Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-30, 21:52
  #7765
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
EU har inget "eget" fiskevatten i Nordsjön och Nordostatlanten. De är helt beroende av mycket viktiga fiskeavtal med Norge, Island och Färöarna. D.v.s länder som inte är med i EU.

Så du menar att det brittiska nyskrivna avtalet med Norge således innebär att endast Norge får tillgång till brittiskt fiskevatten och inte tvärtom? Jag köper inte riktigt det...

Blanda inte bort korten. EU och Storbritannien diskuterar om brittiska fiskare ska få fiska i EU-vatten. Det handlar inte om något annat.

Det här avtalet med Norge handlar om att norrmännen går med på att rulla över existerande rättigheter för brittiska fiskare i norska vatten. Det är alltså inget nytt men slås upp stort så att de som är för Brexit ska tycka att det händer något.
Citera
2020-10-01, 05:50
  #7766
Medlem
wwrs avatar
Fiskeriet skildras inte riktigt i tråden menar jag.
Det som fått mest uppmärksamhet var det hårresande kravet från EU att om britterna skulle få sälja sin fisk tullfritt i EU så måste EU ha rätt att fiska på brittiska vatten (och omvänt). Men det verkar ju inte bli något sådant avtal.
Citera
2020-10-01, 07:41
  #7767
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Fiskeriet skildras inte riktigt i tråden menar jag.
Det som fått mest uppmärksamhet var det hårresande kravet från EU att om britterna skulle få sälja sin fisk tullfritt i EU så måste EU ha rätt att fiska på brittiska vatten (och omvänt). Men det verkar ju inte bli något sådant avtal.

Som med fallet Norge ovan är det väldigt mycket sedvanerätt på fiskeriområdet. EU kommer givetvis inte avstå från dessa, och förväntar sig heller inte att britterna vill avstå.

Problemet är återigen att den brittiska befolkningen äter helt enkelt inte de fiskar som fångas på brittiskt vatten. Brittiska fiskare skulle gå under om de bara fick fiska på brittiska vatten.
Citera
2020-10-01, 08:13
  #7768
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Som med fallet Norge ovan är det väldigt mycket sedvanerätt på fiskeriområdet. EU kommer givetvis inte avstå från dessa, och förväntar sig heller inte att britterna vill avstå.

Problemet är återigen att den brittiska befolkningen äter helt enkelt inte de fiskar som fångas på brittiskt vatten. Brittiska fiskare skulle gå under om de bara fick fiska på brittiska vatten.
Vad jag förstår så kommer EU och britterna, var och en att fiska på sina vatten från 2021 tills de styrande kommit överens om något annat. Det verkar rimligt.
Citera
2020-10-01, 15:09
  #7769
Medlem
EU agerar fullständigt logiskt och motiverat när de aviserar att britterna kan komma att stämmas (och då troligen i EU-domstolen i Luxemburg) för avtalsbrott om de insisterar på att köra över WAB i fråga om Nordirland och sjögränsen mot Irland. Boris' regering har själva bäddat för detta. Och det handlar inte bara om handel och tullar utan på litet sikt om fred och stabilitet på Irland (en ö som London gärna vill se som sin egen gamla bakgård).

Ursula von der Leyen aviserar "legal action" mot UK: https://www.youtube.com/watch?v=Koqsu_KN5f0

Mera här: https://www.theguardian.com/politics...awal-agreement
Citera
2020-10-01, 15:17
  #7770
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
EU agerar fullständigt logiskt och motiverat när de aviserar att britterna kan komma att stämmas (och då troligen i EU-domstolen i Luxemburg) för avtalsbrott om de insisterar på att köra över WAB i fråga om Nordirland och sjögränsen mot Irland. Boris' regering har själva bäddat för detta. Och det handlar inte bara om handel och tullar utan på litet sikt om fred och stabilitet på Irland (en ö som London gärna vill se som sin egen gamla bakgård).

Ursula von der Leyen aviserar "legal action" mot UK: https://www.youtube.com/watch?v=Koqsu_KN5f0

Mera här: https://www.theguardian.com/politics...awal-agreement
Jag tror inte det blir något av det. Det är väl som Mueller och liknande. Pressen skall bara mala mot vissa aktörer utan resultat.

Britterna genomför några lagar efter 2021 som tryggar deras kontroll av handel inom landet inkl Nordirland vad jag förstår. Men EU anser att de måste tillfrågas, enligt övergångsavtalet. En principfråga.

EU tar som tidigare stöd av terrorister och säger att lugnet på Irland är hotat.

Tal om EU-domstolen.

Jag gissar att det är något som bara kommer att malas i media utan resultat.

Brexit verkar bli av.

Grattis! En krabba kom ur hinken.

Skulle t.o.m. gärna byta EU-massakern mot NATO om Sverige fick samma deal.
Citera
2020-10-01, 15:31
  #7771
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror inte det blir något av det. Det är väl som Mueller och liknande. Pressen skall bara mala mot vissa aktörer utan resultat.

Britterna genomför några lagar efter 2021 som tryggar deras kontroll av handel inom landet inkl Nordirland vad jag förstår. Men EU anser att de måste tillfrågas, enligt övergångsavtalet. En principfråga.

EU tar som tidigare stöd av terrorister och säger att lugnet på Irland är hotat.

Tal om EU-domstolen.

Jag gissar att det är något som bara kommer att malas i media utan resultat.

Brexit verkar bli av.

Grattis! En krabba kom ur hinken.

Skulle t.o.m. gärna byta EU-massakern mot NATO om Sverige fick samma deal.

Som vanligt bryr du dig inte om att ta reda på någonting om hur saker och ting faktiskt fungerar, utan köper bara Farages och Daily Mails kool-aid. EU-domstolen är ingen Musse Pigg-domstol som du tycks tro, och England har allt att förlora på att kallas in dit för medvetet trotsande av ett avtal de själva arbetat fram och skrivit under.

UK:s förberedelser för en hård no-deal Brexit är lika undermåliga som alltid, men det struntar du i eftersom du hatar EU så mycket att du mer än gärna ser vanliga britter gå under i sjukdomar och svält, ekonomisk kris och misär. Patetiskt.
Citera
2020-10-01, 15:36
  #7772
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Som vanligt bryr du dig inte om att ta reda på någonting om hur saker och ting faktiskt fungerar, utan köper bara Farages och Daily Mails kool-aid. EU-domstolen är ingen Musse Pigg-domstol som du tycks tro, och England har allt att förlora på att kallas in dit för medvetet trotsande av ett avtal de själva arbetat fram och skrivit under.

UK:s förberedelser för en hård no-deal Brexit är lika undermåliga som alltid, men det struntar du i eftersom du hatar EU så mycket att du mer än gärna ser vanliga britter gå under i sjukdomar och svält, ekonomisk kris och misär. Patetiskt.
Pressen kommer att ösa all sk-t dom har över Johnson och Storbritannien efter Brexit bara för att blåsa oss. Storbritannien kommer troligen att få det mycket bättre och pressen vill inte att vi skall förstå det och få idéer om frihet.

Samma som Trump. Pressen bara öser sk-t över honom men han och USA går kanonbra.

I desperation tar de till flygskam och Corona reserestriktioner så vi inte skall kunna åka dit och se efter själva. Helst skall vi stå två meter ifrån andra så vi inte kan kommunicera.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-01 kl. 15:56.
Citera
2020-10-01, 17:24
  #7773
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vad jag förstår så kommer EU och britterna, var och en att fiska på sina vatten från 2021 tills de styrande kommit överens om något annat. Det verkar rimligt.

Jag vet att du antingen inte läser det folk skriver eller är för dum för att förstå men återigen:

Brittiska folket äter inte den fisk som fångas i brittiska vatten. Du vill döda en hel näring.

Fiskarna röstade dock för Brexit men som de flesta brexitörerna trodde de på fullt allvar att bara brittiska önskemål skulle beaktas. Britter skulle kunna fortsätta som förr. Nåväl...
Citera
2020-10-01, 22:48
  #7774
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Jag vet att du antingen inte läser det folk skriver eller är för dum för att förstå men återigen:

Brittiska folket äter inte den fisk som fångas i brittiska vatten. Du vill döda en hel näring.

Fiskarna röstade dock för Brexit men som de flesta brexitörerna trodde de på fullt allvar att bara brittiska önskemål skulle beaktas. Britter skulle kunna fortsätta som förr. Nåväl...

Det finns ju även en till fråga när det kommer till det brittiska fisket, vad hindrar Island och Storbritannien från att starta ett nytt fiskekrig när Storbritannien lämnar EU?
Citera
2020-10-02, 07:34
  #7775
Medlem
wwrs avatar
Det verkar som att Storbritannien byter en del fisk med EU:
Citat:
What seafood is exported from the UK?
In the UK, we export most of the seafood we catch in our waters. This is because foreign
seafood markets greatly value UK species, such as langoustine, crab and mackerel, while
domestic consumers focus their purchases on a smaller range of species, such as cod,
salmon and haddock.


In 2010, just over 512,400 tonnes of seafood worth £1.33 billion was exported from the UK.

The main export markets for the UK seafood are France, Spain, Italy, the Irish Republic and
the USA which between them accounted for around 50% (by value) of the seafood exported
from the UK.

Mixed seafood for processing was the main export to the Irish Republic, Germany
and the Netherlands.

High value shellfish like langoustine, crab and scallops and exported to the French,
Spanish and Italian markets.
Pelagic fish were destined mainly for the Russian, Nigerian and Ukrainian markets.

What seafood is imported into the UK?
In 2010, a total of 687,054 tonnes of seafood worth £2.23 billion was imported into the UK.

The countries the UK receives imports from reflects our traditional tastes in seafood:

Cod, haddock and other white fish come from Iceland and the Faroe Islands.
Salmon from Norway.
Salmon and pollack from the USA.
Cold water prawns from Denmark and Canada.
Tuna from Mauritius and the Seychelles.
Warmwater prawns from Thailand, India and Bangladesh.
seafish.org

Storbritannien har bra fiskevatten. Det var ju EU som krävde gemensamt fiske för att få ett avtal.
https://www.irishtimes.com/polopoly_..._620/image.png

Fiske utgör bara 0.1% av Storbritanniens produktion.

Det utbytet av fisk med EU måste politikerna kunna ordna genom förhandlingar. (Annars blir det vissa tullar.)

Det måste ses i samband med Brexit som helhet. Nu kunde Storbritannien och Norge skriva avtal. Storbritannien är fria. Norge betalar bara 8 miljarder till EU (Sverige 40), sätter egna tullar på det som stannar i landet samt har förhandlingsrätt. EU har däremot, enligt sina regler, förbjudit Sverige att teckna handelsavtal över huvud taget.

Jag tror inte export/import av fisk med EU blir ett problem. Om det blir det så ligger problemet hos politikerna.
Citera
2020-10-02, 19:30
  #7776
Medlem
Nu när man med stor säkerhet kan säga att det blir en brexit utan avtal, ställer jag mig frågande varför företag här i Sverige inte är mer uppmärksamma på detta?


De måste anställa folk som kan hantera logistik samt tullflödet! Storbritannien kommer att räknas som ett 3:e land, därmed måste en mängd varor deklareras innan de når EU:s gräns med mera. Det är flera tusen företag som påverkas, men ytterst en liten del har vaknat till denna verklighet. Min fråga är som nämnt varför? är det någon här som kan svara på det kanske?

Till denna skaran tillhör även tullverket! det verkar som om att de inte har erhållit en budget för brexit från regeringen, vilket är anmärkningsvärt, därmed också få tjänster ute inom tullverket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback