Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-03, 04:34
  #31405
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Haha, precis De där anklagande blickarna, ingen ska missa att vi har bestulit dem på deras barndom ...
Bra beskrivning som även passar på Gretas senaste Twitterprofil
https://pbs.twimg.com/profile_images...2/KLhY7JDB.jpg

Hennes Twitter är fullpackad med andra aktivister, skogsbränder och liknande. Jag hittade ingen bild från igår. Hade de ingen fredagsdemo eller missade jag den?
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-03 kl. 04:38.
2020-10-03, 08:32
  #31406
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Gretas tal och gärningar har ju tolkats bla, av barnboksförfattare och musiker inom de flesta genrer.
Nu så har en dansföreställning premiär som är baserad på Gretas, House is on fire. Det är en stor impact att påverka kulturen. Kulturen förändrar och påverkar kanske mer än vad politiker gör. Inte bara i nuet men historiskt i framtiden.

Our House is on Fire

https://norrdans.se/evenemang/our-house-is-on-fire/

Inte bara inom dansen som Greta influerar med premiärer denna månad. Vi har ju tidigare sett hur hon avbildats inom street art kretsar med muralmålningar världen över. Nu ställer konstnärinnan Celia Teague ut sina verk i Dubai där hon tolkar Greta.

XVA Gallery Presents 'The House Is On Fire' Exhibition

https://www.harpersbazaararabia.com/...ire-exhibition

Our House in on Fire

Det är kanske på grund av sådana uttalanden hon hånas som obalanserad domedagspredikant, har den tanken aldrig slagit dig? För den som gör sig besväret att kolla upp frekvensen av skogsbränder, dödstal i naturkatastrofer, havshöjningen, för att ta några exempel, står det snabbt klart att hennes världsbild är minst sagt vinklad.

Men antagligen skrämmer hon upp andra stackars barn på kuppen - är det det hon vill? "I want you to feel the fear that I feel every day." Vad spelar det för roll om andra mår dåligt (kanske i onödan) om hon lyckas med konststycket att "påverka kulturen"?

Vår planets mest brinnande fråga

Says who?

Andra menar att t.ex. folkökningen är ett mycket allvarligare problem. Eller globaliseringen. Eller miljöförstöringen. Eller dålig kosthållning. Eller resistenta bakterier ...

Varför ska man okritiskt ge en bortskämd 17-åring tolkningsföreträde och hylla henne som ett orakel?
2020-10-03, 08:47
  #31407
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bra beskrivning som även passar på Gretas senaste Twitterprofil
https://pbs.twimg.com/profile_images...2/KLhY7JDB.jpg

Hennes Twitter är fullpackad med andra aktivister, skogsbränder och liknande. Jag hittade ingen bild från igår. Hade de ingen fredagsdemo eller missade jag den?

Så klart att de demonstrerade! Vad gör man inte om man "vill ha klimaträttvisa"?

https://twitter.com/GretaThunberg/st...14844434694145

Ett tiotal tappra ungar även den här veckan. Måste väl ändå betraktas som ett misslyckande att de inte lyckas dra ihop fler. Sen undrar jag lite över deras munskyddsanvändning. Har de inte lyssnat på Sveriges statsepidemiolog som knappast rekommenderar användning i liknande sammanhang? Det enda de orsakar är väl mer plastavfall (och CO2-utsläpp när munskydden tillverkas och transporteras).

I övrigt fortsätter Greta (eller om det är Svante?) att oförtrutet retweeta mängder av inlägg. Bland annat ett av en ensam tjej med skylten:

"Children of the Revolution"

Äntligen tycks Greta förstå att det finns andra "bovar" än flygresor och kött:

Citat:
An estimated one-third of all food produced in the world ends up as rubbish.
And that one-third is responsible for 8-10% of our emissions of greenhouse gases.

Men givetvis måste hon också spela Allan:

Citat:
We're back. And if you feel threatened by that, then we've got some very bad news for you.
Because we ain't going nowhere. We're here to stay.

När ska den här cirkusen sluta?
2020-10-03, 08:59
  #31408
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Så klart att de demonstrerade! Vad gör man inte om man "vill ha klimaträttvisa"?

https://twitter.com/GretaThunberg/st...14844434694145

Ett tiotal tappra ungar även den här veckan. Måste väl ändå betraktas som ett misslyckande att de inte lyckas dra ihop fler. Sen undrar jag lite över deras munskyddsanvändning. Har de inte lyssnat på Sveriges statsepidemiolog som knappast rekommenderar användning i liknande sammanhang? Det enda de orsakar är väl mer plastavfall (och CO2-utsläpp när munskydden tillverkas och transporteras).

I övrigt fortsätter Greta (eller om det är Svante?) att oförtrutet retweeta mängder av inlägg. Bland annat ett av en ensam tjej med skylten:

"Children of the Revolution"

Äntligen tycks Greta förstå att det finns andra "bovar" än flygresor och kött:

Men givetvis måste hon också spela Allan:

När ska den här cirkusen sluta?
Tack. Nu är det "climate justice" igen för att försöka bryta isär samhället genom att påstå att vissa är förtryckta. Säkert är många förtryckta. Men skall man jobba för en miljöfråga måste man försöka skapa enighet runt den.

"Listen to the silence", muskydd, "håll avstånd" - mycket handlar om att vi inte skall kunna kommunicera med varandra. De står helt passiva. Det verkar helt otänkbart med t.ex en talkör: "Kom ut och snacka klimat din fege statsminister!"

Enda roliga var
"The planet is getting hotter than my imaginary boyfriend"
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-03 kl. 09:07.
2020-10-03, 10:10
  #31409
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tack. Nu är det "climate justice" igen för att försöka bryta isär samhället genom att påstå att vissa är förtryckta. Säkert är många förtryckta. Men skall man jobba för en miljöfråga måste man försöka skapa enighet runt den.

"Listen to the silence", muskydd, "håll avstånd" - mycket handlar om att vi inte skall kunna kommunicera med varandra. De står helt passiva. Det verkar helt otänkbart med t.ex en talkör: "Kom ut och snacka klimat din fege statsminister!"

Enda roliga var
"The planet is getting hotter than my imaginary boyfriend"

Ja, äntligen lite humor därifrån

Lite OT men jag har "roat" mig med att se hela reportageserien om Knutby och förundrats över hur till synes mogna, sympatiska och intelligenta människor uppenbarligen kan luras till vilken dynga som helst. Behovet av religion, eller kanske snarare något högre/större (i princip vad som helst), ska inte underskattas. Och när jag läser de storögda hyllningarna om och till Greta så tänker jag att det är samma andas barn. (Minns när Malena var störst och hur mina Facebook-vänner närmast kysste marken hon gick på. Malena är så god! Malena står upp för alla-människors-lika-värde <3 Nu är det Greta som tagit över - på ungefär lika lösa grunder.

Vi får hålla utsikt över Gulbenkian (eller vad det heter). Blir det ett segertåg med dieseldrivna lok ända ner till Portugal för Greta och farsan? Hoppas att inte hennes forskningsförberedelser kommer i kläm för det lär väl bli någon veckas frånvaro från skolan. Om hon ber lärarna snällt kanske hon kan få med sig lite laboratorieutrustning i ryggsäcken.
2020-10-03, 10:25
  #31410
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Ja, äntligen lite humor därifrån

Lite OT men jag har "roat" mig med att se hela reportageserien om Knutby och förundrats över hur till synes mogna, sympatiska och intelligenta människor uppenbarligen kan luras till vilken dynga som helst. Behovet av religion, eller kanske snarare något högre/större (i princip vad som helst), ska inte underskattas. Och när jag läser de storögda hyllningarna om och till Greta så tänker jag att det är samma andas barn. (Minns när Malena var störst och hur mina Facebook-vänner närmast kysste marken hon gick på. Malena är så god! Malena står upp för alla-människors-lika-värde <3 Nu är det Greta som tagit över - på ungefär lika lösa grunder.

Vi får hålla utsikt över Gulbenkian (eller vad det heter). Blir det ett segertåg med dieseldrivna lok ända ner till Portugal för Greta och farsan? Hoppas att inte hennes forskningsförberedelser kommer i kläm för det lär väl bli någon veckas frånvaro från skolan. Om hon ber lärarna snällt kanske hon kan få med sig lite laboratorieutrustning i ryggsäcken.
Ja. Gretas budskap liknar religion, som Knutby. Det handlar om tro.

Jag skrev och frågade Gulbenkian-stiftelsen när priset delas ut. Men jag fick inget svar. Jag hoppas folk här kan hjälpa till att ta reda på det.

Pristagaren brukar ju hylla givaren i ett tal. Det kan bli popcorn. Få se hur Greta snor sig ur det. Gulbenkian är mest känd för att vara den förste som utvann olja i Irak samt gjorde Mellanösterns olja tillgänglig för Väst.

Greta: Tack till Gulbenkian för hans insatser för (mummel, mummel)
Publiken: Högre!
Greta:. ... det där svarta ni vet ...
2020-10-03, 10:39
  #31411
Medlem
Lite konstruktiva förslag till Greta. Notera kontots namn:

Citat:
make the planet GRETA again - zukunft2go
@VBruttel
·
Oct 2
Replying to
@GretaThunberg
Ever thought about changing the strategy? You could:
-directly question people about their cars, heating, behavior
-use Fridays to discuss, archive & judge "crimes" against climate, predict the impact of bad political decisions, give fictional prison time/reduction of pensions

FFF tycks vara ett märkligt gäng:

Citat:
Sven Folkesson
@SvenFolkesson
·
Sep 27
Replying to
@ClimateHuman
and
@GretaThunberg
Greta, it's a very difficult task to lead a large demonstration, where the emotions easily take off with the participants! If you had been in Berlin, you might have managed to get the participants to keep their social distance better. But demos with you often be very large! (Four leaf clover)

(Undrar vad Greta skulle ha kunnat ta sig till för att de skulle hålla avstånden bättre? Gapat i en megafon? Tutat med en mistlur?)

Citat:
@SvenFolkesson
Replying to
@GretaThunberg
Hej Greta med flera! I Sverige håller jag med dej om, att våra klimatstrejker har skötts väl och noggrant! Däremot blev det som sagt rörigt i Berlin och Hamburg. Dags att ta en funderare på upplägget där! Mera och bättre säkerhetsplanering behövs i FFF, är nu mitt intryck! (Face with head-bandage)

Inte så svårt att undvika "rörighet" om man kan räknas i något eller några tiotal. Varför blev dessa svenska "demos" inte "very large", förresten?

Citat:
@SvenFolkesson
·
Sep 27
Replying to
@GretaThunberg
According to a General Counsel, however you have the ultimate formal responsibility for the movement Fridaysforfuture, as FFF doesn't yet have an elected board. Because of that, you will be regarded as a Primus Inter Pares, in any legal investigation of FFF! Take care of you! (Four leaf clover)

Med tanke på att FFF bara är en gräsrotsrörelse känns det lite "overkill" att utse en General Council (är väl den rätta benämningen) och att använda den något pompösa benämningen Primus Inter Pares.

Eller också är det bara ett exempel på vänsterns älskade nyspråk. När det handlar om att följa regler är de "bara" en liten gräsrotsrörelse som därför slipper att utse styrelse, bevilja insyn, redovisa och så vidare. Annars är de en organisation.

Personligen har jag lite svårt att tro att en gräsrotsrörelse kan utse en person (tillika omyndig) som juridiskt ansvarig för de övriga medlemmarnas eventuella övertramp. I så fall ligger Greta risigt till och hon borde ta avstånd från ett gäng som försöker utnyttja henne på detta infama vis.

Citat:
@SvenFolkesson
·
Sep 27
Replying to
@GretaThunberg
Greta,Law is an assessment sport. If there now will be a legal investigation into, why the social distance was not better maintained in the new large demonstrations of FFF in Berlin and Hamburg, the FFF leaders on the spot are expected to be held accountable in the first place.

Pust, nu kan Greta nog andas ut lite. I första hand är det uppenbarligen de lokala ledarna som får bära hundhuvudet. (Men i andra hand? Väntar otåligt på mer info.)

Vi väntar tålmodigt på att Mutti Merkel ska kritisera deras tilltag:

https://www.dw.com/en/germany-angela...res/a-55092025

Citat:
Merkel has warned that at the current rate of infection, Germany could see more than 19,000 cases per day by the end of the year. Over the past 24 hours, German health authorities have reported more than 2,000 new COVID-19 cases.

Nej, från den obehagliga tantens håll blir det nog bara jamsande och medhåll.

*
(För övrigt är det första gången jag ser uttrycket "Law is an assessment sport". Spontant känns det mest som svengelska med en innebörd som kanske inte alla jurister skulle skriva under på. Men lite kreativt är det allt.)
2020-10-03, 10:53
  #31412
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja. Gretas budskap liknar religion, som Knutby. Det handlar om tro.

Jag skrev och frågade Gulbenkian-stiftelsen när priset delas ut. Men jag fick inget svar. Jag hoppas folk här kan hjälpa till att ta reda på det.

Pristagaren brukar ju hylla givaren i ett tal. Det kan bli popcorn. Få se hur Greta snor sig ur det. Gulbenkian är mest känd för att vara den förste som utvann olja i Irak samt gjorde Mellanösterns olja tillgänglig för Väst.

Greta: Tack till Gulbenkian för hans insatser för (mummel, mummel)
Publiken: Högre!
Greta:. ... det där svarta ni vet ...

Tack www för dina insatser, jättestort tack

Om inte Gulbenkian själva svarar kanske det kan bli svårt att hitta svaret någon annanstans men värt att försöka.

Har lite svårt att se logiken i varför hon tar emot det här priset (inte minst i ljuset av de bakgrundsfakta som du har grävt fram men hon kanske inte känner till. Eller inte vill känna till ...)

Så här lät det för knappt ett år sedan:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/g...ka-radets-pris

Citat:
Greta Thunberg tackar nej till Nordiska rådets pris

"Men klimatrörelsen behöver inga fler priser, det vi behöver är att våra makthavare och politiker ska lyssna på forskningen.”

Men nu behöver klimatrörelsen tydligen fler priser.

(För övrigt kan man kanske tycka att hon kunde ha skänkt den där halva miljonen till miljöprojekt i Afrika eller whatever i stället för att tjura.)

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/...hon-efterlyser

Citat:
- Så tills ni börjar agera i enlighet med vad forskningen säger krävs för att begränsa höjningen av den globala medeltemperaturen till under 1,5 eller ens två grader, så väljer jag och FridaysForFuture i Sverige att inte ta emot Nordiska rådets miljöpris, meddelade Thunberg.

Ni, vilka ni? Gissningsvis Nordiska rådet.

Citat:
Nordiska rådet är det officiella samarbetsorganet mellan de nordiska staternas parlament inom ramen för det nordiska samarbetet.

https://www.norden.org/sv/news/nordi...unbergs-besked

Citat:
Det engagemang Greta Thunberg står i fronten för påverkar och inspirerar en hel generation.

Tror han på det själv?
2020-10-03, 11:03
  #31413
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tack www för dina insatser, jättestort tack

Om inte Gulbenkian själva svarar kanske det kan bli svårt att hitta svaret någon annanstans men värt att försöka.

Har lite svårt att se logiken i varför hon tar emot det här priset (inte minst i ljuset av de bakgrundsfakta som du har grävt fram men hon kanske inte känner till. Eller inte vill känna till ...)

Så här lät det för knappt ett år sedan:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/g...ka-radets-pris



Men nu behöver klimatrörelsen tydligen fler priser.

(För övrigt kan man kanske tycka att hon kunde ha skänkt den där halva miljonen till miljöprojekt i Afrika eller whatever i stället för att tjura.)

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/...hon-efterlyser



Ni, vilka ni? Gissningsvis Nordiska rådet.



https://www.norden.org/sv/news/nordi...unbergs-besked


Tror han på det själv?
Det är tyvärr hatet mot Sverige och hembygden som står i centrum för Gretas agenda. Hon är dödspolare med Merkel men talar inte med Löfven. Håller tal i EU men inte i riksdagen. (Det finns många sätt att tala för ledamöterna utan att tala i plenisalen, vilket ifrågasatts. Mandela talade väl även i plenisalen flera gånger.) Hon attackerade plötsligt ett danskt reningsverk som släppte ut avloppsvatten under ombyggnad, vilket är rutin.

Nu står de med ryggen mot riksdagen och visar att den är inget att bry sig om. Gretas skötare representerar en typisk agenda för hur vissa vill avveckla Sverige och försöka överföra besluten till Bryssel.
2020-10-03, 17:44
  #31414
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är tyvärr hatet mot Sverige och hembygden som står i centrum för Gretas agenda. Hon är dödspolare med Merkel men talar inte med Löfven. Håller tal i EU men inte i riksdagen. (Det finns många sätt att tala för ledamöterna utan att tala i plenisalen, vilket ifrågasatts. Mandela talade väl även i plenisalen flera gånger.) Hon attackerade plötsligt ett danskt reningsverk som släppte ut avloppsvatten under ombyggnad, vilket är rutin.

Nu står de med ryggen mot riksdagen och visar att den är inget att bry sig om. Gretas skötare representerar en typisk agenda för hur vissa vill avveckla Sverige och försöka överföra besluten till Bryssel.

Hur kan egentligen Greta vara så intelligent? Missförstå mig inte, jag menar inte att hon är klok/vis(snarare motsatsen), men hon är väldigt smart, på ett lömskt vis.

I den åldern visste jag INGENTING om samhället. Det enda jag hade i huvudet var tjejer, musik och sport(tennis).

Samhället, åtminstone när vi pratar politik och maktstrukturer, är ju ett gigantiskt minfält med oändligt många fällor. Och allt är så väldigt komplext. Ändå navigerar hon rätt i den bemärkelsen att hon inte gör bort sig, hon vet vilka man kan gå på och vilka man inte får kritisera.

Hon kan inte bara ha en passion för klimatet, utan även vara införstådd med hela det cyniska politiska spelet. En känsla för hur makten i Sverige och världen är allokerad och distribuerad. Annars skulle hon inte kunna navigera i offentligheten som hon gör.

Jag skulle inte klara det, och då är jag ändå mer än dubbelt så gammal som hon är.

Hon är genial i någon mening. Är det en ond genialitet?
2020-10-04, 00:46
  #31415
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Hur kan egentligen Greta vara så intelligent? Missförstå mig inte, jag menar inte att hon är klok/vis(snarare motsatsen), men hon är väldigt smart, på ett lömskt vis.

I den åldern visste jag INGENTING om samhället. Det enda jag hade i huvudet var tjejer, musik och sport(tennis).

Samhället, åtminstone när vi pratar politik och maktstrukturer, är ju ett gigantiskt minfält med oändligt många fällor. Och allt är så väldigt komplext. Ändå navigerar hon rätt i den bemärkelsen att hon inte gör bort sig, hon vet vilka man kan gå på och vilka man inte får kritisera.

Hon kan inte bara ha en passion för klimatet, utan även vara införstådd med hela det cyniska politiska spelet. En känsla för hur makten i Sverige och världen är allokerad och distribuerad. Annars skulle hon inte kunna navigera i offentligheten som hon gör.

Jag skulle inte klara det, och då är jag ändå mer än dubbelt så gammal som hon är.

Hon är genial i någon mening. Är det en ond genialitet?
Greta - ett ont geni. Jag är tveksam.

Jag visste inte heller något om samhället i hennes ålder. Greta har ju heller aldrig varit aktivist tidigare. Hennes lärare berättade om isbjörnarnas situation och Greta tog intryck och satte sig ned utanför riksdagen.

Den bakgrund hon har i familjen och teatergrupper är ju som skådespelare. Hennes mor har vänsterpolitiska åsikter. Jag bedömer som mycket troligt att Greta har valts ut för att spela en roll. Jag skulle tro att hennes agerande styrs av andra. Se t.ex på hur många bilder som Luisa Neubauer befinner sig i närheten.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...evHcQ&usqp=CAU
Nya Tider var tidigt ute med detta.

Det går att Googla fram fler sådana bilder. Det var Neubauer som tog initiativet till mötet mellan Merkel och Greta senast. Neubauer har tidigare jobbat för en Soros-finansierad organisation.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-04 kl. 00:54.
2020-10-04, 11:26
  #31416
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Hur kan egentligen Greta vara så intelligent? Missförstå mig inte, jag menar inte att hon är klok/vis(snarare motsatsen), men hon är väldigt smart, på ett lömskt vis.

I den åldern visste jag INGENTING om samhället. Det enda jag hade i huvudet var tjejer, musik och sport(tennis).

Samhället, åtminstone när vi pratar politik och maktstrukturer, är ju ett gigantiskt minfält med oändligt många fällor. Och allt är så väldigt komplext. Ändå navigerar hon rätt i den bemärkelsen att hon inte gör bort sig, hon vet vilka man kan gå på och vilka man inte får kritisera.

Hon kan inte bara ha en passion för klimatet, utan även vara införstådd med hela det cyniska politiska spelet. En känsla för hur makten i Sverige och världen är allokerad och distribuerad. Annars skulle hon inte kunna navigera i offentligheten som hon gör.

Jag skulle inte klara det, och då är jag ändå mer än dubbelt så gammal som hon är.

Hon är genial i någon mening. Är det en ond genialitet?

Och när jag var i den åldern var jag mest intresserad av killar, smink, kläder och liknande. (Baka var ganska kul, och teckna också.)

Greta bryr sig inte om sådana ytligheter, hon vill rädda planeten genom att sätta sig in i klimatfrågan. Kanske är hennes lite udda specialintresse och förmåga att memorera en massa information också ett uttryck för hennes Asperger, vad vet jag. Men har hon verkligen försökt sätta sig in i klimatfrågan på djupet? Har hon läst IPCC:s tjocka skrifter och själv valt ut det hon tycker är viktigast? Eller - hemska tanke - är det någon vuxen som har sagt åt henne att basunera ut en sifferangivelse från sidan si och så? Är det någon annan som ger henne underlag till hennes tal, som kanske också sköter hennes sociala medier?

Var det hennes egen geniala idé att slå sig ner och skolstrejka utanför riksdagshuset med en handskriven skylt? Att klä sig i en Antifa-t-shirt för att visa att man är emot fascism, eller stödja BLM för att uttrycka sin solidaritet mot dem som drabbas av den amerikanska polisens s.k. strukturella rasism?

Själv tycker jag nog att hon har gjort bort sig vissa gånger. T.ex. var det ett exempel tidigare i tråden på att hon hade retat upp Macron.

Jag ifrågasätter inte alls att Greta är intelligent, möjligen också högintelligent. Men något är det ändå som saknas.

Ett konkret exempel. Hon har retweetat ett inlägg om att Australien nu har uppmätt de högsta genomsnittstemperaturerna jämfört med 1960-91. Då finns det folk som frågar i tråden varför man använt just den perioden som jämförelsematerial. Det verkar dessutom finnas mätningar ända från 1910. (Tänk om det hade blivit ett helt annat resultat om man använt perioden 1940-1970, exempelvis ...)

För mig som försökt läsa på i ämnet är det ingen nyhet att klimatalarmisterna ofta gör på det här viset. (Säkert "klimatförnekarna" också, och alla anklagas för "cherrypicking".) Men en person som är intelligent på djupet (och dessutom kanske siktar på en forskarkarriär) har inte råd att okritiskt sprida nyheter och uppgifter som kanske är manipulerade. En riktigt intelligent person är källkritisk, analyserar och förkastar sina tidigare teorier om de visat sig felaktiga.

Det skulle nog aldrig Greta göra. Allt som inte Greta gillar avvisar hon automatiskt som propaganda från oljeindustrin och liknande. Bekvämt men kanske inte så jättesmart alla gånger.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback