Baltikum snarare än smugglingen att göra.
Varför skulle så många civila personer vara involverade i en sån här smuggling.
Citera
2020-10-05, 11:36
Medlem
En ny utredning av Estonia behövs och den skall ha ett helt annat fokus. Tidigare utredningar har fokuserat på bogvisiret. Nu handlar det om att utreda om brott har begåtts gällande smuggling av stulen materiel. Kunde Sverige enligt lag medverka till detta. Var det rätt att utsätta passagerarna för enorma risker? Vart tog Avo Piht med flera vägen efter att de hade räddats? Vem var ansvarig för denna operation?
Citera
2020-10-05, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Estland var mycket bestämda i sitt nej och skulle inte alls dela ett sådant ansvar. Den estniska ledningen sa tvärtom att "Vi är en gammal sjönation med långa traditioner. Det som havet tar får havet behålla." Finland uttryckte sig något mindre burdust, men höll med Estland.
Var hittar du detta? Det enda jag läst som säger detsamma är utdrag från ett reportage i kvartal som påstår att uusman, (då kommunikationsminister) sade följande:
»Jag är halländska, har visserligen inte bott vid kusten, men har talat med sjömänniskor som säger att ”det som havet tar ska havet behålla”.«
https://kvartal.se/artiklar/den-militara-smugglingen-pa-estonia-nar-visste-regeringen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in