2020-09-21, 22:32
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Det är lustigt hur alla låtsasliberaler dyker upp i trådar som denna.
Istället för att förbjuda saker så ska man skatta sönder det tills att ingen har råd och det de facto blir ett förbud.

, visst får ni idka homo samlag, men då ska ni betala skatt för det också!

Tror helt enkelt de flesta vill göra de val som gör mest nytta för flest personer. Att en minoritet i samhället ska ha rätt att förgifta sig med nikotin tycker jag är helt rätt. Att vi ska betala för de skador det orsakar tycker jag är fel.
Citera
2020-09-21, 22:47
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Men rökare betalar ganska mycket skatt redan...
långt ifrån tillräckligt mot vad det kostar staten.
Citera
2020-09-21, 22:57
Citat:
Ursprungligen postat av Rauno1
Underbart! Höj skiten 100% ytterligare + inför sjukförsäkring för storrökare DVS icke fri sjukvård
Tobaksskatten är redan så hög att en nikotinist redan betalar sin sjukvård genom att köpa cigg. Däremot hade sockerskatt behövts då fetma är det nya att belasta sjukvården ekonomiskt
Citera
2020-09-21, 22:58
Citat:
”Nästa år höjs priset på råtobak med upp till 1 000 procent. Ditt hemtillverkade snus ska nämligen beskattas som om det vore cigaretter. Ekonomie doktor David Sundén förklarar hur det blev så här.

(...)Utan eftertanke täpper de till vad de verkar anse vara ett avgrundsdjupt hål i skattelagstiftningen på absolut enklast möjliga sätt: all tobak som inte är cigaretter, cigarrer, cigariller, röktobak, snus eller tuggtobak ska klassas som ”Övrig tobak” och ska beskattas som röktobak, dvs med 1 957 kronor per kilo. Här ingår den råtobak som hemtillverkare köper för att göra eget snus.

Summa summarum:

* för att minska drivkrafterna att smuggla röktobak som råtobak och
* för att eliminera risken att någon klantig företagare ska drabbas av dubbla tobaksskatter,
* tar Finansdepartementet bort alla ekonomiska drivkrafter för 50 000 svenskar att tillverka eget snus.

(...)Detta hindrar inte skattebyråkraterna från att visa att förslaget leder till att staten tjänar 35 miljoner kronor netto per år. Vilken tur! Och det låter bra för statsfinanserna, men var kommer alla pengar ifrån?

Finansdepartementet räknar med att 5 procent av dagens alla hemtillverkare av snus biter i det sura äpplet, betalar skattepålagan och fortsätter med sin snustillverkning.

25 procent går över till köpesnus eller tuggtobak och 25 procent börjar röka.

Resterande 45 procent slutar, börjar smuggla, egen-importera etc.

Nya rökare ska betala

När man läser detta kan man inte hindra att pannan dunkar hårt ned i skrivbordet. För detta betyder att Finansdepartementet iskallt räknar med 12 500 nya rökare som ska vara med och finansiera en skattereform avsedd att täppa till några oansenliga hål i skattelagstiftningen.

Folkhälsokostnaden för 12 500 nya rökare finns inte med i beräkningarna. Här svajar skattebyråkraterna betänkligt och menar att det är oklart vad folkhälsoeffekterna blir, kanske förbättras till och med folkhälsan?

Det är inte oklart vad som händer med folkhälsan med 12 500 nya rökare. Snusning bedöms vara upp till 95 procent mindre riskfyllt för hälsan än rökning. Även om hälften av alla hemtillverkande snusare slutar helt med snus kan detta aldrig väga upp folkhälsokostnaderna av att 25 procent börjar röka.

Följden är att det inte längre är en politisk fråga om Finansdepartementets förslag är vettigt eller inte. Det handlar om sunt förnuft och förslaget faller på eget grepp. Det är inte rimligt att vi ska riskera att få 12 500 nya rökare bara för att möjligtvis minska drivkraften att smuggla och möjligtvis undvika dubbelbeskattning.

Det rimligaste vore att inte göra någonting alls och låta Sveriges hemtillverkande snusare i lugn och ro få fortsätta göra sitt eget snus. Men om man nu absolut måste agera, av skattebyråkratiska skäl, vad kan man göra istället? Enklast är att även införa en tobaksklass: ”råtobak för hemtillverkning av snus” med samma skattesats som på köpesnus, dvs. 460 kronor per kilo. Då betalar alla snusare samma skatt, det påstådda såret i skattelagstiftningen får ett rejält ”bamse-plåster” för stilla oron hos alla skattebyråkrater och vi slipper 12 500 nya rökare.

https://www.snusbolaget.se/snusjourn...bbas-snusarna/
Citera
2020-09-21, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
långt ifrån tillräckligt mot vad det kostar staten.

Hur ser relationen ut mellan betald skatt och kostnader för rökare?
Citera
2020-09-21, 23:33
Medlem
Eftersom att jag är en perfekt människa så ska man såklart skatta sönder alternativt helt förbjuda allt som jag inte själv tycker om. Jag är god.

Skrämmande att det är så gott om förvuxna barn hopplöst insnärjda i sin psykotiskt självgoda bild av sig själva.
Citera
2020-09-21, 23:46
Medlem
VanDogs avatar
Staten behöver pengar till att finansiera sin usla styre.
Jag har aldrig köpt det resonemanget att man skall betala hög skatt på cigaretter för att det påstås
kosta samhället en massa pengar i vårdkostnader.
Alla oavsett om man röker kommer att belasta vården.
Skillnaden är att den som röker ett paket om dagen förkortar sitt liv med 7-10 år.
Samhället slipper därmed betala ut en massa pensionspengar, hemtjänst, vårdboende, höftledsoperationer, strokrehabilitering m.m.
Lägg sen till att jag (svårt att räkna ut) kanske betalt minst en halv miljon i tobaksskatt under mitt liv.
Vilket inte icke rökaren gjort.
Och jag har mått bra hela mitt liv. Sist jag behövde sjukhusvård var jag 6 år gammal.
Så om jag dör vid 67 års ålder i lungcancer. Medan grannen som inte röker blir 92 år.
Känner mig faktiskt som en bruttogivare.
Citera
2020-09-22, 00:02
Medlem
Är uppenbart att det handlar om att pengarna måste in. Hade det handlat om folkhälsa hade skatten på snus sänkts och skatten på cigaretter höjts.
Citera
2020-09-22, 00:30
Medlem
Sluta gnälla och sluta röka/snusa istället era trash
Citera
2020-09-22, 00:46
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Hur ser relationen ut mellan betald skatt och kostnader för rökare?
du får söka självför jag ska sova nu.
skriv gärna när du hittat.

men... jag kan säga såhär, en enskild rökare som får sjukhusvård ligger extremt långt bakom I betald skatt vs vårdkostnader.
Citera
2020-09-22, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Så är det men den täcker inte de sjukvårdskostnader som rökningen orsakar.

Jo, det gör den.
Citera
2020-09-22, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
du får söka självför jag ska sova nu.
skriv gärna när du hittat.

men... jag kan säga såhär, en enskild rökare som får sjukhusvård ligger extremt långt bakom I betald skatt vs vårdkostnader.

Det var ditt påstående och själv tänker jag inte leta bevis för någon annans påstående.
Som tur är tär inte alla rökare på sjuksystemet, frågan är om skatten rökare betalar som grupp täcker kostnaden för vård av rökare för rökrelaterade sjukdomar eller om den inte gör det.

Så trött på inställningen att allt som man inte själv tycker om ska förbjudas alternativt skattas sönder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in