Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-17, 18:58
  #31345
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är som sagt upp till var och en att tolka bokstavligt eller bildligt från första meningen i stycket

För hon såg det som vi andra inte ville se.
till slutet
Hon var barnet, vi var kejsaren. Och vi var alla nakna.

För mig känns det uppenbart att ME inte avser att beskriva att GT faktiskt ser koldioxider medan andra uppenbarligen gör andra tolkningar.
Som sagt, om man inte vill bli missförstådd i text så är man tydlig med vad man menar. Som det är skrivet så är det som bäst öppet för tolkningar.
2020-09-17, 19:37
  #31346
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Mobbad i skolan, nej det tror jag verkligen inte. Och hoppas inte.
För det första tror jag att många gymnasieungdomar själva är oroade över klimatet och förstår Gretas fixering.
För det andra vet alla att hon har en mamma som ger intervjuer, skriver böcker, är överallt...vem vågar mobba Greta då?

Gällande eventuell mobbing, (vi vet ju inte om hon blivit eller blir det), barn/ungdomar kan ju mobba i många olika variationer. Det kan ju vara allt från de traditionella - Utfrysning till fysisk mobbing, d.v.s. knuffar m.m till grövre saker... - Sen kan det vara de där små mentala sakerna, småpikarna som att "Jaha... igår såg du koldioxid, ser du det idag också?" ock så vidare...

Vi vet inte - att hon har en känd mamma, att hon själv är världskändis är inget magiskt skydd mot mobbing, speciellt inte i hennes egna åldersgrupp. Det är en sak att saker skrivs om en på nätet - (och här vill jag påpeka att alla slags hot ska polisanmälas, men det är inte det som går in under mobbing) det är en helt annan sak om man konfronteras av samma slags mobbing i verkliga livet.

Jag hoppas verkligen att hon INTE blir mobbad. Jag själv har varit mobbad på grund av min klädsel bland annat och att en av mina bästa vänner var en kille. Dock hade jag skinn nog på näsan att jag inte lät det påverka mig. Men det var ju ingen dans på rosor att höra att man klädde sig som en skogsvätte, stickade tröjor o jeans var ju sooo fifteen minutes ago...

Men att tro att ett barn har ett skydd mot mobbing för att han/hennes föräldrar är kändisar - det är bara ignorant. Snarare kan det bli en trigger för att bli mobbad ibland.

Barn/ungdomar kan vara så elaka att när man som vuxen tänker tillbaka på sin ungdomstid - det är lite otäckt faktiskt.
2020-09-17, 20:41
  #31347
Medlem
Här är en äldre dam som har gjort en hyllningssång till Greta: https://youtu.be/2Kwxg1aKoW8

Jag tänkte först att den var sarkastisk, men det stängda kommentarsfältet antyder att den är äkta.
2020-09-18, 08:08
  #31348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmia
Gällande eventuell mobbing, (vi vet ju inte om hon blivit eller blir det), barn/ungdomar kan ju mobba i många olika variationer. Det kan ju vara allt från de traditionella - Utfrysning till fysisk mobbing, d.v.s. knuffar m.m till grövre saker... - Sen kan det vara de där små mentala sakerna, småpikarna som att "Jaha... igår såg du koldioxid, ser du det idag också?" ock så vidare...

Vi vet inte - att hon har en känd mamma, att hon själv är världskändis är inget magiskt skydd mot mobbing, speciellt inte i hennes egna åldersgrupp. Det är en sak att saker skrivs om en på nätet - (och här vill jag påpeka att alla slags hot ska polisanmälas, men det är inte det som går in under mobbing) det är en helt annan sak om man konfronteras av samma slags mobbing i verkliga livet.

Jag hoppas verkligen att hon INTE blir mobbad. Jag själv har varit mobbad på grund av min klädsel bland annat och att en av mina bästa vänner var en kille. Dock hade jag skinn nog på näsan att jag inte lät det påverka mig. Men det var ju ingen dans på rosor att höra att man klädde sig som en skogsvätte, stickade tröjor o jeans var ju sooo fifteen minutes ago...

Men att tro att ett barn har ett skydd mot mobbing för att han/hennes föräldrar är kändisar - det är bara ignorant. Snarare kan det bli en trigger för att bli mobbad ibland.

Barn/ungdomar kan vara så elaka att när man som vuxen tänker tillbaka på sin ungdomstid - det är lite otäckt faktiskt.

Jag håller med dig i det du skriver angående mobbning rent allmänt, men jag tror som sagt inte Greta riskerar mobbning nu.
Hon går i någon av innerstadens gymnasieskolor. De allra flesta eleverna där är medelklassbarn från innerstan eller närförorter. Dessa ungdomar har säkerligen ”rätt” värderingar för att gilla Greta. Från föräldrarna har de säkert inte hört något negativt om Greta.
Det finns ju gymnasier med bara veganmat och där alla elever är miljöaktivister, går hon på Globala gymnasiet (eller vad det heter) så är det väl fullt av folk som är sanna Greta-fans.
2020-09-18, 08:24
  #31349
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag håller med dig i det du skriver angående mobbning rent allmänt, men jag tror som sagt inte Greta riskerar mobbning nu.
Hon går i någon av innerstadens gymnasieskolor. De allra flesta eleverna där är medelklassbarn från innerstan eller närförorter. Dessa ungdomar har säkerligen ”rätt” värderingar för att gilla Greta. Från föräldrarna har de säkert inte hört något negativt om Greta.
Det finns ju gymnasier med bara veganmat och där alla elever är miljöaktivister, går hon på Globala gymnasiet (eller vad det heter) så är det väl fullt av folk som är sanna Greta-fans.


Jag hoppas som sagt att tösen inte råkar ut för mobbing... men att gå i en innerstads gymnasie-skola är definitivt inte ett skydd mot mobbing - snarare tvärtom... går du mot gängse regler där så är du utsatt - ok, idag kanske det funkar.. men då är det bara för att de andra ungarnas föräldrar tutar i dig att Gretas grej är bra - det vill säga - SKOLKA - varje fredag...

Men barn gör ju inte som vi vuxna vill alla gånger... Även som jag sa - det behöver inte vara fysisk mobbing... om någon mobbing sker så är den verbal... Och då kan både kändisskap och familjeskap vara det som mobbarna hugger på...

Vilket gymnasium hon än går på så hoppas jag att de eleverna där accepterar och respekterar Greta för hennes personlighet mer än hennes engagemang...
2020-09-18, 08:26
  #31350
Avstängd
wwrs avatar
Greta har helt tappat stinget. Nu citerar hon Aftonbladet kultur när hon skall stoppa Preemraff.
Citat:
"Ibland undrar jag vad som är värst: politiker och tyckare som inte tror på klimatförändringar, eller politiker och tyckare som tror på klimatförändringar och ändå inte vill ta strid för de beslut som måste fattas."
https://t.co/8QEohbEPHi

Det var mer fart på henne förut. Hon har blivit en del av etablissemanget.
Citat:
You have stolen my dreams and my childhood with your empty words and yet I'm one of the lucky ones. People are suffering. People are dying. Entire ecosystems are collapsing. We are in the beginning of a mass extinction and all you can talk about is money and fairytales of eternal economic growth. How dare you!

You are failing us, but the young people are starting to understand your betrayal. The eyes of all future generations are upon you and if you choose to fail us, I say: We will never forgive you.

We will not let you get away with this. Right here, right now is where we draw the line. The world is waking up and change is coming, whether you like it or not.

...

"There are no grey areas when it comes to survival,"
...
"We need a system change"
...
"Everything needs to change. And it has to start today. So everyone out there: it is now time for civil disobedience. It is time to rebel.
2020-09-18, 08:45
  #31351
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Greta har helt tappat stinget. Nu citerar hon Aftonbladet kultur när hon skall stoppa Preemraff.

https://t.co/8QEohbEPHi

Det var mer fart på henne förut. Hon har blivit en del av etablissemanget.

Det där är Miljöpartiet som snackar... och typ Greenpeace (eller vilka det nu är som hindrar folk från att docka vid Lysekils hamn.. )



Då är det enligt Gretas kriterium helt ok att Tweeta om det hela... Take the stand, go down on her knees... så att säga. Vi har ju alla sett "white silence is violence" - det funkar även här på miljösidan..

Om tio år så ska ingen komma att säga att hon inte gjorde något ifall Preem spiller olja i havet.... Det är inget annat än en säkerhets-grej.
2020-09-18, 21:04
  #31352
Medlem
Haha, hennes anhängare krymper i antal. Här är bilden från dagens demonstration.

https://twitter.com/GretaThunberg/st...68113326178305
2020-09-18, 21:19
  #31353
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Kanske nu när S gör närmanden till C, att MP inte blir lika relevant för stat och media och då minskar hypen kring Greta. MP-troende lär nog dock haussa upp henne igen lagom till nästa val.
2020-09-18, 22:09
  #31354
Medlem
Giant Squids avatar
Blir det ett Nobelpris till Greta i år?
Hon verkar vara en favorit hos bettingbolagen där hon är andra favorit.

A Nobel prize for Greta Thunberg

Citat:
“Not a single person has done more to get the world to focus on climate change than her,”

https://www.dispatchlive.co.za/news/...reta-thunberg/
2020-09-18, 22:43
  #31355
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Haha, hennes anhängare krymper i antal. Här är bilden från dagens demonstration.

https://twitter.com/GretaThunberg/st...68113326178305
De behöver inte trängas. Det är ju bra.
2020-09-18, 23:10
  #31356
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
De behöver inte trängas. Det är ju bra.

Om några veckor ser det ut så här.

https://pbs.twimg.com/media/D5DvfFOUEAEdbkN.jpg:large


Veckan efteråt ser det ut så här.

https://pbs.twimg.com/media/EWXtjwYXkAEfhTc.jpg:large

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback