Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-18, 05:25
  #37
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Det där hoppet måste ha varit 6,25.
Han är väl inte dummare än Bubka. 1 cm i taget.
Citera
2020-09-18, 11:40
  #38
Medlem
Kan man säkert räkna med att Mondo förblir "svensk"? Tycker mig se tecken i skyn att beslutet kan omprövas. Hans fars undvikande av svenska medier, att Mondo inte längre behöver frukta att inte tas ut i USA:s lag eftersom han nu lätt kvalar in, att mest pengar naturligtvis finns att hämta hem som amerikan, att som jag läst någonstans potentiella sponsorer med missnöje ser på Mondos tävlande under svensk flagg, liksom den stora patriotiska amerikanska publiken. Hans enda anknytning till Sverige är genom hans svenska mor. Så folk, bli inte förvånade om Mondo till OS nästa år hoppar i amerikansk tävlingsdräkt. För den svenska journalistkåren: Ridå! Ja, ja. Hans mor är dock svenska.
__________________
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2020-09-18 kl. 11:45.
Citera
2020-09-18, 13:12
  #39
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
Kan man säkert räkna med att Mondo förblir "svensk"? Tycker mig se tecken i skyn att beslutet kan omprövas. Hans fars undvikande av svenska medier, att Mondo inte längre behöver frukta att inte tas ut i USA:s lag eftersom han nu lätt kvalar in, att mest pengar naturligtvis finns att hämta hem som amerikan, att som jag läst någonstans potentiella sponsorer med missnöje ser på Mondos tävlande under svensk flagg, liksom den stora patriotiska amerikanska publiken. Hans enda anknytning till Sverige är genom hans svenska mor. Så folk, bli inte förvånade om Mondo till OS nästa år hoppar i amerikansk tävlingsdräkt. För den svenska journalistkåren: Ridå! Ja, ja. Hans mor är dock svenska.

Jo, man kan räkna med att han förblir "svensk". Du har då inte speciellt bra koll på Mondo.
Citera
2020-09-18, 15:51
  #40
Medlem
Stefan4s avatar
Mondos 6.15 i Rom är hans tionde tävling över 6 meter under 2020, vilket tangerar Bubkas rekord noterat 1991.

Bubka behövde dock 21 tävlingar innan han noterade sin tionde över 6 meter för året, medan Mondo gjorde det i sin 15:e tävling.
__________________
Senast redigerad av Stefan4 2020-09-18 kl. 15:56.
Citera
2020-09-18, 16:01
  #41
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Han är väl inte dummare än Bubka. 1 cm i taget.

Fast att höja med en cm i det här läget är lite som att skicka ut en hund i rymden för första gången, vilket iofs är en bedrift, men en halvamerikan som Mondo kanske väljer månlandningen (6.19) istället?
Citera
2020-09-20, 12:17
  #42
Medlem
kvasthildurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
Kan man säkert räkna med att Mondo förblir "svensk"? Tycker mig se tecken i skyn att beslutet kan omprövas. Hans fars undvikande av svenska medier, att Mondo inte längre behöver frukta att inte tas ut i USA:s lag eftersom han nu lätt kvalar in, att mest pengar naturligtvis finns att hämta hem som amerikan, att som jag läst någonstans potentiella sponsorer med missnöje ser på Mondos tävlande under svensk flagg, liksom den stora patriotiska amerikanska publiken. Hans enda anknytning till Sverige är genom hans svenska mor. Så folk, bli inte förvånade om Mondo till OS nästa år hoppar i amerikansk tävlingsdräkt. För den svenska journalistkåren: Ridå! Ja, ja. Hans mor är dock svenska.
Alltså, du behöver nog inte vara orolig angående sponsorer för Mondo. Såvitt jag förstår har de redan tackat nej till flera sponsorer och har ett fåtal stora sponsorer kontrakterade. https://www.aftonbladet.se/sportblad...ponsorer-klara
Och, åtminstone jag får alltmer känslan av att han känner sig svensk. Särskilt efter att han numera har eget boende här. Det gör väl också att han blir än mer bekväm med att prata svenska.
Citera
2020-09-20, 20:34
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
Kan man säkert räkna med att Mondo förblir "svensk"? Tycker mig se tecken i skyn att beslutet kan omprövas. Hans fars undvikande av svenska medier, att Mondo inte längre behöver frukta att inte tas ut i USA:s lag eftersom han nu lätt kvalar in, att mest pengar naturligtvis finns att hämta hem som amerikan, att som jag läst någonstans potentiella sponsorer med missnöje ser på Mondos tävlande under svensk flagg, liksom den stora patriotiska amerikanska publiken. Hans enda anknytning till Sverige är genom hans svenska mor. Så folk, bli inte förvånade om Mondo till OS nästa år hoppar i amerikansk tävlingsdräkt. För den svenska journalistkåren: Ridå! Ja, ja. Hans mor är dock svenska.

En stor anledning till att han valde tävla för Sverige är de goda kontakter de här med svenska ledningen. Direktkontakt med högsta händer typ medans i usa verkar det inte funka på samma sätt. Svenska förbundet backar Armand till 100%.

Dessutom är det väl så att tävlingarna i usa krockar med tävlingar i Europa på nåt sätt på vårkanten. Var det uttagningarna till landslaget eller nåt.

Det är också bättre för en friidrottare att ha bas i Europa då flest tävlingar är här..

Ang sponsorer så bara för han tävlar för Sverige innebär ju inte det att han inte kan ha amerikanska sponsorer.tror heller inte pengar är hans stora motovation
Citera
2020-09-20, 21:49
  #44
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Mondos 6.15 i Rom är hans tionde tävling över 6 meter under 2020, vilket tangerar Bubkas rekord noterat 1991.

Bubka behövde dock 21 tävlingar innan han noterade sin tionde över 6 meter för året, medan Mondo gjorde det i sin 15:e tävling.


Dessutom är Mondo betydligt yngre när han fixar det, Bubka var väl typ 27-28 år.
Citera
2020-09-20, 22:19
  #45
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Dessutom är Mondo betydligt yngre när han fixar det, Bubka var väl typ 27-28 år.

Stämmer bra.

En annan jämförelse man kan göra är att när Mondo vann EM-guldet 2018 i Berlin, med 6.05, hade han ännu inte fyllt 19 år. Bubka hoppade så högt först som 24-åring (6.06 i Nice, 1988)

Det är rätt sjukt när man tänker efter lite. Bubka var 30 år när han hoppade 6.14 utomhus, ett rekord som Mondo nu alltså har förbättrat som 20-åring!
__________________
Senast redigerad av Stefan4 2020-09-20 kl. 22:28.
Citera
2020-09-21, 04:35
  #46
Avstängd
wwrs avatar
Självklart kommer vi att matas till leda med en invandrad världsstjärna med franskt namn, utseende och påbrå (Cajun). Media tar alla chanser att ge oss förtäckt EU-propaganda. Mondo kallas han dessutom. Heja Frankrike, jag menar Sverige.

Fast killen verkar trevlig. Både han och Lavillenie verkar ha lite mer "normal" kroppsbyggnad. Bubka hoppade mer på stark fysik, vad jag kan komma ihåg. Kul att hoppare med olika kroppsbyggnad kan hoppa högt. (Öppen för diskussion här.)

Nog ligger han bra till för OS-guld.

Krav på Armand för att bli svensk:
1. Fortsätt lära dig svenska
2. Tävla om SM, ha clinic med de svenska hopparna då och då
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-09-21 kl. 04:39.
Citera
2020-09-21, 22:26
  #47
Medlem
Bubka tror Armand kan hoppa 6.20-6.25. Att han kan göra det i närtid.

Håller med.
Bara kolla på detta när han hoppade 6.18m.
https://youtu.be/5EbWaZQcGQ4

Ser man lägsta punkten som är benen så är det iaf en bit över 6.20 garanterat. Bröstet lär ju fan va kring 6.40 nånting.
Citera
2020-09-25, 23:35
  #48
Medlem
Tycker alhadji jeng sammanfattar det hela bra.

2018 hoppade han över 6m 1 gång
2019 2 gånger
Och 2020 har han gjort det 10 gånger.

Trots sämre förutsättningar pga corona.

Sämre lär han då absolut inte va kommande säsong och jag tror världsrekordet kommer slås redan i vinter inomhus. 6.20 tror jag på och sen fortsätter det kring 6.25 eller ännu högre under 2021.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback