Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-05, 08:36
  #2857
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
BIlarna har kamera installerat som visar passagerarna, och det kan lösas med rating system ungefär som uber och andra appar, spyr nån ner din bil går det att lokalisera vem det var.

Ang FSD är tekniken inte klar ännu och något de är tydliga med, men man måste tänka flera år framåt, e dag kommer det mest troligt vara löst. Hur det bevisas att det är säkrare är eg ganska enkelt via statistik.
Det finns redan idag satistik som visar på att när Autopilot är påslaget minskar antalet olyckor kraftigt, det betyder inte att de inte förekommer.
Det regulatoriska kommer vara ett hinder ja Eu kommer förmodligen vara sega på det, andra länder kommer snabbt vilja ha in det då de vill ligga i framkant i tekniken, liksom de tkommer finnas dinosaurier som motsätter sig ny teknik liksom det alltid funnits genom historien.
Problemet är att Elon Musk sagt att dom har FSD detta året och det är aktiekursen baserad på. Ligger det flera år framåt är kursen övervärderad.

https://www.forbes.com/sites/johnkoe.../#8861212d1d6d
Citera
2020-10-05, 08:57
  #2858
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Om detta stämmer är det en "bomb". För 30-40 år sedan hade företaget kanske gått under. OK, det är inte 30-40 år sedan nu, men skulle detta presenteras kritiskt i media skulle företaget rasa.

https://electrek.co/2020/10/04/tesla...oking-for/amp/

Ha så trevligt och skynda in i den sköna nya världen, alla hipsters! Ni är kanske redan filmstjärnor i Kalifornien (Vi andra hamnar nog där också, men inte utan vissa protester )

Jag ser inte det stora i detta. Detta är ju bara för konsumtion av datorer i så fall. Sanningen är ju att ingen har något personligt intresse av att spionera på normala tråkiga människor.
Citera
2020-10-05, 09:17
  #2859
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag ser inte det stora i detta. Detta är ju bara för konsumtion av datorer i så fall. Sanningen är ju att ingen har något personligt intresse av att spionera på normala tråkiga människor.

Men vad bra, då monterar vi in en kamera i varje rum hemma hos dig och lagrar alla bilder i en dator som "ingen" har tillgång till.
Citera
2020-10-05, 09:19
  #2860
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag ser inte det stora i detta. Detta är ju bara för konsumtion av datorer i så fall. Sanningen är ju att ingen har något personligt intresse av att spionera på normala tråkiga människor.
Tesla går in i massövervakning av det som händer i och runt deras bilar. Det borde bli stora protester. Se bara vad Snowden avslöjade. Videon filtreras först i datorer sedan tar människor hand om data.

Hade man haft de värderingar vi hade för 30-40 år sedan kunde detta ha varit slutet för Tesla. I dagens läge kommer Tesla att få smyga ut detta och förlita sig på att pressen mörklägger och sötsockrar. Annars kan företaget lida svår skada.

Jag skulle aldrig frivilligt köpa en bil som installerat funktioner för att spionera på hur jag kör bil och allt annat som sker i kupén. Inte det som sker utanför bilen heller, för den delen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-05 kl. 09:23.
Citera
2020-10-05, 09:33
  #2861
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Men vad bra, då monterar vi in en kamera i varje rum hemma hos dig och lagrar alla bilder i en dator som "ingen" har tillgång till.

Hahaha, se denna tråd kring vart jag står i frågan

(FB) 1984 hade fel, övervakningssamhället leder till en bättre värld
Citera
2020-10-05, 09:35
  #2862
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tesla går in i massövervakning av det som händer i och runt deras bilar. Det borde bli stora protester. Se bara vad Snowden avslöjade. Videon filtreras först i datorer sedan tar människor hand om data.

Hade man haft de värderingar vi hade för 30-40 år sedan kunde detta ha varit slutet för Tesla. I dagens läge kommer Tesla att få smyga ut detta och förlita sig på att pressen mörklägger och sötsockrar. Annars kan företaget lida svår skada.

Jag skulle aldrig frivilligt köpa en bil som installerat funktioner för att spionera på hur jag kör bil och allt annat som sker i kupén. Inte det som sker utanför bilen heller, för den delen.

Ja alla är vi olika, jag skulle inte bry mig nämnvärt utan fortsätta peta mig i näsan med förvissningen att det är förbannat ointressant för andra. Däremot när jag skulle sänka blivken i min Modell 3 och se en jävla träbräda istället för instrumentpanel, då skulle jag undra vad fan jag köpt för något.
Citera
2020-10-05, 09:46
  #2863
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Ja alla är vi olika, jag skulle inte bry mig nämnvärt utan fortsätta peta mig i näsan med förvissningen att det är förbannat ointressant för andra. Däremot när jag skulle sänka blivken i min Modell 3 och se en jävla träbräda istället för instrumentpanel, då skulle jag undra vad fan jag köpt för något.
Jag tror denna möjlighet till massövervakning skulle kunna leda till en kris för Tesla. Det finns ju även mikrofoner i kupén. Tills vidare klickar tydligen ägaren i ett godkännande att den inre kameran används. Men det kan ju även bli "fel" i systemet och data skickas av misstag.

Förutom att nästan ingen vill bli övervakad så tror jag att Tesla kan ha kraschat ur en del av den marknad de vänder sig till - de "högre" samhällslagren.

Höga politiker eller administratörer på större företag kommer aldrig att våga diskutera något som har med jobbet att göra i en sådan bil. Skall de åka på affärsresa och diskutera något måste de välja en annan bil.

Kan bli kris för Tesla, tror jag.
Citera
2020-10-05, 09:49
  #2864
Avstängd
Köpenhamns tunnelbana tex har inga chafförer. Allt styrs av datorer och det är inga förseningar. Människor hade "fuckat upp det" - Att "åka bil" är vardagsmat om 10 år precis som du" åker tåg". idag

Vad är Google? (en sökmotor) Vad är Amazon? (Ullared på steroider) Vad är Uber om 10 år? Var står Apple om 10 år? Enda anleningen att Musk inte gör en egen sökmotor är att det helt enkelt är för enkelt och han har inte lust ha äga ett Ullared utan substans. - Musk bygger Starlink idag som kommer att ÄGA nätet som Apple desperat behöver. - Du handlar på Amazon men sannolikt är det Teslas drönare som levererar. Den dagen Tesla börjar sälja grejor på nätet och bygga upp en egen Youtube, Twitter, Sökmotor etc så kommer det att vara minst dubbelt så bra som konkurrenteranas "system" och den dagen kommer i framtiden. Men idag sätter Musk sina smartaste ingenjörer att serietillverka batterifabriker istället för att "samla klick på nätet och visa tuttar". När Musks AI-system kommer en dag till ditt hem så kommer Amazon, Apple, Uber, Google, Microsoft etc att bli helt obsoleta precis som han kasterar Saudierna idag.
Citera
2020-10-05, 10:20
  #2865
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Köpenhamns tunnelbana tex har inga chafförer. Allt styrs av datorer och det är inga förseningar. Människor hade "fuckat upp det" - Att "åka bil" är vardagsmat om 10 år precis som du" åker tåg". idag
.

Saudierna äger en stor del av Tesla. Du är en fanatiker.
Citera
2020-10-05, 10:53
  #2866
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Köpenhamns tunnelbana tex har inga chafförer. Allt styrs av datorer och det är inga förseningar. Människor hade "fuckat upp det" - Att "åka bil" är vardagsmat om 10 år precis som du" åker tåg". idag

Vad är Google? (en sökmotor) Vad är Amazon? (Ullared på steroider) Vad är Uber om 10 år? Var står Apple om 10 år? Enda anleningen att Musk inte gör en egen sökmotor är att det helt enkelt är för enkelt och han har inte lust ha äga ett Ullared utan substans. - Musk bygger Starlink idag som kommer att ÄGA nätet som Apple desperat behöver. - Du handlar på Amazon men sannolikt är det Teslas drönare som levererar. Den dagen Tesla börjar sälja grejor på nätet och bygga upp en egen Youtube, Twitter, Sökmotor etc så kommer det att vara minst dubbelt så bra som konkurrenteranas "system" och den dagen kommer i framtiden. Men idag sätter Musk sina smartaste ingenjörer att serietillverka batterifabriker istället för att "samla klick på nätet och visa tuttar". När Musks AI-system kommer en dag till ditt hem så kommer Amazon, Apple, Uber, Google, Microsoft etc att bli helt obsoleta precis som han kasterar Saudierna idag.
Du missar det faktum att det är människor som reser i tex Metron, det är sällan föraren som är orsaken till en försening. Räcker med att en resenär bestämmer sig för att hålla upp dörren på tåget så står den stilla där den är, i metron är där dock ingen personal i tåget som kan agera utan antingen får resenärerna göra något eller får man invänta personal...

Samma problem får teslas bilar i trafiken, där är andra människor i både bilar och gåendes/cyklandes i omgivningen som bilen får hantera. Ska en Tesla upptäcka en person på ett övergångsställe en regning mörk kväll när den inte ens kan bromsa för en lastbil som står stilla framför den på motorvägen under gynnsamma förhållanden?

Börja inte ens med Starlink, det är redan både i form av fördröjning och bandbredd långt efter fiberkablarna vi haft i evigheter nu, vad det nu har med Tesla att göra. Varför skjuta upp tiotusentals satelliter i luften för enorma summor pengar när en nedgrävd fiberkabel gör ett bättre jobb, i princip underhållsfritt.

Personer som du är ett bevis på att Tesla är övervärderat och att man ska hålla sig undan, hörde en liknelse en gång som stämmer väl med Tesla, Tesla är ett skenande godståg, jag tänker inte ställa mig framför de (genom att blanka tex), men jag tänker fantimej inte hoppa på det heller... Kommer säkert vara här för att stanna, men att dom ska ta över hela världen som fanatiker påstår är bara absurt. FSD kommer ständigt skjutas upp i tid och otid tills det en dag blir ett faktum att det aldrig kommer bli mer än ett förarstödsystem för enorma summor pengar.
Citera
2020-10-05, 11:17
  #2867
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Börja inte ens med Starlink, det är redan både i form av fördröjning och bandbredd långt efter fiberkablarna vi haft i evigheter nu, vad det nu har med Tesla att göra. Varför skjuta upp tiotusentals satelliter i luften för enorma summor pengar när en nedgrävd fiberkabel gör ett bättre jobb, i princip underhållsfritt.

Och hur stor andel tror du sittet på fiber? Inte ens i utvecklade länder som UK har över 8% av hushållen tillgång till fiber.

Med det sagt så är Starlink inte till för utvecklade länder i väst. Gigantiska länder som Indien eller hela kontinenter som Afrika har helt hoppat över trådbunden infrastruktur och gått direkt till 3G/4G. Potentialen för Starlink där är enorm.

Broadband subscriptions by region
Africa (1.2 miljarder invånare): 0.4%
Asia and Pacific (4.3 miljarder invånare): 14.4%

https://en.wikipedia.org/wiki/Global_Internet_usage
__________________
Senast redigerad av hoaxy 2020-10-05 kl. 11:21.
Citera
2020-10-05, 11:49
  #2868
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Om det inte vore för konkurrensen skulle de i så fall kunnat ta ut större vinster, vilket aktiepriset förr eller senare kräver, istället för att sänka priset. Oavsett när de börjar tillverka i Berlin tror jag inte Model Y som är den enda normala, nya modellen de har (Som europeer och kineser kommer vara intresserade av i volym) räcker för att konkurrera med allt annat nytt. Den är dessutom väldigt lik Model 3 men med sämre recensioner. En ny billig modell kan vara precis vad de behöver, ja.

Va? Här är en ganska enkel ekvation för dig:

Billigare bilar = fler sålda bilar = större vinst.

Modell Y är en suv
Modell 3 är inte en suv

Varför skulle man inte köpa en modell 3 om man inte vill ha en suv?

Vilka ska konkurrera med dom?

Polestar2? Visst, när dom väl kommer ut på marknaden igen (vissa rapporterar om att dom fick lämna in sina för över en månad sen och har ännu inte fått tillbaka dom)

VW? Dom har ju själva erkänt att dom ligger långt efter Tesla.

Inga andra märken är ens intressanta att jämföra med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback