Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-24, 16:12
  #2725
Medlem
rrpipers avatar
Tesla har varit en bankomat den senaste tiden, peaken och studsen kändes förutsägbara. Nu studsar det upp lite till när det sista av Tesla fansens optimism på dessa höga nivåer kramas ur och sen ska vi fortsätta ner fast förmodligen i lugnare takt.
Citera
2020-09-24, 20:13
  #2726
Medlem
En diskussion på Flashback är något av det binäraste som existerar. Antingen är man fanboy eller hatar tesla.

Personligen har jag ganska svårt för människor som inte klarar av att se nyanser.

Jag gillat Tesla för att de verkar dela ganska mycket med exempelvis Apple när det gäller deras vision. Endast visioner bygger dock inte ett företag. Tesla har dock visat att det är ett företag med mer än bara visioner, och tagit fram produkter som marknaden efterfråga och betalat för vilket på senaste tid lyckats generera vinst i bolaget.

Att värderingen är så hög som den är, beror sannolikt på att marknaden värderar Tesla till stor del som ett förhoppningsbolag, och den typen av bolag brukar vara ganska känsliga för missade löften och förväntningar.

Det unika mer Tesla är samtidigt att de tillskillnad från många andra bolag som värderas utifrån marknadens förhoppningar, snarare än fundamenta verkar vara mer motståndskraftiga. Ja de rekylerat ofta när förväntningar inte uppnås, men de är också ganska snabba att locka tillbaka investerarna.

Därför kommer jag behålla mina tesla aktier. De utgör mindre än 2 procent av min portfölj och jag har alltid sätt tesla och andra typer av förhoppningsbolag som en krydda i portföljen snarare än en korg jag ska lägga alla ägg i för att bli rik.

Hävdar inte att Tesla kommer ta över världen, eller vara marknadsledande om 5 eller 10 år på att bygga elbilar, men just nu tyder trots allt ganska mycket på att det blir just så, vilket också marknaden till stor del redan prisat in och investeringar handlar trots allt i slutet av dagen om just risk, reward och sannolikhet.

PS
Äger även Autoliv och Volvo =)
Citera
2020-09-24, 23:06
  #2727
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Nähä?

Tesla grundades 2003, volvo 1927.

Utöver att man smäller upp 2 stycken gigafabriker samtidigt som man utvecklar utav bara satan, så gör man faktiskt vinst, medans resten av den väletablerade bilindustrin blöder pengar. Hur förklarar du det?
Vinst? Har gjort ett år med en liten liten vinst ditt spån. Tesla är ett finansiellt slukhål.
Tesla är inte bra på att producera många bilar helt enkelt.
Citera
2020-09-24, 23:52
  #2728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Hävdar inte att Tesla kommer ta över världen, eller vara marknadsledande om 5 eller 10 år på att bygga elbilar, men just nu tyder trots allt ganska mycket på att det blir just så, vilket också marknaden till stor del redan prisat in och investeringar handlar trots allt i slutet av dagen om just risk, reward och sannolikhet.

PS
Äger även Autoliv och Volvo =)
Som en extra krydda i portföljen eller dylikt ser jag inga problem med, däremot när folk är tvärsäkra på att kursen bara ska upp hela tiden och målar upp helt absurda scenarion...

En undran, om du ändå tror att marknaden prisat in det mesta (vilket jag håller med om), var ligger då uppsidan?
Citera
2020-09-25, 00:02
  #2729
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Det unika mer Tesla är samtidigt att de tillskillnad från många andra bolag som värderas utifrån marknadens förhoppningar, snarare än fundamenta verkar vara mer motståndskraftiga. Ja de rekylerat ofta när förväntningar inte uppnås, men de är också ganska snabba att locka tillbaka investerarna.

Fast problemet är ju att det för de flesta (bara här i tråden t.ex.) inte finns på kartan överhuvudtaget att det kan gå åt skogen trots supervärderingarna samt det faktum att bolaget har extremt stora utmaningar framför sig för att ens bli hyfsat vinstdrivande.

Om aktien stiger varje dag säger folk att aktien ska gå upp för "det brukar den göra", om aktien går ner säger folk att det är bara några dagars uppgång som gått om intet, så nu är det ett perfekt köptillfälle, snart går ju aktien upp... osv.

Känns lite sådär lagom sunt att folk motiverar att en aktie ska stiga med att de "vant sig" vid att den stiger.
Citera
2020-09-25, 06:27
  #2730
Avstängd
Jag ser Tesla som ett energibolag. Inte en biltillverkare. Tesla vill tillverka 20 miljoner bilar och till det behövs en sjujäkla massa batterier. Tesla vill se ditt hus batteridriven. Alla transporter kommer att vara batteridriven i framtiden utom rymdraketer. Tesla sätter världsstandarden och har patenten. På batteryday visade dom att de kan mer än halvera tillverkningskostnaden för batterier.
Citera
2020-09-25, 07:17
  #2731
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Jag ser Tesla som ett energibolag. Inte en biltillverkare. Tesla vill tillverka 20 miljoner bilar och till det behövs en sjujäkla massa batterier. Tesla vill se ditt hus batteridriven. Alla transporter kommer att vara batteridriven i framtiden utom rymdraketer. Tesla sätter världsstandarden och har patenten. På batteryday visade dom att de kan mer än halvera tillverkningskostnaden för batterier.

Ett förhoppningsbolag m.a.o.
Citera
2020-09-25, 14:50
  #2732
Avstängd
Tesla skall börja serietillverka Giga-factorys. 135 st bara för batteritillverkning. - Giga Shanghai skall tillverka 1 miljon elbilar per år. Alltså - Bara en enda Giga-fabrik skall tillverka 1 miljon elbilar per år. -

Det är inte kul att vara oljeshejk om 5-10 år. Musk har drivit ner kostnaderna för varje fabrik till en tredjedel. Han har reducerat antal delar i bilarna med ett 80-tal. osv Vi kommer sannolikt att få se GIGA factorys över hela jorden utom i de länder där ingenting fungerar. Tesla planerar att tillverka 20 miljoner el-bilar per år. Det blir 100 miljoner elbilar på 5 år. Bara Tesla. Sånt känns i oljebranchen. Vi ser en energiförflyttning helt enkelt. En ny era. - Gissa vem som har patenten och sätter världsstandarden.

När Greta gråter i DN (för att du skall få ångest och må dåligt) så agerar Musk. Men det är Greta som får allt spaltutrymme. Vill man veta nåt om Tesla så är DN en totalt värdelös kontraproduktiv input.

Tesla Battery Day: entire Event in 16 minutes (Supercut)
https://www.youtube.com/watch?v=HK79ioBW8Mg
Citera
2020-09-25, 19:55
  #2733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Tesla skall börja serietillverka Giga-factorys. 135 st bara för batteritillverkning. - Giga Shanghai skall tillverka 1 miljon elbilar per år. Alltså - Bara en enda Giga-fabrik skall tillverka 1 miljon elbilar per år. -

Det är inte kul att vara oljeshejk om 5-10 år. Musk har drivit ner kostnaderna för varje fabrik till en tredjedel. Han har reducerat antal delar i bilarna med ett 80-tal. osv Vi kommer sannolikt att få se GIGA factorys över hela jorden utom i de länder där ingenting fungerar. Tesla planerar att tillverka 20 miljoner el-bilar per år. Det blir 100 miljoner elbilar på 5 år. Bara Tesla. Sånt känns i oljebranchen. Vi ser en energiförflyttning helt enkelt. En ny era. - Gissa vem som har patenten och sätter världsstandarden.

När Greta gråter i DN (för att du skall få ångest och må dåligt) så agerar Musk. Men det är Greta som får allt spaltutrymme. Vill man veta nåt om Tesla så är DN en totalt värdelös kontraproduktiv input.

Tesla Battery Day: entire Event in 16 minutes (Supercut)
https://www.youtube.com/watch?v=HK79ioBW8Mg
Tesla har tidigare blivit stämda för patentintrång av Nikola men avvisar nu det hela och vill istället få motpartens patent ogiltigförklarat. Det framgår av ett nytt dokument från Tesla, skriver branschsajten Electrek.

Enligt Tesla ska Nikola ha undvikit att nämna att Adriano Mudri, designchef hos Rimac, står bakom flera av Nikola Ones egenskaper genom sitt designkoncept "Road Runner". Road Runner var en vätgas-driven konceptlastbil som presenterades vid Michelins Designutmaning 2010.

Tesla menar att Nikola-grundaren Trevor Milton träffade Adriano Mudri 2014 eller 2015 och att de med bedrägliga intentioner inte namngav Adriano som uppfinnare i patentet. Vidare tror de att Nikola inte hade fått igenom patenten om patentkontoret känt till Mudris tidigare design.

Normalt i en liknande patentstrid är att antingen visa att man inte bryter mot ett patent eller försöka ogiltigförklara det aktuella patentet. Tesla tycks nu alltså ha valt den senare vägen.
Citera
2020-09-25, 20:17
  #2734
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Tesla skall börja serietillverka Giga-factorys. 135 st bara för batteritillverkning. - Giga Shanghai skall tillverka 1 miljon elbilar per år. Alltså - Bara en enda Giga-fabrik skall tillverka 1 miljon elbilar per år. -

Det är inte kul att vara oljeshejk om 5-10 år. Musk har drivit ner kostnaderna för varje fabrik till en tredjedel. Han har reducerat antal delar i bilarna med ett 80-tal. osv Vi kommer sannolikt att få se GIGA factorys över hela jorden utom i de länder där ingenting fungerar. Tesla planerar att tillverka 20 miljoner el-bilar per år. Det blir 100 miljoner elbilar på 5 år. Bara Tesla. Sånt känns i oljebranchen. Vi ser en energiförflyttning helt enkelt. En ny era. - Gissa vem som har patenten och sätter världsstandarden.

När Greta gråter i DN (för att du skall få ångest och må dåligt) så agerar Musk. Men det är Greta som får allt spaltutrymme. Vill man veta nåt om Tesla så är DN en totalt värdelös kontraproduktiv input.

Tesla Battery Day: entire Event in 16 minutes (Supercut)
https://www.youtube.com/watch?v=HK79ioBW8Mg

Elon Musk har inte reducerat antalet delar i bilar med en tredjedel, alla elbilar har färre rörliga delar...
Citera
2020-09-25, 20:29
  #2735
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Tesla har tidigare blivit stämda för patentintrång av Nikola men avvisar nu det hela och vill istället få motpartens patent ogiltigförklarat. Det framgår av ett nytt dokument från Tesla, skriver branschsajten Electrek.

Enligt Tesla ska Nikola ha undvikit att nämna att Adriano Mudri, designchef hos Rimac, står bakom flera av Nikola Ones egenskaper genom sitt designkoncept "Road Runner". Road Runner var en vätgas-driven konceptlastbil som presenterades vid Michelins Designutmaning 2010.

Tesla menar att Nikola-grundaren Trevor Milton träffade Adriano Mudri 2014 eller 2015 och att de med bedrägliga intentioner inte namngav Adriano som uppfinnare i patentet. Vidare tror de att Nikola inte hade fått igenom patenten om patentkontoret känt till Mudris tidigare design.

Normalt i en liknande patentstrid är att antingen visa att man inte bryter mot ett patent eller försöka ogiltigförklara det aktuella patentet. Tesla tycks nu alltså ha valt den senare vägen.
Nikola är ju den största skojar-bolaget och inget de säger bör tas på allvar. Tesla gör helt rätt som står på sig när USA:s största charlatan, Trevor Milton, håller på och skämmer ut sig.

Vad beträffar Tesla som aktie så är jag lite kluven. Jag tror absolut att elbilar är framtiden och Tesla är helt klart bäst placerade just nu för att dominera den marknaden med sin infrastruktur för laddstationer.

MEN bolaget i dagsläget är alldeles för dyrt för mig. Jag vill inte säga att det är övervärderat för allt är värt vad folk är villiga att betala, men jag är inte villig att betala det nuvarande priset.
Citera
2020-09-26, 02:52
  #2736
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Som en extra krydda i portföljen eller dylikt ser jag inga problem med, däremot när folk är tvärsäkra på att kursen bara ska upp hela tiden och målar upp helt absurda scenarion...

En undran, om du ändå tror att marknaden prisat in det mesta (vilket jag håller med om), var ligger då uppsidan?

Uppsidan ligger i nya förväntningar, vilket är själva grundbulten för alla förhoppningsbolag.

Det kommer alltid finnas ett Teslas ”the next big thing”, och marknaden kommer spekulera i sannolikheten att detta ”next big thing” blir verklighet, och lönsamt.


Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Fast problemet är ju att det för de flesta (bara här i tråden t.ex.) inte finns på kartan överhuvudtaget att det kan gå åt skogen trots supervärderingarna samt det faktum att bolaget har extremt stora utmaningar framför sig för att ens bli hyfsat vinstdrivande.

Om aktien stiger varje dag säger folk att aktien ska gå upp för "det brukar den göra", om aktien går ner säger folk att det är bara några dagars uppgång som gått om intet, så nu är det ett perfekt köptillfälle, snart går ju aktien upp... osv.

Känns lite sådär lagom sunt att folk motiverar att en aktie ska stiga med att de "vant sig" vid att den stiger.

Är förvisso inte fel att ”lära” sig en aktie för ett enskilt bolag, men utan att ha läst särskilt mycket här tror jag de flesta gör en ganska enkel analys.

Samtidigt krävs det inget geni för att förstå logiken i att köpa på sig ännu fler aktier om kursen rekylerat förutsatt att man tror på bolaget. Tyvärr blir många också lite för fasta vid sina favoriter och blir för dumsnåla för att göra vinsthemtagningar. Buy-and-hold är ju också en strategi, men om man inte är iskall brukar långsiktiga investeringar för många utan ballar av står sluta med att de säljer ut sig efter en rekyl för att de blir chokade när de ser hur mycket pengar de ”förlorat”.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback