Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-10, 20:25
  #241
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Duplantis skulle inte ha några problem att klara uttagningarna i USA även om han inte toppade sig under kvalificeringsperioden. Men det visste man inte för sex år sedan.


Vilket landslag man hör till borde spela ganska stor roll får hur mycket massmedia man får. Sponsorerna är mycket intresserade av massmediaexponeringen.

Historien vimlar av världsrekordhållare och överlägsna friidrottare som missat OS just för att dom haft en dålig dag när dom amerikanska uttagningarna hållits.

Då det idag handlar om åtskilliga miljoner i förlust vid ett missat OS är det inte konstigt att man om man kan tävlar för annat land. Oerhört många som tävlar för de mindre karibiska önationerna har bott i USA hela sina liv.
Citera
2020-09-10, 20:35
  #242
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag hittar inte citatet nu. Men jag vill minnas hans farsa ganska nyligen sagt att han tycker att de amerikanska uttagningarna är en riskfaktor. Självklart är det riskabelt. Tre rivningar bara, en dålig dag. Jag vill minnas att farsan bl.a sagt att "man vet inte vilka medtävlare som kan dyka upp" i USA.

Men det var i alla fall ärligt sagt. Och om Mondo tävlar om SM varje år och fortsätter lära sig svenska samt kanske kan lära de svenska stavhopparna något så får man acceptera den "ofrivillige svensken", tycker jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Historien vimlar av världsrekordhållare och överlägsna friidrottare som missat OS just för att dom haft en dålig dag när dom amerikanska uttagningarna hållits.

Då det idag handlar om åtskilliga miljoner i förlust vid ett missat OS är det inte konstigt att man om man kan tävlar för annat land. Oerhört många som tävlar för de mindre karibiska önationerna har bott i USA hela sina liv.
Kör USA med ett enda kvalificeringstillfälle än idag?

Stavhopp är extra komplext så det är en särskild poäng där att slippa behöva få allt att klaffa vid ett tillfälle innan mästerskapen. Jag kom att tänka på att överlägsne Bubka rev ut sig från två OS utan att klara en enda höjd.
Citera
2020-09-10, 20:40
  #243
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Historien vimlar av världsrekordhållare och överlägsna friidrottare som missat OS just för att dom haft en dålig dag när dom amerikanska uttagningarna hållits.

Då det idag handlar om åtskilliga miljoner i förlust vid ett missat OS är det inte konstigt att man om man kan tävlar för annat land. Oerhört många som tävlar för de mindre karibiska önationerna har bott i USA hela sina liv.

Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Kör USA med ett enda kvalificeringstillfälle än idag?

Stavhopp är extra komplext så det är en särskild poäng där att slippa behöva få allt att klaffa vid ett tillfälle innan mästerskapen. Jag kom att tänka på att överlägsne Bubka rev ut sig från två OS utan att klara en enda höjd.

Det amerikanska uttagninssystemet är primitivt och omänskligt - obegripligt att det aldrig ändrats. Å andra sidan bra för Sverige då detta ledde till Duplantis mycket förståeliga nationsval.
Citera
2020-09-10, 21:01
  #244
Medlem
Bacchus94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hans modersmål är ju faktiskt svenska, då hans mamma kommer här ifrån.

Nej, hans modersmål är engelska. Han är född och uppvuxen i USA. Hans mamma kunde ha lärt honom svenska, men förmodligen tyckte han att det lät så fånigt och idiotiskt att han inte orkade lära sig ordentligt.
Citera
2020-09-10, 22:03
  #245
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacchus94
Nej, hans modersmål är engelska. Han är född och uppvuxen i USA. Hans mamma kunde ha lärt honom svenska, men förmodligen tyckte han att det lät så fånigt och idiotiskt att han inte orkade lära sig ordentligt.

Jag tror han menade rent faktiskt då Modern är Svenska. Lite putslustigt sådär.
Citera
2020-09-10, 22:06
  #246
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Kör USA med ett enda kvalificeringstillfälle än idag?

Stavhopp är extra komplext så det är en särskild poäng där att slippa behöva få allt att klaffa vid ett tillfälle innan mästerskapen. Jag kom att tänka på att överlägsne Bubka rev ut sig från två OS utan att klara en enda höjd.

Är inte insatt nog för att svara. Kanske har dom infört några undantagsregler efter att förlorat några enkla OS-Medaljer? Det låter som en rimlig åtgärd men jag vet inte.
Citera
2020-09-11, 07:14
  #247
Avstängd
wwrs avatar
Pravda skriver i alla fall att det bara är en tävling som gäller, i USA.
Citat:
If he had sought to represent the United States at the Olympics, Duplantis would have had to finish among the top three vaulters at the Olympic track and field trials in June. One bad day, trouble with his technique or adverse weather conditions would present the risk of having to wait another four years to compete in the Summer Games.

Sweden, along with many countries, has a more forgiving Olympic selection process that is not determined by a single trials performance.
https://www.nytimes.com/2020/02/08/s...ld-record.html

Och Mondo vet ju inte var han står i konkurrensen om några år. I Sverige lär nog konkurrensen vara svagare även då
Citera
2020-09-18, 16:52
  #248
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hans modersmål är ju faktiskt svenska, då hans mamma kommer här ifrån. Det är ju även hennes fel, samt hennes släkt, att han inte kan svenska flytande. Om hon, samt svenska släkten, alltid pratat svenska med honom ifrån början så hade han lärt sig både det och engelska samtidigt parallellt.

Nu har andra redan kommenterat din lilla lustighet, men jag kan inte låta bli denna lilla chans till folkbildning i ämnet särskrivning.

Hans moders mål är svenska, men hans modersmål är engelska.
Att särskriva eller inte har faktiskt betydelse.
Citera
2020-09-18, 16:56
  #249
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Han ser fransk ut,..


Ja, inte fan ser han svensk ut iaf. Han kan ju heller ingen svenska, och känner sig inte svensk har han ju sagt. Ännu en idrottande svartskalle i Zlatans sällskap.
Citera
2020-09-18, 17:25
  #250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Ja, inte fan ser han svensk ut iaf. Han kan ju heller ingen svenska, och känner sig inte svensk har han ju sagt. Ännu en idrottande svartskalle i Zlatans sällskap.

Tycker han ser halvsvensk ut jag, som han är.
Citera
2020-09-18, 17:32
  #251
Medlem
Han tycks vara omtyckt av tjejer i alla läger? :O Ser han så bra ut?
Citera
2020-09-18, 17:57
  #252
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Ja, inte fan ser han svensk ut iaf. Han kan ju heller ingen svenska, och känner sig inte svensk har han ju sagt. Ännu en idrottande svartskalle i Zlatans sällskap.

På vilket sätt ser han osvensk ut? Svensk, tysk, fransk, holländare osv. Han ser ut som valfri brunhårig europe.

Han har franskt påbrå. Ser du fransmän som svartskallar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback