Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-17, 20:18
  #1
Avstängd
Avalionns avatar
Hejsan
Som rubriken lyder. Undrar jag varför vissa etniciteter köper bostadsrätter och inte andra. Det finns etniciteter som t.ex chilenare, kurder, assyrier/syrianer, polacker eller ryssar som är väl integrerade i Sverige som har föräldrar som kom till Sverige och som har växt upp i det svenska samhället första som andra generationens invandrare. Varför hör man aldrig att chilenare, kurder, assyrier/syrianer, polacker eller ryssar köper bostadsrätter, dom verkar trivas i sina hyresrätter. När man prata om svenssonliv köp av hus eller bostadsrätter så pratar man om bosnier, serber, kroater (Jugoslaver) och iranier.
__________________
Senast redigerad av Avalionn 2020-09-17 kl. 20:57.
Citera
2020-09-17, 20:21
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalionn
Hejsan
Som rubriken lyder. Undrar jag varför vissa etniciteter köper bostadsrätter och inte andra. Det finns etniciteter som t.ex chilenare, kurder, syrianer, polacker eller ryssar som är väl integrerade i Sverige som har föräldrar som kom till Sverige och som har växt upp i det svenska samhället första som andra generationens invandrare. Varför hör man aldrig att chilenare, kurder, syrianer, polacker eller ryssar köper bostadsrätter, dom verkar trivas i sina hyresrätter. När man prata om svenssonliv köp av hus eller bostadsrätter så pratar man om bosnier, serber, kroater (Jugoslaver) och iranier med aldrig om chilenare, kurder, syrianer, polacker eller ryssar.

Du kan ha rätt men man skulle önska sig någon form av statistik som styrker din tes.
Citera
2020-09-17, 20:43
  #3
Medlem
Ducadreams avatar
Nu har jag ingen aning om det du skriver stämmer, men det finns diverse skäl. Religiösa skäl är ett.
Citera
2020-09-17, 21:05
  #4
Medlem
Och jag som senast idag diskuterade med styrelsen i min brf varför vi har så många olagliga andrahandsuthyrningar eller fejkade inneboenden.
När det ökade så såg vi också att antal köpare från Mellanöstern ökat markant.
De flesta som hyr ut svart, till sex,sju papperslösa åt gången, är iranier, irakier eller syrianer. Sen kommer ryssar och polacker.

När jag skulle köpa lägenhet var det alltid män från Mellanöstern som budade över. Sen renoverades lägenheterna och hyrdes ut (jag såg en hel del av lägenheterna på blocket).

Jag tror att det handlar om att de är stora familjer och släkter som hjälper varandra ekonomiskt. Släkten lånar ut till en lägenhet och får får sen en del av kakan vid uthyrning.
Alternativt att man tvättar pengar på något sätt.
Hur vet jag inte.
Men samma folkslag tvättar ju pengar genom att köpa lyxbilar och sen sälja snabbt igen så.
Citera
2020-09-17, 21:43
  #5
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Nu har jag ingen aning om det du skriver stämmer, men det finns diverse skäl. Religiösa skäl är ett.

Står det i koranen att man ska bo i hyresrätt? Vad händer annars? Växer skägget inåt om man köper bostadsrätt?
Citera
2020-09-17, 21:46
  #6
Medlem
Triplefaces avatar
Den andra gruppen studerar på högskolan betydligt oftare, medan den första gruppen är företagare eller arbetare. Tänker främst på iranier jämfört med chilenare och syrianer, men övriga i respektive grupp kanske också omfattas av detta.

Jag tror att iranska föräldrar uppfostrar sina barn till att ha som målsättning att studera och köpa lägenhet. Det är så de ska bli framgångsrika i Sverige, och lämna fattigdomen som de kom ifrån. "Det är sp ni blir svenskar, mina barn." Har märkt det när jag pratat med en del andra generationen iranier, de har pluggat långa utbildningar och verkligen varit låsta vid att köpa lägenhet.

Den första gruppen med chilenare, syrianer m fl har nog inte samma tradition. Exakt vad den här traditionen grundar sig i vet jag inte. Det kanske är pga de invandrade föräldrarnas utbildningsbakgrund, iallafall delvis.
Citera
2020-09-17, 21:47
  #7
Avstängd
Avalionns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Du kan ha rätt men man skulle önska sig någon form av statistik som styrker din tes.

Hejsan
Någon sån statistik finns inte. Chilenare, kurder, assyrier/syrianer, polacker eller ryssar är inte intresserade av att förbättra sin imagine för sitt egna folk. Dom verkar vara nöjda med just den standard biten av livet. Bosniska, serbiska, kroatiska eller iranska föräldrar pushar sina barn till ett bättre live hur kommer sig att inte andra etniciteter gör så.
Citera
2020-09-17, 21:52
  #8
Avstängd
Avalionns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lafven
Och jag som senast idag diskuterade med styrelsen i min brf varför vi har så många olagliga andrahandsuthyrningar eller fejkade inneboenden.
När det ökade så såg vi också att antal köpare från Mellanöstern ökat markant.
De flesta som hyr ut svart, till sex,sju papperslösa åt gången, är iranier, irakier eller syrianer. Sen kommer ryssar och polacker.

När jag skulle köpa lägenhet var det alltid män från Mellanöstern som budade över. Sen renoverades lägenheterna och hyrdes ut (jag såg en hel del av lägenheterna på blocket).

Jag tror att det handlar om att de är stora familjer och släkter som hjälper varandra ekonomiskt. Släkten lånar ut till en lägenhet och får får sen en del av kakan vid uthyrning.
Alternativt att man tvättar pengar på något sätt.
Hur vet jag inte.
Men samma folkslag tvättar ju pengar genom att köpa lyxbilar och sen sälja snabbt igen så.

Hejsan
Nu pratar jag ej om andrahandsuthyrning, fejkade inneboende, kommuner som köper lägenheter för att kunna placera ny anlända invandrare, svart uthyrning eller köp just för att renovera och hyra ut svart.

Jag pratar om invandrare som har varit i Sverige en längre stund och som har integrerat sig.
Citera
2020-09-18, 00:30
  #9
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Står det i koranen att man ska bo i hyresrätt? Vad händer annars? Växer skägget inåt om man köper bostadsrätt?

Nej men för att kunna köpa en bostadsrätt brukar de flesta tvingas ta lån, få har nämligen tillräckligt med pengar på banken. Men flertalet praktiserande muslimer anser inte det är förenligt med deras religion att ta lån i en bank eftersom de då måste betala ränta. Således blir det också svårt för dem att köpa en bostadsrätt.

Vad de tror händer om de bryter mot detta vet jag ej, men Gud blir väl arg och straffar dem i detta eller nästa liv förmodar jag.
Citera
2020-09-18, 05:53
  #10
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Står det i koranen att man ska bo i hyresrätt? Vad händer annars? Växer skägget inåt om man köper bostadsrätt?

Dom vill inte binda upp sig i ett hushåll och få billigare hyra med det och ev bra försäljningsvärde..
Dom vill hålla sig flytande rörlig när det är dax att både organisera sig med radikala muslimer så de kan flytta närmare dom snabbt och sen ut inkl att de ska kunna bluffa med bidragen med dubbla bosättningar mm..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback