Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-21, 07:58
  #2653
Medlem
https://mobile.twitter.com/elonmusk/...28265445400579

”DeT äR bAra eN bIltiLLveRkArE”


” Dojo uses our own chips & a computer architecture optimized for neural net training, not a GPU cluster. Could be wrong, but I think it will be best in world.”

” Yeah, we will open Dojo for training as a web service once we work out the bugs”
Citera
2020-09-21, 08:33
  #2654
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
https://mobile.twitter.com/elonmusk/...28265445400579

”DeT äR bAra eN bIltiLLveRkArE”


” Dojo uses our own chips & a computer architecture optimized for neural net training, not a GPU cluster. Could be wrong, but I think it will be best in world.”

” Yeah, we will open Dojo for training as a web service once we work out the bugs”
Jättefräckt, nu är börsvärdet helt och hållet motiverat. 1000 dollar nästa vecka?

Förstår inte ens hur detta ska generera intäkter för Tesla, men det är kanske helt orelevant? Personligen tycker jag dom borde koncentrera sig på att se till så inredningen i bilarna inte ramlar av efter en vecka istället för att leka runt.
Citera
2020-09-21, 09:13
  #2655
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
https://mobile.twitter.com/elonmusk/...28265445400579

”DeT äR bAra eN bIltiLLveRkArE”


” Dojo uses our own chips & a computer architecture optimized for neural net training, not a GPU cluster. Could be wrong, but I think it will be best in world.”

” Yeah, we will open Dojo for training as a web service once we work out the bugs”

Det är fortfarande en biltillverkare din dumma fan. När man kan tillverka en Tesla och sälja den till hundratals miljoner kunder kan vi börja snacka en tech-värdering.

Ni har huvudet så långt uppkört i röven att ni inte fattar att alla bilföretag håller på med massa techgreje.
__________________
Senast redigerad av Aigis 2020-09-21 kl. 09:15.
Citera
2020-09-21, 09:39
  #2656
Avstängd
wwrs avatar
Men det finns bara en biltillverkare som kan bli börsraket m.h.a. rykten om den mystiska superdatorn som heter Dojo. (Fast superdatorer är helt rätt. EU kastar just nu bort 80 miljarder på det.)
Alla böjer knä för Elon. VW:s VD erbjöd Elon att provköra och frågade om kommentarer.
De redan röriga abonnemang för autopilot, mer eller mindre full självkörning etc blir ännu rörigare. Men som man säger "Det finns ingen dålig reklam". Kursen stiger.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-09-21 kl. 09:45.
Citera
2020-09-21, 14:22
  #2657
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Det är fortfarande en biltillverkare din dumma fan. När man kan tillverka en Tesla och sälja den till hundratals miljoner kunder kan vi börja snacka en tech-värdering.

Ni har huvudet så långt uppkört i röven att ni inte fattar att alla bilföretag håller på med massa techgreje.

Jag tänker såhär:

Vad spenderar jag mest på månadsvis. Räkneexempel

Hushåll 2 personer

Mobil med abonnemang ca 1k/månad

Bil + elektricitet ca 5-8k/mån

Sen är det såklart en fråga om volym, kundgrupper som har råd med förstnämnda är såklart större än sistnämnda. Sen är marginalen på produktern viktig. Rättfärdigar inte kursen men avfärdar inte bolaget och dess ambitioner.

I övrigt har jag köpt min största hävstångsposition i TSLA BULL någonsin idag(2% av portföljen). Sist jag provade brände jag mig men nu testar vi igen. Önska mig lycka till
Citera
2020-09-22, 06:55
  #2658
Avstängd
wwrs avatar
Den omtalade batteridagen är senare i natt, svensk tid. Tesla kommer att köpa ännu fler batterier från Panasonic! Men det går förmodligen bra för aktiekursen, hur det nu kan komma sig. Kanske flytta lite innehav från Tesla till Panasonic?
Citat:
Elon Musk confirms Tesla ‘high volume’ battery cell production won’t start until 2022, will affect Cybertruck, Semi, and Roadster
Sep. 21st 2020 5:55 pm

Now Elon Musk has clarified the situation – saying that “high volume” production won’t happen until 2022 and it will especially be for the Tesla. Semi, Cybertruck and Roadster vehicle programs:

Tesla is currently building a pilot production line for its new battery cell in Fremont and it is building new equipment as it learns from this pilot line:

Musk also confirmed that Tesla plans to continue to buy batteries from its current suppliers and even possible others:

“We intend to increase, not reduce battery cell purchases from Panasonic, LG & CATL (possibly other partners too). However, even with our cell suppliers going at maximum speed, we still foresee significant shortages in 2022 & beyond unless we also take action ourselves.”
https://electrek.co/2020/09/21/tesla...-roadster/amp/
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-09-22 kl. 06:58.
Citera
2020-09-22, 11:45
  #2659
Medlem
Det låter som språklig förvillelse där det talas om fysiskt stora battericeller som 'high volume' och blandar bort korten med produktionsvolymer.

Citat:
Elon Musk confirms Tesla ‘high volume’ battery cell production won’t start until 2022

Varför använda sådana ord? Det är ju omöjligt att veta om det allra första battericellen tillverkas 2022, eller om en jättefabrik producerar vid full kapacitet då.
Citera
2020-09-22, 12:43
  #2660
Medlem
- 3,5 % premarket

https://www.nasdaq.com/market-activi...tsla/real-time
Citera
2020-09-22, 16:00
  #2661
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Anonymous
- 3,5 % premarket

https://www.nasdaq.com/market-activi...tsla/real-time
Utv. idag %
-4,62 % just nu
Citera
2020-09-22, 17:25
  #2662
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Det låter som språklig förvillelse där det talas om fysiskt stora battericeller som 'high volume' och blandar bort korten med produktionsvolymer.



Varför använda sådana ord? Det är ju omöjligt att veta om det allra första battericellen tillverkas 2022, eller om en jättefabrik producerar vid full kapacitet då.

Jag förstår knappt vad du menar? Vadå omöjligt? Du tror inte man har planer för produktion och utveckling? Tror du det är nåt jävla lotteri? Om man omöjligt kan veta det ska man inte vara ansvarig för något allvarligare än moppen på Samhall.
Citera
2020-09-22, 17:46
  #2663
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Jag förstår knappt vad du menar? Vadå omöjligt? Du tror inte man har planer för produktion och utveckling? Tror du det är nåt jävla lotteri? Om man omöjligt kan veta det ska man inte vara ansvarig för något allvarligare än moppen på Samhall.

High volume battery cell = Battericell med stor volym

High volume production = Volymproduktion


Vad betyder då 'high volume battery cell production?'
Citera
2020-09-22, 17:50
  #2664
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
High volume battery cell = Battericell med stor volym

High volume production = Volymproduktion


Vad betyder då 'high volume battery cell production?'

Att produktionen av högvolymsbatterier inte startar innan 2022.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback