2020-09-22, 04:55
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knastras
Nu är ju i och för sig min lokala pizzeria bättre än de flesta andra jag ätit på, men pizzorna på min pizzeria är godare än alla de jag ätit i Italien. De är godare, alltså bättre upplevelsemässigt. Sen kanske en trist italiensk pizza med äckliga färska tomater, några basilikablad och en ganska äcklig trådig torr ost kanske kan uppfattas som lite färskare eller fräschare, men det är ju för att det är mindre förädlade produkter som det inte lagts lika mycket kärlek i som smaksensationerna uteblir.

Du låter som en kränkt italienare. Fattar inte varför ni är så stolta över er mat och blir kränkta av ketchup och sånt. Ni gör helt OK mat som kan accepteras av de flesta, men inget man går upp i brygga över. Det är bara era egon som får er att gå upp i brygga. Möjligtvis också era mammor.

Inte italienare någonstans.
Berätta mer om dina s.k italienska pizzor du ätit "i Italien". För självklart har mr globetrotter varit i Neapel av alla ställen, inte sant? Berätta mer om deras färska tomater och den torra osten man i napolitanska pizzor är kända för

Mest less på trötta tjockisar som snackar massa skit i matdelen.
Senast redigerad av SiggeSpringnota 2020-09-22 kl. 04:58.
Citera
2020-09-22, 05:02
Medlem
Knastrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Berätta mer om dina s.k italienska pizzor du ätit "i Italien". För självklart har mr globetrotter varit i Neapel av alla ställen, inte sant? Berätta mer om deras färska tomater och den torra osten man i napolitanska pizzor är kända för

Det säger väl ändå en hel del om italiensk mat ifall man måste åka till olika specifika städer för varje maträtt för att hitta något gott.
Citera
2020-09-22, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WetAssP-word
Svensk husmanskost är min personliga favorit.

Varför gå över ån efter vatten?
👍,
Fransmännen och italienarna är mycket bättre på att marknadsföra sina kök plus att de som framstående turistländer länge har haft tiden på sin sida!

Om t.ex pölsa vore en fransk uppfinning vore den kanske en svindyr internationell delikatessprodukt istället för vanlig fattigmansmat i svenska obygden.
Citera
2020-09-22, 05:55
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knastras
Det säger väl ändå en hel del om italiensk mat ifall man måste åka till olika specifika städer för varje maträtt för att hitta något gott.

Så är det i dom flesta länder i världen, speciellt med större befolkningar och yngre statsbildningar.
Att olika regioner har sina egna rätter och specialiteter visar på en rik matkultur, inte tvärtom Sherlock.
Att du inte ens förstår vad jag menar med pizzakommentaren diskvalificerar dig ur diskussionen.
Citera
2020-09-22, 07:46
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Vad pratar du om? Asiatisk mat är väl superpopulärt?

Etiopisk mat tycker jag är toppen när man lärt sig uppskatta injera.
Tror det köket kanske är underskattat för att maten ser lite tråkig och enformig ut? Inte så estetiskt tilltalande rätter? Otroligt gott dock.
Injera är bra grejer! Etiopisk mat är god och underskattad.

Löjligt att ta upp japansk eller grekisk mat som underskattad. Den är ju superpopulär världen över. God dock.
Citera
2020-09-22, 09:05
Medlem
Idumeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota

Och du avfärdar svensk lokalpizza, men har säkert inte ens varit i jönköping och ätit pizza med riktig småländsk kebabsås, pommes och isbergssallad.
Citera
2020-09-22, 09:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
tror du att det skulle vara möjligt att fortsätta utveckla det svenska köket? Dvs på bred front vill säga inte vid enskilda restauranger.

Jag menar så här: Falukorv och prickig korv och sidrökt fläsk eller rökt skinka och isterband är ju exempel på svenska charkuterier. Men vi verkar inte ta det riktigt seriöst. Det verkar inte direkt vara ett utbrett nöje bland befolkningen att söka den ultimata falukorven och lägga sina pengar på den. Som italienare och fransmän verkar göra med sina charkuterier och ostar. Underligt nog så kan inte den svenska charkuteriindustrin vad jag märkt ens få till en riktigt bra salami eller torkad skinka ens när de försöker efterapa de italienska varianterna. Samma sak när det gäller kött och bröd så är det mer en industri som andra produkter och man klassar inte ens köttet så mycket efter kvalitet som man skulle kunna. Svenskar verkar föredra lösviktsgodis framför konditorivaror och man nöjer sig med torra bullar från affären hellre än att åka omvägen förbi ett konditori eller bageri.

Däremot är många väldigt intresserade av och lägger mycket pengar på motorfordon och hemelektronik. Jag tänker mig att detta kanske säger något om folksjälen, dvs att den är tekniskt orienterad på gott och ont och kanske inte så sensuell eller sinnesinriktad.

Men skulle vi kunna ändra på det? Som japanerna verkar ha gjort? Skulle vi kunna ta fram en egen variant av parmesan som höll samma kvalitet? Jag menar jag älskar italiensk ost men undviker att köpa det delvis för att jag vet att EU-medlemskapet har överexploaterat det italienska jordbruket och det sänker i förlängningen kvaliteten på deras produkter.

Fast jag antar att mycket kokar ned till lönekostnader. Och det känns oklart om det finns något högre värde med att befolkningen är besatt av mat? Men det finns faktiskt vissa fördelar med det och det är att mat är identitetsbärande. Samt att vår nuvarande matkultur verkar producera väldigt många överviktiga individer.

/Johan
Det är en intressant fråga.

Det finns väl lite olika faktorer som spelar in här. En stor del är ju svenskens självförrakt för den egna kulturen och exotifieringen av andra kulturer. Svensken ser inget riktigt värde i sin egen kultur, eller historia, så vill man ha fin mat, så väljer man hellre något franskt, eller italienskt, som inte nödvändigtvis är fint, men har ett jävligt krångligt namn, så att grannarna ska förstå att man är lite mer kultiverad än dem. Jag vet inte vad man ska ta som exempel. Säg chevrè-ost istället för getost och hela cirkusen kring om det ska kallas "chävré" eller "chävr".

Du som nämnde Wretman, så hade han i Husmanskost ett ganska långt och melankoliskt förord som var lite av en dödsruna över svensk husmanskost. Som en idogen samlare av äldre, svenska kokböcker tycker mig kunna se en peak på 50-talet när det kommer till förfining av svensk mat. Det var det årtiondet, då alla hade pengar, råvaror, tid, elspisar och man gjorde en övergång från traditionellt hantverk till industrialisering. Det är nog här man ska börja gräva efter det kulinariska, svenska köket. Sen kom 60-talet med alla konserver, halvfabrikat, gratänger och hela konsten dog ut.

En väldigt, väldigt viktig detalj i matlagningen historiskt är kvinnan. Hon har varit hemmafrun och har haft tiden att laga mat. Du kommer inte hem efter jobbet vid 17 och börjar skålla tomater och koka dem i tre timmar för att få en god tomatsoppa till middag. När du kalljäser en brioche i tio timmar måste du planera noga. Jag har pratat med en del italienska vänner och alla säger samma sak: italiensk mat är utdöende, för husmodern finns inte längre. Kvinnor går ut i arbetet, precis som männen, så de har inte tid att koka grytor eller handrulla pasta.

Beträffande pasta, så vill jag varmt rekommendera kanalen Pasta grannies på Youtube med lastgamla italienskor som sitter och gör traditionell pasta för hand.

En svensk konditor som jag verkligen uppskattar är Jan Hedh. Även om han har lite influenser utifrån, så är han väldigt traditionellt svensk i sitt bakande och oerhört skicklig.

Ytterligare ett besvär med den svenska kokkonsten är just att den varit död såpass länge att man måste dechiffrera recept på ett helt annat sätt, än i levande kulturer. Ett exempel är alla dessa hundratals småkakor som fanns en gång i tiden. På 30-talet var det inget problem att baka klosternötter, för varje svensk visste vad en klosternöt var och hur en klosternöt såg ut. Man hade inte kokböcker i fyrfärgstryck med en leende mat-Tina ståenes med en plåt klosternötter och därför får man baka on a wing and a prayer och hoppas att det blir rätt. Vår mest klassiska bakbok Sju sorters kakor var ju från början ett litet häfte med Sveriges 500 bästa recept från stugorna med bara en handfull bilder.

På ett sätt är det roligt för oss som är intresserade av mat, att gå på skattjakt i historien, men det känns tråkigt att den breda allmänheten går miste om så mycket gott.

För att knyta ihop det här, så vill jag mena på att svensken inte längre kan laga mat heller. Det handlar inte om att jag vill vara präktig, men det är sällan man träffar någon som vet vad de håller på med. Många kan inte koka pasta själva och de som vill vara märkvärdiga hackar ner zucchini och andra grönsaker med jobbiga namn och öser i maten utan eftertanke, eller har turkost himalayasalt som är uthugget ur urberget av mongolska dvärgar och har ett kilopris högre än guld. Istället för att taga vad man hava och lära sig hantverket, väljer man att kasta pengar på problemet och hoppas att ingen ska se igenom det.
Citera
2020-09-22, 10:05
Medlem
BushwickBills avatar
Först, det jag tycker är unikt för Sverige i jämförelse med andra nordiska länder, är att det finns många rätter som är sur-salt-söta istället för bara exempelvis sur-salta. Tycker just det söta, exempelvis lingonsylt eller svartvinsbärsgele, särskiljer oss lite från övriga nordiska länder.

Sen, det blir lite absurt att prata om undervärderade och övervärderade kök och åberopa världskök som exempelvis det Italienska, Franska eller Japanska. Anledningen till att det finns sushi, bearnaise och pizza överallt är ju för att de är dom bästa köken punkt slut. Det finns inte heller någon seriös kritik mot dessa kök från fackmänniskor, alla är liksom överens om dessa länders storhet vad gäller mat. Har för mig att jag någon gång läst en undersökning där invånare från de 50 största länderna fick bestämma vilken mat som var bäst och jag har för mig att det Italienska vann rätt så storstilat.

Annars tycker jag det Tyska köket får oförtjänt mycket skit, visst i en duell med giganter som Frankrike och Japan har de ju ingen chans men i det nordiska blocket tycker jag de står sig fint.
Citera
2020-09-22, 10:14
Medlem
BushwickBills avatar
Kul inlägg!

Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
För att knyta ihop det här, så vill jag mena på att svensken inte längre kan laga mat heller. Det handlar inte om att jag vill vara präktig, men det är sällan man träffar någon som vet vad de håller på med. Många kan inte koka pasta själva och de som vill vara märkvärdiga hackar ner zucchini och andra grönsaker med jobbiga namn och öser i maten utan eftertanke, eller har turkost himalayasalt som är uthugget ur urberget av mongolska dvärgar och har ett kilopris högre än guld. Istället för att taga vad man hava och lära sig hantverket, väljer man att kasta pengar på problemet och hoppas att ingen ska se igenom det.

Här vill jag göra ett instick, ett problem idag är ju att det finns gott om svenskar som kan följa ett recept och slänga ihop en habil måltid men det finns ingen direkt kunskap om varför man gör si och så och varför det är så viktigt att man gör vissa saker vid exakt rätt tidpunkt.

En möjlighet som verkligen går till spillo är ju TV-kockarnas vurm för ADHD-TV. Tänk om det fanns ett matprogram som höll på en timme och där man fick lära sig laga EN rätt från grunden, varför man gör på just det sättet och hur det blir om man avviker. Istället är det matprogram med femtiofyra olika jävla rätter där allt bara hafsas ihop utan någon tillstymmelse till eftertanke trots att det egentligen är väldigt utstuderat.
Citera
2020-09-22, 10:37
Medlem
Drozds avatar
MENA-länderna har många goda röror, kötträtter, sallader och grytor. Tabbouleh, tajine, kefta, tahini, shawarma och mycket mer. Dock ska man se upp för fårkött som smakar apa.
Citera
2020-09-22, 10:51
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Vad exakt är underskattade med dem? Japansk mat är väl känd som någon sorts alien-nivå på matlagning och övrig asiatisk mat är ofta kryddade grytor.

Fransk och italiensk mat skiljer sig på det viset att det är väldigt enkel mat som man med finess lyfter fram smaker i och genom olika metoder kan få tio olika resultat av samma sak, som i fallet med bechamelsås som har tre olika steg beroende på hur länge man väljer att bryna rouxn. Den mesta asiatiska maten däremot är mest att man rör samman en väldig massa ingredienser med hoisin, soya och ostronsås. Det finns inte så mycket finess i det, även om det är gott.
Så du menar alltså att du tycker att det är "finess" att göra så litet som möjligt med maten ??

Som tex den japanska sushin - att bara fiska upp fisken och sen skära upp den i skivor och lägga på tallriken.
Är det "finess" då menar du ???

Där kan vi kontrastera med tex indiska köket.
Om du tror att det bara handlar om att hälla ner saker i en gryta och röra om, så vet jag inte vad du tror är sann finess, för den indiska matlagningens bemästrande av kryddning är det ju inte många som kan slå på fingrarna.

Det ska väl vara det mexikanska köket isf.

Fast mexikansk mat står ju i en klass för sig, egentligen.
Tyvärr har ju inte alla länder lika bra tillgång till lika färska råvaror av så hög kvalitet som Mexiko.
Och det de gör med chilifrukten ... Det, min vän, det är vad som kallas Finess.

Men, visst förstår jag dig ändå.
Det är faktiskt lite roligt att ägna sig åt "finjusteringar" så tex vissa av de franska grundkoncepten öppnar upp för. Det är lite så där "nördigt" som vissa gillar ... och då kan det liksom inte gå fel.
Citera
2020-09-22, 10:52
Medlem
Citat:
Vad exakt är underskattade med dem? Japansk mat är väl känd som någon sorts alien-nivå på matlagning och övrig asiatisk mat är ofta kryddade grytor.

Fransk och italiensk mat skiljer sig på det viset att det är väldigt enkel mat som man med finess lyfter fram smaker i och genom olika metoder kan få tio olika resultat av samma sak, som i fallet med bechamelsås som har tre olika steg beroende på hur länge man väljer att bryna rouxn. Den mesta asiatiska maten däremot är mest att man rör samman en väldig massa ingredienser med hoisin, soya och ostronsås. Det finns inte så mycket finess i det, även om det är gott.

Sorry bro, men det franska och det italienska köket är väldigt annorlunda. Det franska köket är baserat på att det är kocken som är stjärnan och lagar rätten medans det italienska köket tänker att råvaran är stjärnan. Därför är det enkelt att laga god italiensk mat, medans det kan vara knepigare att få till en riktigt bra anka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in