2020-09-22, 17:59
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Det låter som språklig förvillelse där det talas om fysiskt stora battericeller som 'high volume' och blandar bort korten med produktionsvolymer.

Varför använda sådana ord? Det är ju omöjligt att veta om det allra första battericellen tillverkas 2022, eller om en jättefabrik producerar vid full kapacitet då.
Jag håller med dig. Jag upptäckte inte detta när jag läste. Jag kollade Musks Twitter och blev inte klokare. Jag tror de uttrycker sig oklart för att skapa diskussion.

I vilket fall fortsätter Tesla köpa batterier av Panasonic.

Det är som vanligt med Musk: 'Vi räknar med att det kommer att fungera om 3-6(-24) månader"
Citera
2020-09-22, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Att produktionen av högvolymsbatterier inte startar innan 2022.

Okej. Med den tolkningen säger alltså Musk att den allra första battericellen kan förväntas någon gång under år 2022 om den produceras alls. Det förslår ju inte så långt om det behövs hundratals eller tusentals celler till ett enda fordon.
Citera
2020-09-22, 20:42
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Att produktionen av högvolymsbatterier inte startar innan 2022.

Nej nej nej.. Det är ett av de konstigaste sätten att tolka den meningen.

"High volume battery cell production" borde inte kunna betyda nåt annat än "produktion av stora volymer av battericeller".
Citera
2020-09-22, 20:59
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Okej. Med den tolkningen säger alltså Musk att den allra första battericellen kan förväntas någon gång under år 2022 om den produceras alls. Det förslår ju inte så långt om det behövs hundratals eller tusentals celler till ett enda fordon.

Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Nej nej nej.. Det är ett av de konstigaste sätten att tolka den meningen.

"High volume battery cell production" borde inte kunna betyda nåt annat än "produktion av stora volymer av battericeller".

“Tesla is currently building a pilot production line to produce those cells in volume in Fremont. Tesla Grohmann, the company’s automation group, is currently building the machines for higher-volume production based on what they are learning from the pilot line, according to a source familiar with the matter.”

Therefore, volume production is not expected for a little while.

Man kan väl säga att båda tolkningarna va rätt. Verkar som man nu producerar "högvolym" batterier men att det är mer i testfasen och att en hög produktionsvolym inte kommer förän 2022.
Citera
2020-09-23, 01:25
Medlem
Humeruss avatar
Okej så 56% billigare batteripack.

Ökad räckvidd typ (20-30%)

Men först om ca 2år...

Fantastiska nyheter men marknaden hade nog förväntat sig mer.

Långsiktigt håll men tror att om man vill tjäna pengar så är det nog bear på kortsiktigt.

Inget som hindrar mig att göra bägge så vi provar det. Nu kör vi
Citera
2020-09-23, 01:48
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Okej så 56% billigare batteripack.
Ökad räckvidd typ (20-30%)
Men först om ca 2år...

Var det taktiskt att informera om detta nu, för den som funderar på en tesla vill ju givetvis ha det senaste, den som finns om två år, och väntar in den istället för att köpa den nuvarande som blir gammal om två år.
Citera
2020-09-23, 04:31
Medlem
wwrs avatar
Tesla planerar tillverka större battericeller än alla andra. Men värmeavgivningen begränsar storleken vare sig man heter Elon eller något annat, vad jag kan förstå.
Citat:
Tesla unveils new 4680 battery cell: bigger, 6x power, and 5x energy
https://electrek.co/2020/09/22/tesla...er-energy/amp/

Pyramidspelet rullar vidare ...
Senast redigerad av wwr 2020-09-23 kl. 04:50.
Citera
2020-09-23, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Den omtalade batteridagen är senare i natt, svensk tid. Tesla kommer att köpa ännu fler batterier från Panasonic! Men det går förmodligen bra för aktiekursen, hur det nu kan komma sig. Kanske flytta lite innehav från Tesla till Panasonic?

https://electrek.co/2020/09/21/tesla...-roadster/amp/

Jag hoppas du flyttade innehav till panasonic din sopa mht att dom kraschade 4% kopplat till det faktum att Tesla avser att producera mer egna batterier.
Citera
2020-09-23, 08:02
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Jag hoppas du flyttade innehav till panasonic din sopa mht att dom kraschade 4% kopplat till det faktum att Tesla avser att producera mer egna batterier.
Tesla är för riskabelt för mig. Men Elon kan inte tillverka större batterier än andra. Eftersom Panasonic tillverkar batterier borde de veta vad som är maxstorlek. För att citera Greta:
Citat:
“They cannot argue with me because I am just saying what the science is saying,” she added. “You can’t argue against physics.”

Men jag tror inte på krasch för aktiekursen. Följer den samt denna tråd med spänning.
Citera
2020-09-23, 08:15
Medlem
54% range increase
56% $/KwH reduction
69% investment per GwH reduction

Större bättre och billigare

Men absolut, fortsätt downplaya Tesla:
Senast redigerad av Dristigheten 2020-09-23 kl. 08:20.
Citera
2020-09-23, 08:40
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
54% range increase
56% $/KwH reduction
69% investment per GwH reduction

Större bättre och billigare

Men absolut, fortsätt downplaya Tesla:

Låter som väldigt teoretiska siffror. Och det gäller batterier som kommer om 5-6 år om ens då. Bli inte för hoppfull...

Kul med "nyheten" om en $25 000-bil Den har vi väl hört förr... Då slutade det på 38 000 (?) nu kanske det blir 33 då om man får gissa att de blir lite mer effektiva.

Men jag antar att aktien kommer rusa idag för andelen kritiskt tänkande aktieägare är förmodligen alldeles för låg.
Citera
2020-09-23, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Låter som väldigt teoretiska siffror. Och det gäller batterier som kommer om 5-6 år om ens då. Bli inte för hoppfull...

Kul med "nyheten" om en $25 000-bil Den har vi väl hört förr... Då slutade det på 38 000 (?) nu kanske det blir 33 då om man får gissa att de blir lite mer effektiva.

Men jag antar att aktien kommer rusa idag för andelen kritiskt tänkande aktieägare är förmodligen alldeles för låg.

Snarare tvärtom, folk vill se fyrverkerier och en produkt som går att köpa direkt efter eventet, som Apple. Nu fick dom massa fin teknisk data som går dom över huvudet istället, vilket är tråkigt och får alla FOMO-folk att sälja.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback