Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-04, 07:57
  #2845
Medlem
Wretch32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag känner mig lite splittrad eftersom jag gärna vill vara positiv till folk som gör konstruktiva saker och som i det här fallet leder trender som förbättrar världen. Det är fantastiskt. Men med det sagt så köper jag inte personkulten kring Elon Musk och alla Tesla anhängares framtidsförhoppningar. Det räcker långt att Tesla var med och drev på utvecklingen, det betyder inte att de kommer dominera för alltid. Och vad gäller Elons geni så är han bara en person, med 6 barn och hur många företag, 4-5? Det spelar ingen roll om han är väldigt smart, han kan inte på egen hand göra Tesla tekniskt överlägset jämfört med konkurrenterna. Dessutom verkar det som han lägger en stor del av sin tid på PR, och gör det bra, vilket är logiskt och en enklare förklaring till varför Tesla varit så framgångsrikt jämfört med att tro att det är hans tekniska geni som ligger bakom allt. Ryktet om hans geni har förmodligen gjort betydligt mer för Tesla än hans verkliga geni i den mån han är ett geni.

Du måste verkligen skämta om du tror att det är Elons geni som gör ALLT i sina bolag? 😂 Haha snälla någon han rekryterar ju topp ingenjörer som är bland dom bästa i sina fält kombinerat med nya examinerade hungriga ingenjörer från dom bästa universiteten som är hungriga till att förändra världen, sen lär han sig av dom och sen utvecklar dom vidare hans bolag & produkter till nästa nivå TILLSAMMANS.

Sen att Elon tar på sig det mesta av PR utåt är ju också ett planerat försäljningsknep speciellt när det gäller Tesla.

Mvh
Citera
2020-10-04, 09:01
  #2846
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wretch32
Du måste verkligen skämta om du tror att det är Elons geni som gör ALLT i sina bolag? 😂 Haha snälla någon han rekryterar ju topp ingenjörer som är bland dom bästa i sina fält kombinerat med nya examinerade hungriga ingenjörer från dom bästa universiteten som är hungriga till att förändra världen, sen lär han sig av dom och sen utvecklar dom vidare hans bolag & produkter till nästa nivå TILLSAMMANS.

Sen att Elon tar på sig det mesta av PR utåt är ju också ett planerat försäljningsknep speciellt när det gäller Tesla.

Mvh

Tror inte att Elons nära samarbete med toppingenjörer heller motiverar varför Tesla skulle vara så mycket mer fantastiskt än alla andra. Jag tror helt enkelt inte att en person kan göra så stor skillnad. (Föruton PR mässigt, som jag skrev) Alla Tesla fans verkar mer eller mindre vara med i personkulten kring Elon Musk vilket jag inte ser som ett sundhetstecken. Alla företag vill rekrytera de bästa, inget unikt för Tesla.
Citera
2020-10-04, 09:25
  #2847
Medlem
Volvo kallar tillbaka samtliga Polestar 2 efter mjukvaruproblem.

https://insideevs.com/news/447089/al...ered-recalled/

Det visade sig att det inte var lika lätt att bygga en fungerande elbil som Tesla får det att verka.

VW erkänner att Tesla leder stort i läckt internt memo.

https://electrek.co/2020/04/27/vw-ad...leak-internal/

Varför fortsätter ni att hänvisa till att legacy är på väg att bräcka Tesla? Vad har ni för källor att backa upp med?
__________________
Senast redigerad av Dristigheten 2020-10-04 kl. 09:31.
Citera
2020-10-04, 09:46
  #2848
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Volvo kallar tillbaka samtliga Polestar 2 efter mjukvaruproblem.

https://insideevs.com/news/447089/al...ered-recalled/

Det visade sig att det inte var lika lätt att bygga en fungerande elbil som Tesla får det att verka.

VW erkänner att Tesla leder stort i läckt internt memo.

https://electrek.co/2020/04/27/vw-ad...leak-internal/

Varför fortsätter ni att hänvisa till att legacy är på väg att bräcka Tesla? Vad har ni för källor att backa upp med?

Old news. Tesla leder software och batterier 3-4 år före andra företag. En teslabils programmering är astronomiskt mer avancerat än tex den applemobil för 11 000 kr du suktar efter så att du kan vara "fränast" i flocken i 90 dagar. Tesla sysslar inte med PR. De lägger inte ner tid på att bygga "livsstiler" Det är waste of energy. De har ett focus. - miljövänlig billig energi och billig transport till alla så fort som möjligt. Tesla är en ny företagskultur. Tesla Berlin kommer att börja producera bilar snabbare än Shanghai där det tog 12 månader från en leråker till att den första bilen rullade ut.
I normala bilindustrin sitter de fortfarande och utreder byggnadsplanerna och designen i det läget. Mitt råd till er. Köp Tesla vänta 5 år och gå ut i garaget och gör något konstruktivt och lär er nåt i en bok istället, träna etc. Om du mår bra mår din omgivning bra. Din viktigaste uppgift i livet är alltså att må bra. Om du daytradar så är det 75-80% chans att du ligger back om 5 år och du har levt ett meningslöst liv. Get a life.
Citera
2020-10-04, 09:58
  #2849
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Old news. Tesla leder software och batterier 3-4 år före andra företag. En teslabils programmering är astronomiskt mer avancerat än tex den applemobil för 11 000 kr du suktar efter så att du kan vara "fränast" i flocken i 90 dagar. Tesla sysslar inte med PR. De lägger inte ner tid på att bygga "livsstiler" Det är waste of energy. De har ett focus. - miljövänlig billig energi och billig transport till alla så fort som möjligt. Tesla är en ny företagskultur. Tesla Berlin kommer att börja producera bilar snabbare än Shanghai där det tog 12 månader från en leråker till att den första bilen rullade ut.
I normala bilindustrin sitter de fortfarande och utreder byggnadsplanerna och designen i det läget. Mitt råd till er. Köp Tesla vänta 5 år och gå ut i garaget och gör något konstruktivt och lär er nåt i en bok istället, träna etc. Om du mår bra mår din omgivning bra. Din viktigaste uppgift i livet är alltså att må bra. Om du daytradar så är det 75-80% chans att du ligger back om 5 år och du har levt ett meningslöst liv. Get a life.

Jag håller med. Jag har legat långt länge och kommer fortsätta hålla i många år till. Alla som höll apple, amazon och alphabet är rika idag, jag är väldigt övertygad om att detsamma gäller tesla.
Citera
2020-10-04, 10:33
  #2850
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Volvo kallar tillbaka samtliga Polestar 2 efter mjukvaruproblem.

https://insideevs.com/news/447089/al...ered-recalled/

Det visade sig att det inte var lika lätt att bygga en fungerande elbil som Tesla får det att verka.

VW erkänner att Tesla leder stort i läckt internt memo.

https://electrek.co/2020/04/27/vw-ad...leak-internal/

Varför fortsätter ni att hänvisa till att legacy är på väg att bräcka Tesla? Vad har ni för källor att backa upp med?

Vet inte fall bräcka är rätt ord. Tesla kan vara en av de främsta biltillverkarna i framtiden men aktien är ju redan värderad därefter och lite till. Om jag var Tesla bull skulle jag bli oroad av att de tappar marknadsanddlar så stort i Europa samt att fabrikerna kommer att ha överkapacitet i år trots expansionsplaner. Källa senast läst i LA Times.
Citera
2020-10-04, 11:04
  #2851
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Helvete vad Tesla gick ner, -7,38%

Är väl snarare en normal handelsdag för detta bolaget. Mycket upp, mycket ner. Dessutom skriver du ju att du tror på Tesla långsiktigt, så varför sitter du och kollar på kursen?
Citera
2020-10-04, 11:34
  #2852
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Vet inte fall bräcka är rätt ord. Tesla kan vara en av de främsta biltillverkarna i framtiden men aktien är ju redan värderad därefter och lite till. Om jag var Tesla bull skulle jag bli oroad av att de tappar marknadsanddlar så stort i Europa samt att fabrikerna kommer att ha överkapacitet i år trots expansionsplaner. Källa senast läst i LA Times.

Nu har jag inte läst något om överkapacitet, men min uppfattning är att efterfrågan fortfarande är större än produktionskapacitet.

Även om det nu skulle finnas överkapacitet (vilket jag tvivlar på) så har väl ingen missat att året 2020 lär vara det absolut sämsta året för marknaden för lång tid framöver, och med det är en överkapacitet för i princip all produktion ganska väntad.
Citera
2020-10-04, 21:52
  #2853
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Nu har jag inte läst något om överkapacitet, men min uppfattning är att efterfrågan fortfarande är större än produktionskapacitet.

Även om det nu skulle finnas överkapacitet (vilket jag tvivlar på) så har väl ingen missat att året 2020 lär vara det absolut sämsta året för marknaden för lång tid framöver, och med det är en överkapacitet för i princip all produktion ganska väntad.

Och det reflekteras i de flesta tillverkares värderingar men inte i Teslas. Berlinfabriken kommer inte att kunna tillverka Model Y förrän 2022, några andra modeller förutom Cybertruck finns inte på horisonten, så jag förstår inte hur Tesla ska undvika att fortsätta tappa marknadsandelar. Varflr ska den som köper en elbil inom 1-2 år välja en Tesla med deras gamla modelluppsättning? Det finns en massa nyare modeller att välja mellan vilket försäljningsiffror från Norge vittnar om. Nya modeller säljer bäst. Folk vill köpa nånting nytt. Det kommer nya modeller från mängder med tillverkare nästa år medan Tesla måste konkurera med Model 3 och dess träpanel istället för instrumentbräda. Tesla har redan börjat sänka priset på Model 3 för att konkurrera, vilket sänker deras resultat, dvs hjälper inte aktiekursen även om det räddar lite marknadsandelar.
Citera
2020-10-05, 04:29
  #2854
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Och det reflekteras i de flesta tillverkares värderingar men inte i Teslas. Berlinfabriken kommer inte att kunna tillverka Model Y förrän 2022, några andra modeller förutom Cybertruck finns inte på horisonten, så jag förstår inte hur Tesla ska undvika att fortsätta tappa marknadsandelar. Varflr ska den som köper en elbil inom 1-2 år välja en Tesla med deras gamla modelluppsättning? Det finns en massa nyare modeller att välja mellan vilket försäljningsiffror från Norge vittnar om. Nya modeller säljer bäst. Folk vill köpa nånting nytt. Det kommer nya modeller från mängder med tillverkare nästa år medan Tesla måste konkurera med Model 3 och dess träpanel istället för instrumentbräda. Tesla har redan börjat sänka priset på Model 3 för att konkurrera, vilket sänker deras resultat, dvs hjälper inte aktiekursen även om det räddar lite marknadsandelar.

Vart får du information ifrån att Giga Berlin inte skulle producera förrän 2022?

https://www.tesmanian.com/blogs/tesm.../giga-berlin-5

Kollade du ens på battery day? Man kommer kunna erbjuda en ny modell för 25.000$ 2023

Dom släpper en ny Tesla S Plaid, och det går att resarvers en roadster.

Tesla har sänkt priset på sin modell 3 eftersom att man minskat kostnaden för tillverkning.

Du slänger ju bara ur dig saker nu.
Citera
2020-10-05, 06:36
  #2855
Medlem
wwrs avatar
Om detta stämmer är det en "bomb". För 30-40 år sedan hade företaget kanske gått under. OK, det är inte 30-40 år sedan nu, men skulle detta presenteras kritiskt i media skulle företaget rasa.
Citat:
A Tesla hacker has revealed what Tesla’s driver-facing camera in Model 3 and Model Y is looking for – hinting at driver monitoring feature.

For almost 3 years, the camera was not used in the Model 3 and Model Y vehicles until earlier this year when Tesla activated the camera for the first time.

The company started collecting images and clips for research purposes with consents from the drivers

what events the automaker is trying to detect with the driver-facing camera:

BLINDED
DARK
EYES_CLOSED
EYES_DOWN
EYES_NOMINAL
EYES_UP
HEAD_DOWN
HEAD_TRUNC
LOOKING_LEFT
LOOKING_RIGHT
PHONE_USE
SUNGLASSES_EYES_LIKELY_NOMINAL
SUNGLASSES_LIKELY_EYES_DOWN

Tesla’s only active driver monitoring feature when Autopilot is engaged remains only detecting if torque is being applied to the wheel.
https://electrek.co/2020/10/04/tesla...oking-for/amp/

Ha så trevligt och skynda in i den sköna nya världen, alla hipsters! Ni är kanske redan filmstjärnor i Kalifornien (Vi andra hamnar nog där också, men inte utan vissa protester )
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-05 kl. 07:21.
Citera
2020-10-05, 08:24
  #2856
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Vart får du information ifrån att Giga Berlin inte skulle producera förrän 2022?

https://www.tesmanian.com/blogs/tesm.../giga-berlin-5

Kollade du ens på battery day? Man kommer kunna erbjuda en ny modell för 25.000$ 2023

Dom släpper en ny Tesla S Plaid, och det går att resarvers en roadster.

Tesla har sänkt priset på sin modell 3 eftersom att man minskat kostnaden för tillverkning.

Du slänger ju bara ur dig saker nu.

Om det inte vore för konkurrensen skulle de i så fall kunnat ta ut större vinster, vilket aktiepriset förr eller senare kräver, istället för att sänka priset. Oavsett när de börjar tillverka i Berlin tror jag inte Model Y som är den enda normala, nya modellen de har (Som europeer och kineser kommer vara intresserade av i volym) räcker för att konkurrera med allt annat nytt. Den är dessutom väldigt lik Model 3 men med sämre recensioner. En ny billig modell kan vara precis vad de behöver, ja.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback