2020-09-28, 10:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
<foliehatt>

Estonia smugglar militär utrustning och denna natt är det jackpot för svenskarna.
Ryssarna har dock fått koll på vad som sker och gör ett försök att ta tillbaka utrustningen.

Vädret gör att en kollision sker mellan ett ytfartyg och Estonia, som ihop med att bogvisiret lossnar (inte att blanda ihop med bogrampen), gör att färjan sjunker snabbt.

Om det nu finns en skåpbil med hemlig utrustning ombord så vet tullverket om detta (se UG dokumentär ovan) och ett dykteam skulle kunna kontroller denna bil för att ge svar om VAD som smugglades och om det är troligt att ryssar försökt stoppa lasten att nå Sverige. (Inte genom att medvetet sänka färjan, utan att säkra den med andra medel.)

Om denna skåpbil är tom (redan bärgad) öppnas än mer frågor upp men ger också svar på vad som kan ha skett.

</foliehatt>

Hur troligt, eller inte, detta är kommer vi inte få reda på förrns om MÅNGA år.

Jag tycker varken man behöver vika ungsfolie eller smutta på en draja i SÄPO-cafeterian för att misstänka en explosion. Det kan ju ha varit en olycka, uppstått en mindre brand som satt fyr på en Katyusha-raket eller liknande anordning som inte borde vara där. Men HUR FAN LOSSNADE BOGVISIRET??? Kan det ha varit värsta Möllevångstorget-nyårsafton där nere på bildäck? https://www.youtube.com/watch?v=yBtIbylToFE
Senast redigerad av oshin.cantwell 2020-09-28 kl. 10:43.
Citera
2020-09-28, 10:44
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yRvMdJ/overlevaren-carl-eric-jag-sag-nagot-stort-i-vattnet

Överlevaren Carl Eric: ”Jag såg något stort i vattnet”

För överlevaren Carl Eric Laantee Reintamm kommer avslöjandet om hålet i Estonias skrov som en enorm lättnad.

Efter 26 år faller pusselbitarna äntligen på plats - och det han såg nere i vattnet blir plötsligt begripligt.

– Den enda logiska förklaringen är att Meyer-varvets utredare hade rätt i att en ubåt orsakade skadan, säger han till Aftonbladet.

Carl Eric, då 26 år, tittade ner i vattnet. Det han såg har inte riktigt släppt från näthinnan. För att aldrig glömma skrev han ner det i detalj.
”Det rörde sig under ytan”

– Det var något ljust, flera gånger flera meter stort, som rörde sig strax under ytan. Det sköljde vågor över.

Han drog slutsatsen att det nere i vattnet var orsaken till det kraftiga oljudet som låtit som is. Då tänkte han samtidigt att detta är orsaken till det pågående haveriet.
Citera
2020-09-28, 10:52
Medlem
Varifrån kan ubåten härstamma?
Citera
2020-09-28, 10:54
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Jag tycker varken man behöver vika ungsfolie eller smutta på en draja i SÄPO-cafeterian för att misstänka en explosion. Det kan ju ha varit en olycka, uppstått en mindre brand som satt fyr på en Katyusha-raket eller liknane anordning som inte borde vara där. Men HUR FAN LOSSNADE BOGVISIRET??? Kan det ha varit värsta Möllevångstorget-nyårsafton där nere på bildäck? https://www.youtube.com/watch?v=yBtIbylToFE

Ta inte detta som fakta utan som vad jag minns av det jag läst och sett.

Estonia (aka Viking Sally) var byggt för kustnära trafik. JAIC konstaterade i sin utredning att alla bogvisir på ro-ro färjor fram till mitten av 90-talet var underdimensionerade, så att Estonia gick på öppet vatten och i hårt väder hjälpte inte de redan påfrestad fästena. Även bogrampen var dålig enligt SOLAS, men dom uppgifter att den tryckts in, verkar spreta om olika håll beroende på vilka uppgifter man lyssnar på.

En brand/explosion på bildäck håller jag dock, personligen, som mindre troligt
Citera
2020-09-28, 10:57
Medlem
okok1s avatar
Kan en ubåt krocka oavsiktligt med Estonia? Jag antar att det finns radar eller något som visar andra båtar?
Citera
2020-09-28, 11:03
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Kan en ubåt krocka oavsiktligt med Estonia? Jag antar att det finns radar eller något som visar andra båtar?

Vädret (sikt och vågor) kan ha gjort ett ytfartyg svårt att ens se med nakna ögat i mörker, likaså med radar.

Kollision med en ubåt? Det är långt ifrån omöjligt. Royal Navy har inte det bästa facit när det kommer till nära kollisions tillbud och i det vädret nära ytan är det inte omöjligt att det är just det som skett. (Inte just med en ubåt från dom utan kanske ett annat land)

https://www.gp.se/nyheter/haverirapport-stenaf%C3%A4rja-n%C3%A4ra-kollidera-med-atomub%C3%A5t-1.31389654
Citera
2020-09-28, 11:14
Medlem
Att bogvisiret lossnade kan väl ha skett pga vatten som tryckte på inifrån om det började komma in vatten genom det eventuella hålet? Fast lite mysko kanske när man läser om diplomaten som bodde under bildäck långt ner i båten och som direkt efter skrapljudet sprang ut ur sin hytt och märkte vatten. Hålet verkar ju vara långt ovanför och vattnet verkade bara varit på de lägre nivåerna av båten i början.
Citera
2020-09-28, 11:15
Medlem
Nostradumbasss avatar
Här är det finska YLE-dokumentären med den stängda bogrampen:

https://arenan.yle.fi/1-50318091
Citera
2020-09-28, 11:16
Medlem
happyjoys avatar
Om det stämmer att någon sett nåt vitt/ljust i vattnet så var det ingen ubåt. De är svarta.
Citera
2020-09-28, 11:18
Medlem
Man ska inte dra för stora växlar på det som sags. De skrapljud han hört kan ha varit bogvisiret som lossade, även möjligt att bogvisiret höll sig flytande ett tag och gled längsmed skeppet eftersom det var byggt med hålrum innuti. Bogvisiret var ju även målat i fartygsfärg (vit).

Sedan hålet i skrovet kan ha uppstått när fartyget "krashade" mot havsbotten. Sådana hål måste inte heller uppstå från direkt påverkan utan kan uppstår om det blir extrema spänningar i skrovet, så om skrovet krashade mot havsbotten kan ett liknande hål skapats av spänningar i skrovet.

Men skulle det vara en ubåt som kolliderat med Estonia så verkar det väl inte troligt att det var avsiktligt, utan att det var någon sorts främmande makt ubåt som låg still där i nära ytläge och av en eller annan anledning inte hörde Estonia komma. Det verkar rätt osannolikt även om det var storm, och att medvetet kollidera med en stor passagerafärja för att sänka det när man själv sitter i en ubåt.. sånt händer inte.
Citera
2020-09-28, 11:19
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Om det stämmer att någon sett nåt vitt/ljust i vattnet så var det ingen ubåt. De är svarta.
Har ubåtar inga lampor?
Citera
2020-09-28, 11:25
Medlem
happyjoys avatar
Inte i skrovet. Möjligen i tornet men då i form av strålkastare och då hade man ju sett den istället.

Förutsatt att vi pratar om ett örlogsfartyg, det finns ju civila ubåtar också och de kan ju vara annorlunda beskaffade. Mej veterligen fanns/finns det inga civila i den förmodade storlek det skulle kunna vara tal om här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in