Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-14, 14:28
  #31333
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag känner faktiskt ingen som tror att jorden är platt, men du och jag umgås förmodligen inte i samma cirklar. Däremot känner jag en hel del som är övertygade om att Malena är dum i hela huvudet. Och att det är synd om hennes barn.
Nu handlar ju inte tråden om din och min bekantskapskrets.

Bara för att många tror att Malena Ernman tror att Greta Thunberg kan se koldioxider så är det väl just bara en tro på samma sätt som att jorden är platt.

Alla kan bilda sig en egen uppfattning genom att läsa ett utdrag ur boken.
Greta har en diagnos men det utesluter inte att det är hon som har rätt och att alla vi andra har precis hur fel som helst.
För hur hon än försökte lyckades hon inte få ihop den där ekvationen som alla andra redan hade löst; ekvationen som var inträdesbiljett till en fungerande vardag.

För hon såg det som vi andra inte ville se.
Greta tillhörde det lilla fåtal som kunde se våra koldioxider med blotta ögat. Hon såg hur växthusgaserna strömmade ut från våra skortstenar, svävade uppåt med vindarna och förvandlade atmosfären till en gigantisk osynlig soptipp.
Hon var barnet, vi var kejsaren. Och vi var alla nakna.
Utdrag ur boken Scener ur hjärtat.
__________________
Senast redigerad av Surtruten 2020-09-14 kl. 14:32.
2020-09-16, 19:15
  #31334
Medlem
ElimGaraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag hör vad du och andra tror om Malena Ernman, men jag tror mer på det jag hör av Malena Ernman.
"Jag är inte Socialdemokrat och jag överväger att rösta på Moderaterna."

Bara för att man hatar V är man inte tokhöger, eller hur?
Gör samma tankeexperiment med SD.

Jag läste hennes bok för något år sedan och tycker det är mycket vänsterflum som hon kommer med där.

Apropå denna bok så tycker jag att det är otrevligt hur hon hänger ut sina barn och deras beteenden.

Hade jag haft en förälder som hängt ut mig på det viset och beskrivit eventuellt underligt uppförande hade jag brutit med denna förälder och talat om var denna person kunde stoppa upp sin bok och vart denna person kunde fara.
2020-09-16, 19:27
  #31335
Medlem
Picamagpies avatar
Vilket gymnasieprogram har hon valt?
2020-09-17, 00:54
  #31336
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElimGarak
Jag läste hennes bok för något år sedan och tycker det är mycket vänsterflum som hon kommer med där.

Apropå denna bok så tycker jag att det är otrevligt hur hon hänger ut sina barn och deras beteenden.

Hade jag haft en förälder som hängt ut mig på det viset och beskrivit eventuellt underligt uppförande hade jag brutit med denna förälder och talat om var denna person kunde stoppa upp sin bok och vart denna person kunde fara.
Det är ju rätt subjektivt vad man uppfattar som vänsterflum, så kom gärna med några exempel.

Håller med om att det är dumt att tvätta sin smutsiga byk på det sättet, men det kanske fanns ett behov beroende på hur omvärlden agerade? Vad vet jag!
2020-09-17, 03:05
  #31337
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu handlar ju inte tråden om din och min bekantskapskrets.

Bara för att många tror att Malena Ernman tror att Greta Thunberg kan se koldioxider så är det väl just bara en tro på samma sätt som att jorden är platt.

Alla kan bilda sig en egen uppfattning genom att läsa ett utdrag ur boken.
Greta har en diagnos men det utesluter inte att det är hon som har rätt och att alla vi andra har precis hur fel som helst.
För hur hon än försökte lyckades hon inte få ihop den där ekvationen som alla andra redan hade löst; ekvationen som var inträdesbiljett till en fungerande vardag.

För hon såg det som vi andra inte ville se.
Greta tillhörde det lilla fåtal som kunde se våra koldioxider med blotta ögat. Hon såg hur växthusgaserna strömmade ut från våra skortstenar, svävade uppåt med vindarna och förvandlade atmosfären till en gigantisk osynlig soptipp.
Hon var barnet, vi var kejsaren. Och vi var alla nakna.
Utdrag ur boken Scener ur hjärtat.
Så Marlena tror att Greta kan se CO2 med blotta ögat 😂
Ja jisses och hon är med och skriver Gretas manus, då förstår vi varför Greta låter som hon gör.
2020-09-17, 08:38
  #31338
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så Marlena tror att Greta kan se CO2 med blotta ögat 😂
Ja jisses och hon är med och skriver Gretas manus, då förstår vi varför Greta låter som hon gör.
Många hävdar ju att det ska vara metaforiskt. Hade jag varit redaktör så hade jag frågat Marlena vad hon menade, och om det var en metafor så kanske man borde skriva "Greta såg framför sig hur.." eftersom det ju antyder att Greta visualiserar det snarare än faktiskt ser det. Men det gjorde ingen och då är det ju inte konstig om man läser det som att hon tror att Greta faktiskt ser koldioxiden.

Det kanske är jag som gör en aspietolkning men jag är van vid att man som författare är noggrann med hur man uttrycker sig för att folk ska förstå.
2020-09-17, 08:43
  #31339
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Många hävdar ju att det ska vara metaforiskt. Hade jag varit redaktör så hade jag frågat Marlena vad hon menade, och om det var en metafor så kanske man borde skriva "Greta såg framför sig hur.." eftersom det ju antyder att Greta visualiserar det snarare än faktiskt ser det. Men det gjorde ingen och då är det ju inte konstig om man läser det som att hon tror att Greta faktiskt ser koldioxiden.

Det kanske är jag som gör en aspietolkning men jag är van vid att man som författare är noggrann med hur man uttrycker sig för att folk ska förstå.
Tyvärr finns ju också varianten där man uttrycker sig oklart för att hålla diskussionerna gående.
2020-09-17, 08:50
  #31340
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tyvärr finns ju också varianten där man uttrycker sig oklart för att hålla diskussionerna gående.
Det är ju sant. Enkelt sätt att hålla igång snacket.
2020-09-17, 09:24
  #31341
Avstängd
wwrs avatar
Aftonbladet skriver nu att Greta kämpar mot Preemraff
Citat:
Greta Thunberg är en av dem som nu kämpar för att stoppa Preemraffs utbyggnad i Lysekil.

Nu säger samma Greta att ett beslut som ligger i Löfvens händer hotar Sveriges möjlighet att leva upp till just Parisavtalet.
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...limatfornekare

Jag håller inte med. Greta kämpar inte. Hon är så känd att hon kunde göra mycket mer. Hon fokuserar inte på att stoppa Preemraffs utbyggnad. Hon annonserade ut sin demo förra veckan så dåligt att bara ett fåtal kom.

Hon borde ställa Löfven och Preemraff mot väggen. Skapa uppmärksamhet runt detta.

Jag menar att Greta styrs av företagen och aldrig har vågat gå mot dem på allvar.
2020-09-17, 10:58
  #31342
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så Marlena tror att Greta kan se CO2 med blotta ögat 😂
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det kanske är jag som gör en aspietolkning men jag är van vid att man som författare är noggrann med hur man uttrycker sig för att folk ska förstå.
Det är som sagt upp till var och en att tolka bokstavligt eller bildligt från första meningen i stycket

För hon såg det som vi andra inte ville se.
till slutet
Hon var barnet, vi var kejsaren. Och vi var alla nakna.

För mig känns det uppenbart att ME inte avser att beskriva att GT faktiskt ser koldioxider medan andra uppenbarligen gör andra tolkningar.
2020-09-17, 17:48
  #31343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är som sagt upp till var och en att tolka bokstavligt eller bildligt från första meningen i stycket

För hon såg det som vi andra inte ville se.
till slutet
Hon var barnet, vi var kejsaren. Och vi var alla nakna.

För mig känns det uppenbart att ME inte avser att beskriva att GT faktiskt ser koldioxider medan andra uppenbarligen gör andra tolkningar.

Vilka är "vi"?
2020-09-17, 18:36
  #31344
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Vad har hänt med Greta?
Ända sedan covid-19 brakade loss på allvar i Sverige har det varit knäpptyst i media om henne. Hon fick ställa in allt hon planerat att gå på och ingen var längre särskilt intresserad av henne.
Tänk att gå från världskänd aktivist som var på nyheterna dagligen, till att bli helt ignorerad i ett halvår. Och detta mer eller mindre över en natt, eller i alla fall en vecka.

Hennes ego måste fått en jäkla smäll. Sista jag hörde från henne var att hon (desperat efter uppmärksamhet) påstod sig ha fått covid-19 och satt i karantän.

Jag tror att oavsett vad man är känd för, så njuter man av kändisskapet och blir van vid att få 10 000 likes på varenda bild man lägger upp. När det sedan dras undan hastigt från en flicka på 17 år, så måste det ställa till det i psyket för henne. Hon trodde kanske inte hon gillade att vara känd, att hon gjorde det för klimatets skull och inte kändisskapet. Men nu när det är borta och hon är vanlig skoltjej igen, så märker hon nog att hon saknar det.

Hon skulle ju peaka i år, verkade det som. Sabbatsår, massa stora möten inbokade, hon hade satsat allt. Sedan försvann det bara.

Tänk vad mobbad hon måste bli i skolan. Tycker fan synd om henne. Det är ju hennes föräldrars fel.

Även om klimatet kommer upp på agendan igen om ett halvår, så är det nog ingen som är särskilt intresserad av vad hon har att säga. Gammal skåpmat liksom.
Kändisskapet 2020 är väldigt kortvarigt och flyktigt och så fort man inte är ny och spännande är man ointressant.

Jag har aldrig haft något emot Greta faktiskt. jag lyssnar givetvis inte på vad hon säger och tycker hela cirkusen runtomkring är genomskinlig och tramsig, men jag har aldrig stört mig på henne som person, som jag vet många andra gjort. Hon har varit harmlös i mina ögon. och det hon förespråkar är kommunistpropaganda i många fall.

Men stackars barn.

Mobbad i skolan, nej det tror jag verkligen inte. Och hoppas inte.
För det första tror jag att många gymnasieungdomar själva är oroade över klimatet och förstår Gretas fixering.
För det andra vet alla att hon har en mamma som ger intervjuer, skriver böcker, är överallt...vem vågar mobba Greta då?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback