2020-10-03, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Dessutom berättar han själv att han föddes med navelsträngen runt halsen, och även en sådan start kan ha bidragit till en hjärnskada.

Just hur han varit mot föräldrarna påminner mig om Arbogakvinnan. Hon var ju också hatisk mot sina fast dom hade skämt bort och daltat med henne även som vuxen. Jag träffade på en sån man en gång, genom en då bekant. Hennes pappa var helt störd, hade misshandlat min bekant och hennes mamma som barn och han misshandlade och utnyttjade sin gamla mamma. Helt skamlöst. Hans mamma var världens snällaste, maken hade varit lite hårdare men inte våldsam eller elak. Båda hårt arbetande. Sonen var en knarkande jättebebis.
Citera
2020-10-03, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
fast borderline är både genetiskt och socialt arv, som oftast triggas i uppväxten med borderlineförälder
Stämmer väldigt bra och här finns lite intressant läsning om det http://www.bpddemystified.com/what-is-bpd/causes/ även att amygdalan i hjärnan är mindre på BPD personer ja det finns mycket att läsa om detta intressanta ämne.
Citera
2020-10-04, 02:38
Medlem
Jag hörde en dokumentär på radion, Den döende Dandyn, tror jag den hette.
Handlade om en AIDS sjuk homofil.
Han resonerade på ett liknande sätt, det var andras fel, ingen ställde upp och hjälpte honom. Ett stort bortskämt ego.
Tyvärr så hittar jag inte dokumentären, eller så är den borttagen.
Citera
2020-10-04, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backflash06
Stämmer väldigt bra och här finns lite intressant läsning om det http://www.bpddemystified.com/what-is-bpd/causes/ även att amygdalan i hjärnan är mindre på BPD personer ja det finns mycket att läsa om detta intressanta ämne.

Det verkar vara väldigt intressant på Flashback ja, universaldiagnosen för icke-psykologer som tror att dom kan sätta diagnos utan utbildning och legitimation. Genom att ha läst en tidningsartikel dessutom.
Gm’s föräldrar har inte borderline och om GM har det så kanske det kommer framträda i en ev rättspsykiatrisk undersökning men det finns ingen sån diagnos med i bilden just nu. Könsdysfori är däremot den psykiatriska störningen som GM är diagnostiserad med.
Citera
2020-10-04, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nanastley
Det verkar vara väldigt intressant på Flashback ja, universaldiagnosen för icke-psykologer som tror att dom kan sätta diagnos utan utbildning och legitimation. Genom att ha läst en tidningsartikel dessutom.
Gm’s föräldrar har inte borderline och om GM har det så kanske det kommer framträda i en ev rättspsykiatrisk undersökning men det finns ingen sån diagnos med i bilden just nu. Könsdysfori är däremot den psykiatriska störningen som GM är diagnostiserad med.
Det jag fetat är oerhört intressant i såna här trådar där "vi-som-diagnostiserar-utan-utbildning" gärna talar om hur duktiga de är. Det enda man kan konstatera är att Mikael/Josefin är, och har varit, totalskruvad och har varit det under de sista åren. Hans hjärnspöken i kombination med bortskämdhet kan nog vara ganska förödande. Inte alls konstigt att föräldrarna både hade en teaser och lås på sovrumsdörren. Själv hade jag nog träffat min son/dotter utanför hemmet. När ens barn med barnbarn inte vill fira jul av rädsla för sin bror - då är något jävligt fel.
Citera
2020-10-04, 15:14
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalle46
Tror han får psykvård. Bättre för honom för jag tror aldrig mer han släpps ut, förhoppningsvis. Men kunde ändå varit kul om han fick fängelse? "Jag vill kallas för Josefin", anar att han får det tufft med grabbarna. 😅
Jag tycker det är helt åt helvete att man ska kunna byta namn till det andra könet hur som helst. Så imorgon kan jag då heta Anna-Lisa.. 🤦‍♂️ Såg storleken på hans fötter, blir svårt att få tag i damskor med dom skidorna??
Och vad skall rättspsyk kunna göra med denne GM så att har blir botad och en normalt fungerade resursstark och nyttig medborgare i framtiden? I sådana här fall är det inlåsning på verklig livstid som gäller.
Citera
2020-10-04, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Och vad skall rättspsyk kunna göra med denne GM så att har blir botad och en normalt fungerade resursstark och nyttig medborgare i framtiden? I sådana här fall är det inlåsning på verklig livstid som gäller.
Han har ju uppenbarligen en del stök i huvudet. Lär bli medicinering som förhoppningsvis är adekvat för hans problematik och störning. Det känns som om det har eskalerat de sista tio åren och att Mikael/Josefin har blivit sjukare och sjukare. Så rättspsyk verkar vara den absolut rätta platsen för honom. Tveksamt, som du säger, om han någonsin kommer ut.
Citera
2020-10-04, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nykroppa
Jag hörde en dokumentär på radion, Den döende Dandyn, tror jag den hette.
Handlade om en AIDS sjuk homofil.
Han resonerade på ett liknande sätt, det var andras fel, ingen ställde upp och hjälpte honom. Ett stort bortskämt ego.
Tyvärr så hittar jag inte dokumentären, eller så är den borttagen.

Tror du menar Dandyn och döden av Claes JB Löfgren. Mycket bra dokumentär. Finns att lyssna på här: https://sverigesradio.se/avsnitt/111573?programid=909
Citera
2020-10-04, 18:38
Medlem
Det brukar ju ligga en sanning i lögnerna.
Hen säger hen skulle säga upp kontakten för gott. Å säga nej till underhållet (dem betalade ju hela hens leverne)

Jag tror det är tvärt om. FÖRÄLDRARNA skulle dra in underhållet & ev säga upp kontakt om hen inte skötte sig.
Där slog de slint.
En sån jättebebis skulle aldrig kunna försörja sig på egen hand...
Citera
2020-10-04, 18:58
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det jag fetat är oerhört intressant i såna här trådar där "vi-som-diagnostiserar-utan-utbildning" gärna talar om hur duktiga de är. Det enda man kan konstatera är att Mikael/Josefin är, och har varit, totalskruvad och har varit det under de sista åren. Hans hjärnspöken i kombination med bortskämdhet kan nog vara ganska förödande. Inte alls konstigt att föräldrarna både hade en teaser och lås på sovrumsdörren. Själv hade jag nog träffat min son/dotter utanför hemmet. När ens barn med barnbarn inte vill fira jul av rädsla för sin bror - då är något jävligt fel.

Josefines fabulerande om sexuella övergrepp leder tanken till Thomas Quick, tycker jag; groteska anklagelser, som övriga syskon ställer sig helt frågande till.
T.Q. hade ju en tacksam publik i form av uppblåsta, men förvirrade psykopomper. I detta fallet verkar rätten ha fötterna på jorden och ser igenom tramset.

Föräldrarna har kämpat för att hjälpa sin allt mer hatiske och sjuke telning, som försöker rättfärdiga sitt handlande med psykiatrisk och psykologiserande jargong, som han snappat upp.

Han är uppenbart mentalt sjuk, men det är ändå svårt att tycka synd om honom på grund av den attityd han visar.
Citera
2020-10-04, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nanastley
Vi diskuterade om borderline och inte specifikt om en viss gärningsman vilket du hade sett om du läst bakåt.
Citera
2020-10-04, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyjamaskalas
Det brukar ju ligga en sanning i lögnerna.
Hen säger hen skulle säga upp kontakten för gott. Å säga nej till underhållet (dem betalade ju hela hens leverne)

Jag tror det är tvärt om. FÖRÄLDRARNA skulle dra in underhållet & ev säga upp kontakt om hen inte skötte sig.
Där slog de slint.
En sån jättebebis skulle aldrig kunna försörja sig på egen hand...

det låter riktigt troligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in